سینمایی نیوز
  • امروز : جمعه, ۲۳ آبان , ۱۴۰۴
  • برابر با : الجمعة - ٢٣ جمادی‌الاول ١٤٤٧
  • و : Friday, 14 November , 2025 می باشد
کل 11152 امروز 0

خبر فوری

برگزیدگان نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر معرفی شدند برگزاری جلسه شورای سیاست‌گذاری چهل‌وسومین جشنواره جهانی فیلم فجر اکران «دو روز دیرتر» و «سینما شهر قصه» ؛ اعلام پرفروش ها رئیس سازمان سینمایی: البرز ظرفیت‌های بسیار خوبی برای تقویت سینما دارد خانه تئاتر از انزوا بیرون کشیده شود جایگاه ویژه خالقی در تاریخ موسیقی ایران/برگزیدگان جایزه خالقی معرفی شدند هنرشهر آفتاب و میزبانی از بخش‌های مختلف جشنواره جهانی فیلم فجر سردیس «روح‌الله خالقی» رونمایی شد شب گیتار در موزه موسیقی تهران دعوت ارکستر آکادمیک سازهای ملی ایران از نوازندگان جوان فیلم‌های سینمایی آخر هفته شبکه‌های سیما فروش بیش از ۵۱ میلیارد تومانی سینما‌ها در هفته گذشته جشنواره جهانی فیلم فجر در مسیر ارتقای جایگاه بین‌المللی سینمای ایران کشف استعدادهای جوان استانی با ایجاد صندوق توسعه سینما همایون ارشادی به خانه ابدی بدرقه شد + عکس انتشار فراخوان بخش سمینارهای جشنواره تئاتر فجر نمایش«کلاه قرمزی و پسرخاله»در موزه سینما رشد 56 درصدی ثبت نام رسانه‌ها برای حضور در سینماحقیقت 19 پیش‌نشست هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در دانشگاه هنر برگزار می‌شود وقتی سادگی معنا می‌آفریند/ از دغدغه ملی تا خوانش زیرمتنی آغاز ثبت نام اولیه کارگاه‌های نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» اعضای هیئت علمی سی‌وسومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منصوب شدند بازار فیلمی متنوع در جشنواره جهانی فیلم فجر کاظم هژیرآزاد بر پیکر همسرش: زویا رفت بی‌خداحافظی «همایون ارشادی» درگذشت آغاز ثبت‌نام کلاس تخصصی «بازیگری و کارگردانی در سینما» با داریوش فرهنگ دهمین فستیوال «پیانو کلارا» با تغییرات تازه و اجرای برگزیدگان در ارکستر سمفونیک تهران صبح اعدام؛ یک پادکست سینمایی! موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 7 فیلم‌ بازیگر ایرانی، نقش‌های جهانی «داستان کسی که می‌پرسد» منتشر شد بخش «ایران» ۳۶۱ متقاضی دارد جزئیات بخش عکس و ویدئو در جشنواره جهانی فیلم فجر برگزاری پنج بخش از جشنواره‌ تئاتر فجر به کرمان سپرده شد اکران مردمی عاشق پاییز در موزه سینما اعضای هیئت علمی چهل و سومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منصوب شدند معرفی دبیر جشنواره فیلم و فیلمنامه ایثار فراخوان «نخستین جشنواره‌ ملی هفته‌ نمایش عروسکی» منتشر شد اکران فیلم های دو روز دیرتر و سینماشهر قصه مدیر بخش پژوهش و سمینارهای جشنواره تئاتر فجر معرفی شد تقوایی؛ فیلسوف پشت دوربین اهدای نشان ویژه سومین جشنواره خالقی به فرهاد فخرالدینی واکاوی چهره پنهان شهر در ۲۱ نشست و کارگاه تخصصی فروش «رامسس دوم» به مرز 9 میلیارد تومان نزدیک شد وقتی شهر در صفحه کتاب جان می‌گیرد و بر پرده سینما دیده می‌شود آغاز دوباره اکران مستندهای مرکز گسترش در دانشگاه سوره بازگشت سینمای مستند به جوهره‌ زیستن و اندیشی تنهایی، رؤیا، فروپاشی و تئاتر؛ روایت‌های پاتوق دوازدهم آزمون دوره جامع فیلم‌سازی داستانی در ۳۴ دفتر انجمن ۳۰ آبان برگزار می‌شود سینما متروپل رایحه ای از امید و مقاومت فرهنگی!

2

نشست پژوهشی «شب ویولن ایرانی» برگزار شد

  • کد خبر : 39358
  • ۲۹ دی ۱۴۰۳ - ۷:۵۹
نشست پژوهشی «شب ویولن ایرانی» برگزار شد
نشست پژوهشی «شب ویولن ایرانی» با حضور جمعی از نوازندگان و پژوهشگران موسیقی و با سخنانی از رحمت‌الله بدیعی، مهدی آذرسینا، محمدرضا شرایلی و علی جعفری‌پویان با بررسی سیر تحول ساز ویولن ایرانی از ابتدای ورود به ایران تا امروز، عصر جمعه ۲۸ دی‌ماه به همت مجله تصویری هم نوا در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط‌عمومی خانه موسیقی ایران، در ابتدای این نشست عطا نویدی (سردبیر هم‌نوا) گفت: ویولن از دوره ناصرالدین شاه وارد ایران شد و از آن زمان تا اکنون فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه کرده است اما اوج تحول این ساز زمانی بود که به دستان ابوالحسن صبا رسید و تاریخ ویولن در ایران به قبل و بعد صبا تقسیم شد. شاگردان صبا هر یک سبک و شیوهای متفاوت از صبا را پی گرفتند اما هیچ‌کدام چیزی بیش از صبا به ساز ویولن اضافه نکردند.

او گفت: یکه تازی ویولن در چند دهه و شهرت این ساز در میان مردم شاید دلیل فراموشی اصالت‌های این ساز شد؛ اما پس از چند دهه سکوت خاموشی اینک می‌‌بینیم دوباره ویولن ایرانی راه اصلی خود را یافته و جوانانی که در این راه قدم می‌گذارند، نگاه ویژه به همان اصالت‌هایی دارند که صبا برای ویولن ایرانی ترسیم کرد.
وی افزود: «شب ویولن ایرانی» نگاهی گذرا دارد به سیر تحول ویولن ایرانی و می‌تواند مقدمه‌ای برای برگزاری سلسله نشست‌هایی با همین عنوان باشد.
محمدرضا شرایلی: نباید از ۵۰ سال تاریخ ساز کششی در ایران غافل شویم
در ادامه مراسم محمدرضا شرایلی، پژوهشگر موسیقی ایرانی گفت: از اوایل دوره ناصرالدین شاه اتفاقاتی در ایران می‌افتد یکی از آن‌ها تعامل با غرب است. بعد از آن یک نقطه پررنگ به نام تاسیس دارلفنون را داریم. پنج سال بعد دو موزیسین اروپایی برای تدریس به ایران دعوت می‌شوند. این دو، مدتی ارکستری تشکیل می‌دهند حدود ۱۲ سال موسیقی دارالفنون را سرپرستی می‌کردند. بعد از مدتی یکی از آن‌ها از ایران می‌رود و باتیست لومر به ایران می‌آید. لومر ارکسترهایی تشکیل می‌دهد. پس از مدتی چند نفر دیگر به ایران می‌آیند از جمله موسیو دووال که ویولن را در دارلفنون تدریس کنند. در این دوران هنوز ویولن جایگاه پررنگی در ایران پیدا نکرده است و همچنان ساز ناشناخته‌ای است.
وی افزود: صفحاتی که از اروپا آمده شنیده می.شود و به تدریج باعث تغییر ذائقه مخاطبان ایران شد. از اینجا اسناد صوتی اجرای موسیقی ایرانی با ویولن از ۱۲۸۸ گشوده می.شود. حسین خان اسماعیل‌زاده کمانچه‌نواز مشهور تا اوایل دوره رضاشاه است او حلقه واسطی است با سنت قدیم کمانچه‌‌نوازان و جوانان علاقه‌مندان اواخر قاجار که دوست داشتند ویلن ایرانی بنوازند و کم‌کم به دوره‌ای رسیدیم که نسل جوان آن روزها متمایل به ویولن می‌شوند. کنسرت‌ها و ارکسترها بستر مناسبی است که ویولن رونق بگیرد این اتفاق به شکل صعودی رشد می.کند و ویولن پررنگ و کمانچه کمرنگ شد.
شرایلی گفت: حدود ۵۰ سال ما با فقدان کمانچه‌نوازان مطرح مواجه بودیم، جایگزین ساز کششی در موسیقی ایران ویولن بود. در اینجا در مورد چند نسلی صحبت می‌کنیم که توانایی و خلاقیت خودشان را روی ساز ویولن پیاده کردند. بنابراین فارغ از اینکه بخواهیم فکر کنیم کمانچه ساز اصیل ما هست و ویولن نیست، اگر ویولن را ندیده بگیریم در واقع نیم قرن ساز کششی در موسیقی ایرانی را نادیده گرفته‌ایم. بنظر می‌رسد اکنون وقت مرورها و تجدیدنظرهایی در مورد ساز ویولن ایرانی است و نمی‌توان از زحمات گذشتگان غافل شد.
رحمت‌الله بدیعی:‌ بعد از صبا چیزی به ویولن ایرانی اضافه نشد
در ادامه پیام تصویری رحمت‌الله بدیعی، نوازنده ویولن و کمانچه و از شاگردان ابوالحسن صبا به این همایش پخش شد. رحمت‌الله بدیعی درباره نقش صبا در موسیقی گفت:‌ صبا برای همه کارهایش تازگی داشت، او خودش بود و شاگردان و نوازندگان بعد از او چیزی به صبا اضافه نکردند. یکی از کارهای مهم او تکیه‌هایی بود که در ویولن برای شاگردان می.نوشت و کسی جز او اینها را اجرا نکرده بود.
بدیعی درباره آینده ویولن ایرانی گفت: ویولن جایگزین کمانچه نمی‌شود و هرکدام جایگاه خودش را دارد، تفاوت این دو جای بحث ندارد و جای مقایسه‌ای نیست. ویولن ایرانی ابدا حذف نمی باید احترامی برای خود ویولن و هم کمانچه را نگه داشت تا مردم بتوانند از هر دو استفاده کنند.
مهدی آذرسینا: متاسفانه هنرمندان ممتاز ویولن به سمت سلیقه‌ی مردم رفتند
در ادامه این همایش مهدی آذرسینا، نوازنده‌ی پیشکسوت کمانچه و ویولن گفت: من ویولن می‌زدم بعد که به تهران آمدم شاگرد کلاس استاد بدیعی شدم. چند سال گذشت در دانشکده هنرهای زیبا شروع به تحصیل کردم سال.های حدود ۴۸ بود در این سال‌ها تقریبا حالتی شد که به دلایل مختلف کمانچه آمد و ویولن به تدریج حذف شد و همان طور که اشاره شد دست افراد خاصی در میان بود.

ما قصد این را داریم وارد عرصه هنر شویم ویولن و کمانچه و تمام جزییات وسیله‌ای هستند که هنرمندی پرورش یابد و هر سازی گنجایش دارد تا هنرمند حرف خود را با آن ساز بیان کند. اعتقاد دارم که باید کار از صبا ادامه پیدا می‌کرد و به آن اضافه می‌شد اما چنین اتفاق نیفتاد.

آذرسینا افزود:‌ در دوره‌ی زندگی ما اوج نوازنده‌های رادیو بود و همه کاره‌ی موسیقی ایران بودند. ما نام‌های بزرگی داشتیم که همه کاره موسیقی ایران بودند گروه درست می کردند خواننده تعیین می‌کردند و بدعت‌های زیادی داشتند اما به خاطر وضعیت سیاسی و اجتماعی آرام آرام به سمتی کشیده شدند که باب سلیقه مردم ساز می.زدند. این درست نیست؛ هنرمند باید چیزی را به حد عالی یاد بگیرد و اصول آن را تا جایی که جسم و عمرش اجازه می.دهد با آن ساز بنوازد و در تکنیک.های آن ساز حرکت کند با فرهنگ ملی‌اش کار کند.
این نوازنده پیشکسوت گفت:‌ اصل قضیه این است که ویولن به دست آدم.های ممتازی بود اما بعد از آن به دست هر آدم نابلدی افتاد ویولن‌سازی است که با آن می‌شود حرف‌های زیادی زد. موسیقی زبان گنگی دارد و فهمیدنش کار هر کسی نیست و مردم هم باید موسیقی را بشناسند و هر لاطالئاتی را جای موسیقی نپذیرند.
در ادامه مراسم هوشنگ اکبری، سازنده ویولن و از شاگردان ابراهیم قنبری‌مهر مختصری درباره تغییرات قنبری‌مهر در ساز ویولن و همچنین درباره ساختمان ساز ویولن صحبت‌هایی را ارائه کرد.
علی جعفری‌پویان: خوشحالیم که پیشرفت ویولن در ایران متوقف نشده است
علی جعفری‌پویان، نوازنده ویولن کلاسیک آخرین سخنرانان این برنامه بود. او در سخنانی گفت: همه ما وامدار نسل پیش خود هستیم و کارمان مثل دوی امداد است و به هم پیشرفت را واگذار می کنیم خوشحالیم که پیشرفت ویولن در ایران متوقف نشده است. به عنوان آدمی که این شانس به من داده شده که با ویولن همراه باشم از جایی تصمیم گرفتم که با ویولن حرف خودم را بزنم. فکر می‌کنم ما که در این کار هستیم وظیفه داریم یک فرهنگ‌سازی شنیداری انجام دهیم.
وی افزود: من اصلا موسیقی ایرانی را کم عمق ندیدم همش غصه می‌خورم که چرا دیر آگاهی‌ام به آن بیشتر شد. شانس این را داشتم که دوره یک ساله استاد علیزاده مدیر هنرستان شدند قبل از او یک گاردی در خیلی از مدرسان موسیقی کلاسیک ما وجود داشت که با نگاه ایشان، نگاه به موسیقی بسیار عوض شد و خوشحالم این شانس را داشتم که این تحول را در خود ایجاد کنم. ما قدر چیزی که داریم نمی‌دانیم ویولن‌نوازی ایرانی از یک روح پخته و تفکر عمیق می‌آید.
در این مراسم شیوا عابدی، علیرضا دریایی و بهمن فریادرس هرکدام قطعاتی را در دستگاه و آوازهای مختلف با ویولن اجرا کردند. از دیگر بخش‌های این برنامه اجرای قطعاتی با ویولن توسط دو هنرمند نوجوان پوریا برجی و آورین روسفید بود که با استقبال خوب حضار مواجه شد.
نشست پژوهشی «شب ویولن ایرانی؛ بررسی ویولن ایرانی از آغاز تا امروز» روز جمعه ۲۸ دی‌ماه در میان استقبال زیاد هنرمندان و علاقمندان در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=39358

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.