سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل 7875 امروز 0

خبر فوری

دور شدن از فضای سرد مجازی با چاشنی پانتومیم  شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود سایت پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز راه‌اندازی شد پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد تیترهای صفحه اول روزنامه های سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد روایت شصتمین دوسالانه هنر ونیز از زبان کیوریتور ارشد پاویون جمهوری اسلامی ایران از فیلم‌سازی با پول تو جیبی تا آدمی که مگس شد!/ «سینما» خانواده‌اش را انتخاب می‌کند «سوره» میزبان نشست‌های تخصصی «فیلم جُستار» و «ژانرهای ترکیبی» می‌شود نمایش «پیانو» و «ملودی» صفحه اول روزنامه های دوشنبه سوم اردیبهشت 1403 اختصاص جایزه ۴ میلیاردی برای طرح برگزیده “آسمانه هنر ایران” زمان و محل اجرای نمایش‌های منتخب خیابانی تئاتر رضوی اعلام شد جشنواره فجر هنر معماری از امسال در گروه جشنواره‌های فجر برگزار خواهد شد اسماعیلی از افتتاح طرح ملی «تجلیل از الگوهای برتر آموزشگاهی» کشور خبر داد جانِ تماشاخانه سنگلج در خطر است آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد باز نشر پنج کتاب محبوب خوانندگان انتشارات بنیاد سینمایی فارابی نمایش مستندی از زنده یاد «حمید سهیلی» در موزه سینما صفحه اول روزنامه های یکشنبه دوم اردیبهشت 1403 فروش سینمای ایران در فروردین 1403 اعلام شد آیین اختتامیه دومین طنزواره استانی میرما برگزار شد کتابفروشی‌ها برای حضور در بخش مجازی نمايشگاه كتاب تهران در سامانه «بازار کتاب» ثبت‌نام کنند هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت قابل توجه اعضاى محترم خانه موسیقى ایران پورتراب؛ پیرِ دِیر موسیقی ایران امیر قادری: امروز اغلب فیلم‌های کوتاه استاندارد هستند پیشخوان مطبوعات/ صفحه نخست روزنامه های پنج شنبه اول اردیبهشت 1403 اجراهای عمومی نمایش‌های کودک و نوجوان جشنواره رضوی مشخص شدند با درگذشت پوراحمد تاریخ سینمای ایران ورق خورد کاربران کتابخانه‌های عمومی ۴۷۰۰ ساعت به طرح «بهار در بهار» اختصاص دادند شهروند – خبرنگاران بازوی رسانه‌ای سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌شوند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ آئین معرفی چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب برگزار شد بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز نمایشگاه کتاب از مهمترین رویدادهای فرهنگی است ۸ پلاتوی جدید در محل ساختمان اداره تئاتر ساخته می‌شود تدارک برنامه‌های ویژه رسانه ملی برای سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران آیین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب آخرین روزهای فروردین و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شاهکار کوبریک روی آنتن شبکه نمایش موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 5 فیلم‌نامه بزرگداشت زنده یاد مهرجویی در جشنواره فیلم مسکو اولین حضور بین‌المللی «چوپان» ‌در جشنواره «sehsüchte» آلمان «بخوانیم و بسازیم» شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد آغاز ثبت نام چهل و سومین آزمون ادواری استاندارد‌های مهارتی بخش فرهنگ و هنر فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

7
اختصاصی سینمایی نیوز/ گفت و گو با "صمد قربانزاده" نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه "سریشوک" در حاشیه سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران؛

“سریشوک” فیلمی فانتزی تخیلی از پردازش اسطوره ایرانی باستانی

  • کد خبر : 7950
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۳:۰۷
“سریشوک” فیلمی فانتزی تخیلی از پردازش اسطوره ایرانی باستانی
ما می توانیم‌از اسطوره ها، اقتباس ها و ادبیات قدیمی استفاده کنیم و دوباره به آن‌ ها بپردازیم و رابطه بین ‌کتاب و پژوهش را در قالب این اسطوره پرداخت کنیم.

سینمایی نیوز- فیلم کوتاه داستانی “سریشوک” در بخش مسابقه سینمای ایران سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد. با کارگردان و نویسنده فیلمنامه این فیلم در پردیس سینما گالری ملت، محل برگزاری جشنواره که به تازگی از جلسه نمایش فیلم آمده بود، به گفت و گو نشستیم.

به گزارش خبرنگار سینمایی نیوز، “صمد قربانزاده” کارگردان فیلم کوتاه “سریشوک” ضمن عرض سلام خدمت تمامی دوستان و فیلمسازان، در مورد علت نامگذاری این فیلم بیان داشت: در مورد فیلم “سریشوک” باید بگویم که این عنوان در واقع برگرفته شده از یک اسطوره ایرانی- باستانی است و اسم یک گاو است؛ گاو “سریشوک” یا “هَدیوَش” که اسم فیلم از آن انتخاب و اقتباس شده است. این اسطوره به جاودانگی می پردازد و انسانی که به دنبال عمر جاودان و نامیرایی است و این گاو توسط فردی به نام “گوپت شاه” نگهداری می شود.

 

این فیلمساز جوان درباره موضوع این فیلم اظهار نمود: در مورد فردی است که برای اینکه بخواهد به یک جاودانگی و نامیرایی برسد حتی حاضر است فرزند خودش را قربانی کند.

وی در مورد علت پرداختن به این سوژه گفت: دلیل پرداختن به این سوژه ۱ ماهه اتفاق نیفتاده است، من در ذهنیت قبلی ام و پایان نامه کارشناسی ارشدم در دانشگاه هنر تهران در مورد همین مسائلِ روانکاوی و اسطوره ای بوده است و رابطه عکاسی با این ها را بررسی کردم. یعنی یک شبه به وجود نیامده است.

وی تاکید کرد: من چندین سال است که دنبال فضای ناخودآگاهی هستم و دنبال یک سری فضاهایی هستم‌ که از واقعیت بیرون بیاید. فیلم نقطه ای شد که بتوانم همه اینها را با هم‌ مچ کنم چون در عکاسی نمی توانستم‌ این کار را انجام‌ کامل بدهم. برای تثیبت فیلم‌ توانستم صدا، حرکت و گریم بیاورم.  به خاطر همین نمی توانم بگویم که ۱ ماهه یک اتفاقی افتاده است و آمده ام به آن پرداخته ام. سال ها بحث ذهن من بوده است و بیشتر، آن بحث تخیلی بودن و آن جهان غیر واقعی که من همیشه دوست دارم و در این فیلم هم سعی کردم‌ به آن برسم و نمی دانم چقدر رسیده ام کامل بوده یا نبوده است.

او در مورد جای خالی چنین فیلم هایی گفت: در مورد فیلم‌ سازی، این فیلم تجربه اول من است. و ۲ سال است که در مورد فیلم سازی فعالیت می کنم و حرفه من در عکاسی است و تمام ذهینت من از عکاسی می آید. عکس های من هم در فضای تخیلی – فانتزی است و این فیلم هم ژانر کاملا تخیلی- فانتزی دارد.

او در همین رابطه اضافه کرد: متاسفانه در سینمای ایران، چه در سینمای کوتاه و چه در سینمای بلند به فیلم های فانتزی – تخیلی پرداخته نشده است تا بتوانیم از تجربیات دوستان استفاده کنیم. این فیلم به شکلی یک جور آزمون و خطا بود و با یک بودجه کم و در شهرستان و با عوامل شهرستان همراه بود و نمی دانم که در نهایت چه اتفاقی می افتد ولی ساخت این فیلم برای خودم‌ تجربه جالبی بود.

وی در مورد روند تولید و مراحل کار تصریح ساخت: من سال ۱۳۹۵ در مورد رشته عکاسی یک مجموعه  به نام “گاوکشی” داشتم، که ایده اصلی این فیلم هم به شکلی از آن مجموعه آمد. البته آن هم به رمان “سال بلوا” زنده یاد “عباس معروفی” وصل بود. من پارسال از دل همان مجموعه حدود ۳۰ موضوع در مورد گاو کار کردم و از آن ۳۰ موضوع، یکی انتخاب شد که همین فیلم ما است.

وی در همین ارتباط یادآور شد:  یک پروسه ۵ یا ۶ ساله بود و روند تولید این فیلم نیز یک سال و خرده ای زمان برد. چون‌من تجربه ای در فیلم نداشتم، دانه به دانه در مورد فیلمنامه نویسی و کارگاردانی مطالعه می کردم. هنوز هم بسیاری از مطالب را نمی دانم.

او خاطرنشان ساخت: برای من بسیار جالب بود! در این جشنواره فیلم هایی را می دیدم به لحاظ کَستینگ بسیار سینمایی بودند. ما با تلاش بسیار و بودجه شهرستانی این‌ فیلم‌ را ساختیم و همین که در این‌ جشنواره انتخاب شده است برای من باعث خوشحالی است. مکان فیلمبرداری در ارومیه است. لوکیشن ما کوره آجرپزی بود که آنجا را طراحی صحنه کردیم و در آن موقعیت فیلم‌را ساختیم.

وی در مورد چالش های زمان ساخت این فیلم گفت: مهمترین چالش من در مورد خودِ این ایده بود. چون‌ ایده بزرگی بود و برای من بسیار سخت بود. رسانه سینما را نمی شناختم و هر چه در ذهن من بود به واسطه عکاسی بود ولی دوستانی در کنارم‌ داشتم که بسیار کمکم کردند. همچنین کار با شخصیت بچه برای من بسیار سخت بود؛ زیرا اولا تازه به دنیا آمده است و موقعی که می خواستیم‌ بخوابد گریه می کرد و موقعی که می خواستیم گریه کند می خوابید! در کل ساختن این فضا برای ما بسیار دشوار بود.

وی در مورد ویژگی های ساختاری و محتوایی این اثر که می تواند توسط هیئت داوران دیده شود گفت: من فکر می کنم تازه بودن این‌نوع فضا و صحنه سازی و این نوع پرداخت و شیوه بازی بازیگران و گریم خوب می تواند مورد توجه قرار گیرد و جذاب باشد.  ما این‌ نوع فیلم ها را در سینمای دنیا بسیار داریم و به فضای فانتزی بسیار پرداخت شده است.

او افزود: ما می توانیم‌از اسطوره ها، اقتباس ها و ادبیات قدیمی استفاده کنیم و دوباره به آن‌ ها بپردازیم، رابطه بین ‌کتاب و پژوهش را در قالب این اسطوره پرداخت کنیم. من در کارهای عکاسی ام‌ هم بسیار به اسطوره علاقمند هستم. ما هر حرفی را هم که بخواهیم بزنیم به نظرم‌در قالب یک سری نماد، نشانه و اسطوره می توانیم بگوییم که نه خیلی پُر رنگ می شود و بسیار هم راحت می توانیم حرف خود را بیان کنیم.

او در مورد کمبودهای سینمای کوتاه خاطر نشان ساخت: بخصوص برای ما که در شهرستان داریم فیلم‌می سازیم کمبود فراوان داریم. من در این جشنواره فیلمی دیده ام‌که زیر ۵۰۰ میلیون هزینه نشده است. در شهرستان با ۵۰۰ میلیون فیلم سینمایی می بندند. ما در شهرستان با عوامل و امکانات کمتری داریم فیلم می سازیم. متاسفانه فیلم هایی که از شهرستان می آید در برابر عظمت فیلم هایی که در تهران ساخته می شود، دیده نمی شود. امیدوارم‌ روزی برسد که برای دوستانی که در تهران و در شهرستان فیلم می سازند توازنی برقرار شود.

او در مورد برگزاری جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران و تاثیر آن بر فیلمسازان جوان گفت: به نظرم‌ تاثیر بسیار زیادی دارد. جشنواره فیلم کوتاه جزوء مهمترین جشنواره ها در منطقه و دنیا است و ۲ سال است که جزء جشنواره کوالی فای اسکار  و حتما تاثیرگذار است. حداقل برای فردی که بخواهد فیلمساز شود نقطه شروع خوبی است.

او در بخش پایانی صحبت های خود بیان داشت: به نظرم چیزی که باید توجه شود سوای بحث فیلمسازی، حمایت است. انتظاری ندارم که فیلم من در این جشنواره دیده شود، البته خوشحال می شوم که مورد استقبال قرار گیرد و دیده شود ولی امیدوارم مسئولان و دست اندرکاران و انجمن و تهیه کننده ها حمایت کنند.

سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ماه به دبیری محمد رضا آذر پندار در پردیس ملت در حال برگزاری است.

| گزارش و گفت و گو از: تورج اردشیری نیا

| عکس از: الهام سادات روئین تن

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=7950

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.