سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 7 December - 2023
کل 6637 امروز 0

خبر فوری

پیشخوان مطبوعات/ عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ «حریر» به دنبال اقناع فیلمسازان برای ارائه تصویر بانشاط زن ایرانی است قول مساعد دانشگاه سینما و تئاتر ارمنستان برای برگزاری هفته فیلم ایران بازدید از سینما و نشست با فرماندار ویژه شهرستان طبس پرتره رعفت هاشم پور رونمایی شد سالروز درگذشت علی حاتمی، دلبستگی شاعرانه به تاریخ ایران از قاب سینما فراخوان تجلی اراده ملی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر اعلام شد افتتاح شعبه «مسافرخانه پدری» در شبکه سه کنسرت دو‌نوازی در خانه هنرمندان ایران تمدید مهلت ثبت نام در چهارمین دوره نمایشگاه «سازخانه» «کشتی روسی»؛ آخرین وداع با فرهنگ بومی/ ملتی که می‌خواهد تا ابد روی کشتی شناور باشد! اهمیت پارادایم اصلی فیلمنامه‌نویسی در جریان حرفه‌ای سینما فرهاد ورهرام و کارگاه «تک نگاری در سینمای مستند» برگزاری «دوره‌ شاهنامه خوانی» در موزه سینما زمان برگزاری جشنواره ملی «نماز و نیایش به روایت دوربین» تغییر کرد کنسرت آنپلاگد مهدی مدرس در فرهنگسرای نیاوران آغاز اکران فیلم سینمایی تابستان برفی در اصفهان پیشخوان مطبوعات/ عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ یادداشت/ برگشتن ورق با یک تصمیم درست این بانوی بزرگ سینما تنها هنرمند نبود، یک معلم اخلاق بود آیین نکوداشت زنده‌یاد پروانه معصومی‌ برگزار شد سلیمان سیسه در «سینماحقیقت» اکران دومین «ده‌گانه» کوتاه انجمن سینمای جوانان در فیلم‎‌نت مخاطبان کارگاه‌های «سینماحقیقت» چه کسانی هستند؟ تداوم نهضت سینماسازی در کشور/ توجه به شهرستان‌ها از دغدغه‌های مهم سازمان سینمایی است اولویت شورای پچینگ استان سیستان و بلوچستان با فیلم‌نامه‌های داستانی است معرفی مستندهای راه یافته به «سینماحقیقت» 19 آذرماه پیشخوان مطبوعات/ عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ آغاز اکران ۴ فیلم جدید از چهارشنبه در سینماها از وزیر و رئیس رسانه ملی تا حضور جمعی از دوست داران و هنرمندان در آیین ترحیم زنده یاد معصومی فعالان عرصه موسیقی برای نسل جوان ذائقه سازی کنند یادبود داریوش مهرجویی برگزار می شود «کمیته مجازات» در شبکه نمایش بچه زرنگ ۴۵ میلیاردی شد هشدار جدی به مدیران برای بلاتکلیف ماندن هزاران هنرمند تئاتر پخش «تنگنا» به یاد بازیگر فقید سینمای ایران سینمای اجتماعی نداریم بلکه سینمای نقد اجتماعی داریم/ فیلم باید کنش‌مند باشد کنسرت«در پی آن آشنا» با معرفی هنرمندان جوان به روی صحنه می رود کاشان میزبان جشنواره هانا پولاک مسافر «سینماحقیقت» شد پیشخوان مطبوعات/ عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ یادمان “لیلی افشار” برگزار می شود کتاب «ردیف موسیقی ایران برای پیانو» رونمایی می شود «بچه زرنگ» پرمخاطب‌ترین پویانمایی تاریخ سینمای ایران شد نهاد صنفی ناگریز از کنش سیاسی «ریشه ها» در قاب شبکه نمایش برنامه اجراهای تئاتر شهر اعلام شد فرهاد قائمیان، مدیر جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا (ع) شد لزوم همکاری کلان‌تر سازمان سینمایی و حوزه هنری مراسم ترحیم زنده یاد پروانه معصومی فردا برگزار می شود

8

سینما هشدار داده بود که «رخ»ها «دیوانه» می‌شوند!

  • کد خبر : 7694
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
سینما هشدار داده بود که «رخ»ها «دیوانه» می‌شوند!
سینما، لزوما برای سرگرمی نیست. و گاهی در جدیت، هشدار از وضعیت های موجود و آینده محتمل می دهد.

سینماسینما، حسین سلطان محمدی

 

وقایع این روزهای ایران و بخصوص تهران، در اواخر شهریور و اوایل مهرماه ۱۴۰۱، نوعی دسته بندی را در میان جمعیت سیال مسما به معترض، نشان می دهد. اینکه حتی مسئولان می گویند عمده دستگیرشدگان، «دوست دختر و دوست پسر»، هستند، اینکه در ساختارهای مجازی یکدیگر را پیدا می کنند و قرار تجمع می گذارند، اینکه در گروه های ۴، ۵ نفره هستند و نسبت به بعضی ظواهر و سنت های زندگی امروزی جامعه شان معترض و متعرض هستند، فارغ از اینکه «مهسا امینی» نامی، محرک آنان بوده و نه علت رفتار آنان، اینکه فقط مصرف کننده هستند و نه تولیدکننده، و اینکه کلا فقط درصدد خودنمایی نه از نوع غرور و جلوه گری، بلکه به قول بعضی سیاسیون از نوع درخواست به رسمیت شناخته شدن و دیده شدن، هستند، و اینکه دنبال ابتذال نیستند و حتی گزارش ها و تصاویری از برخورد سوءاستفاده کنندگان از شلوغی و تعرض جسمی به بعضی از آنان دیده شده که خود با آن درگیر شده اند و سلامت خود را فریاد زده اند، همه و همه نشانه هایی از این وضعیت است. این وضعیت پیشتر در نخستین تجمع دهه هشتادی ها در پردیس کوروش و در ماجرای فقدان مرحوم «مرتضی پاشایی»، به چشم آمده بود. وضعیتی یا نسلی که گاهی در کلام سخنوران از آن یاد شده، ولی جدی گرفته نشده است و در دوران بی نظارتی والدین و مسئولان بر ارتباط فرزندان با ابزارهای هوشمند، در دوران کرونا، موجب شد که آستانه سن این افراد پایین آید. اینجا قصد تحلیل جامعه شناختی یا موضعگیری به نفع این سوی و آن سوی ماجرا نیست. اما؛

اما سینما پیشتر، در این باره، هشدار داده بود؛ هشدار ازجهت اینکه چنین نسلی وجود دارد. شاید یکی از آشناترین هشدارها، به «متولد ماه مهر» احمدرضا درویش در سال ۱۳۷۸ برگردد، که بنوعی از نوعی حس اعتراض در میان دانشجویان جمهوری اسلامی، در مسیری داستانی، سخن گفته بود. و در ادامه، «نسل سوخته» رسول ملاقلی پور در همان سال. در اپیزود سوم «نسل سوخته» ما حتی مشابه واقعه مهسا امینی را داریم: «ساعاتی قبل از تظاهرات دانشجویی، چهار پسر و یک دختر به یک طلافروشی دستبرد می‌زنند. تظاهرات آغاز شده و در یک درگیری جوانان سارق همگی کشته می‌شوند. جنازه‌ها به یک قرارگاه نظامی وسط یک باغ که دانشجویان آن را محاصره کرده‌اند منتقل می‌شود…». یعنی تلفیقی از آسیب اجتماعی و عنصر اعتراضی دانشجو. اصلی ترین نمونه از چنین قشری که در بالا توصیف شد در «رخ دیوانه» ابوالحسن داودی در سال ۱۳۹۳ دیده شد و در ادامه، در «بادیگارد» ابراهیم حاتمی کیا در سال ۱۳۹۴٫ در این دو اثر در مجموع، ما هم نسل دانشجو داریم و هم پیش از دانشجو و هم بعد از دانشجویی. در «رخ دیوانه» دقیقا این قشر متعرض و معترض دیده می شود. نسلی که در فضای مجازی و در کافه ها یکدیگر را جست و جو می کنند و هرکدام با پیشزمینه ای از زندگی شخصی، با محملی آشنا، به یکدیگر متصل هستند و در مسیر فعلی و در تنهایی شان، دچار خطا و اشتباه می شوند و حتی همدیگر را سرکیسه می کنند و اغفال، ولی در نهادشان سلامت دیده می شود. فقط در جامعه گیر افتاده اند؛ جامعه ای با آسیب ها و اشکالات زیستی و اجتماعی متأثر از سیاست. حتی در میان شان، بچه سالمی هم هست که او نیز در تنگناهای اقتصادی همانند شهریه دانشگاه و منزل استیجاری، همراه با مادرش سیر می کند و ابتدا به صورت کنجکاو، وارد گروه می شود اما در نهایت به حداقل ها و حداکثرهای رفتاری و اندیشه ای اعضا پی می برد و سلامت آنان را متوجه می شود. در «بادیگارد» هم در سکانسی، مهندس جوان که اتفاقا فرزند شهید هم هست، به شخصیت اصلی فیلم که از نسل پدر اوست، طعنه تندی می زند: کجا بودی رفیق بابا تو این سالها. و اینکه، حتی ندیدید ما چطور بزرگ شدیم و در جایی دیگر هم می گوید، پدر برای من چند تا عکس است و خاطراتی که مادر تعریف کرده است. این نمونه و نمونه قبلی، هر دو از نوعی انقطاع نسلی حرف می زنند. از جدایی نسل ها، یا همان «نسل سوخته» ای که رسول ملاقلی پور، فریاد زد.

کاری ندارم که این روزها، بعضی از درگیران در تولید آثار سینمایی در این سو و آن سوی معرکه فعلی قرار دارند و فضای مجازی آنان را در گرداب خود کشانده است. اما آثاری هم هستند از هنرمندان دغدغه مندی که، فراتر از سرگرمی، به انتقال هشدارهای صریح یا ضمنی نسبت به وجود چنین انقطاع نسلی و تمایز دیدگاه ها و درخواست به رسمیت شناخته شدن و دیده شدن، پرداختند و نیاز است که به هشدارهای آنان هم توجه می شد، که نشد. سینما، لزوما برای سرگرمی نیست. و گاهی در جدیت، هشدار از وضعیت های موجود و آینده محتمل می دهد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=7694
  • نویسنده : حسین سلطان محمدی
  • ارسال توسط :
  • منبع : سینما سینما
  • 237 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.