سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 23 January - 2025
کل 9318 امروز 0

خبر فوری

برگزاری افتتاحیه‌ای همراه با تجلیل و جشن تولد بزرگداشت ۴ هنرمند پیشکسوت/ معرفی برگزیدگان ۳ بخش مدیر تازه روابط عمومی معاونت امور هنری معرفی شد اعلام نامزدهای بخش عکس، پوستر و نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر فراخوان اجرا در تماشاخانه سنگلج منتشر شد موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 6 فیلم‌نامه آثار «نمایش ویژه» فیلم فجر نشست خبری ندارد ۲۲۶ اثر و گروه موسیقی به بخش رقابتی چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر راه یافتند بلیت جشنواره فیلم فجر ۴۳ افزایش قیمت نخواهد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره تئاتر فجر پیام داد پردیس سینمایی خلیج فارس اهواز افتتاح می‌شود آیین اختتامیه هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد در کتابخانه ملی برگزار می‌شود اعلام برنامه سمینار علمی-پژوهشی چهل‌‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پیام معاون امور هنری به چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بازدید دبیر جشنواره فیلم فجر از لابراتوارهای سینمایی معرفی داوران مسابقه آثار صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۳ برگزاری همایش« سینمای ایران؛ نگاهی به آینده» نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سازمان ساترا معرفی شدند شروع سانس فیلم‌های جشنواره فجر از ساعت ۱۰ صبح امضای تفاهم نامه همکاری شهرداری تهران و جشنواره تئاتر فجر نگارخانه آینه و موسسه صبا میزبان عکس‌ها و پوسترهای جشنواره تئاتر فجر برنامه نمایش سینماهای جشنواره فیلم فجر ۴۳ اعلام شد فراخوان دعوت از رسانه ها برای حضور در چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر سینمای ایران مهم‌ترین رکن نظام دموکراسی سیاسی، اجتماعی و خانوادگی ما است لزوم توجه به جهان‌بینی مباحث در سینما اشتراکات فرهنگی اولویت مهمی برای دعوت از گروههای خارجی بود/ موسیقی ایران قابلیت ذائقه سازی دارد جشنواره چهل‌وسوم تئاتر فجر تجلی امید و ایمان به قدرت هنر است داوران بخش «بعلاوه فجر» معرفی شدند جشنواره تئاتر فجر عیدانه هنرهای نمایشی است آغاز تهیه بلیت خبرنگاران و گروه‌های نمایشی جشنواره تئاتر فجر از امروز اجرای کنسرت-نمایش «رفیق بازی» در سالن چند سویه نقش جهان نکوداشت خسرو سینایی سینمای کوتاه و چالش درام‌های ناتمام/ «فیلم‌کوتاه» را شلوغ نکنیم! عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه اول بهمن ۱۴۰۳ رویدادها و جشنواره‌ها ادبیات ما را زنده نگه داشته‌اند نامزدهای نهایی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد معرفی شدند جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر فرصتی برای ارزیابی حرفه‌ای هنرمندان جوان هیات مدیره کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر انتخاب شد مدیران هنری «سرزمین-من» هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر معرفی شدند دیدار دبیر جشنواره با هنرمندان بخش «به‌علاوه فجر» آغاز بلیت فروشی جشنواره تئاتر فجر از اول بهمن پنجمین نمایشگاه کتاب کیش یازدهم تا نوزدهم بهمن برگزار می‌شود شهرام میراب اقدم دار فانی را وداع گفت شهرام میراب اقدم مستندساز درگذشت داوران بخش دیگرگونه‌های اجرایی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند معرفی هیات داوران بخش نمایش خیابانی جشنواره فجر «دیافراگم» در خانه سینما روی پرده می‌رود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۳ پرکارترین بازیگران فجر چهل‌وسوم؛ ۱۵ چهره با دو فیلم می‌آیند

3
نقدی بر سریال‌های خانگی

خشم و هیاهو؛ و دیگر هیچ!

  • کد خبر : 36321
خشم و هیاهو؛ و دیگر هیچ!
بیشتر سریال‌های تولید شده در این بستر، خشونت را عادی سازی می کنند.

محمدرضا دلیر*- شبکه خانگی وقتی راهش را به خانه مردم ایران باز کرد بسیاری تصور می‌کردند که قرار است با محدودیت های کمتر و با حق اشتراکی که به وی اودی ها پرداخت می کنند در فرایند تولید آثار نقش داشته باشند یعنی قرار بود که خود و نوع باورشان به مسائل روزمره زندگی را در آینه این رسانه ها ببینند ولی شد آنچه نباید می شد.

بیشتر سریال‌های تولید شده در این بستر، خشونت را عادی سازی می کنند. سوال این جاست آیا جامعه ای که ما در آن زندگی می‌کنیم آن قدر خشن و غیرقابل تحمل است که فیلم سازان ما باتوجه به این خصیصه، زندگی مردم را این طور باز نمایی می کنند؟ یا اینکه توسل به زور و خشونتِ لجام گسیخته به شکلی غیر ارگانیک قرار است سرپوشی به نابلدی افراد در قصه گفتن بگذارد و آنها را به شکل عاریه ای رستگار کند.

وقتی به آثار این روزهای شبکه خانگی نگاه می‌کنیم متوجه می شویم که آنها علاوه بر اینکه چندان ربطی به جغرافیا و احوالات مردم ایران ندارند حتی به اقتضائات و لوازم ژانری نیز پایبند نیستند و حجم زیادی از خشونت را تزریق می کنند. برای مثال وقتی یک قصه در قالب ملودرام روایت می شود ما نباید شاهد قتل و خشونت و خونریزی باشیم ولی نه تنها این اتفاق رقم می خورد بلکه فضای مجازی هم به آن آب و لعاب می دهد و کارگردان را در تصور خوب بودن کاری که در حال انجام آن است یاری می دهد!

خشم، قتل، دزدی، موضوعاتی است که این روزها تبدیل به اصلی ترین رکن سریال سازی در نمایش خانگی شده است و فیلم سازان گمان می کنند با روایت داستان‌های این چنینی می توانند مخاطب بیشتری را جذب کنند.

آنها آن قدر روی نشان دادن موضوعات فوق متمرکز می شوند که فراموش می کنند باید برای مخاطب قصه گویی هم بکنند و نتیجه ی آن همین می‌شود که این روزها از شبکه نمایش خانگی پخش می شود؛ آثاری که در شروع آن نوشته شده ۱۵+ و بعضا بالاتر اما شاید برای هیچ رده سنی مناسب نباشد!

4 سریال «گردن زنی»، «بازنده»، «غربت» و «داریوش» در حال حاضر از سه پلتفرم اصلی نمایش خانگی در حال پخش است و تولید کنندگان این آثار در یک هدف مشترک هستند: خشونت!

اما باید پرسید تا کجا این حجم از تولیدات خشونت افزا و مُبلِغ آزار و اذيت می تواند مخاطب را جذب نماید ؟ مردم ایران که در حال حاضر با انواع مشکلات فردی و اجتماعی و معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند واقعا چه نیازی به دیدن تولیدات این چنینی دارند؟ و آیا از منظر جرم شناسی و روانشناسی اجتماعی در دراز مدت، پخش چنین سریال هایی به قبح زدایی از خشونت و ایضا ارائه طریق به بزهکاران و خشونت طلبان نمی انجامد؟

* منتقد سینما

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=36321

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.