سینمایی نیوز
  • امروز : جمعه, ۲۰ تیر , ۱۴۰۴
  • برابر با : 14 محرم 1447
  • و : Friday, 11 July , 2025 می باشد
کل 10501 امروز 0

خبر فوری

بازیگران و عوامل «یک خراش کوچک» معرفی شدند نمایش «نزیسته» در خانه نمایش دا اجرا می‌شود دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با رضا بابک، در روز ادبیات کودک و نوجوان کدام فیلم‌ها این هفته راهی اکران می‌شوند؟ بهروز غریب‌پور خبر از اجرای اپرای عروسکی «عاشورا» داد بازدید مدیرکل هنرهای نمایشی از تالار هنر سینما سیار انجمن سینمای جوانان ایران، پیام‌آور شادی و امید برای کودکان در روزهای مقاومت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۴ قدردانی هیات نظارت بر مطبوعات تفریح مشهدی‌ها در جنگ 12 روزه سعید اسدی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران شد ۶ شب تعزیه و مرثیه‌خوانی در باغ کتاب تهران نمایش فیلم «دلشکسته» در موزه سینما «آخرین کوسه نهنگ» جایزه ویژه هیات داوران را گرفت امضای تفاهم‌نامه همکاری میان موزه سینما و انجمن صنفی عکاسان سینما جشنواره انیمیشن های سینمایی سومین هفته تابستانی شبکه کودک و امید محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره نوزدهم «سینماحقیقت» شد موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 4 فیلم‌نامه احمد عربانی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد فراخوان مسابقه روایت‌نویسی «به نام وطن» منتشر شد موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 3 فیلم‌ آغاز اکران آنلاین مستند «قوی‌دل» در «هاشور» تمدید نهایی ثبت نام در هجدهمین رویداد ملی موسیقی جوان وداعی باشکوه با «مقتل‌خوانی» در شب پایانی علی اکبر قدوسیان، تعزیه‌خوان پیشکسوت درگذشت اکران مستندی از پرویز جاهد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۴ آخرین نمایشنامه‌خوانی«خیمه هنر» در تالار سایه برگزار شد هنر آیینی آرامش روحی و اجتماعی به جامعه تزریق می‌کند بازگشایی سینماهای سراسر کشور از ۱۶‌ تیرماه ۲ فیلم سینمایی در قاب شبکه نمایش آلبوم مقتل‌خوانی رونمایی می‌شود به تماشای شکوه اتحاد ایرانی در شب تاسوعای حسینی اعلام برنامه‌های «خیمه هنر» در شب دهم مواظب باشیم دستاورد نبرد ۱۲ روزه از یادمان نرود سیامک تقی پور درگذشت «نقل سرخ» آرش عباسی در تئاترشهر خوانده می‌شود خوانش نمایشنامه‌ای از داوود فتحعلی‌بیگی در تئاترشهر عبدالجبار کاکایی در تاسوعای حسینی به «خیمه هنر» می‌آید تئاتر کمک می‌کند تالمات ناشی از فجایع جنگ کاهش یابد فیلم‌های شبکه نمایش در تاسوعا و عاشورای حسینی نمایشنامه‌ «پل» با نگاهی متفاوت به واقعه عاشورا در تالار سایه خوانش می‌شود از عزاداری بوشهری‌ها در پهنه رودکی تا «پل» محمد رحمانیان در تئاتر شهر بازگشت فروش سینما به روال قبل؛ تنوع ژانر لازم است خیمهٔ هنر به افزایش تاب‌آوری کمک می‌کند/ تأثیر هنر در موضوعات معنوی جامعه نیازمند ترمیم روحی و بازگشت به زیست روزمره است دیدار مدیرکل جدید هنرهای نمایشی از مجموعه تئاترشهر گیشه سینماها با کدام فیلم‌ها جان دوباره گرفته‌اند؟ یادبود بامداد بیات برگزار شد/ حضور مدیرکل دفتر موسیقی در مراسم «مجلس غریب تنهایی» با خوانش رحمت امینی در شب هفتم «خیمه هنر»

1
نگاهی‌ به‌ فیلم‌ های‌ چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم‌ فجر 1402/ بخش نخست

نقد “حسین گیتی‌” بر فیلم‌ های «قلب‌ رقه‌»، «صبح‌ اعدام»، «شهسوار»

  • کد خبر : 35916
  • ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۱۰
نقد “حسین گیتی‌” بر فیلم‌ های «قلب‌ رقه‌»، «صبح‌ اعدام»، «شهسوار»

سینمایی نیوز، حسین گیتی‌- در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم‌ فجر بهمن‌ ماه ١٤٠٢، ٢٢ فیلم‌ در رقابت‌ بودند که‌ از نظر روایت‌، لوکیشن‌، شخصیت‌ پردازی‌ و نوع پایان بندی‌، ویژگی‌ های‌ خود را داشتند. در این میان، آن چه‌ بیش از همه پدیدار بود این که جغرافیای‌ روایت‌ ها آن قدر مشخص‌ […]

سینمایی نیوز، حسین گیتی‌- در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم‌ فجر بهمن‌ ماه ١٤٠٢، ٢٢ فیلم‌ در رقابت‌ بودند که‌ از نظر روایت‌، لوکیشن‌، شخصیت‌ پردازی‌ و نوع پایان بندی‌، ویژگی‌ های‌ خود را داشتند. در این میان، آن چه‌ بیش از همه پدیدار بود این که جغرافیای‌ روایت‌ ها آن قدر مشخص‌ نبود. در این‌ ریویو و نگاه ژورنالیستی‌ به‌ چند فیلم‌ جشنواره می‌ پردازیم‌.

درباره فیلم‌ «قلب‌ رقه‌»: رقه‌ شهری‌ دستوری‌ است‌ که‌ حدود ٤ سال پایتخت‌ داعش‌ بود و داستان فیلم‌ «قلب‌ رقه‌» مثل‌ سریال «سقوط» یا حتی‌ تا حدودی‌ فیلم‌ «به‌ وقت‌ شام» حول یک‌ عملیات نجات می‌ گردد. در حقیقت‌ ما هنوز فیلم‌ یا سریالی‌ نساخته‌ ایم‌ که‌ نبرد های‌ نظامیمان با داعش‌ را به‌ تصویر بکشد و تمام آثاری‌ که‌ ساخته‌ شده اند یا روایت‌ جلوگیری‌ از یک‌ خرابکاری‌ داعش‌ در ایران هستند یا شرح یک‌ عملیات نجات می باشند.

این‌ الگویی‌ است‌ که‌ در سینمای‌ جهان بسیار پربسامد است‌ اما تنها الگوی‌ فیلم سازی‌ سرگرم کننده و در عین حال استراتژیک‌ نیست‌. این که اگر کسی‌ به‌ اسلام واقعی‌ عمل‌ کند می‌ شود همین‌ داعش‌ و آن هایی‌ که‌ داعشی‌ نشدند مسلمان خجالتی‌ تری‌ هستند! این‌ باور ساده انگارانه‌ و البته‌ ابلهانه‌ توضیح‌ نمی‌ دهد که‌ چرا داعش‌ با اسرائیل‌ هم‌ دست‌ و هم‌ پیمان بودند و مسلمانان را می‌ کشتند؟ یا نقش‌ سرویس‌ های‌ امنیتی‌ آمریکا و انگلستان را در پدید آمدن چنین‌ جرثومه‌ فسادی‌ عمدا در نظر نمی‌ گیرند. باید درباره داعش‌ فیلم‌ ساخته‌ شود.

درباره فیلم‌ «صبح‌ اعدام»: روایت‌ پردازی‌ با تصاویر به جا مانده واقع‌ با حکم‌ این که‌ نریشن‌ ظاهرا فیلم‌ را به‌ جلو می‌ برد و شخصیت‌ و روایت‌ میان عکس‌ ها و خاطرات گم‌ می‌ شود.

افخمی‌ در صبح‌ اعدام سعی‌ می‌ کند نوعی‌ ساختار کلاسیک‌ آمیخته‌ با روایت‌ مستند گونه‌ با بهره گیری‌ از نریشن‌ را به‌ کار بگیرد و زمانی‌ که‌ طیب‌ و حاج اسماعیل‌ وارد اتاق تشریفات قبل‌ از اعدام می‌ شوند این‌ ساختار معنا و مفهومی‌ متناسب‌ با سبک‌ و سیاق انتخاب شده توسط‌ فیلم ساز پیدا می‌ کند اما زمانی‌ که‌ دوربین‌ افخمی‌ با شخصیت‌ طیب‌ از اتاق تشریفات خارج می‌ شود و نوبت‌ به‌ حاج اسماعیل‌ می‌ رسد و همزمان طیب‌ حاج رضایی‌ را هم‌ در قاب خود نگه‌ می‌ دارد، فیلم‌ وارد حیطه‌ هایی می‌ شود که‌ یک‌ دستی‌ ساختاری‌ آن را خدشه‌ دار می‌ کند.

افخمی‌ نه‌ فقط‌ حداقلی‌ از پروسه‌ تحول طیب‌ را نمایش‌ نمی‌ کند که‌ با نماهای‌ طولانی‌ از دادگاه و حاج اسماعیل‌ رضایی‌ به‌ وهن‌ و تمسخر آنها می‌ پردازد؛ خصوصا که‌ او به‌ تفصیل‌، خدمات طیب‌ در خدمت‌ به‌ شاه و علیه‌ مصدق را طرح و بسط‌ می‌ دهد اما از چگونگی‌ برگشت‌ و چرایی‌ ضد شاه شدنش‌ حرف به دردبخوری‌ نمی‌ زند.

درباره فیلم‌ «شهسوار»: حسین‌ نمازی‌ کارگردان فیلم‌ در شهسوار نیز به مانند فیلم‌ شادروان دنبال حمل‌ جنازه است‌.

در فیلم‌، فیلنامه‌ با منطق‌ خود، روایت‌ را شرح می‌ دهد. فیلم‌ «شهسوار» به‌ شدت از ناحیه‌ نشت‌ ایده و موضوع رنج‌ می‌ برد.

اتفاقا نمازی‌ با خوب موضوعی‌ شروع می‌ کند: یکی‌ از اعضای‌ خانواده در شرایطی‌ می‌ میرد که‌ این خانواده در شرف عروسی‌ یک‌ زوج هستند و… این‌ تضاد یا حتی‌ سنت‌ شکنی‌ در صورت بسط‌ و درام شدن هم‌، جذاب و تازه بود و هم‌، جای‌ خنده گیری‌ از مخاطب‌ داشت‌، کما این‌ که‌ در ابتدا این‌ اتفاق می‌ افتد ولی‌ نمازی‌ این‌ کانسپت‌ را رها می‌ کند و به‌ سراغ تصادف ساختگی‌ برای‌ گرفتن‌ دیه‌ می‌ رود و تازه، موضوع اشتغال زایی‌ با «خر» را هم‌ داریم و به هیچ‌ کدام از این‌ موضوعات پرداخته‌ نمی‌ شود.

لذا فیلم تبدیل‌ به‌ وضعیتی‌ می‌ شود که‌ آدم ها در این‌ بین‌، پاندول می‌ شوند. در واقع‌ بی‌ هویت‌ و فاقد شناسنامه‌ هستند، مثل‌ دختر که‌ اگر شنوا بود چه‌ فرقی‌ می‌ کرد تا الان که‌ ناشنواست‌.

 

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=35916

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.