سینمایی نیوز
  • امروز : جمعه, ۲۳ آبان , ۱۴۰۴
  • برابر با : الجمعة - ٢٣ جمادی‌الاول ١٤٤٧
  • و : Friday, 14 November , 2025 می باشد
کل 11152 امروز 0

خبر فوری

برگزیدگان نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر معرفی شدند برگزاری جلسه شورای سیاست‌گذاری چهل‌وسومین جشنواره جهانی فیلم فجر اکران «دو روز دیرتر» و «سینما شهر قصه» ؛ اعلام پرفروش ها رئیس سازمان سینمایی: البرز ظرفیت‌های بسیار خوبی برای تقویت سینما دارد خانه تئاتر از انزوا بیرون کشیده شود جایگاه ویژه خالقی در تاریخ موسیقی ایران/برگزیدگان جایزه خالقی معرفی شدند هنرشهر آفتاب و میزبانی از بخش‌های مختلف جشنواره جهانی فیلم فجر سردیس «روح‌الله خالقی» رونمایی شد شب گیتار در موزه موسیقی تهران دعوت ارکستر آکادمیک سازهای ملی ایران از نوازندگان جوان فیلم‌های سینمایی آخر هفته شبکه‌های سیما فروش بیش از ۵۱ میلیارد تومانی سینما‌ها در هفته گذشته جشنواره جهانی فیلم فجر در مسیر ارتقای جایگاه بین‌المللی سینمای ایران کشف استعدادهای جوان استانی با ایجاد صندوق توسعه سینما همایون ارشادی به خانه ابدی بدرقه شد + عکس انتشار فراخوان بخش سمینارهای جشنواره تئاتر فجر نمایش«کلاه قرمزی و پسرخاله»در موزه سینما رشد 56 درصدی ثبت نام رسانه‌ها برای حضور در سینماحقیقت 19 پیش‌نشست هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در دانشگاه هنر برگزار می‌شود وقتی سادگی معنا می‌آفریند/ از دغدغه ملی تا خوانش زیرمتنی آغاز ثبت نام اولیه کارگاه‌های نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» اعضای هیئت علمی سی‌وسومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منصوب شدند بازار فیلمی متنوع در جشنواره جهانی فیلم فجر کاظم هژیرآزاد بر پیکر همسرش: زویا رفت بی‌خداحافظی «همایون ارشادی» درگذشت آغاز ثبت‌نام کلاس تخصصی «بازیگری و کارگردانی در سینما» با داریوش فرهنگ دهمین فستیوال «پیانو کلارا» با تغییرات تازه و اجرای برگزیدگان در ارکستر سمفونیک تهران صبح اعدام؛ یک پادکست سینمایی! موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 7 فیلم‌ بازیگر ایرانی، نقش‌های جهانی «داستان کسی که می‌پرسد» منتشر شد بخش «ایران» ۳۶۱ متقاضی دارد جزئیات بخش عکس و ویدئو در جشنواره جهانی فیلم فجر برگزاری پنج بخش از جشنواره‌ تئاتر فجر به کرمان سپرده شد اکران مردمی عاشق پاییز در موزه سینما اعضای هیئت علمی چهل و سومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منصوب شدند معرفی دبیر جشنواره فیلم و فیلمنامه ایثار فراخوان «نخستین جشنواره‌ ملی هفته‌ نمایش عروسکی» منتشر شد اکران فیلم های دو روز دیرتر و سینماشهر قصه مدیر بخش پژوهش و سمینارهای جشنواره تئاتر فجر معرفی شد تقوایی؛ فیلسوف پشت دوربین اهدای نشان ویژه سومین جشنواره خالقی به فرهاد فخرالدینی واکاوی چهره پنهان شهر در ۲۱ نشست و کارگاه تخصصی فروش «رامسس دوم» به مرز 9 میلیارد تومان نزدیک شد وقتی شهر در صفحه کتاب جان می‌گیرد و بر پرده سینما دیده می‌شود آغاز دوباره اکران مستندهای مرکز گسترش در دانشگاه سوره بازگشت سینمای مستند به جوهره‌ زیستن و اندیشی تنهایی، رؤیا، فروپاشی و تئاتر؛ روایت‌های پاتوق دوازدهم آزمون دوره جامع فیلم‌سازی داستانی در ۳۴ دفتر انجمن ۳۰ آبان برگزار می‌شود سینما متروپل رایحه ای از امید و مقاومت فرهنگی!

4

چهارگان و یک سبک متفاوت در موسیقی ایرانی

  • کد خبر : 37191
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۹
چهارگان و یک سبک متفاوت در موسیقی ایرانی
گروه موسیقی «چهارگان» با اجرای چهارنوازی در موسیقی ایرانی سومین تجربه از طرزِ تازه را با اجرایی درخشان و متفاوت در تالار رودکی رقم زد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی بنیاد رودکی، گروه موسیقی چهارگان که بر پایه چهارنوازی سازهای زهی آرشه‌ای در موسیقی ایرانی از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را آغاز کرده است با رویکردی نوین در آهنگسازی و اجرای موسیقی برپایه این نوع از ساز، شامگاه پنج‌شنبه و جمعه ۸ و ۹ آذر ماه، طی دو شب در تالار رودکی روی صحنه رفت و قطعاتی از آهنگسازان مختلف را در دو بخش اجرا کرد.

این کنسرت با اجرای قطعه desert varnish به آهنگسازی آدام گودوین آغاز شد که فضایی بسیار متفاوت در اجرا با سازهای ایرانی را ایجاد کرده بود. پس از آن قطعات «چهارگاه» و «محلی 8» به آهنگسازی شریف لطفی اجرا شدند.

«گل پامچال» (واریاسیون روی ملودی محلی گیلکی) اثر سعید هنرمند و «چارتکه» (فوک ایرانی برای چهارصدا) از همین آهنگساز نیز قطعات بعدی بودند که گروه چهارگان نواخت.

بخش اول کنسرت با اجرای قطعه «عزیز» که احسان ذبیحی‌فر آن را بر اساس ملودی محلی ساخته است به پایان رسید.

یکی از ویژگی‌های گروه چهارگان محدود نبودن به یک ژانر موسیقی است و طی اجرا، هم قطعاتی از آهنگسازی مدرن و آکادمیک و هم قطعاتی از موسیقی ردیف-دستگاهی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

نکته قابل توجه دیگر در فعالیت این گروه، انحصاری بودن قطعات اجرایی آنها است و آهنگسازان، این قطعات را صرفا برای این گروه و ساختارِ سازی آن نوشته و تنظیم کرده‌اند.

قسمت دوم کنسرت با عنوان «برنامه دشتی» با تکنوازی قیچک بم و اجرای پیش‌درآمد دشتی اثر یوسف فروتن آغاز شد. این قطعه بدون وقفه به اجرای قطعه بعدی متصل شد و نوازنده قیچک آلتو، چهارمضراب دشتی از آثار ابوالحسن صبا را نواخت.

سپس گروه، تصنیف «چشم نرگس» با تنظیم احسان ذبیحی فر را اجرا کرد. ذبیحی‌فر این تصنیف را بر اساس تنظیم فرامرز پایور، تنظیم کرده است. در ادامه «کمانه‌ها» (بیات راجه، اوج و فرود) به آهنگسازی احسان ذبیحی‌فر نواخته شد.

کنسرت با قطعه «رِنگ» با تنظیم احسان ذبیحی فر به پایان رسید. این قطعه بر اساس رِنگ دشتی رضا محجوبی تنظیم شده بود. 

 احسان ذبیحی‌فر (کمانچه اول)، مشکات نصیری (کمانچه دوم)، آزاده شمس (قیچک آلتو) و محمدمهدی بصیرت‌منش (قیچک بم) نوازندگان کوارتت چهارگان را تشکیل می‌دهند.

شریف لطفی، بابک خضرایی، کارن کیهانی، مینا افتاده، حمید قنبری، احسان امامی، زمان خیری، هومان رومی، میرعلیرضا میرعلی‌نقی، بهرنگ آزاده، پوریا اخواص، حمید خبازی، محمدرضا تفضلى، حمید عسکرى و حمید دیبازر از جمله هنرمندانی بودند که به تماشای این کنسرت نشستند.

“طرزِ تازه” عنوان طرحی است که در آن بنیاد فرهنگی هنری رودکی از ایده‌های گروه‌های موسیقی در سبک‌های مختلف از جمله ردیف_دستگاهی، موسیقی نواحی و کلاسیک غربی حمایت‌های ویژه‌ای بعمل می‌آورد.

پیش از این نیز در نخستین تجربه کنسرت «تریو + یک» در تالار وحدت و پس از آن در دومین تجربه کنسرت «ننشیند خموش» توسط گروه همنوازان وداد در تالار رودکی برگزار شده و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=37191

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.