سینمایی نیوز
  • امروز : شنبه, ۲۴ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 16 ذی‌الحجه 1446
  • و : Saturday, 14 June , 2025 می باشد
کل 10186 امروز 3

خبر فوری

بیانیه خانه موسیقی ایران در محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به خاک ایران بیانیه سینماگران: تعرض به ایران برای هیچ ایرانی قابل پذیرش نیست از میرباقری و حاتمی کیا، مقدم و سامان تا دیگر چهره های شاخص تلویزیون و رسانه جلسه فوق‌العاده سازمان سینمایی در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی وحدت و همدلی خانواده بزرگ سینمای ایران امروز بیش از هر زمان دیگری به چشم خواهد آمد اطلاعیه معاونت امورهنری درباره فعالیت تالارهای نمایشی و کنسرت‌های موسیقی یادداشت ابراهیم حاتمی‌کیا درباره جنایت رژیم صهیونی بیانیه مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ در پی حمله متجاوزکارانه رژیم صهیونیستی به ایران اهالی قلم به وظیفه ملی خود عمل کنند/دشمن صهیونیستی از این جسارت جان سالم به‌در نخواهد برد واکنش جمعی از هنرمندان به حملات رژیم صهیونی به ایران برگزاری آیین گشایش نمایشگاه و مراسم اهدای جوایز نخستین جشنواره ملی عکس خانواده ایرانی لغو شد جزر و مد؛ اثری تلویزیونی و کلیشه‌ای! فیلم های شبکه نمایش در عید سعید غدیر اهدای اولین نشان سپاس موزه سینما به بیژن محتشم موزه‌های سینمای ایران و روسیه در مسیر خواهرخواندگی عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۴ نشست خرداد ماه خانه موسیقی ایران برگزار می‌شود نشست همایون شجریان با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افتتاح بوتیک هنر ایران با اجرای ۷ نمایش عمارت هما میزبان هفت اثر نمایشی است بیش از ۱۰ فیلم جدید در تعطیلات پایان هفته و عید غدیر فریدزاده: نام الوند است که به درجه هنری ارزش می‌دهد برگزاری ششمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر بغداد موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 2 فیلم‌ تماشاخانه‌های سیار کانون در جشن ۱۰ کیلومتری غدیر سفر موسیقیایی به «اکتبر ۱۹۰۴» با ارکستر سمفونیک تهران انتشار فراخوان جشنواره زنان و خانواده گشایش نخستین جشنواره ملی عکس «خانواده ایرانی» در روز عید غدیرخم عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۴ رپرتوار مرحله نهایی بخش نواحی هجدهمین جشنواره جوان اعلام شد انتشار فراخوان دوازدهمین دوره رقابت‌های بین‌المللی موسیقی اوساکا جشنواره موسیقی مینوجهان در ایستگاه پایانی اختتامیه بخش هوش مصنوعی فیلم مقاومت موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 فیلم‌نامه شورای سیاست‌گذاری و دبیر هفتمین جشنواره تئاتر شهر معرفی شدند آیین افتتاح رسمی هفته فیلم روسیه در بنیاد سینمایی فارابی «کلنل، ققنوس و پر» روی پرده می‌روند شب استاد محمدعلی موحد در فرهنگسرای نیاوران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۴ نمایش ویژه «لاک‌پشت وحلزون» در موزه سینما آغاز سومین جشنواره موسیقی اقوام ایرانی بیژن اشتری، مترجم نام‌آشنا به دیار باقی شتافت داود عرب دار فانی را وداع گفت مطالبات گروه‌های حاضر در جشنواره‌های سال گذشته پرداخته شده است امیر سمواتی دار فانی را وداع گفت بزرگداشت پدر گریم ایران در موزه سینما «مانده با نگاهی» به یاد استاد همایون خرم ثبت عنوان المپیاد ملی آموزش هنر به نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با «در فهرست‌ها نبود» هفته فیلم روسیه آغاز می‌شود اعلام اسامی ۱۱ فیلم کوتاه که پروانه نمایش گرفتند

1

نقد فیلم؛ «اوه، کانادا»

  • کد خبر : 39828
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
نقد فیلم؛ «اوه، کانادا»
پل شریدر در جدیدترین اثر خود به‌سراغ دومین اقتباس از آثار «راسل بنکس» رفته است.

محمدرضا دلیر- پل شریدر در جدیدترین اثر خود به‌سراغ دومین اقتباس از آثار «راسل بنکس» رفته است. در این فیلم مخاطب در برابر یک مستندساز آمریکایی-کانادایی با نام «لئونارد فایف» قرار می‌گیرد. این مرد در بستر بیماری‌ست و قرار است مصاحبه‌ای در باب زندگی‌اش انجام دهد.

فیلم با چینش صحنه توسط دو کارگردان و دستیارشان آغاز می‌شود و بعد از قرار دادن علامتی که مصاحبه‌شونده باید روی آن قرار بگیرد به درون اتاق لئو و همسرش، اما، می‌رویم. لئو دیگر امیدی به زندگی ندارد و علی‌رغم تلاش‌های اما برای انصراف از مصاحبه مصمم است این کار را انجام دهد. زوجی که قرار است این مصاحبه‌ی مستند را انجام دهند سال‌ها قبل همراه اما در بین شاگردان کلاس فیلمسازی لئو بوده‌اند. با کم شدن نور سفر آقای شریدر آغاز می‌شود.

پل شریدر در این فیلم به گذشته‌ی این مرد سر می‌زند. همه او را مردی می‌شناسند که به‌سبب مخالفت با جنگ ویتنام از رفتن به خدمت سر باز زده و عازم کانادا شده است. حال کارگردان قرار است همه‌ی آن پیدا و پنهان درون ذهن این کاراکتر را در روایتی که خط مستقیم‌اش تکه‌تکه شده مقابل چشم مخاطب قرار دهد. از همان ابتدا دو راوی در روایت داریم؛ لئو و پسرش، کورنل. کورنل از پدری می‌گوید که به‌یک‌باره غیب شده و لئو از زندگی‌ای می‌گوید که گویی برای همه تازگی دارد. اما راوی سوم و پنهانی هم در این بین وجود دارد و آن ذهن لئوست؛‌ درست زمانی که دیالوگی برقرار نمی‌شود و دوربین خاموش است این لئوست که ما را به سفری ذهنی در گذشته می‌برد. لئو همه‌ی آنچه را که دارد بر اساس داستانی خطی‌ست که خودش کارگردان آن بوده و در اتاق تدوین ذهن‌اش همه‌ی قطعات را برای ساخت زندگی جدید کنار یکدیگر قرار داده است. پل شریدر در این فیلم از زندگی مردی می‌گوید که در حال اعتراف است، اما همین اعتراف را نیز به‌گونه‌ای بیان می‌کند که دیگران آن را تشویش ذهنی می‌خوانند.

شاید این فیلم در کنار قصه‌ای که دارد مخاطب را درگیر فرم بصری خود نیز می‌کند. دکوپاژ در این فیلم به‌گونه‌ای است که کارگردان در تک‌به‌تک پلان‌ها قرار است مخاطب را وارد جریان سیال ذهن لئو کند. قاب‌های سیاه‌و‌سفید گذشته در گذشته‌ای را تصویر می‌کنند که گاه از یکدیگر پیشی می‌گیرند و در عین حال لئو گاه خود به‌جای لئوی جوان عنان مسیر گذشته را در دست می‌گیرد. او قهرمانی‌ست که قهرمانی ندارد و همه‌چیز را از روی تصادف‌ها ساخته است؛ تصادف‌هایی که نه از روی خلاقیت که دقیقاً از روی رخدادهای تصادفی رقم خورده‌اند. پشت‌هم‌چینی نماها در این اثر مخاطب را وارد تودرتوی غریبی از ذهن لئو می‌کند که در آن باتلاقی بدبو از خیانت‌ها و سوء‌استفاده‌ها نمایان است. لئو خود دراین باتلاق غرق شده است و هر بار که ذهن‌اش ناخودآگاه او را به ورطه‌ی این باتلاق می‌کشاند گویی درد آغاز می‌شود. کارگردان در فیلم خود با مخاطب بازی تکنیکی نمی‌کند بلکه او را در برابر آینه‌ای قرار می‌دهد که در آن می‌توان انبوهی از لغزش‌ها را مشاهده کرد؛ لغزش‌هایی که لئو به هیچ‌کدام نه نگفته است. لئونارد فایف جوانی عافیت‌طلب و بدون جسارت بوده که حسرت همیشگی‌اش این بوده که «دوستانم همه در ارتش خدمت کرده‌اند جز من» و همین گزاره‌ای برای ساخت این داستان خیالی از مردی می‌شود که خود را جسورترین می‌نامد.

شریدر در این روایت تعریفی روشن و واضح از «میزان آبیم» می‌دهد که فرد درون ذهن و واقعیت در سفر است و گاه حتی نمی‌داند آنچه که قرار دارد کجاست. فرد در این موقعیت از رویایی به درون رویای دیگر می‌رود. لئو با تصور هر شخصیتی در زندگی‌اش داستان پنهانی را برای مخاطب رو می‌کند و این یعنی راوی داستان گذشته با مخاطب روراست و با دیگران کمی روراست است، اما قطعات گذشته‌ی او چنان تمیز کنار هم چیده شده‌اند که فروپاشی این ساختمان برای کسی قابل باور نیست. کارگردان از طریق رویا به درون رویای دیگر وارد فراداستانی با محوریت خود لئو می‌شود.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=39828
  • نویسنده : محمدرضا دلیر
  • ارسال توسط :
  • منبع : سینمایی نیوز
  • 492 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.