سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 23 January - 2025
کل 9318 امروز 0

خبر فوری

برگزاری افتتاحیه‌ای همراه با تجلیل و جشن تولد بزرگداشت ۴ هنرمند پیشکسوت/ معرفی برگزیدگان ۳ بخش مدیر تازه روابط عمومی معاونت امور هنری معرفی شد اعلام نامزدهای بخش عکس، پوستر و نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر فراخوان اجرا در تماشاخانه سنگلج منتشر شد موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 6 فیلم‌نامه آثار «نمایش ویژه» فیلم فجر نشست خبری ندارد ۲۲۶ اثر و گروه موسیقی به بخش رقابتی چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر راه یافتند بلیت جشنواره فیلم فجر ۴۳ افزایش قیمت نخواهد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره تئاتر فجر پیام داد پردیس سینمایی خلیج فارس اهواز افتتاح می‌شود آیین اختتامیه هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد در کتابخانه ملی برگزار می‌شود اعلام برنامه سمینار علمی-پژوهشی چهل‌‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پیام معاون امور هنری به چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بازدید دبیر جشنواره فیلم فجر از لابراتوارهای سینمایی معرفی داوران مسابقه آثار صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۳ برگزاری همایش« سینمای ایران؛ نگاهی به آینده» نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سازمان ساترا معرفی شدند شروع سانس فیلم‌های جشنواره فجر از ساعت ۱۰ صبح امضای تفاهم نامه همکاری شهرداری تهران و جشنواره تئاتر فجر نگارخانه آینه و موسسه صبا میزبان عکس‌ها و پوسترهای جشنواره تئاتر فجر برنامه نمایش سینماهای جشنواره فیلم فجر ۴۳ اعلام شد فراخوان دعوت از رسانه ها برای حضور در چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر سینمای ایران مهم‌ترین رکن نظام دموکراسی سیاسی، اجتماعی و خانوادگی ما است لزوم توجه به جهان‌بینی مباحث در سینما اشتراکات فرهنگی اولویت مهمی برای دعوت از گروههای خارجی بود/ موسیقی ایران قابلیت ذائقه سازی دارد جشنواره چهل‌وسوم تئاتر فجر تجلی امید و ایمان به قدرت هنر است داوران بخش «بعلاوه فجر» معرفی شدند جشنواره تئاتر فجر عیدانه هنرهای نمایشی است آغاز تهیه بلیت خبرنگاران و گروه‌های نمایشی جشنواره تئاتر فجر از امروز اجرای کنسرت-نمایش «رفیق بازی» در سالن چند سویه نقش جهان نکوداشت خسرو سینایی سینمای کوتاه و چالش درام‌های ناتمام/ «فیلم‌کوتاه» را شلوغ نکنیم! عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه اول بهمن ۱۴۰۳ رویدادها و جشنواره‌ها ادبیات ما را زنده نگه داشته‌اند نامزدهای نهایی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد معرفی شدند جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر فرصتی برای ارزیابی حرفه‌ای هنرمندان جوان هیات مدیره کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر انتخاب شد مدیران هنری «سرزمین-من» هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر معرفی شدند دیدار دبیر جشنواره با هنرمندان بخش «به‌علاوه فجر» آغاز بلیت فروشی جشنواره تئاتر فجر از اول بهمن پنجمین نمایشگاه کتاب کیش یازدهم تا نوزدهم بهمن برگزار می‌شود شهرام میراب اقدم دار فانی را وداع گفت شهرام میراب اقدم مستندساز درگذشت داوران بخش دیگرگونه‌های اجرایی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند معرفی هیات داوران بخش نمایش خیابانی جشنواره فجر «دیافراگم» در خانه سینما روی پرده می‌رود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۳ پرکارترین بازیگران فجر چهل‌وسوم؛ ۱۵ چهره با دو فیلم می‌آیند

0

علت مرگ؛ نامعلوم ؛ پرکشش و دغدغه مند!

  • کد خبر : 38908
علت مرگ؛ نامعلوم ؛ پرکشش و دغدغه مند!
این فیلم از آن دست آثاری است که کاراکترها را از گوشه‌و‌کنار یک منطقه‌ی جغرافیایی گرد هم جمع می‌کند تا در یک مکان درگیر رخدادها کاملاً تصادفی و ابزورد شوند.

محمدرضا دلیر*- این فیلم از آن دست آثاری است که کاراکترها را از گوشه‌و‌کنار یک منطقه‌ی جغرافیایی گرد هم جمع می‌کند تا در یک مکان درگیر رخدادها کاملاً تصادفی و ابزورد شوند. یکی از نزدیک‌ترین نمونه‌ها فیلم «آخرین توقف در شهرستان یوما» بود که یک رستوران بین جاده‌ای پذیرای کاراکترهای فیلم بود. در این آثار معمولاً یک کاراکتر تبدیل به هدایت‌کننده‌ی مسیر اصلی روایت می‌شود و به‌نوعی ما از چند سکانس قبل همراه او می‌شویم تا به محل اصلی روایت برسیم. اما کارگردان این لذت را از مخاطب خود می‌گیرد. او با تصاویری بسته از کاراکترهای مختلف سعی دارد هر چه سریع‌تر آن‌ها را درون ون مد نظر خود گرد آورد. در هر حال وارد این ون می‌شویم که شامل ۷ مسافر و یک راننده است. کارگردان در روایت خود به‌جای پیچش روایی از مستقیم‌ترین نشانه‌ها برای رخدادهای پیش رو بهره می‌برد. آن اتفاق مد نظر دیر نمی‌پاید که رخ می‌دهد و پس از ترمز ماشین در نتیجه‌ی افتادن سپر جلو همه متوجه این موضوع می‌شوند که مردی بلوچ یا افغان دیگر نفس نمی‌کشد. همین نقطه‌ای است که در پس آن دیگر مهره‌های دومینوی اتفاقات شروع به افتادن می‌کنند و از دل آن گذرگاه‌های اخلاقی کل کاراکترها را در بر می‌گیرند.

فیلم، یک مشکل اساسی دارد و آن وابستگی سانتیمانتالیستی او به کاراکتر معترض اجتماعی است که در حال فرار به‌سوی مرزها برای خروج از کشور است. گویی دیگر این کاراکتر تبدیل به کلیشه‌ای شده که اگر نباشد امضای جشنواره‌ها پای آن نقش نمی‌بندد. گویی فیلمساز ایرانی حاضر است تن به هر ذلتی در برابر خودسانسوری پیش از گرفتن پروانه‌ی ساخت و در ادامه پروانه‌ی نمایش بدهد تا بلکه کارنامه‌ی هنری خود را سنگین‌تر یا شروع کند. این نوع وادادگی را می‌توان در اماله کردن کاراکتر پیمان و بهار به روایت شاهد بود. گویی این دو کاراکتر ویران‌کننده‌ی سینمای ژانری زرنگار شده‌اند. به آقای کارگردان باید گفت روایت شما که ساختار کمدی-ابزورد قابل اعتنایی را با پوشش گذرگاه‌های اخلاقی پیش می‌برد، پس چه نیازی به این دو کاراکتر و جا کردن آن‌ها در داستان بود؟ در باب این اثر به‌راحتی می‌توان گفت که کمدی موقعیت متناسب با ساختار اثر آن‌قدر خوب روی کاراکترهای مختلف می‌نشیند و باعث پیش‌ آمدن تصادفی رخدادهای پیش رو می‌شود که گویی مخاطب در طول اثر هیچ نیازی به پیمان و بهار ندارد.

روایت کارگردان خط روایی مستقیمی دارد که از طریق تصمیم‌های ناگهانی کاراکترها دچار وسعت می‌شود. اما اراده‌ی کارگردان برای فرار از موقعیت‌های کمدی برآمده از تصمیمات کاراکترها و اضافه کردن دیالوگ‌های حشمت فردوس‌گونه در باب اخلاق و منش پهلوانی همچون آب سردی روی این ساختار کلی اثر است. اما مشکل دیگر روایت این است که بین بازیگران تناسبی هم وجود ندارد. به بازیگری که نقش کاراکتر بهار را بازی می‌کند توجه کنید. این بازیگر در تک‌تک جملاتی که ادا می‌کند گویی صدها نابازیگر دیگری‌ست که در سریال‌ها و آثار سینمایی ایران در حال ایفای نقش هستند؛ بازیگرانی که با هوای بین دندان‌ها و لب‌ها در حال ادای جملاتی نامفهوم و بریده‌بریده هستند. با دیدن این اثر می‌توان فهمید که زرنگار سینمای ژانری را می‌شناسد و اتفاقاً آثار روز سینمای جهان را نیز مشاهده می‌کند، اما در ارائه‌ی این ساختار ژانری به دلایلی که در بالا اشاره شد دم‌بریده عمل می‌کند. تصور کنید که پیمان این روایت آن پادکستر به‌دنبال فرار نبود و کاراکتر بهار و آن زن گنگ نیز از انفعال خارج می‌شدند. در آن صورت با اثری مواجه بودیم که بوی سینمای روز جهان را می‌توانستیم به‌خوبی از آن استشمام کنیم.

*منتقد سینما

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=38908
  • نویسنده : محمدرضا دلیر
  • ارسال توسط :
  • منبع : سینمایی نیوز
  • 949 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.