سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل 7643 امروز 0

خبر فوری

استقبال از بهار با سبد رنگارنگی از فیلم های سینمایی در روزهای پایانی سال وزیر فرهنگ: فروش فیلم‌های سینمایی به یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید حضور پررنگ فیلم‌های کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران در جشنواره‌های جهانی اعلام جدول حمایت‌های موسسه سینماشهر از سینماهای کشور تاسیس بنیاد تئاتر ملی تصویب شد حضور فیلم‌های دو کارگردان فیلم‌اولی شهرستانی در اکران نوروزی سینما معرفی هیات انتخاب بخش مستند جشنواره اقوام اکران آنلاین فیلم کوتاه «تکه‌ای از تو» در فیلم نت اکران بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» از 23 اسفند در گروه سینمایی هنر و تجربه شب قهرمان در سینمای ایران رقابت به جای انحصار نمایش فیلم برای اولین بار تقدیر از همکاران مرکز گسترش قطعاتی از فرامرز پایور منتشر شد بهار پر رونق اکران بررسی و تدوین کلیات برنامه های سال 1403 سازمان سینمایی کشور اکران آنلاین فیلم‌های کوتاه «آمین صحرایی» در فیلم‌نت ظاهرا باید سینمای مستقل را بازتعریف کنیم ! 6 مستند در مرکز گسترش اکران می‌شوند جزئیات سند ملی موسیقی منتشر شد 4 جایزه جشنواره پویانمایی برای مرکز گسترش دیدار حمیدی مقدم و صنوف سینمای مستند اساسنامه بنیاد ملی پویانمایی ایران ابلاغ شد ساخت 5 انیمیشن درباره غزه در مرکز گسترش/ از انیماتورهای جوان حمایت می‌کنیم اساسنامه بنیاد ملی پویانمایی ایران ابلاغ شد معرفی اعضای هیات انتخاب و فیلم‌های سومین رویداد «تصویر دهم» «بچه زرنگ ٢» در راه است فراخوان اولین رویداد ملی پیچینگ تخصصی فیلم کوتاه تجربی منتشر شد رشد مخاطبان نمایش‌ کودک و نمایش ایرانی آیین­‌نامه هفتادمین جشنواره منطقه­‌ای سینمای جوان – قزوین منتشر شد بازگشایی سامانه ثبت طرح مرکز گسترش از اردیبهشت 1403 پنجمین هفته فیلم و عکس استان تهران به ایستگاه پایانی رسید+ تصاویر حضور سینماگران در پای صندوق رای در تالار وحدت نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند دعوت سازمان سینمایی برای حضور در پای صندوق های رای دومین پاتوق فیلم کوتاه از فصل نهم 13 اسفند برگزار می‌شود اکران نوروزی بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» در گروه سینمایی هنر و تجربه نمایش 6 مستند در 2 روز بابک شهرکی «سنگ خارا» را منتشر کرد پنجمین هفته فیلم و عکس استان تهران افتتاح شد فراخوان ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران منتشر شد جلد دوم کتاب «مشق آزاد» منتشر خواهد شد ششمین هفته فیلم و عکس استان ایلام برگزار شد فراخوان جشنواره ملی فیلم کوتاه زندگی منتشر شد به همت انجمن موسیقی ایران؛«عیاران»اثر استاد احمد پژمان منتشر شد اعلام ۷ فیلم برای اکران در نوروز ۱۴۰۳ اعلام پرفروش‌ترین فیلم‌ها و سینماهای کشور در بهمن ماه پنجمین هفته فیلم و عکس انجمن سینمای جوانان – دفتر تهران برگزار می‌‌شود فیلم کوتاه تنها فرصت فیلم‌ساز برای جاه‌طلبی و خلاقیت در اجرا است آیین بخش تجلی اراده ملی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به پایان رسید

6

تازه‌ترین توضیحات درباره پیگیری پرونده هنرمندان بازداشتی

  • کد خبر : 12430
  • ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
تازه‌ترین توضیحات درباره پیگیری پرونده هنرمندان بازداشتی
مسؤول کمیته پیگیری هنرمندان بازداشت‌شده در خانه تئاتر و عضو کارگروه مشترک خانه‌های سینما، تئاتر و موسیقی درباره اقدامات صورت‌گرفته توضیحاتی ارایه کرد.

به گزارش سینمایی نیوز، رضا دادویی که طی چند ماه اخیر به عنوان مسئول کمیته پیگیری هنرمندان بازداشت‌شده در خانه تئاتر فعالیت داشته است در گفتگو با ایسنا، در آغاز با ارائه توضیحاتی درباره شکل‌گیری کمیته پیگیری در خانه تئاتر و نیز همکاری به عنوان عضو کارگروه مشترک هنرمندان که متشکل از نماینده‌های خانه‌های تئاتر و سینما و موسیقی است، گفت: اعتراضات و اتفاقات اخیر کشور به احضار و دستگیری تعدادی از همکاران ما و فعالان صنوف مختلف هنری منجر شد. در پی این ماجرا، با نظر و حمایت هیأت مدیره خانه تئاتر، به عنوان یک مسئولیت اجتماعی و صنفی تصمیم گرفته شد، کارگروهی با عضویت افراد دغدغه‌مند با نام کارگروه حمایت و پیگیری حقوقی و قضایی برای رسیدگی به وضعیت بازداشت‌شده‌ها و حمایت از خانواده‌های ایشان تشکیل بدهیم که ضمن ارتباط با خانواده‌های این افراد در جریان مسائل و مشکلات ایشان قرار گرفته و حتی‌المقدور بتوانیم کاری برای ایشان انجام بدهیم.

 

این نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما ادامه داد: در وهله‌ی اول یکی از مهم‌ترین مسائل ما صحت‌سنجی و راستی‌آزمایی اطلاعاتی بود که به ما منتقل و ارائه می‌شد. چون گاه افرادی از روی نگرانی و دل‌سوزی برای پیگیری وضعیت دوستان و آشنایان خود، اطلاعات ناقص و ناکافی ارائه می‌دادند که انتشار آن‌ها ممکن بود موجب نگرانی شده و ایجاد سوتفاهم کند. به همین دلیل، به عنوان یک ضرورت ناچار بودیم و جزو اولویت‌های ما بود که حتماً با خانواده‌های این افراد صحبت کنیم و پس از اطلاع از صحت و سُقم خبر، با آن‌ها همراه شده و به ایشان در رسیدگی به وضعیت‌شان کمک کنیم.
بنابراین کارگروه از یک سو به طور مداوم و مستمر با خانواده‌ها در تماس بود و از سوی دیگر سعی می‌کرد با همراهی دوستان حقوق‌دان و وکلایی که با احساس وظیفه‌ی انسان‌دوستی و مسئولیت اجتماعی و بدون چشم‌داشت در کنارمان بودند، از طریق ایشان نحوه پیگیری و روال قانونی را به خانواده‌ها توضیح داده و هم از طریق گفتگو و ملاقات حضوری پیگیر پرونده بچه‌ها بشویم.

او همچنین گفت: اگرچه کارگروه هیچ ادعایی در این باره ندارد اما می‌توان اذعان کرد که تلاش‌ها در مجموع نتیجه‌بخش بود و از فهرستی که وجود داشته و به طور مداوم به روز رسانی می‌شود، تعداد زیادی آزاد شده‌اند. در ابتدای کار، خانه تئاتر یک لیست مجزا تهیه کرده بود که با تشکیل کارگروه مشترک با لیست اسامی خانه‌های سینما و موسیقی تجمیع شد. در طول بیش از سه ماه گذشته این لیست مشترک بارها تغییر پیدا کرد و اسامی زیادی از آن کاسته یا اسامی دیگری مجدداً به آن اضافه شدند.

این هنرمند سینما و تئاتر ادامه داد: در عین سختی کار و ناراحتی‌ها و نگرانی‌ها، یکی از نکات مهم این کار اجتماعی، همبستگی و همگرایی بسیار خوبی بود که بین خانه‌های تئاتر، سینما و موسیقی ایجاد و کمیته‌ای مشترک شکل گرفت و همراهی هر سه خانه در بخش‌های مختلف چه در مراجعه به نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و چه جلسات متعدد با مسئولان ذیربط در حوزه‌های مختلف قضایی، به آزادی تعداد زیادی از افراد منجر شد. این پیگیری و و همراهی فارغ از این بود که چه کسی به کدام رشته هنری تعلق و در آن فعالیت دارد. زیرا در میان بازداشت‌شدگان از دانشجویان و فعالان هنری نیز بودند که اگرچه رسماً عضویت صنف خاصی را نداشتند اما به عنوان یک همکار، پرونده و کار آن‌ها نیز پیگیری و تلاش گردید هیچ نامی از لیست حذف نشود.

دادویی با ارائه توضیحاتی درباره روند پیگیری پرونده هنرمندان بازداشتی اضافه کرد: شرط پیگیری این بود که در وهله‌ی نخست، به طرق مختلف به ما اطلاع‌رسانی شود و یا خودمان در مورد فردی به قطعیت برسیم و دیگر این که بتوانیم یکی از اعضای خانواده را پیدا کرده و با موافقت ایشان، پیگیر وضعیت او بشویم. زیرا موارد معدودی نیز وجود داشت که خانواده‌ها به دلایل مختلف تمایلی به حمایت و پیگیری صنوف نداشتند. ضمن این که با معرفی وکلا و حقوق‌دانان، جلسات متعددی نیز با خانواده‌ها برای رفع نگرانی و ارائه خدمات حقوقی به ایشان برگزار شد.

رضا دادویی یکی از مشکلات پیگیری این پرونده‌ها را تعدد نهادهای احضار و بازداشت‌ کننده و تنوع اتهام‌ها عنوان کرد و افزود: وقتی افراد یا خانواده‌هایی با کارگروه تماس می‌گیرند و از دستگیری فردی خبر می‌دهند، از نظر ایشان یک فرد بازداشت شده ولی وقتی کمیته پیگیری می‌کوشد مسأله را از منظر قانونی و حقوقی پیگیری کند، با انواع و اقسام پرونده‌ها و اتهام‌های مختلف رو به روست که طبیعتاً برای هر فرد متفاوت از دیگری است و کارگروه باید به جمع‌بندی برسد که برای هر کدام چه کاری از دستش بر می‌آید و اساساً از چه راه و روال قانونی کشور می‌تواند به پرونده ورود پیدا کرده و به حل مشکلات کمک کند.
این‌ها بخش‌هایی از سختی و پیچیدگی کار بود و در کنار کم و زیاد شدن لیست بر اساس اطلاعات به دست آمده و جمع‌بندی آنها کاری شبانه‌روزی و بسیار سخت را می‌طلبید. از طرف دیگر ارتباط با خانواده‌ها و ابراز هم‌دردی و آرام کردن ایشان و کاستن از نگرانی‌های‌شان بخش دیگری از دشواری فعالیت‌های کمیته پیگیری بوده است.

این مدرس سینما و تئاتر درباره دلایل احضار و بازداشت چهره‌ها و فعالان هنری توضیح داد: همکاران ما به دلایل مختلف و گوناگونی احضار و بازداشت شدند. بعضی در فضای دانشگاهی، برخی در اعتراضات خیابانی و تعداد زیادی هم به دلیل فعالیت در فضای مجازی.

دادویی با اشاره به این که تأمین وثیقه برای آزادی هنرمندان بازداشت شده نیز یکی از مهم‌ترین مشکلات کارگروه پیگیری بوده است، توضیح داد که به دلیل اهمیت موضوع، در جلسه‌ای با دادستان کل کشور و برخی معاونین قوه قضاییه با ایشان مطرح گردید و از ایشان خواسته شد که حتی‌المقدور اخذ وثیقه منتفی و یا میزان آن حداقلی باشد. زیرا میزان وثیقه‌های تعیین شده در مواردی بسیار سنگین بوده و به نظر می‌رسید که با اتهام وارده تناسب چندانی نداشته و بالطبع از توان خانواده‌ی فرد خارج بود و برای تأمین آن دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شدند. به طوری که در چندین مورد، افراد و خانواده‌ها امکان تأمین وثیقه را نداشتند و شرایط‌شان چنان دشوار بود که می‌بایست برای تأمین وثیقه چاره‌ای اندیشید.

او ضمن تشکر ویژه از همراهی دلسوزانه‌ و تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی مهدی کوهیان و علیرضا حسینی در کارگروه مشترک، از تلاش‌های در خور تقدیر، صبوری، منش و متانت خانم‌ رویا تیموریان و تلاش‌های زایدالوصف، مهربانانه و مستمر خانم ستاره اسکندری که در تمام این روزها در کنار کارگروه بودند و از هیچ تلاشی دریغ نکردند و حضورشان موجب قوت قلب افراد و خانواده‌های ایشان بود قدردانی نموده و از زحمات همکاران خود در کارگروه خانه تئاتر شامل شهرام احمدزاده، سعید ذهنی، بابک احمدی، مونا گلپایگانی، آرام محضری و هوشمند هنرکار که در مقاطعی همراهی و تلاشی کرده بودند تقدیر کرد.

دادویی همچنین از تلاش‌های آقایان ایرج راد، مقصود نعیمی ذاکر از هیأت مدیره خانه تئاتر، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی و محمدمهدی عسگرپور از خانه سینما برای حمایت و پشتیبانی از کارگروه مشترک و پیگیری بی‌وقفه‌ و برگزاری جلسات متعدد تشکر نمود.

وی همچنین با ابراز قدردانی از هنرمندانی که در این مدت به طرق مختلف در کنار کارگروه پیگیری بودند افزود: با توجه به برگزاری جلسات مختلف و طولانی کارگروه، جلسات دیدار و ملاقات با مقامات و مسئولین قضایی و یا حضور و همراهی در جلسات دادگاه‌ها که گاهی با خوشحالی و امیدواری همراه می‌شد و گاهی هم با دلشوره و نگرانی، دوستان هنرمند و عزیزانی چون شهاب حسینی، رامبد جوان، رضا کیانیان، همایون اسعدیان، علی دهکردی، مهتاب نصیرپور، مستانه مهاجر و… همدلانه و با احساس مسئولیت اجتماعی در بسیاری از جلسات و دیدار و ملاقات با مدیران و مسئولین کشور حضور داشتند. حتی برخی مواقع که تأمین وثیقه برای فرد یا خانواده‌ای مقدور نبود، برخی از همین دوستان کارگروه و یا هنرمندانی چون رامبد جوان و… که شاید تمایلی به ذکر نام‌شان نداشته باشند مبالغ وثیقه را تهیه و تأمین کردند.

علاوه بر این‌ها هنرمندانی چون امیر جعفری، نوید محمدزاده، اصغر دشتی، پانته‌آ پناهی‌ها، اصغر همت، فریبا کوثری و بسیاری دیگر همدلانه ابراز لطف و همراهی داشتند.

 

عضو کارگروه مشترک پیگیری هنرمندان بازداشت شده اظهار داشت: افرادی که در بازداشت به سر می‌برند، همین که متوجه می‌شوند کارشان توسط دوستان همکارشان پیگیری می‌شود، خوشحال می‌شوند و این خوشحالی برای ما خیلی ارزشمند است. این‌که آن‌ها بدانند صنف و همکاران‌شان جویای وضعیت و احوال آن‌ها هستند. ضمن این که در نظر داشته باشیم هر یک از کسانی که در بازداشت هستند، شرایط خاص خود را دارند. برخی شناخته‌شده‌تر هستند و بعضی جوان‌تر و گمنام‌تر. اما برای کارگروه هیچ فرقی نمی‌کرد که فرد بازداشت شده به کدام یک از این دو گروه تعلق داشته باشد. هرچند شاید وقتی بچه‌های گمنام‌تر درگیر می‌شدند، اغلب به دلیل آن که این افراد از نظر سنی جوان‌تر هستند اتفاقاً پیگیری و حمایت بیش‌تری صورت گیرد.

 

دادویی با اشاره به این که در تمام این مدت هیچ تمایلی به طرح این موضوعات و مصاحبه و گفتگو وجود نداشته است، پذیرش این گفتگو را نیز صرفاً به جهت ارائه گزارش و به نمایندگی از اعضای هیأت مدیره انجام داده است. او در این باره تأکید کرد: یکی از مواردی که برای کمیته پیگیری و حمایت قانونی خانه تئاتر و نیز کارگروه مشترک مطرح و جزو اولویت‌ها بوده است، تلاش و تعامل برای حل مسئله بازداشت همکاران و هنرمندان به دور از رسانه‌ای کردن و نمایشی ساختن فعالیت‌ها بوده است.
زیرا کارگروه معتقد است که هر یک روزی که این افراد کم‌تر در بازداشت باشند، آثار و عواقب کم‌تری برای جامعه، خود و خانواده‌های‌شان به همراه خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=12430

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.