سینمایی نیوز
  • امروز : چهارشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 22 ذی‌القعده 1446
  • و : Wednesday, 21 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

0
«ایبنا» گزارش می‌دهد؛

«کتاب» در فیلم‌های ایرانی چه پیام و نشانه‌ای دارد؟

  • کد خبر : 41469
  • ۳۱ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۲
«کتاب» در فیلم‌های ایرانی چه پیام و نشانه‌ای دارد؟
در سینمای ایران، دست گرفتن یک کتاب توسط شخصیت‌ها اگرچه صحنه‌ای گذراست، اما واجد معنایی ژرف است. کتاب، در این قاب‌ها، تنها یک شیء نیست؛ بلکه نشانی است از جهان ذهنی شخصیت، طبقه اجتماعی او، و گاه چالشی با وضعیت موجود.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) – مریم محمدی: در نگاه اول به نظر می‌رسید همان‌طور که سرانه ملی مطالعه در ایران پایین است در سینمای ایران نیز باید استفاده از کتاب و مطالعه کم باشد اما برخلاف تصور فیلمنامه‌نویسان، کارگردانان و طراحان صحنه سینمای ایران که اصولاً قشر اهل کتاب و مطالعه‌ای هستند علاقه قابل توجهی نسبت به کتاب نشان می‌دهند. در سینمای ایران، دست گرفتن یک کتاب توسط شخصیت‌ها اگرچه صحنه‌ای گذراست، اما واجد معنایی ژرف است. کتاب، در این قاب‌ها، تنها یک شیء نیست؛ بلکه نشانی است از جهان ذهنی شخصیت، طبقه اجتماعی او، و گاه چالشی با وضعیت موجود. با آنکه کتاب‌خوانی به عنوان یک کنش معمول در زندگی روزمره جایگاه پررنگی ندارد، سینماگران ایرانی همواره تلاش کرده‌اند در لحظات خاصی از روایت، کتاب را به عنصری نمادین تبدیل کنند.

از «هامون» داریوش مهرجویی که کتاب‌های فلسفی، عرفانی و دینی، آشفتگی ذهنی و بحران هویتی شخصیت را نمایان می‌سازد، تا «درباره الی» اصغر فرهادی که کتاب داستان کودک، بهانه‌ای است برای معرفی یک شخصیت، کتاب در سینمای ایران اغلب حامل پیام است. این پیام می‌تواند آگاهی، اعتراض، بی‌پناهی یا جستجوی حقیقت باشد.

در فیلم «نفس» نرگس آبیار، دختربچه‌ای با دنیایی پُر از کتاب‌های داستان، در میان جنگ و فقر و سنت، جهانی خیالی می‌سازد تا از واقعیت بگریزد. کتاب در این فیلم، به مثابه پناهگاه کودکانه‌ای است که نه‌تنها برای شخصیت، که برای مخاطب نیز معنایی چندلایه دارد.

«کتاب» در فیلم‌های ایرانی چه پیام و نشانه‌ای دارند؟

در «طلای سرخ» جعفر پناهی، کتابی که در صندلی عقب تاکسی جا مانده، هویتی اجتماعی به راکب می‌بخشد؛ و در «خانه‌ای روی آب» بهمن فرمان‌آرا، کتاب‌های پزشکی و فلسفی روی میز دکتر، بخشی از دوگانگی شخصیت او را بازگو می‌کنند. حتی در «چهارشنبه‌سوری» فرهادی، کتاب روان‌شناسی که شخصیت اصلی در دست دارد، لایه‌ای از هوشیاری اجتماعی و فردی را به داستان می‌افزاید.

در فیلم «سگ‌کُشی»، کتاب‌هایی که شخصیت گلرخ کمالی می‌خواند یا در دفتر کارش نگاه داشته، با بحران‌های اخلاقی و ذهنی‌اش هم‌راستا است. او نه‌تنها از کتاب برای درک محیط پرتناقض پیرامونش استفاده می‌کند، بلکه کتاب به مثابه روزنه‌ای برای نقد ساختار قدرت و دروغ عمل می‌کند.

در «سنتوری» داریوش مهرجویی، سهراب در یکی از صحنه‌های پرتنش، کتابی از نیچه در دست دارد. این انتخاب نشانه‌ای است از درگیری ذهنی او با مفاهیمی چون اراده، فردیت و زوال. یا در «چیزهایی هست که نمی‌دانی» ساخته فردین صاحب‌الزمانی، راننده تاکسی‌ای را می‌بینیم که هنگام انتظار بین سفرها، کتاب می‌خواند؛ حرکتی به‌ظاهر ساده، اما به‌وضوح حامل تضاد طبقاتی و کنجکاوی فردی است.

در فیلم «ده» عباس کیارستمی، زنی که پشت فرمان نشسته و کتابی را با کودک خود مرور می‌کند، نمادی‌ست از زنی در تلاش برای انتقال آگاهی، در جهانی مردسالار. این استفاده از کتاب، با آنکه بی‌ادعا و ساده است، اما در بستر روایت، تأثیری نمادین دارد.

حتی در آثار کمدی یا ژانرهای غیرمتعارف نیز، کتاب حضوری معنادار دارد. در «مارمولک» کمال تبریزی، شخصیت اصلی با خواندن قرآن در زندان و سپس آموزش آن به زندانیان، از کتاب به‌عنوان ابزار تحول تدریجی و حتی فریب استفاده می‌کند. حتی اشاره به کتاب معروف «شازده کوچولو» نشانه‌ای از تغییر تدریجی شخصیت اصلی فیلم یا به قول نویسنده اهلی شدن اوست.

«کتاب» در فیلم‌های ایرانی چه پیام و نشانه‌ای دارند؟

در فیلم «لیلا» داریوش مهرجویی، کتابی که لیلا در دست دارد و در خلوت می‌خواند، با حسرت و تنهایی‌اش پیوندی دراماتیک می‌سازد.

در سریال‌ها نیز این نشانه‌گذاری‌ها وجود دارد. مثلاً در «شهرزاد»، کتاب‌های سیاسی و ادبی در اتاق فرهاد، شاکله‌ای از هویت روشنفکرانه او را می‌سازند. یا در «خاتون»، نگاه به کتاب، بیشتر از جنبه تاریخی و مبارزاتی شخصیت‌ها برمی‌آید. در «پرده‌نشین» بهرام بهرامیان نیز، کتاب‌های دینی و فقهی در کتابخانه شخصیت‌ها، نه فقط تزئینی بلکه بخشی از چالش‌های اخلاقی و درونی داستان هستند.

نکته مهم آن است که انتخاب کتاب در دستان شخصیت‌ها، تصادفی نیست. بسیاری از فیلمسازان با وسواس خاصی، عنوان و ظاهر کتاب را انتخاب می‌کنند تا به کمک آن، پیام یا حال‌وهوای شخصیت را تعمیق ببخشند. کتاب‌هایی که خوانده نمی‌شوند، اما دیده می‌شوند و گاه همین دیده شدن، تأثیرگذارتر از هر مونولوگی است.

با این حال، کمتر شاهد آن بوده‌ایم که کتاب در سینمای ایران، به مثابه یک «شخصیت» مستقل دراماتیک نقش ایفا کند. شاید هنوز جا دارد تا فیلمسازان، کتاب را نه صرفاً به عنوان یک عنصر صحنه‌آرایی یا نماد روشنفکری، بلکه به عنوان گره‌گشای روایت و ابزار تحول شخصیت‌ها به‌کار گیرند.

امروزه، در بازتاب‌های فرهنگی و نقد اجتماعی، توجه به جزئیاتی چون کتابِ در دست یک شخصیت، می‌تواند راهی تازه برای تحلیل سینمای ایران بگشاید. کتاب، همچون آینه‌ای در دست بازیگر، تصویری از جهان درون او را بازمی‌تاباند. کتاب‌ها شخصیت‌ها را معرفی می‌کنند اینکه چه شخصیتی چه کتابی در دست می‌گیرد نگاهی است به درون شخصیت و افکار او، یقیناً یک هنرمند در یک فیلم کمتر یک کتاب آشپزی به دست می‌گیرد مگر قصدی یا طنزی درکار باشد. کتاب‌ها هرچند کوتاه و گذرا اما ترفند مناسبی برای شناخت شخصیت‌های یک فیلم هستند.

شاید سینمای ایران چندباری شاهد روایت زندگی شخصیت‌هایی بوده که نویسنده هستند یا دستی در نوشتن دارند اما به جرأت می‌توان گفت در سینمای دنیا مقوله کتاب در فیلم‌ها و شخصیت‌های نویسنده در آثار سینمایی مانند سرای مطالعه بالاتر و پررنگ‌تر از سینمای ایران است. آنچه مسلم است سینمای ایران همچنان جا برای کار در مورد کتاب و کتاب‌خانه، دنیای کتاب‌ها و نویسندگان دارد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=41469

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.