سینمایی نیوز
  • امروز : چهارشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 22 ذی‌القعده 1446
  • و : Wednesday, 21 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

1

عاشقانه‌های نواحی ایران / از مازندران تا هرمزگان

  • کد خبر : 41634
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۸
عاشقانه‌های نواحی ایران / از مازندران تا هرمزگان
هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران به دبیری فواد توحیدی، از ۵ تا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ ...

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از نای، نقل از روابط عمومی هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران،جمعه پنجم اردیبهشت ۱۴۰۴ – جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران کار خود را در بندرعباس آغاز کرد.اجراهای این جشنواره در سالن طوبی روی صحنه رفت.

نخستین روز جشنواره با اجرای ۱۰ گروه از استان‌هایِ خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، مازنداران، چهارمحال و بختیاری، زنجان، ایلام، فارس و هرمزگان همراه بود که در ادامه شرح مختصری از هر اجرا را می‌خوانید:

آغاز جشنواره با میراث موسیقاییِ هرمزگان

«گروه نوبان» بندر کنگ – شهرستان بندر لنگه – استان هرمزگان نخستین گروهی بود که در فرهنگسرای طوبا در شهر بندرعباس روی صحنه رفت.

این گروه با ارائه دو سبک موسیقی مختلف، «تحلیل یا خیالی» و «بناتی یاحربی»، بخشی از میراث موسیقایی هرمزگان را به نمایش گذاشت.

اعضای گروه نوبان در این اجرا شامل معاد پویا منش، مهدی رضاپور، ابراهیم ابراهیمی زر، حسین اراسته، میلاد رضا پور، فارس عبیدی، فرحان عبیدی، محمدرضا سیاووشی، عقیل بیژن پور و محمد آراسته بودند که با شور و اشتیاق فراوان، فضای جشنواره را پر از انرژی و لذت موسیقایی کردند.

موسیقی عشایریِ فارس

سعید جعفرزاده‌نوازنده «نیِ دندانی» از شهرستان مرودشت استان فارس، در این رویداد حضور یافت و با تک‌نوازی نی، مخاطبان را با صدای بی‌نظیر این ساز آشنا کرد.

جعفرزاده از پیشگامان حفظ و ترویج موسیقی محلی عشایری فارس به شمار می‌رود.

نی دندانی یکی از سازهای سنتی و بومی استان فارس است که در مناطق مختلف این استان، به ویژه در میان عشایر، نقش مهمی در اجرای موسیقی محلی ایفا می‌کند. این ساز به دلیل ویژگی‌های خاص خود، در بسیاری از جشن‌ها و مراسم‌های فرهنگی و مذهبی استفاده می‌شود.

شکوهِ سرنا و نقاره قشقایی

یکی از ویژه‌ترین اجراهای شب گذشته به گروه هنری «مارال» از استان فارس با دو نوازی سرنا و نقاره اختصاص داشت که نمایشی باشکوه از موسیقی اصیل قشقایی را به صحنه آورد.

در این اجرای زیبا، محمد کشاورز و علیرضا زارع، دو هنرمند برجسته در عرصه موسیقی قشقایی، قطعاتی همچون «هلی»، «آغور هلی»، «اورتا هلی»، «یورغا هلی»، «غریب و صنم»، «صمصام»، «گرایلی» و «خسرو باج خسرو» را اجرا کردند. علاوه بر این، آنها با هنرمندی خاص خود، جنگنامه‌های قشقایی را نیز برای مخاطبان روایت کردند که به خوبی نشان‌دهنده تاریخ و فرهنگ غنی این قوم بود.

آنها همچنین در‌پایان این اجرا، آهنگ معروف «ای ایران» را برای حاضران زمزمه کردند.

موسیقی کتولی

گروه موسیقی سیلم به سرپرستی سعدی صادقی، با اجرای قطعاتی از موسیقی بومی مازندرانی، فضایی پر از تاریخ و احساسات فرهنگی را در قلب جشنواره خلق کرد. این گروه با سه هنرمند خود، مخاطبان را به دنیای اصیل و ناب موسیقی مازندران برد.

اجرای گروه سیلم با قطعه‌ای معروف از «آواز کتولی» آغاز شد، این قطعه با تأکید ویژه بر بخش‌های مختلف «چله‌های حراری» در شرق مازندران به شکلی متفاوت و با رنگ‌های محلی منحصر به فرد خود درآمیخته بود.

در ادامه، گروه سیلم با اجرای دونوازی لله‌وا و دوسر کوتن، که به نقاره‌های مازندارانی شهرت دارند، دنیای نغمه‌های ریتمیک و پرتحرک را به نمایش گذاشت. این قطعه که اغلب در مراسم‌های محلی و جشن‌ها شنیده می‌شود، با استفاده از سازهای کوبه‌ای و کمانچه در کنار صدای گرم خواننده، مخاطب را در فضای پرشور و زنده موسیقی مازندران غرق کرد.

اجرای آثاری چون «رپرتوار غریبی حال»، «جلوداری»، «عاروس یار» و «نقره سری حال» نیز از دیگر بخش‌های این کنسرت بود.سعدی صادقی، سرپرست گروه سیلم بود.

چهاربیتی‌های خراسان به روایت دوتار و آواز

«گروه موسیقی ابوالوفا» به سرپرستی امید رحمانی ازشرکت کنندگان شب نخست جشنواره هفدهم بود که برای اولین بار در این رویداد ملی به روی صحنه رفت.

رحمانی در این برنامه چهاربیتی‌هایی از خراسان رضوی را به اجرا درآورد. چهاربیتی‌ها از موسیقی های آوازی تربت جام بوده که با ساز دوتار همراه است .

عاشقانه‌ها و شادیانه‌های بختیاری

میلاد صادقی دیگر شرکت کننده شب نخست جشنواره هفدهم موسیقی نواحی از استان چهارمحال بختیاری بود که با اجرای مقام خوانی‌های دلنشین بختیاری شب خوبی را برای حاضران این جشنوار رقم زد. صادقی برای نخستین بار است که در جشنواره موسیقی نواحی ایران شرکت می‌کند. او  دراین برنامه مقام‌های شادیانه، عاشقانه و کارآوای بختیاری را به صحنه برد

موسیقی عاشیقی

عاشیق رمضانعلی خدابنده لو از استان زنجان شرکت کننده دیگری در جشنواره موسیقی نواحی بود که با اجرای موسیقی عاشیقی در شب اول روی صحنه رفت.

عاشیق رمضانعلی از پیشکسوتان موسیقی عاشقی است و به گفته خودش ۴۰ سال است که دراین حرفه مشغول بوده و در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی شرکت و اجرا داشته است.

مقام کردیِ سیستان و بلوچستان

گروه «مستاگ پهره» از سیستان و بلوچستان، گروهی خانوادگی است با خوانندگیِ نادر نیک‌نژاد به همراه چهار فرزندش و البته با همراهیِ خداداد شکلی زهی(نوازنده قیچک) روی صحنه رفتند.

گروه «مستاگ پهره» به سرپرستی نادر نیک نژاد، نوازندگی قیچک‌ خداداد شکل زهی، نوازندگی دهلک نادر نیک‌نژاد، نوازندگی بینجو مصطفی نیک‌نژاد و نوازندگی تنبورک محسن نیک‌نژاد و خوانندگی مسلم نیک‌نژاد است.

آنها دو قطعه اجرا کردند که یکی از آنها در مقام کردی منطقه بومی سیستان و بلوچستان بود که داستان عاشقانه دو نفر است که قصد ازدواج دارند. قطعه دیگر هم در خصوص مراسم عروسی بود.

دونلی و روایتِ آبتنی داماد

تک‌نوازی دونلی عیسی بلوچ از سیستان و بلوچستان یکی دیگر از اجراهای شب گذشته بود که در کنارش دو نوازنده دیگر او را همراهی می‌کردند.

در اجرای این هنرمند شاهد ظرافت و چیره‌دستی در اجرای موسیقی بودیم، گویی که این کار راحت‌ترین کار ممکن برای این هنرمند است.

او در اجرای خود موسیقی گواتی؛ همان موسیقی درمانی ذوالجلال و قطعه‌ای مربوط به آبتنی داماد پیش از وصلت با عروس را اجرا کرد که البته این قطعه در مناطق مختلف با لهجه‌های متفاوتی اجرا شده و از قدیم آن را خوانده‌اند تا امروز به او و هم‌نسلانش رسیده است. عیسی بلوچ برای ششمین بار است که در جشنواره موسیقی نواحی شرکت می‌کند.

هوره با هفت هزار سال قدمت

ولی کمری از استان ایلام با هوره خوانی به اجرا پرداخت.

هوره آواز نیایشی است که ریشه در تاریخ باستان دارد و پنج الی هفت هزار سال قدمت تاریخی دارد.این آواز طیِ قرن‌های متمادی از گذشتگان به دست ما رسیده است.

هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران به دبیری فواد توحیدی، از ۵ تا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ به همت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی ایران و با مشارکت استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان، در این استان برگزار می‌شود.

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=41634

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.