سینمایی نیوز
  • امروز : شنبه, ۲۴ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 16 ذی‌الحجه 1446
  • و : Saturday, 14 June , 2025 می باشد
کل 10186 امروز 3

خبر فوری

بیانیه خانه موسیقی ایران در محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به خاک ایران بیانیه سینماگران: تعرض به ایران برای هیچ ایرانی قابل پذیرش نیست از میرباقری و حاتمی کیا، مقدم و سامان تا دیگر چهره های شاخص تلویزیون و رسانه جلسه فوق‌العاده سازمان سینمایی در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی وحدت و همدلی خانواده بزرگ سینمای ایران امروز بیش از هر زمان دیگری به چشم خواهد آمد اطلاعیه معاونت امورهنری درباره فعالیت تالارهای نمایشی و کنسرت‌های موسیقی یادداشت ابراهیم حاتمی‌کیا درباره جنایت رژیم صهیونی بیانیه مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ در پی حمله متجاوزکارانه رژیم صهیونیستی به ایران اهالی قلم به وظیفه ملی خود عمل کنند/دشمن صهیونیستی از این جسارت جان سالم به‌در نخواهد برد واکنش جمعی از هنرمندان به حملات رژیم صهیونی به ایران برگزاری آیین گشایش نمایشگاه و مراسم اهدای جوایز نخستین جشنواره ملی عکس خانواده ایرانی لغو شد جزر و مد؛ اثری تلویزیونی و کلیشه‌ای! فیلم های شبکه نمایش در عید سعید غدیر اهدای اولین نشان سپاس موزه سینما به بیژن محتشم موزه‌های سینمای ایران و روسیه در مسیر خواهرخواندگی عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۴ نشست خرداد ماه خانه موسیقی ایران برگزار می‌شود نشست همایون شجریان با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افتتاح بوتیک هنر ایران با اجرای ۷ نمایش عمارت هما میزبان هفت اثر نمایشی است بیش از ۱۰ فیلم جدید در تعطیلات پایان هفته و عید غدیر فریدزاده: نام الوند است که به درجه هنری ارزش می‌دهد برگزاری ششمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر بغداد موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 2 فیلم‌ تماشاخانه‌های سیار کانون در جشن ۱۰ کیلومتری غدیر سفر موسیقیایی به «اکتبر ۱۹۰۴» با ارکستر سمفونیک تهران انتشار فراخوان جشنواره زنان و خانواده گشایش نخستین جشنواره ملی عکس «خانواده ایرانی» در روز عید غدیرخم عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۴ رپرتوار مرحله نهایی بخش نواحی هجدهمین جشنواره جوان اعلام شد انتشار فراخوان دوازدهمین دوره رقابت‌های بین‌المللی موسیقی اوساکا جشنواره موسیقی مینوجهان در ایستگاه پایانی اختتامیه بخش هوش مصنوعی فیلم مقاومت موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 فیلم‌نامه شورای سیاست‌گذاری و دبیر هفتمین جشنواره تئاتر شهر معرفی شدند آیین افتتاح رسمی هفته فیلم روسیه در بنیاد سینمایی فارابی «کلنل، ققنوس و پر» روی پرده می‌روند شب استاد محمدعلی موحد در فرهنگسرای نیاوران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۴ نمایش ویژه «لاک‌پشت وحلزون» در موزه سینما آغاز سومین جشنواره موسیقی اقوام ایرانی بیژن اشتری، مترجم نام‌آشنا به دیار باقی شتافت داود عرب دار فانی را وداع گفت مطالبات گروه‌های حاضر در جشنواره‌های سال گذشته پرداخته شده است امیر سمواتی دار فانی را وداع گفت بزرگداشت پدر گریم ایران در موزه سینما «مانده با نگاهی» به یاد استاد همایون خرم ثبت عنوان المپیاد ملی آموزش هنر به نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با «در فهرست‌ها نبود» هفته فیلم روسیه آغاز می‌شود اعلام اسامی ۱۱ فیلم کوتاه که پروانه نمایش گرفتند

2

پایتخت ۷؛ در کشاکش تکرار و افت روایت!

  • کد خبر : 41288
  • ۱۳ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۰
پایتخت ۷؛ در کشاکش تکرار و افت روایت!
یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت «پایتخت» در گذشته، ارتباط قوی آن با مسائل اجتماعی و فرهنگی روز بود. اما در فصل هفتم، این ارتباط تا حد زیادی از بین رفته است.

سینمایی نیوز، محمدرضا دلیر* – 🔹سریال «پایتخت ۷» همچنان با بحران تکرار و ضعف فیلمنامه دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ مشکلی که پس از درگذشت خشایار الوند، نویسنده توانمند این مجموعه، شدت گرفته است. شخصیت‌ها به کلیشه تبدیل شده‌اند و روایت داستانی، انسجام و جذابیت گذشته را ندارد.

🔹زخم کهنه‌ای به نام ضعف قصه‌پردازی

خشایار الوند با درک عمیق از ساختار درام و طنز موقعیت، داستان‌هایی پرکشش و شخصیت‌هایی زنده خلق می‌کرد. اما پس از فقدان او، روند روایت سریال به‌تدریج افت کرد. این کاستی‌ها در فصل هفتم بیش از همیشه نمایان شده و باعث شده‌اند تا جذابیت این مجموعه، که زمانی یکی از محبوب‌ترین سریال‌های خانوادگی تلویزیون ایران بود، کاهش یابد.

🔹از همان فصل اول، «پایتخت» ترکیبی از طنز موقعیت، شخصیت‌پردازی دقیق و درامی سرراست بود که توانست مخاطبان را با خود همراه کند. اما اکنون، در فصل هفتم، آنچه بیش از همه به چشم می‌آید، نوعی رکود و تکرار است که انرژی اولیه این مجموعه را از بین برده است. به‌عنوان نمونه، «پایتخت ۷، قسمت نهم» بار دیگر یکی از شخصیت‌های قدیمی، اوس موسی، را به سریال بازگرداند. اما این بازگشت، به‌جای خلق موقعیتی تازه، تنها تداعی خاطرات گذشته بود.

🔹شخصیت‌هایی که در دام کلیشه گرفتار شده‌اند

یکی از نقاط قوت اولیه «پایتخت» رشد و تحول شخصیت‌ها در طول داستان بود. اما در فصل هفتم، این شخصیت‌ها بیش از حد به ویژگی‌های کلیشه‌ای خود وابسته شده‌اند. شوخی‌های نقی، سادگی ارسطو، غرولندهای هما و خنگ‌بازی‌های رحمت دیگر آن تازگی و طراوت گذشته را ندارند. شخصیت‌ها به نسخه‌ای تکراری از خودشان تبدیل شده‌اند و تلاش سریال برای زنده نگه داشتن خاطرات گذشته، بیش از آنکه جذاب باشد، به تکراری خسته‌کننده تبدیل شده است.

🔹سریالی که از زمانه خود عقب افتاده است

یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت «پایتخت» در گذشته، ارتباط قوی آن با مسائل اجتماعی و فرهنگی روز بود. اما در فصل هفتم، این ارتباط تا حد زیادی از بین رفته است. سریال بیش از آنکه بازتابی از دغدغه‌های امروز جامعه باشد، تبدیل به تکرار الگوهای امتحان‌شده گذشته شده است. عدم پرداختن به سوژه‌های جدید و اتکا به عناصر نوستالژیک، «پایتخت ۷» را از یک روایت زنده و پویا دور کرده است.

🔹آیا بازگشت به اوج ممکن است؟

«پایتخت» همچنان طرفداران پرشماری دارد و خاطرات زیادی را برای مخاطبانش ساخته است. اما اگر قرار است این مجموعه همچنان ادامه پیدا کند، نیازمند تحول در روایت، شخصیت‌ها و سوژه‌های داستانی خود است. تکیه بر گذشته و تکرار شوخی‌های قدیمی شاید لحظاتی نوستالژیک ایجاد کند، اما تضمین‌کننده موفقیت در آینده نخواهد بود. اگر سازندگان سریال این روند را تغییر ندهند، بعید نیست که «پایتخت» نیز به سرنوشت سریال‌هایی دچار شود که بیش از حد ادامه پیدا کردند و در نهایت، به خاطره‌ای کم‌رنگ تبدیل شدند.

*(منتقد سینما)

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=41288

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.