سینمایی نیوز
  • امروز : جمعه, ۲۳ آبان , ۱۴۰۴
  • برابر با : الجمعة - ٢٣ جمادی‌الاول ١٤٤٧
  • و : Friday, 14 November , 2025 می باشد
کل 11152 امروز 0

خبر فوری

برگزیدگان نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر معرفی شدند برگزاری جلسه شورای سیاست‌گذاری چهل‌وسومین جشنواره جهانی فیلم فجر اکران «دو روز دیرتر» و «سینما شهر قصه» ؛ اعلام پرفروش ها رئیس سازمان سینمایی: البرز ظرفیت‌های بسیار خوبی برای تقویت سینما دارد خانه تئاتر از انزوا بیرون کشیده شود جایگاه ویژه خالقی در تاریخ موسیقی ایران/برگزیدگان جایزه خالقی معرفی شدند هنرشهر آفتاب و میزبانی از بخش‌های مختلف جشنواره جهانی فیلم فجر سردیس «روح‌الله خالقی» رونمایی شد شب گیتار در موزه موسیقی تهران دعوت ارکستر آکادمیک سازهای ملی ایران از نوازندگان جوان فیلم‌های سینمایی آخر هفته شبکه‌های سیما فروش بیش از ۵۱ میلیارد تومانی سینما‌ها در هفته گذشته جشنواره جهانی فیلم فجر در مسیر ارتقای جایگاه بین‌المللی سینمای ایران کشف استعدادهای جوان استانی با ایجاد صندوق توسعه سینما همایون ارشادی به خانه ابدی بدرقه شد + عکس انتشار فراخوان بخش سمینارهای جشنواره تئاتر فجر نمایش«کلاه قرمزی و پسرخاله»در موزه سینما رشد 56 درصدی ثبت نام رسانه‌ها برای حضور در سینماحقیقت 19 پیش‌نشست هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در دانشگاه هنر برگزار می‌شود وقتی سادگی معنا می‌آفریند/ از دغدغه ملی تا خوانش زیرمتنی آغاز ثبت نام اولیه کارگاه‌های نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» اعضای هیئت علمی سی‌وسومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منصوب شدند بازار فیلمی متنوع در جشنواره جهانی فیلم فجر کاظم هژیرآزاد بر پیکر همسرش: زویا رفت بی‌خداحافظی «همایون ارشادی» درگذشت آغاز ثبت‌نام کلاس تخصصی «بازیگری و کارگردانی در سینما» با داریوش فرهنگ دهمین فستیوال «پیانو کلارا» با تغییرات تازه و اجرای برگزیدگان در ارکستر سمفونیک تهران صبح اعدام؛ یک پادکست سینمایی! موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 7 فیلم‌ بازیگر ایرانی، نقش‌های جهانی «داستان کسی که می‌پرسد» منتشر شد بخش «ایران» ۳۶۱ متقاضی دارد جزئیات بخش عکس و ویدئو در جشنواره جهانی فیلم فجر برگزاری پنج بخش از جشنواره‌ تئاتر فجر به کرمان سپرده شد اکران مردمی عاشق پاییز در موزه سینما اعضای هیئت علمی چهل و سومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منصوب شدند معرفی دبیر جشنواره فیلم و فیلمنامه ایثار فراخوان «نخستین جشنواره‌ ملی هفته‌ نمایش عروسکی» منتشر شد اکران فیلم های دو روز دیرتر و سینماشهر قصه مدیر بخش پژوهش و سمینارهای جشنواره تئاتر فجر معرفی شد تقوایی؛ فیلسوف پشت دوربین اهدای نشان ویژه سومین جشنواره خالقی به فرهاد فخرالدینی واکاوی چهره پنهان شهر در ۲۱ نشست و کارگاه تخصصی فروش «رامسس دوم» به مرز 9 میلیارد تومان نزدیک شد وقتی شهر در صفحه کتاب جان می‌گیرد و بر پرده سینما دیده می‌شود آغاز دوباره اکران مستندهای مرکز گسترش در دانشگاه سوره بازگشت سینمای مستند به جوهره‌ زیستن و اندیشی تنهایی، رؤیا، فروپاشی و تئاتر؛ روایت‌های پاتوق دوازدهم آزمون دوره جامع فیلم‌سازی داستانی در ۳۴ دفتر انجمن ۳۰ آبان برگزار می‌شود سینما متروپل رایحه ای از امید و مقاومت فرهنگی!

4
نمایش و نقد و بررسی 2 انیمیشن/

«پیانو» حرفه‌ای و خوش‌ریتم است/ «جیرفت» یک کار شخصی‌ست

  • کد خبر : 38666
  • ۱۸ دی ۱۴۰۳ - ۸:۰۳
«پیانو» حرفه‌ای و خوش‌ریتم است/ «جیرفت» یک کار شخصی‌ست
جلسه نمایش و بررسی انیمیشن‌های «پیانو» و «جیرفت» (تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) در سالن حقیقت مرکز گسترش برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، دوشنبه ۱۷ دی ماه جلسه نمایش و بررسی انیمیشن‌های «پیانو» به کارگردانی مرجان کشانی و شهاب شمسی و «جیرفت» به کارگردانی مرجان کشانی که از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی هستند، در سالن حقیقت مرکز گسترش برگزار شد.

این اکران با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان سینمای انیمیشن برگزار شد. بابک نکویی که یکی از کارشناسان این جلسه بود، به دلیل کسالت در این برنامه حضور نداشت.

مرجان کشانی در ابتدای مراسم و پس از نمایش «پیانو» و «جیرفت» گفت: سال‌های زیادی است که استاپ‌موشن کار می‌کنم و «جیرفت» اولین کار دو بعدی است که انجام داده ام. «پیانو» داستان قوی داشت و به همراه دوستان حرفه ای که در این پروژه حضور داشتند، تمام توان خود را گذاشتیم و خروجی خوبی به دست آمد. دوستان بسیار توانمندی مانند حمید محمدی در کنار من بودند و نقش پررنگی در این پروژه داشتند.

وی ادامه داد: «پیانو» و «جیرفت» به جشنواره های متعددی راه پیدا کرده و جوایزی هم کسب کرده‌اند که برای من باعث افتخار است.

کشانی درباره نمادشناسی و موضوع «جیرفت» توضیح داد: در این انیمیشن از نمادهای جیرفت استفاده کرده‌ام. خانمی که در اثر دیده می‌شود، ایزدبانوست که مشغول خلق کردن است. مار نشان دهنده آب های زمینی و عقاب نشان دهنده آب های آسمانی است و زمانی که همدیگر را روی ظرف می بینند، احساس می‌کنند که جای هم را اشغال کرده اند و به جنگ با هم می پردازند، در انتها می‌بینیم که عقاب و مار متوجه می شوند که جنس هر دو یکی‌ست و لزومی به جنگ وجود ندارد و کره زمین متعلق به همه است.

امیر سحرخیز تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان با اشاره به اینکه «پیانو» انیمیشن باکیفیت و حرفه ای است، مطرح کرد: موفقیت هر دو فیلم را از اخباری که منتشر می شود، متوجه شدیم، «جیرفت» را بیشتر دوست دارم. واقعیت این است که انیمیشن «پیانو» فیلم حرفه‌ای‌تری است. این انیمیشن بسیار با کیفیت است و ریتم خیلی خوبی هم دارد ولی به نظر من شاید زمان کم آن کفاف قصه ای که می خواهد بیان کند را نمی دهد. از همان نماهای ابتدایی تصور یک فیلم بلند را دارید، ولی شخصیت ها فرصت عمیق شدن پیدا نمی کنند و فیلم خیلی زود به نتیجه و پایان می‌رسد.

مرجان کشانی توضیح داد: آقای دانش در فیلمنامه بیشتر به جزئیات پرداخته اند ولی احساس من این بود که زیاده گویی مردم را خسته می‌کند، سعی کردم در کوتاه ترین زمان حرف را بگویم. اگر دیدگاه من به اثر صدمه زده براساس ناآگاهی بوده است و دوست دارم بیشتر بشنوم تا در کارهای بعد تصحیح کنم.

دانش نویسنده فیلمنامه این انیمیشن بیان کرد: خانم کشانی با ساخت این اثر یکی از آرزوهای من را برآورده کرد. سال ۸۹ در دانشگاه تکلیفی به ما دادند و من پوستر فیلم «پیانو» را ارائه کردم و این یک داستان قدیمی در ذهن من بود و وقتی خانم کشانی به من گفت می خواهند یک فیلم جنگی بسازند، این گزینه اصلی من بود. داستانی که من نوشتم فکر می کردم حدود ۲۰ دقیقه شود. نسل ما فضای جنگ را می شناسد و جنگ چیزی نیست که تکراری شود. چنین چیزی که با همه وجود لمس کرده ایم را دوست داشتم در «پیانو» دیده شود.

امیر سحرخیز با اشاره به این نکته که تم اصلی این انیمیشن جنگ است، مطرح کرد: تم اصلی «پیانو» جنگ است ولی جنگ در آن وزن کمتری نسبت به زندگی دارد. چیزی که درباره علاقه پیانو زدن می‌بینیم بیشتر مطرح شده ولی انگار جنگ داستان ثانویه شده است. ولی اگر مقداری بیشتر به تبعات جنگ پرداخته می شد، شاید بهتر بود.

کارگردان «پیانو» و «جیرفت» توضیح داد: نمی خواستم به جنگ به شکل دقیق بپردازم و می خواستم سطحی آن را نشان دهم و از هیچ المانی به غیر از برخورد به شیشه و هواپیمای شکاری استفاده نکردم. خواستم نشان دهم که انسان ها هستند که به هم آسیب می زنند و اردوگاه را خیلی نشان ندادم چون دوست نداشتم به بدبختی های جنگ اشاره کنم. دوست داشتم به کلیدواژه های کوچک اشاره کنم و مختصر حرف‌هایم را بگویم.

سحرخیز درباره ریتم «پیانو» توضیح داد: عوامل انیمیشن «پیانو» همه حرفه ای هستند و پروداکشن با کیفیتی دارد. شما در همان پلان اول بیننده را امیدوار می‌کنید و ریتم خوب فیلم کمک می کند تا مخاطب تا پایان فیلم را تماشا کند. البته همچنان معتقد هستم که می‌شد بیشتر به جنگ پرداخت.

وی با اشاره به بی مکان بودن این اثر گفت: بی مکان بودن انیمیشن «پیانو» خیلی خوب است که در فیلم درآمده است. وقتی شما به عنوان بیننده اجزای کار را حس نمی‌کنید، یعنی اتفاقات خوب کنار هم قرار گرفته است. شما تیم خیلی درستی کنار هم گذاشته اید. این نکته را هم بگویم که خانم کشانی وجه مدیریتی دارند که در پیش بردن کار بسیار تاثیرگذار بوده است.

مرجان کشانی درباره ساخت مستند «جیرفت» گفت: بعد از نمایش «جیرفت» و حضور در چند جشنواره پیشنهاد ساخت مستند جیرفت را به من دادند و من هم بسیار از آن استقبال کردم و امیدوارم بتوانم به سراغ ساخت آن بروم.

سحرخیز درباره انیمیشن «جیرفت» بیان کرد: به نظر می رسد در انیمیشن «جیرفت» شما جسارت بیشتری داشتید. در «پیانو» لشکری از آدم‌های حرفه ای در کنار شما بودند، ولی در «جیرفت» اینطور نبوده است. «جیرفت» یک کار شخصی‌ست و اتفاقا خیلی آن را دوست داشتم.

امیر سحرخیز در پایان گفت: خامی در «جیرفت» دیده می‌شود و شاید گرافیک نهایی کار می‌توانست بهتر باشد، ولی به عنوان اولین کار دوبعدی که انجام داده‌اید، خیلی خوب است. به عنوان نکته پایانی هم به این جمله معروف اشاره کنم که خلق کردن مساله مهمی است و شما دست به خلق زده اید و این شایسته توجه است.

«جیرفت» (مرجان کشانی) و «پیانو» (مرجان کشانی و شهاب شمسی) تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی هستند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=38666
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 108 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.