سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 17 January - 2025
کل 9232 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۳ نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» در موزه سینما آنچه باید از «فیلم فجر» ۴۳ بدانید سینمای مستند و جایگاه ویژه‌ای که در فجر پیدا کرده است تست فنی «ترک عمیق» و «موسی کلیم الله» در سالن فارابی آخرین هفته دی ماه و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شبکه های سیما اهمیت سینماهای مردمی به عنوان اولین مواجهه جشنواره با مخاطب فجر اعطای احکام شورا از سوی رئیس سازمان سینمایی / موافقت با ساخت 4 فیلم‌نامه غیرسینمایی فراخوان هفتمین دوره نمایشنامه‌خوانی مولوی منتشر شد تعطیلی سینما‌ها در روز پنجشنبه مسئول کمیته روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر منصوب شد معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد به دیدار دو هنرمند برجسته رفت «ارباب جنگ» در شبکه فراتر وشتان «در آینه زن» را روی صحنه می‌برد نشست خبری هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد برگزار می‌شود از اعلام محل اجرای آثار دو بخش تا توضیح مدیر بخش «به‌علاوه فجر» سینمایی «ستیغ جهنمی» را از شبکه یک سیما ببینید شیراز صاحب مجموعه سینمایی تازه شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۳ جشنواره فجر، نیازمند هم‌افزایی رسانه‌ای است راه‌یابی هشت نمایش منتخب جشنواره تئاتر مقاومت به جشنواره تئاتر فجر آئین قرعه‌کشی جدول نمایش فیلم‌های جشنواره ۴۳ برگزار شد سینمای ایران میراث داران با وفایی دارد معرفی مقالات برتر بخش پژوهش چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دعوت از دانشجویان تئاتر برای همکاری با جشنواره چهل و سوم تئاتر فجر شب مجموعه کتاب‌های «گلستان هنر» در فرهنگسرای نیاوران افتتاح ​پردیس سینمایی صدرا شیراز هم‌زمان با روز پدر رقابت ۱۱ مستند برای سیمرغ بلورین فیلم فجر چهل و سوم اعضای هیات علمی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر منصوب شدند همراه با فیلم‌هایی با حال و هوای پدرانه تئاترها یک شب به صحنه نمی‌روند پس از 51 اجرای موفق، بیش از 7500 نفر اپرای «مولوی» را دیدند آماده‌ایم در رویدادهای اصلی تئاتر میزبان برگزیدگان جشنواره ملی بهزیستی باشیم دفاتر سوم و چهارم مجموعه نمایشنامه‌های مونودراما رونمایی می‌شود «منبع رمز» و «بی همتا» با کیفیت فول اچ دی معیار انتخاب آثار جشنواره فجر، اصالت هنری است/ ارزش آثار ربطی به موقعیت اجتماعی ندارد شب «یوز آسیایی» با نمایش فیلم در خانه سینما فهرست تهیه‌کنندگان هم عقب افتاد پیکر زنده‌یاد فریدون شهبازیان تشییع شد اکبر عبدی با «سفر جادویی» به «نمایش» می آید «جزئیات» است که سرنوشت یک «فیلم» را رقم می‌زند/ فیلمنامه فقط «کلمه» نیست نشست ماهانه خانه موسیقی ایران به یاد فریدون شهبازیان عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۳ انتشار فراخوان سومین جشنواره «عروسک‌خونه» اولین نشست نویسندگان سینما و تئاتر ایران برگزار شد اسامی فیلم‌های بخش ویژه فیلم فجر هنوز نهایی نشده است کاراکترهای ماندگار فیلم فجر؛ از «نایی‌جان» تا «هامون» فیلـم های شبكه نمایش سیما در سالروز ولادت حضرت علی (ع) اکران آنلاین فیلمی با بازی مریلا زارعی دیدار اعضای هیات‌مدیره انجمن فیلمنامه‌نویسان با مدیرعامل صندوق اعتباری هنر

3
به بهانه اجرای فیلم تئاتر (کارنامه بندار بیدخش) در خانه هنرمندان

شکسپیر ایرانی!

  • کد خبر : 35388
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۰
شکسپیر ایرانی!
اگر ادبیات نمایشی جهان شکسپیر دارد ادبیات نمایشی ایران هم استاد بهرام بیضایی دارد نابغه ای تمام عیار و بی نقص! کسی که به تنهایی بیش از نیم قرن بر تارک ادبیات نمایشی ایران زمین درخشیده است.

محمدرضا دلیر*- بندار دانشمندی است که جام جهان نما را برای جم ساخته است و چنان که بر می آید بیدخش اوست. او با اعتماد کامل، انواع دانش ها را به شاه می آموزد و جم نیز با این دانش ها بر جهان حکم می راند. اما جم بندار را تنها نردبانی از بهر صعود به قله قدر می داند و قدرت نیز چشمانش را کور کرده است. وی بندار بیدخش را فراموش کرده و از بیم اینکه مبادا روزی بندار دانشمند،این دانش ها را به دشمنی بیاموزد ،او را به زندان (رویینه دژ) که ساخته دست و دانش خود بندار است می افکند. بندار در گوشه زندان به گذشته خود می نگرد و افسوس می خورد که چرا آن اندازه نسبت به شاه خوشبین بوده و هنگام ساختن رویینه دژ، دست کم راهی پنهان برای روز مبادا برای خود تعبیه نکرد تا بگریزد.

کارنامه بندار بیدخش را می توان اثری دانست لبریز از مفاهیم ارزشمند، استعاره های قوی و درون مایه ای عمیق از ادبیات خاص بیضایی که بدون وجود این استعاره ها، داستان صرفا متنی خواهد بود گزارش گونه و فاقد عناصر خیال انگیز.

اساسا بیضایی برآن است که مساله هویت، قدرت و دانش را در سه داستان اساطیری که تحت عنوان سه برخوانی شناخته می شود در روزگار امروز با درون مایه ای کهن نشان دهد.

کارنامه بندار بیدخش از نمایشنامه های بهرام بیضایی به همراه دو نمایشنامه دیگر او به نام های اژدهاک و آرش در کتاب سه بر خوانی آمده است. بیضایی نام (برخوانی) را برای این نمایشنامه ها برگزیده است؛ برخوانی برای دو نفر. گویی که دو نفر بدون آنکه در اتاق باشند باخود صحبت کنند و افکار درونی خودشان را به این صورت بیان کنند. در نمایشنامه (کارنامه بندار بیدخش ) ایده اصلی به این صورت بیان می شود که قدرت حاکمه ،دانش را بخدمت خود می گیرد. طرح ایده اصلی در یک اثر و استخراج استعاره های موجود در آن براساس همین ایده مفاهیم بنیادی را مشخص می سازد.

کارنامه بندار بیدخش بابیانی شیوا، استعاره های قوی و متنی موجز و خیال انگیز را بوجود آورده است که خواننده را از یکنواختی متن بیرون آورده و به جهان استعاره ها وارد می سازد.

اگر ادبیات نمایشی جهان شکسپیر دارد ادبیات نمایشی ایران هم استاد بهرام بیضایی دارد نابغه ای تمام عیار و بی نقص! کسی که به تنهایی بیش از نیم قرن بر تارک ادبیات نمایشی ایران زمین درخشیده است. او همیشه استاد است! متاسفم که بگویم استاد بیضایی دلتنگ شماییم! هرکجا که هستید مانا و سلامت باشید!

* (پژوهشگر تئاتر )

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=35388

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.