سینمایی نیوز
  • امروز : چهارشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 22 ذی‌القعده 1446
  • و : Wednesday, 21 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

2

نخستین اجرای ارکستر سمفونیک تهران با روایتی از خلیج فارس

  • کد خبر : 41533
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۴:۲۳
نخستین اجرای ارکستر سمفونیک تهران با روایتی از خلیج فارس
نخستین اجرای کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در سال جدید با عنوان «رنگواره‌ها» به رهبری نصیر حیدریان با اجرای آثاری از آهنگسازان جهانی و قطعه «خلیج فارس» در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما نخستین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در سال جدید با عنوان «رنگواره‌ها» شب گذشته به رهبری حیدریان و اجرای قطعاتی از آهنگسازان شهیر قرن نوزدهم و بیستم میلادی در تالار وحدت برگزار شد.

در این کنسرت قطعه‌های «اورتور خفاش»، «آنا پولکا»، «اورتور شاهزاده کولی»، «دانوب آبی زیبا» از یوهان اشتراوس (اشتراوس دوم، پسر) آهنگساز و رهبر ارکستر اتریشی اجرا شد، اشتراوس (۱۸۸۹-۱۸۲۵) یکی از برجسته‌ترین و محبوب‌ترین نوازندگان و ترانه‌سرایان سده نوزدهم بود.

«اورتور رزامونده» اثر فرانتس شوبرت (۱۸۲۸-۱۷۹۷) از دیگر قطعه‌هایی بود که ارکستر سمفونیک تهران در کنسرت شب گذشته اجرا کرد، شوبرت آخرین آهنگساز اتریشی برجسته مکتب موسیقی کلاسیک- رمانتیک بود. او در عمر بسیار کوتاه خود ۹ سمفونی، ۱۴ کوارتت زهی، ۲ تریوی پیانو و آثار دیگری ساخت، اما آنچه نام و جایگاه او را بی‌همتا نگاه می‌دارد، لید‌ها (ترانه‌ها)‌ی اوست؛ ۶۰۳ لید یا ترانه در ۳۱ سال زندگیش نشانگر آن است که او هیچ‌وقت از آواز جدا نبوده است.

قطعه‌های «فانتزی والس» اثر میخائیل گلینکا (۱۸۵۷-۱۸۰۴) آهنگساز روس و بنیانگذار مکتب موسیقی مدرن روسیه، «پاوانه» اثر گابریل فوره (۱۹۲۴- ۱۸۴۵) آهنگساز، نوازنده و مدرس ساز‌های پیانو و ارگ فرانسوی، «رقص‌های محلی رومانی» اثر بلا بارتوک (۱۹۴۵- ۱۸۸۱) آهنگساز، موسیقی‌شناس و پیانیست برجسته مجار، از پیشگامان موسیقی مدرن جهان بنیانگذاران موسیقی‌شناسی قومی نیز در کنسرت «رنگواره‌ها» اجرا شدند.

اجرای قطعه «خلیج فارس» به آهنگسازی مهدی کلانتری از نوازندگان کنترباس ارکستر سمفونیک تهران در آستانه فرارسیدن روز ملی خلیج فارس (دهم اردیبهشت) از آثار شاخص ارکستر سمفونیک تهران در کنسرت شب گذشته بود که با روایتی از شکوه این خلیج، جلوه‌ای حماسی به سالن اجرا بخشید.

کلانتری پیش از این درباره ویژگی‌های قطعه «خلیج فارس» به رسانه‌ها اظهارداشت: «خلیج فارس» اثری موسیقایی است که آغاز آن برگرفته از وقایع پس از انقلاب اسلامی و پیش از آغاز جنگ تحمیلی است. این اثر را می‌توان به پرواز یک مرغ دریایی بر فراز آب‌های نیلگون خلیج فارس تشبیه کرد؛ پرنده‌ای که ناظر بر تمامی رخداد‌های تلخ و شیرین در این منطقه تاریخی و استراتژیک بوده است.

وی گفت: این قطعه با فضایی آرام، ملایم و روح‌نواز آغاز می‌شود که تداعی‌گر روز‌هایی سرشار از امید، آرامش و نشاط در فضای پس از پیروزی انقلاب اسلامی است، اما این فضا به تدریج، با بهره‌گیری از فضاسازی دراماتیک و تنالیته‌های خاص موسیقایی، به آغاز جنگ تحمیلی و حمله رژیم بعث عراق ختم می‌شود. پس از این مقطع تاریک، قطعه با حال و هوایی حماسی، به دوران مقاومت، ایثار و در نهایت بازسازی و تلاش برای ساختن آینده‌ای روشن‌تر می‌رسد.

کلانتری افزود: «خلیج فارس» نوعی قطعه موسیقایی روایت‌محور که تجلی‌گر تاریخ، هویت، افتخار و پایداری ملت ایران در بستر فرهنگی و جغرافیایی خلیج فارس است.

این آهنگساز بیان کرد: با توجه به شرایط حساس و پیچیده کنونی در منطقه و اهمیت خلیج فارس به عنوان نماد هویت ملی و غرور ایرانی، این اثر می‌تواند نقشی مؤثر در تقویت حس همبستگی و امید در جامعه ایفا کند. هدف من از خلق این قطعه، تنها یک تجربه موسیقایی نیست بلکه تلاشی است برای زنده نگهداشتن خاطره مقاومت، ایستادگی و همدلی مردمی که در سخت‌ترین شرایط، امید خود را از دست ندادند.

قطعه «خلیج فارس» بسیار مورد استقبال و تشویق مخاطبان قرار گرفت.

ارکستر سمفونیک تهران در رپرتوار شب گذشته با اجرای آثار آهنگسازان اتریشی، روسی، فرانسوی، مجارستانی و ایرانی سعی کرده بوده رنگواره‌ای از تم‌های این آهنگسازان را روایت کند و سفر موسیقایی خاطره‌انگیزی را برای مخاطبان ثبت کند، هماهنگی نوازندگان و رهبری شایسته نصیر حیدریان نشان داد که این ارکستر پس از فراز و نشیب‌ها و حاشیه‌های سال گذشته می‌تواند با برنامه‌ریزی مناسب و حمایت مسئولان، امسال سال پررونقی را با جلب نظر مخاطبان در پیش داشته باشد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=41533

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.