سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل 7875 امروز 0

خبر فوری

دور شدن از فضای سرد مجازی با چاشنی پانتومیم  شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود سایت پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز راه‌اندازی شد پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد تیترهای صفحه اول روزنامه های سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد روایت شصتمین دوسالانه هنر ونیز از زبان کیوریتور ارشد پاویون جمهوری اسلامی ایران از فیلم‌سازی با پول تو جیبی تا آدمی که مگس شد!/ «سینما» خانواده‌اش را انتخاب می‌کند «سوره» میزبان نشست‌های تخصصی «فیلم جُستار» و «ژانرهای ترکیبی» می‌شود نمایش «پیانو» و «ملودی» صفحه اول روزنامه های دوشنبه سوم اردیبهشت 1403 اختصاص جایزه ۴ میلیاردی برای طرح برگزیده “آسمانه هنر ایران” زمان و محل اجرای نمایش‌های منتخب خیابانی تئاتر رضوی اعلام شد جشنواره فجر هنر معماری از امسال در گروه جشنواره‌های فجر برگزار خواهد شد اسماعیلی از افتتاح طرح ملی «تجلیل از الگوهای برتر آموزشگاهی» کشور خبر داد جانِ تماشاخانه سنگلج در خطر است آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد باز نشر پنج کتاب محبوب خوانندگان انتشارات بنیاد سینمایی فارابی نمایش مستندی از زنده یاد «حمید سهیلی» در موزه سینما صفحه اول روزنامه های یکشنبه دوم اردیبهشت 1403 فروش سینمای ایران در فروردین 1403 اعلام شد آیین اختتامیه دومین طنزواره استانی میرما برگزار شد کتابفروشی‌ها برای حضور در بخش مجازی نمايشگاه كتاب تهران در سامانه «بازار کتاب» ثبت‌نام کنند هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت قابل توجه اعضاى محترم خانه موسیقى ایران پورتراب؛ پیرِ دِیر موسیقی ایران امیر قادری: امروز اغلب فیلم‌های کوتاه استاندارد هستند پیشخوان مطبوعات/ صفحه نخست روزنامه های پنج شنبه اول اردیبهشت 1403 اجراهای عمومی نمایش‌های کودک و نوجوان جشنواره رضوی مشخص شدند با درگذشت پوراحمد تاریخ سینمای ایران ورق خورد کاربران کتابخانه‌های عمومی ۴۷۰۰ ساعت به طرح «بهار در بهار» اختصاص دادند شهروند – خبرنگاران بازوی رسانه‌ای سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌شوند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ آئین معرفی چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب برگزار شد بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز نمایشگاه کتاب از مهمترین رویدادهای فرهنگی است ۸ پلاتوی جدید در محل ساختمان اداره تئاتر ساخته می‌شود تدارک برنامه‌های ویژه رسانه ملی برای سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران آیین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب آخرین روزهای فروردین و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شاهکار کوبریک روی آنتن شبکه نمایش موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 5 فیلم‌نامه بزرگداشت زنده یاد مهرجویی در جشنواره فیلم مسکو اولین حضور بین‌المللی «چوپان» ‌در جشنواره «sehsüchte» آلمان «بخوانیم و بسازیم» شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد آغاز ثبت نام چهل و سومین آزمون ادواری استاندارد‌های مهارتی بخش فرهنگ و هنر فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

6

تک‌نگاری | جمشید مشایخی؛ بازیگرِ آوانسن

  • کد خبر : 1301
  • ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
تک‌نگاری | جمشید مشایخی؛ بازیگرِ آوانسن
در میان بازیگران بزرگ و مطرح سینمای ایران، زنده‌یاد جمشید مشایخی یکی از قوی‌ترین و پربارترین رزومه‌ها را دارد.

سینمایی نیوز- در میان بازیگران بزرگ و مطرح سینمای ایران، زنده‌یاد جمشید مشایخی یکی از قوی‌ترین و پربارترین رزومه‌ها را دارد.

در کارنامه مشایخی بزرگ، جمعی از بهترین آثار سینمای ایران به چشم می‌خورد؛ از «خشت و آئینه» در سال 1344 تا «یک بوس کوچولو» 1384، این بازیگر سرشناس سینمای ایران همواره کلیدی‌ترین نقش‌ها را در فیلم‌های مهم سینمایی برعهده داشته است.
او برای ایفای نقش‌های مثبت آفریده شده بود، به طوری که حتی در فیلم «نفرین» محصول 1352 و ساخته ناصر تقوایی و با وجود اینکه یک انسان تمام شده و ناهنجار، مانع رسیدن دو شخصیت اصلی است اما حتی بیشتر ستاره‌های نقش اصلی توجه و همدلی مخاطب را به خود جلب می‌کند.
مشایخی مجموعه‌ای از بهترین فیلم‌های برخی از سرشناس‌ترین کارگردانان سینمای ایران را در کارنامه‌اش دارد؛ آثاری چون قیصر، گاو، شازده احتجاب، روز واقعه، خانه عنکبوت و… اما او را می‌توان بازیگر اصلی فیلم‌ها و آثار علی حاتمی دانست. با وجود آن که در چند فیلم مثل «مادر» و «دلشدگان» به دلیل ترافیک کاری نتوانست حضور داشته باشد، اما از همان «سوته دلان» که نقش حبیب آقا ظروفچی با دوبله فوق العاده چنگیز جلیلوند را بازی کرد، بازیگر بهترین نقش‌های حاتمی شد.
مشایخی با حاتمی جذاب‌ترین نقش هایی که هر بازیگری آرزوی بازی کردنش را دارد، ایفا کرد؛ رضا تفنگچی و یا همان رضا خوشنویس سریال هزاردستان می‌تواند کارنامه هر بازیگری را به طرز چشمگیری ارتقا دهد، اما مشایخی علاوه بر آن  فیلم معاصر کمال الملک که مجموعه‌ای از بهترین بازیگران دوران را در خودش دارد، نقش کمال‌الملک غفاری نقاش بزرگ تاریخ معاصر ایران را بازی کرد.
مشایخی در میان 4 بازیگر دیگر هم‌نسلش (عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، داوود رشیدی و محمدعلی کشاورز) سبک بازی واقعگرایانه‌تری داشت و شاید به همین دلیل توانست در سریالی پرمخاطب «پیک سحر» نقش یک رفتگر را بازی کند. هرچند او سیزده سال قبل از آن و در سال 1356 مشابه همین نقش را در فیلم «ماهی‌ها در خاک می‌میرند بازی کرده بود.
او بازیگر آوانسن بود. مورد توجه و واقع‌شده در مهم‌‌ترین بخش صحنه به‌دلیل نزدیکی با تماشاگر! شاید آنچه بیشتر مشایخی را شایسته حضور در فورگراند صحنه و ایفای نقش‌های اصلی می‌کرد، علاوه بر سبک بازی رئالیستی‌اش، فرم و ترکیب‌بندی چهره او باشد. مشایخی در میان بازیگران هم‌نسلش و علی‌الخصوص در بین 5 چهره ماندگار سینمای ایران، برای ایفای نقش‌های اصلی و مثبت، خوش‌قیافه‌تر بود و چهره مناسب‌تری داشت.
علی حاتمی درباره او گفته که بهترین بازیگر برای بیان دیالوگ‌های شاعرانه بوده است، اما در قیصر، او در نقش و دنیایی متفاوت، مقابل دوربین مسعود کیمیایی قرار می‌گیرد. «خان دایی» در داستان قیصر از آنجایی که با انتقامجویی خواهرزاده‌اش مخالف است و حتی در مرگ فرمان نقش مستقیم دارد، اما با بازی درست مشایخی تبدیل به یکی از شمایل‌های سینمایی می‌شود.
جمشیدخان همکاری‌اش با  کیمیایی را در سرب- در نقش میرزا محسن‌خان نوری- و بعد از آن در فیلم جرم -در نقش یک ملی‌گرا به نام افجه‌ای- ادامه داد…
او در 102 فیلم سینمایی و 66 سریال و نمایش تلویزیونی ایفای نقش کرده است و در سال 63 به خاطر بازی در دو فیلم «کمال‌الملک» علی حاتمی و « گل‌های داوودی» رسول صدرعاملی لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشنواره فیلم فجر گرفت. با این حال و با وجود نقش‌های متنوع و رنگارنگی که در کارنامه جمشید مشایخی وجود دارد، اما دو تا از آخرین نقش آفرینی‌های مهمش در «کاغذ بی خط» (ناصر تقوایی- 1380) و «خانه‌ای روی آب» (بهمن فرمان‌آرا 1381) مورد توجه قرار گرفتند.
این دونقش با وجود شباهت‌های ظاهری که دارند، می‌توانند تفاوت‌های بازی درونی مشایخی در ساختن کاراکتر دکتر لطیفیان در خانه‌ای روی آب و همچنین استاد ادبیات فیلم کاغذ بی‌خط را به‌خوبی نشان بدهند.
جمشید مشایخی ایفاگر نقش‌هایی بود که باید خودش بازی می‌کرد و حالا شاید در نبود او و نسل کلاسیک بازیگران و کارگردانان دیگر، دیدن چنین فیلم‌ها و نقش‌آفرینی‌هایی تنها با رجوع به فیلم‌های تاریخ سینما امکان‌پذیر باشد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=1301

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.