سینمایی نیوز
  • امروز : چهارشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 22 ذی‌القعده 1446
  • و : Wednesday, 21 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

4
نگاهی به فیلم «قیف»

آشغال دوست داشتنی!

  • کد خبر : 35308
  • ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۸:۱۰
آشغال دوست داشتنی!
در مورد قیف هم باید بگویم امیر یوسفی عامدانه یک داستان عجیب و غریب برای فیلمش انتخاب کرده و تلاش کرده یک آشغال دوست داشتنی بسازد!

سینمایی نیوز، محمد رضا دلیر* : مفهوم ژانر مانند بسیاری از مفاهیم دیگر، با ترجمه تحت اللفظی و نادرست وارد سینمای ایران شده است. تازه ترین ترین نمونه در این زمینه فیلم «قیف» است که سوای ادای کمدی و فانتزی، سعی می کند خود را به عنوان یک زی مووی معرفی کند. در این فیلم تکنیک های متنی و روایی تعمدا زیر پا گذاشته می شود و جهان اثر منطق مشخص ندارد. این فیلم در عین حال که می خواهد آوانگارد باشد، نتوانسته چشم طمع خود را به گیشه ببندد و سازندگانش تا توانسته اند در آن از فرمول های سینمای کمدی این سال‌ها استفاده کرده اند.

قیف پر از کنایه های سياسی و تاریخی است که می شود با آنها ادای مخالفت با نظم سياسی موجود را در آورد! اساسا زی مووی ها و ترش مووی ها در سینمای جهان برای خودشان ارج و قرب بالایی دارند. فیلم های بد و بسیار بدی که توسط عشاق دل خسته سینما ساخته شده اند. مهم ترین نماد آن هم کارگردانی بنام اد وود است که با خلوص نیتی عجیب به ساخت آشغال مشغول بود!

در مورد قیف هم باید بگویم امیر یوسفی عامدانه یک داستان عجیب و غریب برای فیلمش انتخاب کرده و تلاش کرده یک آشغال دوست داشتنی بسازد! قیف داستان یک دیو از اهالی هیرکان به نام خسرو است که از پدرش اجازه گرفته تا به زمین بیاید و با پیدا کردن یک دختر زمینی و ازدواج با او، عشق را تجربه کند. او سرانجام دختری به نام ملوک را پیدا می کند اما درست روز ازدواج توسط ژاله پادشاه هیرکین دزدیده می شود و یک شب در اسارت او بسر می برد. یک شب اسارت در هیرکین معادل ۴۵ سال زمینی طول می کشد. زمانی که خسرو از چنگال ژاله فرار می کند و به زمین بر می گردد، ملوک تبدیل به یک پیر زن مسن شده است. خسرو فرصت ندارد و باید با ژاله ازدواج کند وگرنه نفرین پدرش شاه هوشنگ که پادشاه هیرکان هست عملی و خسرو تبدیل به گربه خواهد شد! همین خط قصه جنون آمیز کافی است تا متوجه شویم امیر یوسفی عامدانه قصد داشته با استفاده از دستمایه های فیلم های آشغال یک کمدی متفاوت بسازد.

منطق فیلم «قیف» منطق دو دوتا چهار تای دراماتیک نیست. منطق فیلم های زی مووی است که کارگردان سکانس ها را داخل فیلم گذاشته چون بنظرش عالی آمده است! در قیف، عباس جمشیدی فر نقش اسد را بازی کرده است که می توان آن را نقطه عطف کارنامه کاری وی دانست. جایی که در خیلی از سکانس ها او حتی از عطاران هم جلوتر می زند و تبدیل به جذاب ترین عنصر آخرین ساخته امیر یوسفی می شود. بازیگری که از خود متن هم پررنگ تر است.

در قیف تقریبا هر ۵ دقیقه یکبار ما شاهد یک شوخی کلامی یا رفتار جنسی هستیم. حتی دوربین هم در خدمت این دست از شوخی ها قرار دارد. بجای آنکه حرکت دوربین در خدمت ایجاد تعلیق و خلق موقعیت کمدی باشد، کاملا در استخدام شوخی های دم دستی در آمده است. نامگذاری ها هم از این امر مستثنی نیستند. بگذریم که در این دست از شوخی ها هم، خلاقیت به چشم نمی خورد و دست فیلم نامه نویس برای بیننده رو شده است! شیرینی ذاتی بازیگران، استفاده از تکنیک تکرار که شیوه همیشگی کمدی های عطاران است، بهره بردن از جلوه‌های ویژه و کمک از نریشن برای پرکردن خلأهای موجود در قصه، تاحدی می تواند بیننده را تا اواسط فیلم با اثر همراه کند. اما به قدری فیلمنامه در خلق موقعیت، ایجاد گره و حل آن عقیم است که در نیمه دوم و بخصوص پرده سوم، مجبور به کش دادن و آب بستن به قصه می شود، تا جایی که تماشاگر را کلافه می کند.

در پایان باید گفت قیف فیلمی در خدمت شوخی های جنسی و کنایه های سیاسی است و نه آنها در خدمت فیلم.

*پژوهشگر سینما

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=35308
  • نویسنده : محمدرضا دلیر*
  • ارسال توسط :
  • منبع : سینمایی نیوز
  • 327 بازدید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.