سینمایی نیوز
  • برابر با : Sunday - 10 December - 2023
کل 6637 امروز 0

خبر فوری

پیشخوان مطبوعات/ عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ «حریر» به دنبال اقناع فیلمسازان برای ارائه تصویر بانشاط زن ایرانی است قول مساعد دانشگاه سینما و تئاتر ارمنستان برای برگزاری هفته فیلم ایران بازدید از سینما و نشست با فرماندار ویژه شهرستان طبس پرتره رعفت هاشم پور رونمایی شد سالروز درگذشت علی حاتمی، دلبستگی شاعرانه به تاریخ ایران از قاب سینما فراخوان تجلی اراده ملی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر اعلام شد افتتاح شعبه «مسافرخانه پدری» در شبکه سه کنسرت دو‌نوازی در خانه هنرمندان ایران تمدید مهلت ثبت نام در چهارمین دوره نمایشگاه «سازخانه» «کشتی روسی»؛ آخرین وداع با فرهنگ بومی/ ملتی که می‌خواهد تا ابد روی کشتی شناور باشد! اهمیت پارادایم اصلی فیلمنامه‌نویسی در جریان حرفه‌ای سینما فرهاد ورهرام و کارگاه «تک نگاری در سینمای مستند» برگزاری «دوره‌ شاهنامه خوانی» در موزه سینما زمان برگزاری جشنواره ملی «نماز و نیایش به روایت دوربین» تغییر کرد کنسرت آنپلاگد مهدی مدرس در فرهنگسرای نیاوران آغاز اکران فیلم سینمایی تابستان برفی در اصفهان پیشخوان مطبوعات/ عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ یادداشت/ برگشتن ورق با یک تصمیم درست این بانوی بزرگ سینما تنها هنرمند نبود، یک معلم اخلاق بود آیین نکوداشت زنده‌یاد پروانه معصومی‌ برگزار شد سلیمان سیسه در «سینماحقیقت» اکران دومین «ده‌گانه» کوتاه انجمن سینمای جوانان در فیلم‎‌نت مخاطبان کارگاه‌های «سینماحقیقت» چه کسانی هستند؟ تداوم نهضت سینماسازی در کشور/ توجه به شهرستان‌ها از دغدغه‌های مهم سازمان سینمایی است اولویت شورای پچینگ استان سیستان و بلوچستان با فیلم‌نامه‌های داستانی است معرفی مستندهای راه یافته به «سینماحقیقت» 19 آذرماه پیشخوان مطبوعات/ عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ آغاز اکران ۴ فیلم جدید از چهارشنبه در سینماها از وزیر و رئیس رسانه ملی تا حضور جمعی از دوست داران و هنرمندان در آیین ترحیم زنده یاد معصومی فعالان عرصه موسیقی برای نسل جوان ذائقه سازی کنند یادبود داریوش مهرجویی برگزار می شود «کمیته مجازات» در شبکه نمایش بچه زرنگ ۴۵ میلیاردی شد هشدار جدی به مدیران برای بلاتکلیف ماندن هزاران هنرمند تئاتر پخش «تنگنا» به یاد بازیگر فقید سینمای ایران سینمای اجتماعی نداریم بلکه سینمای نقد اجتماعی داریم/ فیلم باید کنش‌مند باشد کنسرت«در پی آن آشنا» با معرفی هنرمندان جوان به روی صحنه می رود کاشان میزبان جشنواره هانا پولاک مسافر «سینماحقیقت» شد پیشخوان مطبوعات/ عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ یادمان “لیلی افشار” برگزار می شود کتاب «ردیف موسیقی ایران برای پیانو» رونمایی می شود «بچه زرنگ» پرمخاطب‌ترین پویانمایی تاریخ سینمای ایران شد نهاد صنفی ناگریز از کنش سیاسی «ریشه ها» در قاب شبکه نمایش برنامه اجراهای تئاتر شهر اعلام شد فرهاد قائمیان، مدیر جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا (ع) شد لزوم همکاری کلان‌تر سازمان سینمایی و حوزه هنری مراسم ترحیم زنده یاد پروانه معصومی فردا برگزار می شود

0
در شماره جدید فیلم نگار بخوانید؛

چگونه یک فیلمنامه درام خوب و بفروش بنویسیم؟

  • کد خبر : 26653
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۴۲
چگونه یک فیلمنامه درام خوب و بفروش بنویسیم؟
در شماره 249 ماهنامه فیلم نگار «چگونه یک فیلمنامه درام خوب و بفروش بنویسیم؟» به نویسندگی کارسون ریوز و ترجمه فرنوش زندیه منتشر شده و به نکاتی اشاره شده که دانستن آن برای فیلمنامه نویسان مهم است.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، در بخشی از این مطلب آمده است:

اگر به تازگی برای نوشتن فیلمنامه بعدی تان آماده می شوید و یک درام است، چند توصیه برایتان دارم. این کارها را انجام ندهید و از آنها اجتناب کنید. به هر قیمتی که شده، از درام گمانی دوری کنید. چرا؟ هزاران دلیل وجود دارد، اما اجازه دهید چند تا از بزرگترین و عمده‌ترین این دلایل را برایتان موشکافی کنم. درام گمانی فروش ندارد، یا حداقل فروشش به اندازه کمدی، هیجانی، ترسناک، اکشن و علمی-تخیلی نیست.

بسیاری از درامها از سوی جریان مستقل ساخته می شوند؛ محلی که هیچ پولی بابت فیلمنامه به شما نمی‌دهند. آنها خیلی مودبانه از شما درخواست می‌کنند فیلمنامه را رایگان در اختیارشان بگذارید و سهمی از سود نهایی را به شما پیشنهاد می دهند، که البته هیچوقت این سود نهایی به دست شما نخواهد رسید، چون درام‌ها خیلی درآمدزا نیستند، مگر اینکه از سوی استودیوها مورد حمایت مالی قرار بگیرند؛ استودیوهایی که بودجه‌های هنگفت در اختیار فیلمها قرار می‌دهند و به دنبال یک تولید خارق‌العاده و باارزش هستند، یا به درخشش ستاره‌ها در فروش گیشه امیدوارند.

البته تعداد کمی «از این موتورهای تولید» می‌توانند هر از چند سالی یک بار آثار قابل قبولی هم ارائه دهند، اما این یکی از نادرترین اتفاقاتی است که ممکن است رخ دهد. اکثر درام‌ها در هالیوود و از سوی نام‌های بزرگی که در لیست گروه نویسندگان درجه یک هستند، نوشته می‌شود. همه اینها بدین معنی است که صاحبان استودیوها این حق را دارند که برای هر پروژه با گروهی از نویسنده‌ها مصاحبه کنند و از میان آنها یک نفر را استخدام کنند. به ندرت پیش می‌آید نویسنده‌ای پیدا کنید که واقعا بخواهد یک درام گمانی (با هزینه شخصی و بدون کمک مالی استودیو) بنویسد و آن فیلمنامه فروش برود.

این موقعیت نادر فقط در یک صورت اتفاق می افتد؛ وقتی که فرد نویسنده موقعیت تثبیت شده‌ای در هالیوود داشته باشد. نوشتن یک درام برای یک نویسنده ناشناس و فروش آن (به شکل مشروع و قانونی و با حداقل شش چهره شناخته شده) کمتر شنیده شده و اتفاق افتاده است. آخرین فردی که در این زمینه می‌توانم به آن اشاره کنم، برد اینگلزبی است که تقریبا پنج سال پیش «خارج از کوره» را فروخت. البته که توانسته بود لئوناردو دیکاپریو را به عنوان تضمینی برای فروش به دام بیندازد…

متن کامل را در صفحه 28  شماره 249 مجله فیلم نگار در www.filmnegar.ir بخوانید.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=26653

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.