به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، فرهنگسرای نیاوران در دومین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر شامگاه گذشته شنبه 29 بهمن ماه در نوبت اول اجرا ساعت 18:30 میزبان کنسرت دونوازی پیانو از کشور صربستان در بخش بین‌الملل بود.

 

این کنسرت هنرنمایی گروه «بی جی دو» مخفف نام دراگومیر براتیچ و همسرش ماریا گودِواچ دو هنرمند موسیقی صربستان بود که با عنوان «دوئت پیانو» یا «۴ دست به روی پیانو» نزدیک به 3 سال است در سراسر دنیا اجرا می‌شود.

 

این گروه موسیقایی که تاکنون ۵۰ کنسرت در نقاط مختلف جهان روی صحنه اجرا کرده‌اند شب گذشته در بخش بین‌الملل سی و هشتمین جشنواره فجر حضور داشتند. اجرای دونوازی پیانو گروه «بی جی دو» در ابتدا با نواختن 2 قطعه از باخ آغاز شد.

دراگومیر براتیچ پس از پایان این دو قطعه ابتدایی این کنسرت ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران گفت: «تهران جهان متفاوت‌تری نسبت به اروپا دارد و از تجربه حضور در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر خرسندیم.»

 

او درادامه سخنانش با معرفی قطعات دیگر این برنامه توضیح داد: «نام قطعه دوم ما «رقص مردگان» خواهد بود که در ابتدا ۱۲ صدای زنگ خواهید شنید و بعد از آن به افسانه‌ها می‌پردازیم. همه قطعات این کنسرت از افسانه‌های کشورهای مختلف الهام گرفته شده است.»

 

این هنرمند افزود: «چند سال پیش من کتابی درباره افسانه‌های ایرانی خریداری کردم و با مطالعه آن به شباهت افسانه‌های ایرانی با افسانه‌ای صربستانی که مادربزرگم برای من تعریف می کرد، پی بردم. »

 

براتیچ درباره دیگر قطعات این کنسرت توضیح داد: «بعد از این قطعه‌ای الهام گرفته از افسانه‌های روسیه را خواهیم نواخت. این قطعه داستان ساعتی است که در زمان‌های گذشته با سرزندگی حرکت می‌کرده و با گذشت زمان دیگر به خوبی سابق نیست و از ادامه حرکت خسته شده است. سپس با نواختن ۴ قطعه کوتاه دیگر همراه شما خواهیم بود.»

 

این هنرمند بیان کرد: «افسانه ارفئوس» و «راپسودی مجارستانی» آخرین قطعات این دونوازی هستند.»

 

پس از این دونوازی قطعات نامبرده توسط این زوج صربستانی انجام شد.

 

براتیچ در پایان مراسم درباره تجربه حضور در ایران و سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر گفت: «مدت زمان کوتاهی در ایران حضور داشتیم ولی در همین مدت هم از دیدن تهران لذت بردیم. ایرانیان بسیار خونگرم هستند و احساس می‌کنم به یکدیگر شباهت‌های زیادی داریم و جشنواره موسیقی فجر گنجینه گرانبهای ایرانیان است که برگزاری آن باید ادامه‌دار باشد.»

 

او با بیان اینکه برگزاری جشنواره باعث شناخت هنری کشورها از یکدیگر می شود، ادامه داد: «امروز موسیقی ایرانی را شنیدیم که در آن ربع پرده وجود داشت و این برای ما بسیار عجیب بود چراکه ما در موسیقی صربستان تنها نیم‌پرده داریم. قطعا این شناخت به واسطه حضور و شنیدن موسیقی ایرانی اتفاق افتاده است و دلیلی است بر اینکه موسیقی زبان مشترک بین کشورهاست و همه مردم جهان می‌توانند بدون اینکه زبان مادری یکدیگر را بدانند با شنیدن موسیقی از هنر یکدیگر لذت ببرنند و به شناخت از هنر یکدیگر دست پیدا کنند.»

 

سفیر کشور صربستان، کنسول آلمان و رایزن نظامی کشور صربستان به همراه چند نفر دیگر از کارکنان و هنرمندان کشورهای آلمان صربستان مهمانان ویژه این کنسرت بودند.

 

نوازندگان گروه دونوازی پیانو کشور صربستان استادان کنسرواتوار بلگراد صربستان هستند که دریافت جایزه اول مسابقات بین المللی نوازندگی پیانوی بتهوون اتریش در سال 2019، دریافت جایزه جشنواره بین المللی مسکو در سال 2020، دریافت عنوان بهترین نوازندگان جوان در سطح اروپا در مسابقات بین المللی مجارستان 2020 بخشی از افتخارات این زوج هنرمند به شمار می آید.