سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل 7875 امروز 0

خبر فوری

دور شدن از فضای سرد مجازی با چاشنی پانتومیم  شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود سایت پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز راه‌اندازی شد پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد تیترهای صفحه اول روزنامه های سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد روایت شصتمین دوسالانه هنر ونیز از زبان کیوریتور ارشد پاویون جمهوری اسلامی ایران از فیلم‌سازی با پول تو جیبی تا آدمی که مگس شد!/ «سینما» خانواده‌اش را انتخاب می‌کند «سوره» میزبان نشست‌های تخصصی «فیلم جُستار» و «ژانرهای ترکیبی» می‌شود نمایش «پیانو» و «ملودی» صفحه اول روزنامه های دوشنبه سوم اردیبهشت 1403 اختصاص جایزه ۴ میلیاردی برای طرح برگزیده “آسمانه هنر ایران” زمان و محل اجرای نمایش‌های منتخب خیابانی تئاتر رضوی اعلام شد جشنواره فجر هنر معماری از امسال در گروه جشنواره‌های فجر برگزار خواهد شد اسماعیلی از افتتاح طرح ملی «تجلیل از الگوهای برتر آموزشگاهی» کشور خبر داد جانِ تماشاخانه سنگلج در خطر است آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد باز نشر پنج کتاب محبوب خوانندگان انتشارات بنیاد سینمایی فارابی نمایش مستندی از زنده یاد «حمید سهیلی» در موزه سینما صفحه اول روزنامه های یکشنبه دوم اردیبهشت 1403 فروش سینمای ایران در فروردین 1403 اعلام شد آیین اختتامیه دومین طنزواره استانی میرما برگزار شد کتابفروشی‌ها برای حضور در بخش مجازی نمايشگاه كتاب تهران در سامانه «بازار کتاب» ثبت‌نام کنند هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت قابل توجه اعضاى محترم خانه موسیقى ایران پورتراب؛ پیرِ دِیر موسیقی ایران امیر قادری: امروز اغلب فیلم‌های کوتاه استاندارد هستند پیشخوان مطبوعات/ صفحه نخست روزنامه های پنج شنبه اول اردیبهشت 1403 اجراهای عمومی نمایش‌های کودک و نوجوان جشنواره رضوی مشخص شدند با درگذشت پوراحمد تاریخ سینمای ایران ورق خورد کاربران کتابخانه‌های عمومی ۴۷۰۰ ساعت به طرح «بهار در بهار» اختصاص دادند شهروند – خبرنگاران بازوی رسانه‌ای سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌شوند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ آئین معرفی چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب برگزار شد بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز نمایشگاه کتاب از مهمترین رویدادهای فرهنگی است ۸ پلاتوی جدید در محل ساختمان اداره تئاتر ساخته می‌شود تدارک برنامه‌های ویژه رسانه ملی برای سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران آیین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب آخرین روزهای فروردین و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شاهکار کوبریک روی آنتن شبکه نمایش موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 5 فیلم‌نامه بزرگداشت زنده یاد مهرجویی در جشنواره فیلم مسکو اولین حضور بین‌المللی «چوپان» ‌در جشنواره «sehsüchte» آلمان «بخوانیم و بسازیم» شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد آغاز ثبت نام چهل و سومین آزمون ادواری استاندارد‌های مهارتی بخش فرهنگ و هنر فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

6
تعمیم دادن یک تجربه شخصی/

انقلاب فیسبوکی ارمنستان

  • کد خبر : 15555
  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹
انقلاب فیسبوکی ارمنستان
سومین برنامه «مستندات یکشنبه» روز یکشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۱، با هدف نقد و بررسی فیلم مستند «من تنها نیستم» به کارگردانی گرین هواناسیان، با حضور مانی پتگر فیلمساز و منتقد سینمایی برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط‌عمومی خانه هنرمندان ایران، سومین برنامه «مستندات یکشنبه» زیرمجموعه سینماتِک خانه هنرمندان ایران، غروب روز یکشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۱ به نمایش فیلم مستند «من تنها نیستم» به کارگردانی گرین هواناسیان اختصاص داشت. « من تنها نیستم»، یک مستند ۹۳ دقیقه‌ای ساخته سال ۲۰۱۹ است که به نقش نیکول پاشینیان سیاستمدار ارمنستانی در انقلاب ۲۰۱۸ ارمنستان می‌پردازد. مانی پتگر فیلمساز و منتقد سینمایی، با پایان نمایش فیلم در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران به نقد و بررسی ابعاد مختلف اثر پرداخت.

سامان بیات در آغاز این نشست گفت: نکته‌ای که برایم درباره کارگردان این مستند جالب است این است که هواناسیان به عنوان روزنامه‌نگار در جرایدی مثل نیویورک‌تایمز مطلب می‌نوشته است و یک کتاب و دو فیلم دیگر هم دارد. نکته مشترک میان همه اینها تبدیل یک روایت کوچک شخصی و تعمیم دادن آن به روایتی جمعی است. در «۱۹۱۵» که فیلم دیگر این کارگردان است، داستان یک زوج کارگردان تئاتر است که می‌خواهند تئاتری اجرا کنند و مشکلاتی برای آنها پیش می‌آید؛ مشکلاتی که در ادامه، به جامعه بسط داده می‌شود. مثل کتابی که به نام «خاطرات سایه» نوشته و همینطوری است. از خاطرات شخصی خودش از زمانی که در کودکی با پدرش در تظاهرات شرکت می‌کرده است، می‌گوید و آن را بسط می‌دهد و یک اثر اجتماعی از آن درمی‌آورد. در این فیلم هم این را می‌بینیم. کارگردان در یک مصاحبه می‌گوید:« من از بچگی که با پدرم به تظاهرات می‌رفتم. بزرگ‌تر که شدم، خودم هم در تجمعات شرکت می‌کردم و شروع به فیلم گرفتن از تظاهرات می‌کردم. در نتیجه، کلی راش‌ از انقلاب‌های شکست‌خورده دارم. موقعی که فهمیدم این مرد می‌خواهد یک راهپیمایی راه بیاندازد، اصلا فکر نمی‌کردم که موفق بشود ولی دوربینم را برداشتم، به خیابان رفتم و شروع به فیلم گرفتن کردم.» در واقع، فیلم‌هایی که گرفته است، هیچ وقت فکر نمی‌کرده تبدیل به فیلم مستندی درباره انقلاب بشود. بیشتر یک تجربه شخصی بوده است که شاید خودش هم نمی‌دانسته است می‌خواهد با آنها چه کند. اینکه پیگیر یک مسئله در بازه زمانی طولانی باشی و همه آن پیگیری‌ها را در یک اثر به هم پیوند بدهی و یک اثری را خلق کنی، خیلی جالب است. این آدم همانقدر که فیلم‌ساز است، از سیاست و جامعه می‌داند و می‌تواند اینچنین کار تاثیرگذاری انجام بدهد. یک نکته راجع به پدر این فیلم‌ساز اینکه در سال ۲۰۱۳، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود و ۳۷ درصد آرا را به دست می‌آورد در انتخاباتی که به زعم اکثر مردم، تقلب در این انتخابات صورت گرفته بود. وقتی در این فیلم می‌بینیم که انقلاب به ثمر می‌نشیند، اولین جمله‌ای که پشت تریبون گفته می‌شود این است:« دیگه تو انتخابات ما تقلب نمیشه.» فکر می‌کنم این بخش تعمدا قرار گرفته است که ارجاعی به تجربه شخصی که داشته است، بدهد که به جامعه تعمیم پیدا کرده است.

مانی پتگر در سخنان ابتدایی گفت: در وهله اول این توضیح را بدهم که قرار بود با پژوهشگری ارمنی در این جلسه حضور داشته باشم، ولی‌ متاسفانه ایشان جمعه به بنده خبر دادند که سرمای سختی خوردند. در مدتی‌ کوتاه نتوانستم شخص دیگری پیدا کنم، و امیدم این بود که در میانِ تماشاگران، دوستانی ارمنی حضور داشته باشند، که خوشبختانه قبل از شروع فیلم با خانم طرسیان آشنا شده و ایشان خودشان خبرنگار هستند و فعال در حوزه فرهنگی‌ و اجتماعی ارمنیان، چه در ایران و چه خارج از ایران. بنابراین می‌خوام سنت را بشکنم و به جای اینکه ابتدا خودم صحبت کنم، از ایشان دعوت کنم که به ما اینجا در روی صحنه ملحق شوند و دیدگاه خودشان را نسبت به فیلم بگویند و سپس دیر تر، در قسمت دوم گپ و گفت مان هم به فُرم فیلم خواهیم پرداخت. معضلی که در سینمای مستند هست، این است که محتوا و موضوع خیلی مهم است و انواع و اقسام روشِ مستند سازی هم وجود دارد. در بعضی از این روش‌ها ها لزومی ندارد که مستند فُرم خاصی داشته باشد و فقط می‌خواهد اطلاعات برساند. نمی گویم که این گونه مستند‌ها نباید ساخته شوند، ولی فیلم‌هایی که شخصا انتخاب کرده ام یا در آینده انتخاب می‌کنم، سعی می‌کنم از فُرمی حداقلی برخوردار باشد که بشود راجع به فُرم هم صحبت کرد. به قول استادم امیر نادری که می‌گفت: «سینما گناه داره.» ولی در عینِ حال نمی‌خواهیم فُرم‌گرا هم باشیم، بلکه دنبال تعادل و هارمونی ایجاد کردن بین محتوا و فُرم هستیم.

به ما چه؟ هر چی بشه، پیش بیاد

خانم  طرسیان، درباره حسی که نسبت به فیلم‌ داشت، عنوان کرد: احساس عجیبی داشتم. با توجه به اینکه در رسانه مشغول فعالیت هستم، با جزئیات در جریان اتفاقات انقلاب و ارمنستان هستم. وقتی این انقلاب مسالمت آمیز پیش آمد، آدم به ارمنی بودن خودش افتخار می کند. با توجه به اینکه ارمنستان کشور نسبتا کوچکی است، تمامی اتفاقات رژیم گذشته که در کشور رخ می دهد، مثل دزدی و اختلاس، روی تک تک افراد جامعه تأثیر گذار است.

من کوچک بودم زمانی که قبل از انقلاب به ارمنستان رفتم و زمانی که بعد از انقلاب به آنجا رفتم، واقعا تغییر را در مردم احساس می‌کردم و امید در چهره تک تکِ آن ها موج می‌زد. دیگر اینطوری نبودند: «به ما چه؟ هر چی بشه، پیش بیاد.» که در ابتدای فیلم هم بود. الآن خودم به امید روزی که بتوانم برگردم، اینجا هستم چون به آنجا امید پیدا کردم و احساس می‌کنم که آنجا، جای پیشرفت است و از همه مهم‌تر عدالت وجود دارد. یعنی آدم با سعی و تلاش می‌تواند به جایی برسد. این خیلی مهم است.

او درباره علاقه‌ مردم به شخصیت اصلی این مستند گفت: من پاشینیان را نه فقط به عنوان یک سیاستمدار، بلکه او را به عنوان یک انسان دوست دارم. برای اینکه آدم  با صداقت و صمیمی است. با یک پُست اودر فیسبوک، مردم برای اعتراض می‌آیند. ممکن است برخی نظر دیگری داشته باشند و بگویند الآن وضعیت بدتر است، جنگ هست و همه تقصیر اوست. این فقط یک دلیل دارد و آن هم این است که هرکسی که الآن معترض است، آن موقع منبع درآمدی داشته که قانونی نبوده و حالا، همه چیز قانون مند شده است.

این خبرنگار ارمنی راجع به دیدگاهی که نسبت به مهاجران ارمنی در خارج از این کشور و همچنین، در داخل کشور به علت تفاوت لهجه در کشور ارمنستان وجود دارد و ارمنیانِ ایران در هر دو شرایط، احساس اقلیت بودن می‌کنند، بیان کرد: ما هم در اینجا و هم در ارمنستان، اقلیت محسوب می‌شویم، ولی این مسئله دارد کم‌ رنگ تر می‌شود چون خیلی‌ها رفته‌اند و در جامعه ارمنستان، جای خودشان را پیدا کرده‌اند.

وی درباره طرز تفکر ۸ میلیون ارمنی که در خارج از این کشور زندگی می‌کنند، نسبت به بازگشت به ارمنستان و گرایش‌های آنها گفت: بستگی به این دارد که در کدام کشور زندگی می‌کنند و چه نوع زندگی‌ای دارند، قطعا درباره حس‌شان برای بازگشت به ارمنستان تاثیر دارد. شخصادوست دارم به آنجا بازگردم شاید کسی در فرانسه زندگی کند و چنین علاقه‌ای نداشته باشد. شاید تنها دلیلی که بخواهد برگردد این باشد که کشور من است و می‌خواهم زندگی در آنجا را تجربه کنم. افراد موفق ارمنی‌ در کشورهای دیگر در نهایت به سمت ارمنستان کشیده می‌شوند، چون به جایگاهی رسیده‌اند که می‌خواهند به کشورشان خدمت کنند و باعث پیشرفتش شوند. ارمنستان، کشور کوچکی است و ثروت آنچنانی ندارد؛ می‌شود گفت تنها ثروت آن، مردمش هستند و توانایی‌هایی که دارند. ارمنستان در حوزه فناوری اطلاعات جزو کشورهای پیشرفته محسوب می‌شود و بیشتر سرمایه‌گذاری این کشور در این حوزه است. خیلی از کشورهای مطرح جهانی دارند در این حوزه در ارمنستان سرمایه‌گذاری می‌کنند. این خودش یک حُسن بزرگ برای کشوری خاورمیانه‌ای است.

تحت سلطه روسیه در همیشه تاریخ

خانم  طرسیان، خبرنگار جوان ۲۴ ساله، راجع به تاثیر دیدگاه متمایل به غرب پاشینیان در وقوع جنگ در این کشور عنوان کرد: ارمنستان همواره تحت سلطه غیرمستقیم روسیه  بوده است و حالا که دارد به کشوری آزاد تبدیل می‌شود، این جنگ در گرفته است. چرا این جنگ قبل از ۲۰۱۸ اتفاق نیافتاد؟ الآن لاچین بسته است. مردم گرسنه و مغازه‌ها بسته هستند. چیزی که موقع جنگ ۴۴ روزه آزارم می‌داد، این بود که جامعه جهانی فقط شعار «توقف جنگ!» می‌دهند بدون اینکه در عالم واقعیت، اتفاقی بیافتد. و الآن هم لاچین بسته است. بچه‌هایی هستند که بیش از ۴۰ روز است والدین‌شان را ندیده‌اند، چون مسیر برگشت به خانه شان استپاناکرت بسته است. همین الآن هم دارد این اتفاق می‌افتد. ارمنستان هم باید مثل دیگر کشورها با ارتباط و اتحاد با کشورهای دیگر از امنیت مردم خودش دفاع کند. قطعا وقتی پاشینیان می‌بیند که مردم ارمنستان تحت حمایت روسیه، ۳۰ سال در چه وضعیتی زندگی کردند، اینجا باید به عنوان رهبر یک کشور مستقل تصمیم بگیرد که بین روسیه یا مثلا کشوری دیگر به عنوان همکار قابل اطمینان، تصمیم گیری کند.

[بعد از پیاده شدنِ گزارش، مانی پتگر درخواست کرد که به علتِ اهمیتِ موضوع فیلم/محتوا، صحبت‌های او در ارتباط با جنبه‌های فرمی فیلم – هم چنین به علتِ کمبودِ جا و البته پیچیدگی‌ِ مبحث، که حتا با عدمِ کمبودِ جا نیز به راحتی‌ قابل انتقال نبود – شاملِ این گزارش نشود.]

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=15555

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.