سینمایی نیوز
  • برابر با : Monday - 20 January - 2025
کل 9283 امروز 0

خبر فوری

رویدادها و جشنواره‌ها ادبیات ما را زنده نگه داشته‌اند نامزدهای نهایی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد معرفی شدند جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر فرصتی برای ارزیابی حرفه‌ای هنرمندان جوان هیات مدیره کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر انتخاب شد مدیران هنری «سرزمین-من» هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر معرفی شدند دیدار دبیر جشنواره با هنرمندان بخش «به‌علاوه فجر» آغاز بلیت فروشی جشنواره تئاتر فجر از اول بهمن پنجمین نمایشگاه کتاب کیش یازدهم تا نوزدهم بهمن برگزار می‌شود شهرام میراب اقدم دار فانی را وداع گفت شهرام میراب اقدم مستندساز درگذشت داوران بخش دیگرگونه‌های اجرایی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند معرفی هیات داوران بخش نمایش خیابانی جشنواره فجر «دیافراگم» در خانه سینما روی پرده می‌رود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۳ پرکارترین بازیگران فجر چهل‌وسوم؛ ۱۵ چهره با دو فیلم می‌آیند بازیگران و کارگردانان مطرح چهل و سومین جشنواره فیلم فجر آماده‌سازی نهایی فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا برای جشنواره فجر نشست «خلاها و چالش‌های نظم صنفی» برگزار می‌شود جشنواره‌ فجر چگونه می‌توانند اقتباس را تقویت کند؟ مراسم یادبود استاد فریدون شهبازیان برگزار می شود نخستین جشنواره نمای باران فراخوان داد سومین نشست رویداد کتاب و سینما در خانه سینما برگزار می شود “بولوار مرداویج” رونمایی و نقد شد تلاش برای جهانی‌شدن جشنواره موسیقی فجر با تقویت بخش‌های رقابتی و بین‌الملل داوران انجمن منتقدان سینما در فجر مشخص شدند بهمن‌ماه امسال با کدام کنسرت‌ها همراه است؟ برگزاری ۷ کارگاه آموزشی در جشنواره تئاتر فجر کتاب شیوه نوازندگی ساز «اودو» منتشر شد ۳ مستند، ۳ نگاه کریون شکارچی برگزاری همایش« سینمای ایران ؛ نگاهی به آینده» در موزه سینما روایت‌هایی از کوچ اجباری تا نامه‌ای که خوانا نیست در پاتوق بیست‌وششم فیلم کوتاه چهلمین جشنواره موسیقی فجر؛ تداوم و تحول در عرصه موسیقی ایران است «سینما بانو» به زودی در رسانه ملی تکرار حقیقت در فجر نشست پژوهشی «شب ویولن ایرانی» برگزار شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۲۹ دی ۱۴۰۳ برگزیدگان نهمین فستیوال رقابتی پیانو کلارا معرفی شدند پیام تسلیت جشنواره فیلم فجر به دو سینماگر درباره ۴۰ چهره جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم فجر الگویی برای دسترس‌پذیری فرهنگی در آینده انتشار جدول اجراهای صحنه‌ای و خیابانی چهل‌وسومین جشنواره تئاتر فجر گروه‌های نمایشی بخش بعلاوه فجر معرفی شدند معرفی آثار بخش بین‌الملل چهل‌و‌سومین جشنواه تئاتر فجر بازگشت مانی رهنما با «یه پیانو، یه گل سرخ» مروری بر مستندهای فیلم فجر چهل و سوم کارکترهای ماندگار فیلم فجر؛ از «پری» و «لیلا» تا «حاج کاظم» و «عباس» از اقصی نقاط کشور برای بخش پژوهش جشنواره تئاتر فجر اثر ارسال شده بود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۳ نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» در موزه سینما

2

نقد فیلم «لبخند»

  • کد خبر : 37061
  • ۱۲ آذر ۱۴۰۳ - ۹:۲۰
نقد فیلم «لبخند»
در فیلم اول شاهد بودیم که او چگونه توانست انتزاعی از ترومای گذشته را در تلفیق با نفرینی انگل‌وار تبدیل به لولوخورخوره‌ی بزرگسالان کند و از این طریق مخاطب را به تقابل کاراکترها با این نفرین درونی ببرد.

محمدرضا دلیر- در مرور فیلم «لبخند» به مسیری که «پارکر فین» در سینمای دلهره طی کرده اشاره کردیم. او از همان فیلم اول نشان داد که برای این داستان مسیری بلندمدت را طرح‌ریزی کرده است. در فیلم اول شاهد بودیم که او چگونه توانست انتزاعی از ترومای گذشته را در تلفیق با نفرینی انگل‌وار تبدیل به لولوخورخوره‌ی بزرگسالان کند و از این طریق مخاطب را به تقابل کاراکترها با این نفرین درونی ببرد.

آقای فین در روایت دوم بسیار جسورتر و حتی تجربه‌گونه وارد ادامه‌ی داستان خود شده است. هر چه روایت اول گویی احتیاط کارگردان را در همراهی با کلیشه‌ها به‌همراه داشت، این روایت از همان آغاز و بدون اتکا به بخشی از پایان روایت قبل مخاطب را به شش روز پس از آن حوادث می‌برد.

کاراکتر «جوئل» که نفرین را در خود دارد سراسیمه به منزل دو توزیع‌کننده‌ی مواد مخدر می‌رود و سعی دارد از طریق راه‌حلی که در فیلم قبل به‌همراه کاراکتر «رز» به آن دست یافته از شر این موجود انتزاعی رها شود. اما طرح او با شکست مواجه می‌شود و نفرین این‌بار به یک ساقی مواد مخدر با نام «لوییس» منتقل می‌شود تا روایت از طریق او به زندگی «اسکای» ورود کند. آنچه که مشخص است اسکای نیز همانند رز و دیگران دچار ترومایی است که او را تبدیل به میزبانی قابل اعتنا می‌کند؛ او در سال پیش به همراه دوست‌پسر خود و بر اثر مصرف کوکایین در جاده تصادف می‌کند، به کما می‌رود و در نهایت پس از یک سال به عرصه‌ی خوانندگی بازمی‌گردد.

آقای فین به مخاطب این فضا را می‌دهد که همراه با این کاراکتر روایت را زیست کند. او از همان ابتدای ورود به زندگی اسکای خط روایی را به گونه‌ای طراحی می‌کند تا این کاراکتر تبدیل به میزبان شود و این‌بار برعکس روایت قبلی مخاطب آن هفت روز را بهتر و بیشتر و در نزدیکی عمیق‌تری با شخصیت اصلی از سر بگذراند.

همین طراحی خط جدید روایت باعث می‌شود تا آقای فین به‌راحتی مخاطب را روی خط اتصال بین این موجود انتزاعی و اسکای قرار دهد. آنچه مخاطب از لحظه‌ی ورود این موجود تا لبخند دهشتناک آخر اسکای مشاهده می‌کند جز انتزاعی که درون ذهن این کاراکتر می‌گذرد نیست. او با جسارتی قابل احترام مخاطب را درگیر این انتزاع می‌کند تا به‌اندازه‌ی یک ساعت و نیم درون این هزارتوی دلهره‌آور و هیجان‌انگیز سر کنند؛ آن هم بدون حتی یک سکانس برون‌رفت از دایره‌ی این انتزاع. چنین اقدامی آن هم در سینمای تجاری و آگاهی از مخاطبی که این سینما را دنبال می‌کند بدون شک جسارت می‌طلبد و آقای فین نشان می‌دهد که روایت خود را می‌شناسد و از پیشبرد خط روایی آن اطمینان کامل دارد.

اما آقای فین در انتهای این اثر نیز به مخاطب نوید آشوبی فراگیرتر را در فیلم بعدی می‌دهد. این آشوب از یک‌سو می‌تواند روایت را وارد فضایی جدید کند و با توجه به نگاه اکستریم کارگردان حتی می‌توان انتظار شکوفایی خونین دیگری در این سری فیلم‌ها را داشت. اما از سویی دیگر این آشوب و نگاه غالب استودیویی می‌تواند روی دیگری نیز داشته باشد و آن از دست رفتن تسلط فیلمساز روی خط روایی خود است.

باید منتظر بود و دید تصمیم آقای فین برای عبور از انزوای مفرط کاراکترهای خود در دو فیلم اول به‌سوی آشوبی مملو از هرج و مرج در اثر بعدی چه تأثیری روی این روایت خواهد گذاشت.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=37061

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.