سینمایی نیوز
  • برابر با : Monday - 20 January - 2025
کل 9283 امروز 0

خبر فوری

رویدادها و جشنواره‌ها ادبیات ما را زنده نگه داشته‌اند نامزدهای نهایی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد معرفی شدند جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر فرصتی برای ارزیابی حرفه‌ای هنرمندان جوان هیات مدیره کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر انتخاب شد مدیران هنری «سرزمین-من» هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر معرفی شدند دیدار دبیر جشنواره با هنرمندان بخش «به‌علاوه فجر» آغاز بلیت فروشی جشنواره تئاتر فجر از اول بهمن پنجمین نمایشگاه کتاب کیش یازدهم تا نوزدهم بهمن برگزار می‌شود شهرام میراب اقدم دار فانی را وداع گفت شهرام میراب اقدم مستندساز درگذشت داوران بخش دیگرگونه‌های اجرایی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند معرفی هیات داوران بخش نمایش خیابانی جشنواره فجر «دیافراگم» در خانه سینما روی پرده می‌رود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۳ پرکارترین بازیگران فجر چهل‌وسوم؛ ۱۵ چهره با دو فیلم می‌آیند بازیگران و کارگردانان مطرح چهل و سومین جشنواره فیلم فجر آماده‌سازی نهایی فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا برای جشنواره فجر نشست «خلاها و چالش‌های نظم صنفی» برگزار می‌شود جشنواره‌ فجر چگونه می‌توانند اقتباس را تقویت کند؟ مراسم یادبود استاد فریدون شهبازیان برگزار می شود نخستین جشنواره نمای باران فراخوان داد سومین نشست رویداد کتاب و سینما در خانه سینما برگزار می شود “بولوار مرداویج” رونمایی و نقد شد تلاش برای جهانی‌شدن جشنواره موسیقی فجر با تقویت بخش‌های رقابتی و بین‌الملل داوران انجمن منتقدان سینما در فجر مشخص شدند بهمن‌ماه امسال با کدام کنسرت‌ها همراه است؟ برگزاری ۷ کارگاه آموزشی در جشنواره تئاتر فجر کتاب شیوه نوازندگی ساز «اودو» منتشر شد ۳ مستند، ۳ نگاه کریون شکارچی برگزاری همایش« سینمای ایران ؛ نگاهی به آینده» در موزه سینما روایت‌هایی از کوچ اجباری تا نامه‌ای که خوانا نیست در پاتوق بیست‌وششم فیلم کوتاه چهلمین جشنواره موسیقی فجر؛ تداوم و تحول در عرصه موسیقی ایران است «سینما بانو» به زودی در رسانه ملی تکرار حقیقت در فجر نشست پژوهشی «شب ویولن ایرانی» برگزار شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۲۹ دی ۱۴۰۳ برگزیدگان نهمین فستیوال رقابتی پیانو کلارا معرفی شدند پیام تسلیت جشنواره فیلم فجر به دو سینماگر درباره ۴۰ چهره جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم فجر الگویی برای دسترس‌پذیری فرهنگی در آینده انتشار جدول اجراهای صحنه‌ای و خیابانی چهل‌وسومین جشنواره تئاتر فجر گروه‌های نمایشی بخش بعلاوه فجر معرفی شدند معرفی آثار بخش بین‌الملل چهل‌و‌سومین جشنواه تئاتر فجر بازگشت مانی رهنما با «یه پیانو، یه گل سرخ» مروری بر مستندهای فیلم فجر چهل و سوم کارکترهای ماندگار فیلم فجر؛ از «پری» و «لیلا» تا «حاج کاظم» و «عباس» از اقصی نقاط کشور برای بخش پژوهش جشنواره تئاتر فجر اثر ارسال شده بود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۳ نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» در موزه سینما

2

نقد فیلم «امیلیا پرز»

  • کد خبر : 36563
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵
نقد فیلم «امیلیا پرز»
موزیکال آقای اودیار همچون جوکر تاد فیلیپس به درون انتزاع ذهنی کاراکترهای خود می‌رود و قرار نیست آن خط معروف بین درام و موزیکال را ایجاد کند.

محمدرضا دلیر*- «ژاک اودیار» برای هر مخاطبی در سینما با یک اثر ماندگار است؛‌ برخی با «پیامبر»، برخی دیگر با نئونوآر «ضربانی که قلب‌ام از دست داد» و آثاری چون «دیپان» و روایت‌های دیگری که هر کدام هم در سینمای ژانری و هم در کارنامه‌ی فیلمسازی که امضاء دارد به یادگار مانده‌اند.

اما آقای اودیار با «برادران سیسترز» در ژانر وسترن نشان داد که تمایل زیادی به ورود در ژانرهایی دارد که شاید از سینمای او دور باشند. اودیار پس از آن فیلم به‌سراغ درام-کمدی «پاریس، منطقه‌ی سیزده» رفت که دو سال پیش به مرور آن پرداختیم. حال این کارگردان از طریق موزیکالی که گویی پس از «آنت» آقای «کاراکس» ضربان تازه‌ای به این ژانر داده به مکزیک رفته تا از طریق کلیشه‌های اجتماعی درگیر در زندگی مردمان این کشور مخاطب را وارد زندگی ۲ زن و یک مرد کند.

روایت آقای اودیار موزیکال است و گویی از همان ابتدا باید شاهد یکی از کلیشه‌های موزیکال برادوی یا هالیوودیِ نشأت گرفته از آن باشیم. اما «آنت» آقای کاراکس و «جوکر» آقای «فیلیپس» نشان دادند که روح جدیدی در موزیکال‌های قرن بیست‌و‌یک‌ام دمیده شده است.

«ریتا» در یک دفتر وکالت مشغول به کار است و به‌ نوعی دستیار وکیلی معروف است که به دفاع از گناهکاران شهره است. پرونده‌ای که ما را وارد زندگی ریتا می‌کند درباره‌ی مردی است که با خشونت همسرش را کشته و حال قرار است از طریق متنی که ریتا می‌نویسد این عمل را در حد خودکشی تقلیل دهند. موزیکال آقای اودیار همچون جوکر تاد فیلیپس به درون انتزاع ذهنی کاراکترهای خود می‌رود و قرار نیست آن خط معروف بین درام و موزیکال را ایجاد کند.

اما آقای اودیار صرفاً قرار نیست ریتا را درگیر محاکمه‌هایی کند که در مسیر خانه تا دادگاه خلاصه شوند. او پس از این آشنایی بین مخاطب و ریتا، مسیر این کاراکتر را از طریق سرکرده‌ی یک کارتل معروف با نام «مانیتاس» تغییر می‌دهد. مانیتاس با موتیف کلامی «بینگو» در اعترافی که مقابل ریتا انجام می‌دهد قرار است از کالبد مردانه‌ای که او را در بر گرفته رها شود و برای شروع زندگی جدید با هویتی نو درون جنس مخالف خود را در آغوش دنیا قرار دهد. مسیر ریتا و مانیتاس گذشته و «امیلیا پرز» آینده از همین نقطه آغاز می‌شود.

آقای اودیار در موزیکال خود به‌هیچ‌عنوان سعی ندارد مخاطب را درگیر ترانه‌هایی آهنگین و در ادامه رقص‌هایی موزون در کنار کاراکتر اصلی کند. عمده ترانه‌های این موزیکال، مالیخولیای ذهنی کاراکترها یا اعترافات آن‌ها و در نهایت مکالمه‌های نرم‌اشان با یکدیگر است. ترانه‌ها گاه در حد دیالوگ‌های ساده‌ی دو کاراکتر در هم آمیخته می‌شوند.

اما مکمل این انتخاب زیبا باز هم قاب‌هایی است که آقای اودیار در اثر خود می‌بندد. دوربین او محدود به کلیشه‌های موزیکال نیست و حتی نورپردازی درون این قاب‌ها نیز قرار نیست مخاطب را درگیر اشباع رنگ و حتی کانتراست رنگی کند. در عوض دوربین با توجه به جغرافیایی که فیلم در آن می‌گذرد گاه همچون دوربین یک مستند‌ساز از زاویه‌ی صفر کاراکترها را در بر می‌گیرد و گاه همچون یک اثر اکشن و هیجان‌انگیز مخاطب را درگیر تعقیب‌و‌گریزی مرگبار می‌کند.

در بین این هیاهوی انتخاب در فرم بصری آقای اودیار، مخاطب هیچ‌گاه درون‌مایه‌ی اثر را فراموش نمی‌کند. مانیتاس خود را در این اثر می‌میراند و از طریق کالبد جدیدش، امیلیا پرز، تا جایی که می‌تواند سعی در جبران دوران سیاه گذشته دارد. با این‌حال باز هم قرار نیست مخاطب درگیر ملودرامی ساده شود. آقای اودیار در عوض او را به درون حسرت‌ها، نیازها و دوگانگی ذهنی امیلیا پرز می‌برد و همین تناقض‌های ذهنی کاراکتر نیمه‌ی دوم روایت را می‌سازد. چرخش زاویه‌دید روایت از ریتا به امیلیا و حضور همیشگی ریتا همچون یک مشاهده‌گر مداخله‌گر زیبایی فرم روایی آقای اودیار را دو صد چندان می‌کند.

*منتقد سینما

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=36563

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.