سینمایی نیوز
  • امروز : پنجشنبه, ۱۸ بهمن , ۱۴۰۳
  • برابر با : 6 شعبان 1446
  • و : Thursday, 6 February , 2025 می باشد
کل 9476 امروز 0

خبر فوری

۲۸ اجرای موسیقی پاپ (مردم‌وار) به روی صحنه می رود روزی که پای مولوی و لاک‌پشت به سینمای رسانه باز شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ سانس‌های فوق‌العاده چهارمین روز فیلم فجر چهل‌وسوم اعلام شد سانس فوق‌العاده جزو رای گیری آرا مردمی نیست آغاز اکران فیلم‌های جشنواره ۴۳ برای معلولان جسمی نگاهی به ۴۲ دوره عکس و پوستر سینمای ایران ۱۵ فیلم برگزیده نگاه مردمی در سومین روز جشنواره اجرای ۱۵ گروه‌موسیقی اقوام در چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر حضور پررنگ اجتماعی‌ها و دیدار سیاسیون با «اسفند» سانس‌های فوق‌العاده سومین روز فیلم فجر چهل‌وسوم اعلام شد بهرام رادان از هیات داوران جشنواره فیلم فجر ۴۳ خارج شد داورهای بخش رقابتی چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر معرفی شدند انتخاب برگزیدگان جشنواره بین المللی موسیقی فجر با دقت و توجه به استعدادها اعلام جزییات اولین جلسه بررسی سند ملی موسیقی در معاونت امور هنری رسانه‌ها در فجر ۴۳؛ حضوری پررنگ‌تر از همیشه روزی برای افتتاح انیمیشن تا یک سایکودرام آنتیک ۹ فیلم در دومین روز جشنواره فجر ۴۳ به سانس فوق‌العاده رسیدند چهل‌وسومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگان خود را شناخت آغاز بلیت فروشی استانی جشنواره فیلم فجر ۴۳ از ۱۰ صبح روز ۱۴ بهمن ماه نوازنده برجسته ویولنسل جهان به روی صحنه می‌رود استان هرمزگان میزبان هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران شد / آغاز یک تلاش مهم برای توسعه شبکه شهرهای هنر معرفی نامزدهای بخش نمایش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر ۴۳ برنامه نمایش سینماهای مردمی در دومین روز جشنواره جوانان در این دوره از جشنواره خوش درخشیدند شبِ دیدار با رئیس‌جمهور عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ در اولین روز چهل و سومین جشنواره فیلم فجر چه گذشت؟ استقبال خوب مخاطبان از فیلم‌های کوتاه جشنواره فیلم فجر ۴۳ «گوزن‌های اتوبان» و «موسی کلیم‌الله» به سانس فوق‌العاده رسیدند انتشار جدول نمایش چهل و سومین جشنواره فیلم فجر در سینما سپیده «آنتیک» به سانس فوق‌العاده رسید نامزدهای بخش نمایش‌های خیابانی تئاتر فجر معرفی شدند معرفی نامزدهای بخش ‌«بعلاوه فجر یک» تئاتر فجر اصلاح و تغییر رفتار در جامعه نیازمند کار فرهنگی و تلاش مداوم است اعلام جزییات اختتامیه جشنواره تئاتر فجر در تالار وحدت گزارش نهمین روز از جشنواره چهل‌وسوم تئاتر فجر برگزیدگان بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران معرفی شدند شور و شوق سینمایی جزیره ایرانی همزمان با چهل و سومین جشنواره فیلم فجر آغاز اکران‌های سینمای رسانه فیلم فجر ۴۳ با «صیاد» از ساعت ۱۰ صبح ۱۲ بهمن لیلی عاج اولین مهمان «سینما بانو» فصل جدید «سینما ملت» روی آنتن می‌رود شبِ بازیِ داوران جشنواره‌ فیلم فجر مجال بازتعریف پایگاه اجتماعی سینما با تکیه بر نسبت‌آفرینی میان سینماگران و سیاست‌گذاران سینمایی ا‌ست رضایی: معاونت هنری تبدیل به سیاستگذار رویدادهای هنری می‌شود جزئیات ویژه برنامه «هفت» در جشنواره فیلم فجر رییس و اعضای شورای سیاستگذاری سی‌ و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شدند فیلم‌سازان کوتاه فجر میهمان «برش کوتاه» می‌شوند جزییات اکران فیلم‌های کوتاه در چهل‌وسومین جشنواره فجر سینماسیار «انجمن» حامی «تجلی اراده ملی» در ابوموسی

0
آشا محرابی:

معیار انتخاب آثار جشنواره فجر، اصالت هنری است/ ارزش آثار ربطی به موقعیت اجتماعی ندارد

  • کد خبر : 39067
  • ۲۴ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵
معیار انتخاب آثار جشنواره فجر، اصالت هنری است/ ارزش آثار ربطی به موقعیت اجتماعی ندارد
آشا محرابی یکی از اعضای هیات انتخاب بخش مرور تئاتر ایران در چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید که معیار انتخاب آثار، همواره توانایی انتقال پیام، اصالت هنری و نوآوری بوده و موقعیت جغرافیایی در گزینش آثار تأثیری نداشته است.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ایران تئاتر، نقل از روابط عمومی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، آشا محرابی یکی از اعضای هیات انتخاب بخش مرور تئاتر ایران در بخش صحنه‌ای چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است. این هنرمند در این بخش مسئولیت انتخاب و بررسی آثاری که در فاصله زمانی آذر ۱۴۰۲ تا آذر ۱۴۰۳ در تالارهای نمایشی سراسر کشور اجرای عمومی داشته‌اند را به عهده دارد.

آشا محرابی با اشاره به چالش‌های انتخاب آثار این بخش عنوان کرد: «قضاوت درباره آثار تئاتری از روی فیلم، یکی از چالش‌برانگیزترین بخش‌های این فرآیند بود. تئاتر، هنری زنده است که بخش بزرگی از جذابیت و تأثیرگذاری آن از گرما، حرارت و ارتباط مستقیم بازیگران با مخاطب نشأت می‌گیرد. زمانی که این آثار به فیلم تبدیل می‌شوند، بخشی از این انرژی و اصالت از دست می‌رود. در نتیجه، انتخاب و داوری براساس فیلم‌ها، به‌ویژه برای آثاری که اجرای زنده‌شان تأثیر بیشتری داشته، دشوار و همراه با محدودیت است.»

او با اشاره به نحوه انتخاب آثار عنوان کرد: «با در نظر گرفتن این نقصان، تلاش کردم آثار را براساس معیارهایی چون نوآوری در محتوا، کیفیت بازیگری، بهره‌گیری از ظرفیت‌های فنی و هنری و توانایی در انتقال پیام و ایجاد تأثیر فکری ارزیابی کنم. برای من، تئاتر صرفاً یک سرگرمی نیست؛ بلکه بستری برای طرح اندیشه‌های نو و ایجاد تأمل در ذهن مخاطب است.»

او ادامه داد: «آثاری که انتخاب کردم، به‌طور نسبی تلاشی برای انتقال مفاهیم عمیق و اجتناب از کلیشه‌ها داشتند. این آثار توانسته بودند تا حدودی با ترکیبی از خلاقیت، تکنیک‌های حرفه‌ای و دیدگاه‌های تازه، تجربه‌ای متفاوت و ارزشمند خلق کنند.»

این هنرمند با اشاره به آثاری که از استان‌ها برای چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ارسال‌شده، گفت: «یکی از مشکلات موجود در سامانه انتخاب آثار این بود که شهر اجرای اثر به‌طور مشخص درج نمی‌شد، مگر آنکه اطلاعات شخصی درباره آن داشتم. با این‌ حال، در فرآیند انتخاب، توجه ویژه‌ای به آثار شهرستانی داشتم و به برخی از این آثار، به دلیل درخشش چشمگیرشان، امتیازات قابل‌ توجهی دادم. بااین‌وجود، فرآیند انتخاب به‌طور جمعی در هیات انتخاب صورت گرفت و من تنها یکی از اعضای آن بودم.»

او افزود: «شخصاً معتقدم که ارزش هنری و خلاقیت آثار هیچ ارتباطی با محل جغرافیایی آن‌ها ندارد. در دنیای هنر، خلاقیت، توانمندی و پیام اثر از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است. معیار انتخاب من، همواره توانایی انتقال پیام، اصالت هنری و نوآوری بوده است، نه موقعیت جغرافیایی.»

محرابی با اشاره به افول عمیق در سلیقه مخاطبان تئاتر، بیان کرد: «امروز شاهد یک چرخه معیوب در فرآیند تولید و مصرف آثار نمایشی هستیم. این چرخه به این شکل عمل می‌کند که از یک‌سو، نمایش‌های سطحی و کم‌عمق که صرفاً برای خنداندن و سرگرم کردن طراحی‌شده‌اند، سلیقه مخاطب را به‌مرور زمان پایین آورده‌اند. از سوی دیگر، همین سلیقه تغییریافته، تولیدکنندگان آثار هنری را به سمت ساخت نمایش‌هایی سوق داده که با این ذائقه هماهنگ باشند و مخاطبان بیشتری جذب کنند.»

عضو هیات انتخاب بخش مرور تئاتر ایران افزود: «در این میان، آثار ارزشمند و تفکر برانگیز به دلیل فروش پایین یا عدم استقبال کافی، به حاشیه رانده می‌شوند. این وضعیت، در نهایت منجر به ایجاد یک دور باطل می‌شود: تولید آثار سطحی باعث تضعیف ذائقه مخاطب می‌شود و این ذائقه ضعیف، تقاضا برای آثار سطحی را افزایش می‌دهد. این دور باطل نه‌ تنها کیفیت هنری تئاتر را کاهش می‌دهد، بلکه مخاطب را از مواجهه با آثار عمیق و اندیشمندانه محروم می‌کند و در بلندمدت، پایه‌های فرهنگی و فکری تئاتر را تضعیف می‌کند.»

او ادامه داد: «علاوه بر این، شرایط اقتصادی و کاهش حمایت‌های مالی از گروه‌های تئاتری نیز به این چرخه منفی دامن می‌زند. تولید یک اثر هنری ارزشمند و عمیق، اغلب نیازمند منابع مالی، زمانی و انسانی قابل‌توجهی است. درحالی‌که حمایت‌های دولتی و خصوصی از تئاتر به‌شدت کاهش‌یافته، گروه‌های تئاتری اغلب به‌ناچار به سمت تولید آثاری می‌روند که بازگشت سرمایه را تضمین کند. نتیجه این وضعیت، کاهش تنوع و کیفیت آثار نمایشی است.»

این هنرمند با تأکید بر ضرورت حمایت از آثار شهرستانی گفت: «باید حمایت بیشتری از کارهای شهرستانی صورت گیرد، زیرا استعدادهای درخشانی در میان هنرمندان شهرستان‌ها وجود دارد که شایسته دیده شدن هستند. جشنواره می‌تواند گامی در این مسیر باشد، اما کافی نیست و باید ساختارهای حمایتی گسترده‌تری ایجاد شود.»

او پیشنهاد داد: «یکی از راهکارها این است که سالن یا سالن‌هایی در تهران به‌طور ویژه به اجرای آثار استان‌ها اختصاص داده شود. این امکان نه‌تنها به هنرمندان شهرستانی فرصت می‌دهد تا آثار خود را به مخاطبان گسترده‌تری معرفی کنند، بلکه شهروندان تهرانی نیز این فرصت را خواهند داشت تا باکیفیت و خلاقیت آثار تولیدشده در نقاط مختلف کشور آشنا شوند. این اقدام می‌تواند به تبادل فرهنگی و هنری مؤثری منجر شود و فضای تئاتر کشور را غنی‌تر کند.»

چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر سوم تا ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ به دبیری خیرالله تقیانی پور برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=39067

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.