سینمایی نیوز
  • امروز : یکشنبه, ۲۲ تیر , ۱۴۰۴
  • برابر با : 16 محرم 1447
  • و : Sunday, 13 July , 2025 می باشد
کل 10537 امروز 0

خبر فوری

سینما میزبان 230هزار مخاطب شد بازدید مسئولان خانه سینما، سازمان سینمایی و صندوق اعتباری هنر مدیرکل هنرهای نمایشی از تماشاخانه سنگلج بازدید کرد عملکرد دفتر برنامه ریزی و آموزش‌های هنری در ۱۰۰ روز نخست سال ۱۴۰۴ نمایشنامه برگزیده جشنواره تئاتر فجر در کارگاه نمایش به صحنه می‌رود نزدیک به شش هزار تماشاگر به تماشای اجراهای سالن‌های دولتی نشست برای تبدیل شدن نقش دهی‌هایِ تازه موسیقی وقت تنگ است؛ توجه به یک نکته خیلی مهم فراخوان بنیاد سینمایی فارابی به منظور ساخت فیلم با موضوع «جنگ تحمیلی 12 روزه» یین معارفه مدیرعامل جدید انجمن هنرهای نمایشی ایران برگزار شد جشنواره فیلم و تئاتر لوتوس نیمه دوم سال برگزار می‌شود تئاتر شهر میزبان 6 نمایش است عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های ‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۴ مهلت ارسال آثار به چهل‌‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تمدید شد دیدار مدیران اداره کل هنرهای نمایشی با زوج پیشکسوت تئاتر عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۴ نمایش‌های «دیار» و «888» به صحنه آبی رسیدند فیلمبرداری «چشم‌هایش» کلید خورد نمایشنامه «دیوار» منتشر شد همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در پایان هفته فاتح بادپروا دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان شد محمد صدیقی‌مهر به نمایش «روزهای بی‌باران» پیوست فرزان دلفانی سرپرست هماهنگی تئاتر استان‌ها شد شروع مجدد اجراهای مجموعه تئاتر شهر پس از ایام سوگواری جلسات بررسی طرح‌های متقاضی ساخت فیلم‌های کودک پایان یافت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۴ فراخوان «دومین جشنواره عکس تهران» منتشر شد «ای ایران ایران»؛ سرودی برای دل حسین موذن سرپرست معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی هنرهای نمایشی شد سیدوحید فخرموسوی سرپرست معاونت اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی شد بازیگران و عوامل «یک خراش کوچک» معرفی شدند هنر زودتر از آتش‌بس دست به کار شد نمایش «نزیسته» در خانه نمایش دا اجرا می‌شود دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با رضا بابک، در روز ادبیات کودک و نوجوان کدام فیلم‌ها این هفته راهی اکران می‌شوند؟ فیلم کوتاه «او اینجا نیست» در ایتالیا اکران شد بهروز غریب‌پور خبر از اجرای اپرای عروسکی «عاشورا» داد حسن ریاحی در بیمارستان بستری شد/ بهبودی اوضاع جسمی بازدید مدیرکل هنرهای نمایشی از تالار هنر برپایی نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری چهل‌و‌دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران سینما سیار انجمن سینمای جوانان ایران، پیام‌آور شادی و امید برای کودکان در روزهای مقاومت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۴ قدردانی هیات نظارت بر مطبوعات تفریح مشهدی‌ها در جنگ 12 روزه سعید اسدی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران شد ۶ شب تعزیه و مرثیه‌خوانی در باغ کتاب تهران نمایش فیلم «دلشکسته» در موزه سینما فیلم کوتاه «تلویزیون» در روسیه به نمایش در آمد «آخرین کوسه نهنگ» جایزه ویژه هیات داوران را گرفت امضای تفاهم‌نامه همکاری میان موزه سینما و انجمن صنفی عکاسان سینما جشنواره انیمیشن های سینمایی سومین هفته تابستانی شبکه کودک و امید

6

نقدی بر فیلم «یادگار جنوب»؛ سرگردان میان دو عشق

  • کد خبر : 37059
  • ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۸:۱۰
نقدی بر فیلم «یادگار جنوب»؛ سرگردان میان دو عشق
اساسا بازنمایی جنون همواره واجد جذابیت دراماتیک در ادبیات نمایشی و داستانی بوده است.

سینمایی نیوز، محمدرضا دلیر* – فیلم «یادگار جنوب» در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد. این فیلم، داستانی عاشقانه از عشق جنون آمیز وحید نسبت به شیدا است که حتی پس از مرگ او نیز، ادامه پیدا می کند. عشقی که دردسرهای زیادی را برای وحید به همراه دارد، اما در پایان به او می آموزد که گذشته، نمی‌تواند جزئی از آینده باشد و برای زندگی بهتر، باید از گذشته و حوادث آن عبور کرد.

ناهنجاری‌های اثر بالاست و مناسب افراد زیر ۱۵سال نیست. یکی از شخصیت ها شغلش تن فروشی است و این در اثر عنوان می شود.

مخاطب از جایی وارد روایت می شود که وحید با زن دیگری وارد رابطه عاطفی شده و سور و سات عروسی و ازدواج به راه است. نشانه ای نیست که به مخاطب بگوید زنی که باشروع قصه بر صفحه ظاهر شده، بدلی عاطفی است از زنی دیگر به اسم شیدا که حالا به کما رفته و وحید سعی کرده جای خالی مانده درون قلبش را اینچنین پرکند.

روایت فیلم یک ساختار غیر خطی و مقداری پیچیده دارد و مخاطبی که تا حوالی دقیقه ۶۰ فیلم پر از ابهام و سوال است، ناگهان با یک فلش بک، خط و ربط خیلی از اتفاقات را می فهمد و ادامه ماجرا را دنبال می کند.

ابتدا معلوم می شود این زن که الناز شاکر دوست نقشش را بازی کرده یک روسپی است، اما در ادامه به نظر می رسد این خود وحیده نبوده که چنین زنی را برای جایگزینی با شیدا انتخاب کرده، بلکه او را برای کلاهبرداری و تیغیدن ثروتش انتخاب کرده اند.

با اینکه قصه «یادگار جنوب» چند درون‌مایه عاطفی قوی دارد؛ مثل (عشق نامتعارف و ابدی)، (کینه جویی مرگبار)، و (تلاش یک نفر برای بازسازی خاطرات عاشقانه اش با یک نفر دیگر)، اما همین فرم روایی غیر خطی که مقداری سورئالیستی هم هست، ممکن است باعث شود که ذهن مخاطب به جای اینکه درگیری عاطفی پیدا کند، بواسطه درگیری با حل چیستان های روایت، با آن درگیری عقلی پیدا کند.

یادگار جنوب بعد از «جاندار» دومین فیلم بلند سینمایی از حسین دوماری و پدرام پور امیری است؛ دونفری که قبلا در فیلم کوتاه همکار بودند و فیلم نامه های «شنای پروانه» و سریال «یاغی» را هم کنار محمد کارت نوشته بودند. تمام داستان‌هایی که این دونفر تاکنون نوشته اند، در یک فضای بخصوص شهری می گذشت که متعلق به طبقات متوسط رو به پایین یا حتی گاهی فرو دست بود و فرم رئالیستی داشت اما یادگار جنوب تجربه کاملا متفاوتی برایشان محسوب می شود.

روایت فیلم مشخصا از یک دغدغه اجتماعی برنخواسته است و انگار قرار بوده بدهکاری های سینما به پدرام پور امیری و دوماری را صاف کند.

اساسا بازنمایی جنون همواره واجد جذابیت دراماتیک در ادبیات نمایشی و داستانی بوده است.

سازندگان «یادگار جنوب» هم مدعی هستند درباره یک (عشق جنون آمیز) فیلم ساخته اند و تمام تلاش خود را برای اثبات ادعای خود کرده اند. آنها گمان کرده اند که با توسل به ادا بازی می توانند جنون را باز نمایی کنند در حالیکه اساسا در ادبیات روانکاوانه، جنون محصول از کار افتادن مکانیسم های دفاعی، انقطاع با واقعیت و بروز پدیده هایی از قبیل هذیان و توهم است!

درباب شخصیت پردازی هم باید بگویم در این زمینه هم کمیت فیلم بطور اساسی لنگ می زند. ما درباره گذشته شخصیت وحید (وحید رهبانی) اطلاعات چندانی نداریم. نسبت شبه خانوادگی او با خانواده شیدا و صالح چندان درست و واضح تعریف نمی شود. شمایل عشق ورزی او به شیدا و واکنش هایش هم اگزجره شده است. در واقع فیلم قادر نیست تصویری روانشناسانه از وضعیت وحید به مخاطب ارائه دهد. ترسیم شخصیت هرا (سحر دولتشاهی ) هم مشکلاتی اساسی دارد. هرا به عنوان شخصیتی قاچاقچی و تبهکار در پایان فیلم کنش قابل درکی از خود ارائه نمی دهد.

فیلمنامه «یادگار جنوب» در روایت پر حفره است. این فیلمنامه مبتنی بر غافلگیری نوشته شده اما در نهایت در دروغگویی می افتد. مشکلات اساسی در فیلمنامه روی اجرا نیز تاثیر گذاشته و نابلدی سینما باعث ژانگولر بازی در اجرا می شود.

آنچه یک فیلم را قوام می دهد قصه است، نه روایت غیر خطی به خودی خود و نه قاب بندی های نامتوازن عجیب و غریب فارغ از تم و قصه، فیلمساز با وجودی که مسائل ابتدایی سینما را هم نمی داند، موضع بالایی نسبت به تماشاگر دارد. روایت غیر خطی فیلم از دل تم و قصه نمی آید. این نوع روایت صرفا برای ژست متفاوت بودن و همچنین چشم بندی برای تماشاگر به کار گرفته شده است.

این فیلم ایرادات ابتدایی زیادی دارد. ایراداتی که شاید در فیلم های دانشجویی هم به ندرت دیده می شوند؛ از قاب های نا متوازن متعددی که در آنها دو سوم چپ قاب خالی است گرفته تا ایراد راکوردی در تدوین.

در پایان باید گفت فیلم «یادگار جنوب» فیلمی بی جهان مبتنی بر فانتزی های جنسی است.

*منتقد سینما

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=37059

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. یادداشت زیبایی بود مرسی از نویسنده محترم!

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.