سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل 7643 امروز 0

خبر فوری

استقبال از بهار با سبد رنگارنگی از فیلم های سینمایی در روزهای پایانی سال وزیر فرهنگ: فروش فیلم‌های سینمایی به یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید حضور پررنگ فیلم‌های کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران در جشنواره‌های جهانی اعلام جدول حمایت‌های موسسه سینماشهر از سینماهای کشور تاسیس بنیاد تئاتر ملی تصویب شد حضور فیلم‌های دو کارگردان فیلم‌اولی شهرستانی در اکران نوروزی سینما معرفی هیات انتخاب بخش مستند جشنواره اقوام اکران آنلاین فیلم کوتاه «تکه‌ای از تو» در فیلم نت اکران بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» از 23 اسفند در گروه سینمایی هنر و تجربه شب قهرمان در سینمای ایران رقابت به جای انحصار نمایش فیلم برای اولین بار تقدیر از همکاران مرکز گسترش قطعاتی از فرامرز پایور منتشر شد بهار پر رونق اکران بررسی و تدوین کلیات برنامه های سال 1403 سازمان سینمایی کشور اکران آنلاین فیلم‌های کوتاه «آمین صحرایی» در فیلم‌نت ظاهرا باید سینمای مستقل را بازتعریف کنیم ! 6 مستند در مرکز گسترش اکران می‌شوند جزئیات سند ملی موسیقی منتشر شد 4 جایزه جشنواره پویانمایی برای مرکز گسترش دیدار حمیدی مقدم و صنوف سینمای مستند اساسنامه بنیاد ملی پویانمایی ایران ابلاغ شد ساخت 5 انیمیشن درباره غزه در مرکز گسترش/ از انیماتورهای جوان حمایت می‌کنیم اساسنامه بنیاد ملی پویانمایی ایران ابلاغ شد معرفی اعضای هیات انتخاب و فیلم‌های سومین رویداد «تصویر دهم» «بچه زرنگ ٢» در راه است فراخوان اولین رویداد ملی پیچینگ تخصصی فیلم کوتاه تجربی منتشر شد رشد مخاطبان نمایش‌ کودک و نمایش ایرانی آیین­‌نامه هفتادمین جشنواره منطقه­‌ای سینمای جوان – قزوین منتشر شد بازگشایی سامانه ثبت طرح مرکز گسترش از اردیبهشت 1403 پنجمین هفته فیلم و عکس استان تهران به ایستگاه پایانی رسید+ تصاویر حضور سینماگران در پای صندوق رای در تالار وحدت نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند دعوت سازمان سینمایی برای حضور در پای صندوق های رای دومین پاتوق فیلم کوتاه از فصل نهم 13 اسفند برگزار می‌شود اکران نوروزی بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» در گروه سینمایی هنر و تجربه نمایش 6 مستند در 2 روز بابک شهرکی «سنگ خارا» را منتشر کرد پنجمین هفته فیلم و عکس استان تهران افتتاح شد فراخوان ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران منتشر شد جلد دوم کتاب «مشق آزاد» منتشر خواهد شد ششمین هفته فیلم و عکس استان ایلام برگزار شد فراخوان جشنواره ملی فیلم کوتاه زندگی منتشر شد به همت انجمن موسیقی ایران؛«عیاران»اثر استاد احمد پژمان منتشر شد اعلام ۷ فیلم برای اکران در نوروز ۱۴۰۳ اعلام پرفروش‌ترین فیلم‌ها و سینماهای کشور در بهمن ماه پنجمین هفته فیلم و عکس انجمن سینمای جوانان – دفتر تهران برگزار می‌‌شود فیلم کوتاه تنها فرصت فیلم‌ساز برای جاه‌طلبی و خلاقیت در اجرا است آیین بخش تجلی اراده ملی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به پایان رسید

11
سیدمجید مطهری‌نژاد:

سینمای ما باید ضمن نقد اکنون، نگاه آینده‌نگر داشته باشد

  • کد خبر : 4136
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
سینمای ما باید ضمن نقد اکنون، نگاه آینده‌نگر داشته باشد
سیدمجید مطهری‌نژاد استاد دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشگاه درباره اندیشه‌ورزی در سینمای ایران معتقد است که باید اندیشه و محتوا توسط هنر به فرم تبدیل شود و هنر بدون محتوا و فرم‌محور توخالی است و دیدگاهی برای پیشرفت ندارد.

سینمایی نیوز- سیدمجید مطهری‌نژاد استاد دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشگاه درباره اندیشه‌ورزی در سینمای ایران معتقد است که باید اندیشه و محتوا توسط هنر به فرم تبدیل شود و هنر بدون محتوا و فرم‌محور توخالی است و دیدگاهی برای پیشرفت ندارد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر، این استاد دانشگاه می‌گوید که واقعیت این است که یک بار نگاه ما به عرصه سینما از منظر کالایی و ابزاری است. در این رویکرد ما سینما را به عنوان کالا نگاه می‌کنیم و بیشتر در بازار فرهنگ مسیری باز می‌کنیم که در جایگاه نظام اقتصاد فرهنگ باید آن را مورد مطالعه قرار دهیم. بخشی از سینمای ایران و جهان بطورطبیعی در این مسیر قرار دارند و برای گیشه هر محتوایی را تولید می‌کنند.
او ادامه داد: اما اگر برای سینما جایگاهی در عرصه هنر و فرهنگِ جامعه داشته باشیم، بدیهی است که باید جایگاه او را در کلیت فرهنگ و هنر جامعه مشخص کنیم. در این رویکرد سینما مأموریتی دارد اما برای اینکه بتوانیم مسیر آن را مشخص کنیم باید دید که سینما چه توانمندی‌ دارد. برداشت من این است که ما از این رویکرد دوم در سینما غفلت داریم و به جایگاه رفیع و مهم سینما و هنر در عرصه فرهنگ توجه نشان نداده‌ایم. برای همین با آشفتگی در سینما مواجهیم.
مطهری‌نژاد بیان کرد که رویه سینمای ما بیشتر معطوف به اکنون و شرایط اجتماعی حال حاضر کشور است و کمتر به مسیری که انقلاب اسلامی ترسیم کرده توجه نشان داده است. ما تصویری از آینده خودمان در سینما نداریم و مدام در حال درجا زدن در روزمرگی‌ها هستیم. حتی در نمایش امروز نیز بیشتر روی معضلات متمرکزیم بدون اینکه آسیب‌‌شناسی درستی از آنها داشته باشیم.
او توضیح‌ داد که نقد دقیق و روشنگرانه‌ای در سینمای اجتماعی و انتقادی ما دیده نمی‌شود و صرفاً واقعیت‌های روزانه زندگی اجتماعی از زاویه دید مشکلات در حال بازنمایی است. در چنین حالتی جامعه را به سمت و سوی نگاه تمدن‌سازانه و اصلاح‌گرایانه سوق نمی‌دهیم بلکه در همان نقطه اکنون متوقف می‌شویم و در آن فضا مخاطب را  مجبور می‌کنیم به یأس آلوده و دچار انفعال شود. بیشتر این جنس از سینما مخاطبین را دچار اعتراض می‌کند و نمی‌توانند مسیری سازنده‌ای را از میان این وضعیت پیدا کنند. اگر سینما بخواهد مسیر جدیدی را پیدا کند باید با مفهوم اصلاح و حرکت در جامعه آشنا باشد و از قدرت‌ تمدن‌سازانه سینما با خبر باشد. اینگونه نه تنها سینما منتظر اتفاقات و رویدادهای مسیر تازه نمی‌ماند بلکه خودش در مسیر تمدن‌سازی پیشران می‌شود. البته در وضعیت معقول‌‌تر سینما و سینماگران در هر جامعه‌ای با چشم‌اندازهای جامعه خود را همگام می‌کنند.
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق تأکید کرد که ما از این مسأله همواره غفلت کرده‌ایم و اگر هم در بخش‌هایی به این مسأله پرداخته شده است در غالب سفارشی‌سازی بوده است. گروه‌هایی که می‌خواهند سینما را به سمت این اتفاق برجسته سوق دهند باید سینما را از این منظر بازخوانی کنند.
در اینکه چگونه می‌توانیم سینما را در مسیر حرکت جامعه به سمت تمدنی خودش فعال کنیم در عین اینکه باید به نقد اکنون پرداخته شود اما نباید در آن توقف کند. اگر به فضای می‌پردازد بخش قابل توجهی از آن باید به مسیر پش رو توجه کند.
این پژوهشگر در بخش پایانی صحبت خود پیرامون کمک علوم انسانی به سینما برای تحول‌آفرینی بیان کرد: علوم انسانی پیکره اجتماعی، فرهنگی و تمدنی هر ملت و جامعه‌ای را بازخوانی می‌کند. اما در نسبت با هنر و خصوصاً سینما به‌نظرم باید علوم انسانی و هنر بهم گره بخورند. در حقیقت محتوا و فرم بواسطه علوم انسانی و سینما با یکدیگر نسبت جدی برقرار کنند تا محتوای برخواسته از پژوهش و تحقیق به فرم هنری وسینمایی تبدیل شود.
این استاد رشته فرهنگ و ارتباطات بیان کرد که اگر یک فیلمساز در حوزه نظام سلامت و پزشکی فیلم بسازد بدون شک درباره آن تحقیق می‌کند و با پزشکان و اصحاب علم پزشکی گفت‌وگو می‌کند. اما چگونه است که در عرصه اجتماعی کمتر رابطه این رابطه برقرار است؟ شاید علتش این باشد که همه انسان‌ها ادراک اجتماعی و فرهنگی دارند و بصورت کلی در همه افراد هست. سینماگران ما نیز باید جامعه را با کمک علوم انسانی و صاحب‌نظران رصد کنند. اما عموماً از آنجایی که مولد هنرند، خود را صاحب فرهنگی می‌دانند و کمتر به رصد و تحقیق می‌پردازند. اگر هم رصد کنند رصد فردی است که کافی نیست. باید صاحب نظران با اینها رابطه داشته باشند تا فضای گفتمانی و دیالکتیک شکل بگیرد. اینگونه به‌‌صورت پیوسته جوشش محتوا و پیام خواهیم داشت و تبدیل محتوا به فرم و هنر صورت می‌گیرد. اگر فرم بدون محتوا باشد حتماً توخالی خواهد بود و جامعه را دچار سردرگمی می‌کند و اضطراب به آن راه پیدا می‌کند. هنر بدون محتوای غنی باعث می‌شود جامعه در فضای ابری حرکت کند.
چهلمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش فرهنگی و رقابتی از 12 تا 22 بهمن به دبیری مسعود نقاش‌زاده برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=4136

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.