سینمایی نیوز
  • امروز : جمعه, ۲۰ تیر , ۱۴۰۴
  • برابر با : 14 محرم 1447
  • و : Friday, 11 July , 2025 می باشد
کل 10501 امروز 0

خبر فوری

بازیگران و عوامل «یک خراش کوچک» معرفی شدند نمایش «نزیسته» در خانه نمایش دا اجرا می‌شود دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با رضا بابک، در روز ادبیات کودک و نوجوان کدام فیلم‌ها این هفته راهی اکران می‌شوند؟ بهروز غریب‌پور خبر از اجرای اپرای عروسکی «عاشورا» داد بازدید مدیرکل هنرهای نمایشی از تالار هنر سینما سیار انجمن سینمای جوانان ایران، پیام‌آور شادی و امید برای کودکان در روزهای مقاومت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۴ قدردانی هیات نظارت بر مطبوعات تفریح مشهدی‌ها در جنگ 12 روزه سعید اسدی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران شد ۶ شب تعزیه و مرثیه‌خوانی در باغ کتاب تهران نمایش فیلم «دلشکسته» در موزه سینما «آخرین کوسه نهنگ» جایزه ویژه هیات داوران را گرفت امضای تفاهم‌نامه همکاری میان موزه سینما و انجمن صنفی عکاسان سینما جشنواره انیمیشن های سینمایی سومین هفته تابستانی شبکه کودک و امید محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره نوزدهم «سینماحقیقت» شد موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 4 فیلم‌نامه احمد عربانی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد فراخوان مسابقه روایت‌نویسی «به نام وطن» منتشر شد موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 3 فیلم‌ آغاز اکران آنلاین مستند «قوی‌دل» در «هاشور» تمدید نهایی ثبت نام در هجدهمین رویداد ملی موسیقی جوان وداعی باشکوه با «مقتل‌خوانی» در شب پایانی علی اکبر قدوسیان، تعزیه‌خوان پیشکسوت درگذشت اکران مستندی از پرویز جاهد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۴ آخرین نمایشنامه‌خوانی«خیمه هنر» در تالار سایه برگزار شد هنر آیینی آرامش روحی و اجتماعی به جامعه تزریق می‌کند بازگشایی سینماهای سراسر کشور از ۱۶‌ تیرماه ۲ فیلم سینمایی در قاب شبکه نمایش آلبوم مقتل‌خوانی رونمایی می‌شود به تماشای شکوه اتحاد ایرانی در شب تاسوعای حسینی اعلام برنامه‌های «خیمه هنر» در شب دهم مواظب باشیم دستاورد نبرد ۱۲ روزه از یادمان نرود سیامک تقی پور درگذشت «نقل سرخ» آرش عباسی در تئاترشهر خوانده می‌شود خوانش نمایشنامه‌ای از داوود فتحعلی‌بیگی در تئاترشهر عبدالجبار کاکایی در تاسوعای حسینی به «خیمه هنر» می‌آید تئاتر کمک می‌کند تالمات ناشی از فجایع جنگ کاهش یابد فیلم‌های شبکه نمایش در تاسوعا و عاشورای حسینی نمایشنامه‌ «پل» با نگاهی متفاوت به واقعه عاشورا در تالار سایه خوانش می‌شود از عزاداری بوشهری‌ها در پهنه رودکی تا «پل» محمد رحمانیان در تئاتر شهر بازگشت فروش سینما به روال قبل؛ تنوع ژانر لازم است خیمهٔ هنر به افزایش تاب‌آوری کمک می‌کند/ تأثیر هنر در موضوعات معنوی جامعه نیازمند ترمیم روحی و بازگشت به زیست روزمره است دیدار مدیرکل جدید هنرهای نمایشی از مجموعه تئاترشهر گیشه سینماها با کدام فیلم‌ها جان دوباره گرفته‌اند؟ یادبود بامداد بیات برگزار شد/ حضور مدیرکل دفتر موسیقی در مراسم «مجلس غریب تنهایی» با خوانش رحمت امینی در شب هفتم «خیمه هنر»

0
نگاهی‌ به‌ فیلم‌ های‌ چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم‌ فجر 1402/ بخش دوم

نقد حسین گیتی‌ بر فیلم‌ های «بی‌ بدن»، «صبحانه‌ با زرافه‌ ها»، «تابستان همان سال»

  • کد خبر : 36567
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۳۰
نقد حسین گیتی‌ بر فیلم‌ های «بی‌ بدن»، «صبحانه‌ با زرافه‌ ها»، «تابستان همان سال»
یکی‌ از بزرگترین‌ آسیب‌ های‌ سینمای‌ ایران نانی‌ است‌ که‌ فیلم‌ ها از فضای‌ بیرون خودشان می‌ خورند.

سینمایی نیوز، حسین گیتی‌- در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم‌ فجر بهمن‌ ماه ١٤٠٢، ٢٢ فیلم‌ در رقابت‌ بودند که‌ از نظر روایت‌، لوکیشن‌، شخصیت‌ پردازی‌ و نوع پایان بندی‌، ویژگی‌ های‌ خود را داشتند. در این میان، آن چه‌ بیش از همه پدیدار بود این که جغرافیای‌ روایت‌ ها آن قدر مشخص‌ نبود. در این‌ ریویو و نگاه ژورنالیستی‌ به‌ چند فیلم‌ جشنواره می‌ پردازیم‌.

درباره فیلم‌ «بی‌ بدن» : فیلم‌ بی‌ بدن از نظر مضمونی‌ از قصاص دفاع می‌ کند. بی‌ بدن فیلم‌ خوبی‌ نیست‌ و فیلم‌ نامحبوب است‌.

صحنه‌ ی رفتن‌ برای‌ اعدام مضحک‌ می‌ نمایاند. فیلم‌ «بی‌ بدن» ساخته‌ مرتضی‌ علیزاده در راستای‌ علفزار فیلم‌ اول نویسنده بی‌ بدن یعنی‌ کاظم‌ دانشی‌ ساخته‌ و پرداخته‌ شده است‌. خوبی‌ دانشی‌ این‌ است‌ که‌ در جزئیات پرونده های‌ جدایی‌/ قضایی‌ تسلط‌ یافته‌ و به‌ تعبیری‌، این‌ کاره شده است‌. فیلم‌ علیزاده در ساختار از فیلم‌ «علفزار» پیروی‌ می‌ کند، یعنی‌ افتتاحیه‌ ای‌ که‌ ربط‌ مستقیمی‌ با داستان اصلی‌ ندارد اما سوسپانس‌ را می‌ کارد و تا آخر هم‌ در تار و پود اثر جاری‌ است‌. قصه‌ بر اساس ماجرایی‌ واقعی‌ است‌.

یکی‌ از بزرگترین‌ آسیب‌ های‌ سینمای‌ ایران نانی‌ است‌ که‌ فیلم‌ ها از فضای‌ بیرون خودشان می‌ خورند. به طور مثال یک‌ حاشیه‌ سازی‌ و جنجال حول اسم‌ کارگردان یا موضوع فیلم‌ باعث‌ می‌ شود تمام ضعف‌ های‌ فنی‌ فیلم از مقابل چشم‌ ها کنار بروند و به‌ اندازه مهم‌ ترین‌ فیلم‌ های‌ تاریخ‌ سینما درباره آن اثر بحث‌ شود. بی‌ بدن خوب پرزنت‌ شده اما فیلم‌ خوبی‌ نیست‌.

درباره فیلم‌ «صبحانه‌ با زرافه‌ ها»: فیلم‌ ساخته‌ سروش صحت‌ در مسیر سریال های‌ اینگونه‌ است‌ که‌ فیلم‌ مماس با آن هاست‌. او کمدی‌ نویس‌ نیست‌ بلکه‌ شوخی‌ نویس‌ است‌. کارگردان یادش رفته است که‌ آنجا سینماست‌ و نه‌ تلویزیون و سریال. سکانس‌ مخ‌ زنی‌ سر مرد و برای‌ سر زن، سبک‌ و دور از واقعیت‌ است‌. سکانس‌ ها طولانی‌ است و فیلم ساز سعی‌ دارد ماجرا را کش‌ دهد. فیلم‌ در حد یک‌ سریال است‌ که‌ بی‌ خیال بنشینید و بنگرید.

درباره فیلم‌ «تابستان همان سال»: محمود کلاری‌ فیلمبردار برجسته‌ سینمای‌ ایران این‌ فیلم‌ را ساخته‌ و از نام فیلم‌ این‌ گونه‌ بر می‌ آید که‌ اثری‌ خاطره انگیز و نوستالژیک‌ است‌. سینمای‌ فیلم‌، داستان گویی‌ داستان را خوب شروع و خوب پایان می‌ دهد. داشتن‌ نریشن‌ هم‌ بر این‌ قصه‌ گو بودن تصریح‌ دارد.

فیلم‌ کلاری‌ علاوه بر قصه‌، طراحی‌ صحنه‌ و لباس خوبی‌ نیز دارد در عین‌ این‌ که‌ فیلمبرداری‌ قابل‌ قبول با رنگ‌ آمیزی‌ خاطره ساز و قاب های‌ ناشی‌ از دوربین‌ باوقار هم‌ جزو قوت های‌ اثر است‌. اما همه‌ این ها وقتی‌ کنش‌ و ریتم‌ و نقاط عطف‌ پیش‌ برنده ای‌ در کار نباشد، ضعفش‌ غالب‌ می‌ شود. در واقع‌ فیلم‌ کلاری‌ اصلا شروع نمی‌ شود و کاملا در عرض متوقف‌ است‌. بازی‌ های‌ معمولی‌ هم‌ مضاعف‌ بر قضیه‌ است‌.

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=36567

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.