سینمایی نیوز
  • امروز : چهارشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۲
  • برابر با : Wednesday - 29 March - 2023

خبر فوری

لحظات افطاری در قاب تلویزیون هفت سین سینمایی شبکه ها در ۴ فروردین فسیل رکورد زد؛ پرمخاطب‌ترین فیلم یک سال اخیر مستند اولیور استون درباره انرژی هسته‌ای فروش سینما‌های کشور در روز اول سال جدید حضور پویانمایی «گیلگمش» در چند جشنواره‌ خارجی فروش ۴۱۵ میلیارد تومانی سینما در سال ۱۴۰۱ سرمایه‌گذاری ۲۳۴ میلیون دلاری عربستان در سینما اکران آثار برگزیده جشنواره فجر از قاب تلویزیون پیشخوان مطبوعات/ روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ «صندوق پروانه» به صورت رسمی آغاز به کار کرد صدور حکم منع تعقیب مستندسازان برنامه های موسیقی همانند سال های قبل صرفا تا نیمه ماه رمضان برگزار خواهند شد پیشنهاد نوروزی/ سه مستند از سه دنیای متفاوت محل برگزاری سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد گفتگوی نوروزی وزیر فرهنگ با روزنامه ایران مهدی آذرپندار دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شد پخش ۱۱ سریال ایرانی و خارجی از شبکه‌های سیما پخش ۱۷۰ فیلم سینمایی روز دنیا اضافه شدن فیلم «بچه های طوفان» به اکران نوروزی پروانه نمایش ۳ اثر سینمایی صادر شد اسامی فیلم‌های اکران نوروزی اعلام شد رضا آشفته: حال روحی‌ام خوب است و در حال درمان هستم پرورش نسل جدید بازیگر در سینما یک ضرورت است فهرست آثار پذیرفته ‌شده جشنواره تئاتر رضوی مراسم رونمایی از کتاب‌های تئاتر صاحبدلان برگزار شد ساخت اثر غیرخطی در ایران کار بسیار دشواری است انتشار ویدیوی ۱۱ مسترکلاس تخصصی مستند خداحافظی «دختر شوخ» با برادوی پس از ۵۹۹ اجرا جوادی: صندوق پروانه سینمای کودک و نوجوان را پرفروغ خواهد کرد «کن – پامنار» در سینماهای هنروتجربه روی پرده می‌رود کاشت درخت یادبود «رسول ملاقلی‌پور» توسط رئیس سازمان سینمایی موافقت سازمان سینمایی با شناور شدن قیمت بلیت سینماها اعضای شورای سیاست‌گذاری بیست‌ویکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی معرفی شدند قدردانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه افتتاح ۱۳۱ سالن با افزایش ۹۴۲۶ صندلی به چرخه اکران در سال ۱۴۰۱ آثار راه‌یافته به «پنجمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور» کاظم نظری: از تئاتر کشور دفاع جانانه کردیم محمود مقامی: به هر قیمتی که نباید جلوی دوربین رفت! «هیچ‌کس منتظرت نیست» اکران آنلاین شد تایید صلاحیت ۱۶ مدرس آموزشگاه های آزاد سینمایی موافقت با صدور پروانه نمایش یک انیمیشن سینمایی شورای صدور پروانه ساخت آثار غیرسینمایی آمار صدور مجوز برای آثار موسیقی در بهمن ماه اعلام شد «شبح اپرا» روی صحنه می‌رود اجرای نمایش «لیبرو» به زلزله‌زدگان تقدیم شد فراخوان «فصل جدید اجراهای محیطی مجموعه تئاتر شهر» مرضیه برومند بعنوان مدیر عامل خانه سینما انتخاب شد یارعلی پورمقدم درگذشت جشنواره ۱۰۰ به کار خود پایان داد

3
اختصاصی سینمایی نیوز/ گفت و گو با "صمد قربانزاده" نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه "سریشوک" در حاشیه سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران؛

“سریشوک” فیلمی فانتزی تخیلی از پردازش اسطوره ایرانی باستانی

  • کد خبر : 7950
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۳:۰۷
“سریشوک” فیلمی فانتزی تخیلی از پردازش اسطوره ایرانی باستانی
ما می توانیم‌از اسطوره ها، اقتباس ها و ادبیات قدیمی استفاده کنیم و دوباره به آن‌ ها بپردازیم و رابطه بین ‌کتاب و پژوهش را در قالب این اسطوره پرداخت کنیم.

سینمایی نیوز- فیلم کوتاه داستانی “سریشوک” در بخش مسابقه سینمای ایران سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد. با کارگردان و نویسنده فیلمنامه این فیلم در پردیس سینما گالری ملت، محل برگزاری جشنواره که به تازگی از جلسه نمایش فیلم آمده بود، به گفت و گو نشستیم.

به گزارش خبرنگار سینمایی نیوز، “صمد قربانزاده” کارگردان فیلم کوتاه “سریشوک” ضمن عرض سلام خدمت تمامی دوستان و فیلمسازان، در مورد علت نامگذاری این فیلم بیان داشت: در مورد فیلم “سریشوک” باید بگویم که این عنوان در واقع برگرفته شده از یک اسطوره ایرانی- باستانی است و اسم یک گاو است؛ گاو “سریشوک” یا “هَدیوَش” که اسم فیلم از آن انتخاب و اقتباس شده است. این اسطوره به جاودانگی می پردازد و انسانی که به دنبال عمر جاودان و نامیرایی است و این گاو توسط فردی به نام “گوپت شاه” نگهداری می شود.

 

این فیلمساز جوان درباره موضوع این فیلم اظهار نمود: در مورد فردی است که برای اینکه بخواهد به یک جاودانگی و نامیرایی برسد حتی حاضر است فرزند خودش را قربانی کند.

وی در مورد علت پرداختن به این سوژه گفت: دلیل پرداختن به این سوژه ۱ ماهه اتفاق نیفتاده است، من در ذهنیت قبلی ام و پایان نامه کارشناسی ارشدم در دانشگاه هنر تهران در مورد همین مسائلِ روانکاوی و اسطوره ای بوده است و رابطه عکاسی با این ها را بررسی کردم. یعنی یک شبه به وجود نیامده است.

وی تاکید کرد: من چندین سال است که دنبال فضای ناخودآگاهی هستم و دنبال یک سری فضاهایی هستم‌ که از واقعیت بیرون بیاید. فیلم نقطه ای شد که بتوانم همه اینها را با هم‌ مچ کنم چون در عکاسی نمی توانستم‌ این کار را انجام‌ کامل بدهم. برای تثیبت فیلم‌ توانستم صدا، حرکت و گریم بیاورم.  به خاطر همین نمی توانم بگویم که ۱ ماهه یک اتفاقی افتاده است و آمده ام به آن پرداخته ام. سال ها بحث ذهن من بوده است و بیشتر، آن بحث تخیلی بودن و آن جهان غیر واقعی که من همیشه دوست دارم و در این فیلم هم سعی کردم‌ به آن برسم و نمی دانم چقدر رسیده ام کامل بوده یا نبوده است.

او در مورد جای خالی چنین فیلم هایی گفت: در مورد فیلم‌ سازی، این فیلم تجربه اول من است. و ۲ سال است که در مورد فیلم سازی فعالیت می کنم و حرفه من در عکاسی است و تمام ذهینت من از عکاسی می آید. عکس های من هم در فضای تخیلی – فانتزی است و این فیلم هم ژانر کاملا تخیلی- فانتزی دارد.

او در همین رابطه اضافه کرد: متاسفانه در سینمای ایران، چه در سینمای کوتاه و چه در سینمای بلند به فیلم های فانتزی – تخیلی پرداخته نشده است تا بتوانیم از تجربیات دوستان استفاده کنیم. این فیلم به شکلی یک جور آزمون و خطا بود و با یک بودجه کم و در شهرستان و با عوامل شهرستان همراه بود و نمی دانم که در نهایت چه اتفاقی می افتد ولی ساخت این فیلم برای خودم‌ تجربه جالبی بود.

وی در مورد روند تولید و مراحل کار تصریح ساخت: من سال ۱۳۹۵ در مورد رشته عکاسی یک مجموعه  به نام “گاوکشی” داشتم، که ایده اصلی این فیلم هم به شکلی از آن مجموعه آمد. البته آن هم به رمان “سال بلوا” زنده یاد “عباس معروفی” وصل بود. من پارسال از دل همان مجموعه حدود ۳۰ موضوع در مورد گاو کار کردم و از آن ۳۰ موضوع، یکی انتخاب شد که همین فیلم ما است.

وی در همین ارتباط یادآور شد:  یک پروسه ۵ یا ۶ ساله بود و روند تولید این فیلم نیز یک سال و خرده ای زمان برد. چون‌من تجربه ای در فیلم نداشتم، دانه به دانه در مورد فیلمنامه نویسی و کارگاردانی مطالعه می کردم. هنوز هم بسیاری از مطالب را نمی دانم.

او خاطرنشان ساخت: برای من بسیار جالب بود! در این جشنواره فیلم هایی را می دیدم به لحاظ کَستینگ بسیار سینمایی بودند. ما با تلاش بسیار و بودجه شهرستانی این‌ فیلم‌ را ساختیم و همین که در این‌ جشنواره انتخاب شده است برای من باعث خوشحالی است. مکان فیلمبرداری در ارومیه است. لوکیشن ما کوره آجرپزی بود که آنجا را طراحی صحنه کردیم و در آن موقعیت فیلم‌را ساختیم.

وی در مورد چالش های زمان ساخت این فیلم گفت: مهمترین چالش من در مورد خودِ این ایده بود. چون‌ ایده بزرگی بود و برای من بسیار سخت بود. رسانه سینما را نمی شناختم و هر چه در ذهن من بود به واسطه عکاسی بود ولی دوستانی در کنارم‌ داشتم که بسیار کمکم کردند. همچنین کار با شخصیت بچه برای من بسیار سخت بود؛ زیرا اولا تازه به دنیا آمده است و موقعی که می خواستیم‌ بخوابد گریه می کرد و موقعی که می خواستیم گریه کند می خوابید! در کل ساختن این فضا برای ما بسیار دشوار بود.

وی در مورد ویژگی های ساختاری و محتوایی این اثر که می تواند توسط هیئت داوران دیده شود گفت: من فکر می کنم تازه بودن این‌نوع فضا و صحنه سازی و این نوع پرداخت و شیوه بازی بازیگران و گریم خوب می تواند مورد توجه قرار گیرد و جذاب باشد.  ما این‌ نوع فیلم ها را در سینمای دنیا بسیار داریم و به فضای فانتزی بسیار پرداخت شده است.

او افزود: ما می توانیم‌از اسطوره ها، اقتباس ها و ادبیات قدیمی استفاده کنیم و دوباره به آن‌ ها بپردازیم، رابطه بین ‌کتاب و پژوهش را در قالب این اسطوره پرداخت کنیم. من در کارهای عکاسی ام‌ هم بسیار به اسطوره علاقمند هستم. ما هر حرفی را هم که بخواهیم بزنیم به نظرم‌در قالب یک سری نماد، نشانه و اسطوره می توانیم بگوییم که نه خیلی پُر رنگ می شود و بسیار هم راحت می توانیم حرف خود را بیان کنیم.

او در مورد کمبودهای سینمای کوتاه خاطر نشان ساخت: بخصوص برای ما که در شهرستان داریم فیلم‌می سازیم کمبود فراوان داریم. من در این جشنواره فیلمی دیده ام‌که زیر ۵۰۰ میلیون هزینه نشده است. در شهرستان با ۵۰۰ میلیون فیلم سینمایی می بندند. ما در شهرستان با عوامل و امکانات کمتری داریم فیلم می سازیم. متاسفانه فیلم هایی که از شهرستان می آید در برابر عظمت فیلم هایی که در تهران ساخته می شود، دیده نمی شود. امیدوارم‌ روزی برسد که برای دوستانی که در تهران و در شهرستان فیلم می سازند توازنی برقرار شود.

او در مورد برگزاری جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران و تاثیر آن بر فیلمسازان جوان گفت: به نظرم‌ تاثیر بسیار زیادی دارد. جشنواره فیلم کوتاه جزوء مهمترین جشنواره ها در منطقه و دنیا است و ۲ سال است که جزء جشنواره کوالی فای اسکار  و حتما تاثیرگذار است. حداقل برای فردی که بخواهد فیلمساز شود نقطه شروع خوبی است.

او در بخش پایانی صحبت های خود بیان داشت: به نظرم چیزی که باید توجه شود سوای بحث فیلمسازی، حمایت است. انتظاری ندارم که فیلم من در این جشنواره دیده شود، البته خوشحال می شوم که مورد استقبال قرار گیرد و دیده شود ولی امیدوارم مسئولان و دست اندرکاران و انجمن و تهیه کننده ها حمایت کنند.

سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ماه به دبیری محمد رضا آذر پندار در پردیس ملت در حال برگزاری است.

| گزارش و گفت و گو از: تورج اردشیری نیا

| عکس از: الهام سادات روئین تن

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=7950

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.