سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل 7829 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ آئین معرفی چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب برگزار شد نمایشگاه کتاب از مهمترین رویدادهای فرهنگی است ۸ پلاتوی جدید در محل ساختمان اداره تئاتر ساخته می‌شود تدارک برنامه‌های ویژه رسانه ملی برای سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران آیین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب آخرین روزهای فروردین و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شاهکار کوبریک روی آنتن شبکه نمایش موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 5 فیلم‌نامه بزرگداشت زنده یاد مهرجویی در جشنواره فیلم مسکو اولین حضور بین‌المللی «چوپان» ‌در جشنواره «sehsüchte» آلمان «بخوانیم و بسازیم» شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد آغاز ثبت نام چهل و سومین آزمون ادواری استاندارد‌های مهارتی بخش فرهنگ و هنر فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد نمایش برخط دو فیلم سینمایی وزرای تعدادی از کشورها برای حضور در نمایشگاه تهران دعوت شده‌اند/ حمایت بنیاد رودکی از برخی مفاخر حوزه موسیقی به‌شکل ویژه انتشار فراخوان پژوهشی سال 1403 از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری تماشای فیلم‌های درام و فانتزی در ششمین پاتوق فیلم کوتاه فصل نهم «قوی‌دل» حلقه اتصال بین حاکمیت، مخاطب و متخصصان ایجاد کرد معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ مرحله واریز وجه ناشران برای حضور در نمایشگاه كتاب تهران آغاز شد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت مناسبی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند است عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ حضور ۲۲ هزار نفری مردم در نمایشگاه «بر‌ فراز دشت» 706 کنسرت روی صحنه رفتند آثار راه‌یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار معرفی شدند معرفی داوران جشنواره فیلم اقوام ایرانی نامزدهای نهایی چهره سال هنر انقلاب معرفی شدند آغاز ثبت نام ناشران دیجیتال برای حضور در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران جدول اجرای عمومی نمایش‌های صحنه‌ای مشخص شد نشست هماهنگی تشکل‌های نشر با مدیران نمایشگاه کتاب برگزار شد کمک ۳۱۶ هزار دلاری اهالی سینما برای غزه تخفیف ۱ تا ۹ میلیون به هنرکارتی‌ها برای ثبت‌نام در دوره‌های هنری و سینمایی معرفی آثار بخش پویانمایی و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام صفحه اول روزنامه های سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ «رجزواره حماسی» واکنش اهالی فرهنگ و هنر به جنایت‌های صهیونیست‌ها علی قائم مقامی دبیر بیستمین جشن مدیران تولید سینما شد کمتر از یک میلیون تومان! تحقق «وعده صادق» نشان اقتدار ملی و قدرت بازدارندگی کشور است تاکید مدیرعامل بنیاد رودکی بر استفاده از هنرمندان با سابقه برای ارکستر‌ها مراسم یادبود زنده‌یاد «مجید فروغی» برگزار شد این قافله عمر عجب می گذرد فراخوان عمارت نوفل‌لوشاتو برای نمایشنامه‌خوانی از شرایط حضور در مدرسه مستندسازی مرکز گسترش چه می‌دانید؟ اجتماع مردم و اهالی هنر در پاسداشت عملیاتِ تاریخی «وعده صادق» مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما از سرانجام حریم تئاتر شهر تا چالش‌های جشنواره‌ها عملیات اجرایی آماده‌سازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شد بیانیه انجمن سینمای جوانان ایران

4
اختصاصی از سینمای رسانه ها؛ گزارش ۴ روز نخست چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر/

شکست پروژه تحریم جشنواره در جنگ تیترها با استقبال اهالی رسانه

  • کد خبر : 14902
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
شکست پروژه تحریم جشنواره در جنگ تیترها با استقبال اهالی رسانه
جشنواره فیلم فجر که از سال ۶۱ نخستین دوره را برگزار نمود، تا به امروز که شمعِ ۴۱ سالگیِ خود را فوت کرده است، نه جنگِ تحمیلی ۸ ساله توانسته بود آن را تعطیل کند، و نه کرونا، این بار نیز، به واسطه حضورِ گرمِ سینما بازان و جشنواره بازان، تحریم هم نتوانست تعطیلش کند.

سینمایی نیوز- جشنواره فیلم فجر که از سال ۶۱ نخستین دوره را برگزار نمود، تا به امروز که شمعِ ۴۱ سالگیِ خود را فوت کرده است، نه جنگِ تحمیلی ۸ ساله توانسته بود آن را تعطیل کند، و نه کرونا، این بار نیز، به واسطه حضورِ گرمِ سینما بازان و جشنواره بازان، تحریم هم نتوانست تعطیلش کند. جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به عنوان مهم‌ترین رویداد فرهنگی هنری کشور بعد از گذشت چهل‌و چهار سال از رخ نمودن انقلاب اسلامی، چهل‌ویکمین سال برگزاری خود را پشت سر می‌گذارد که امسال متقارن با ماه رجب و ولادت امام علی (ع) است.

به گزارش خبرنگار سینمایی نیوز، پس از اعلام فراخوانِ ثبت نام چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، در مرحله‌نخست، تلاش های بسیاری صورت گرفت فیلم های چندانی به دبیرخانه جشنواره ارسال نشود تا دستِ مدیران، خالی، جشنواره، سوت و کور و به حالتِ تعطیلی کشانده شود اما در نهایت مشخص شد تعداد فیلم های ارسالی از سال گذشته نیز به میزان ۵ فیلم بیشتر بود.

کاسبانِ تحریم پس از این، بر آن شدند در گام دوم، تماشاگرانِ حرفه ای سینما، علاقه مندانِ مردمی، علی الخصوص عوامل فیلم ها و اهالی رسانه را وادار به تحریم جشنواره کنند اما علی رغم سرمای هوا، استقبالِ گرم و فوق العاده اهالی رسانه در پردیس ملت (خانه رسانه)، و تعدادی از مهمانان خارجی و عوامل فیلم ها در خانه جشنواره (برج میلاد) و تماشاگران در سینما های مردمی، از پیرمرد ها تا دهه هقتاد و هشتادی ها، نشان از آن داشت که جنگ رسانه ای را عاشقانِ سینما و رسانه های داخلی پیروز شده اند.

اهالی رسانه که خود، از کارکردِ رسانه آگاهند و می دانند مدیران رسانه های اروپایی، چطور در راستای سیاست های خود، تیتر و خبر توسط خانم هایی با هفت قلم آرایش و دستمزد های آن چنانی، انتشار می دهند، که هیچ کدام هم هیچ گاه نسبتی با سینما نداشته اند، با حضور شان، جشنواره را تنوریِ تنوری و داغ نگه داشتند و سنگ تمام گذاشتند.

روز نخستِ جشنواره در سینمای اهالی رسانه، شلوغ تر از ۲ سالِ گذشته

در سر چراغی جشنواره، حضور و اقبالِ خبرنگاران و عکاسان و عده ای از منتقدان در پردیس ملت به اندازه ای بود که صفِ طویلِ منتهی به سالن های نمایش و نشست خبری، مملو از جمعیت بود و حتی صندلی خالی وجود نداشت و خبر ها و عکس ها و نقد های مخابره شده، باشکوه و حیرت انگیز بود.

نکته اینکه، عدمِ حضورِ بازیگرانِ چهره در داخلِ پردیس و نشست های پرسش و پاسخِ فیلم ها، نه تنها از شوقِ حضور اهالی رسانه در نشست های کنجکاوی برانگیزِ رسانه ای و حرارتِ آن، نکاست و آن را تحت الشعاع قرار نداد، بلکه، سمت و سویِ سوالات را به شکلِ تخصصی، برای کارگردان و تهیه کننده و عوامل فنی، سوق داده است.

در کفِ جشنواره، تازه شدنِ دیدار ها در میانِ اهالی رسانه، صحبت از موضوعاتِ روزِ سینمایی کشور و بحث راجع به کیفیتِ فیلم ها در کنار صرف چای قند پهلو، نیز چشم نواز بود.

اگر چه حضور اهالی رسانه در تمامی روز های هفته در سینمای اهالی رسانه، ثابت و پُر اقبال می باشد، اما تعطیلی های آخر هفته در روزهای جمعه و شنبه نیز، بر میزان مخاطبان در خانه جشنواره ( برج میلاد) و رشدِ فروش بلیت سینما های مردمی، افزوده است.

حضور غیاب بازیگران

روز نخست جشنواره در سینمای اهالی رسانه، در حالی سپری شد که بازیگرانِ اصلی هر ۲ فیلم “استاد” و “شماره ۱۰” در هر ۲ مراسمِ فتوکال و نشست پرسش و پاسخ، غایب بودند! بر این اساس، “حسن معجونی” بازیگر فیلم “استاد” غیبت داشت اگر چه همسر ایشان “هدیه حسینی نژاد” بازیگر زن نقش اصلی این فیلم، حاضر بود. “بهروز افخمی” تهیه کننده فیلم “استاد” در گفت و گویی، علت غیبت “حسن معجونی” راحضور در صحنه تصویربرداری یک سریال اعلام نمود.

بازیگرانِ اصلی فیلم “شماره ده”، “مجید صالحی” و “مهدی زمین پرداز” نیز از دیگر غایبان بودند که به گفته تهیه کننده فیلم، به دلیلِ همزمانی نمایش فیلم در خانه جشنواره، اشتباها، به برج میلاد رفته بودند!

در روز دوم جشنواره در سینمای اهالی رسانه پردیس ملت، ۳ فیلم “آه سرد”، “جنگل پرتقال” و “یادگار جنوب” اکران شدند. “ایمان صدیق” که نخستین تجربه بازیگری خود در سینما را با “آه سرد” سپری کرده است، به همراه “ناهید عزیزی صدیق” کارگردان و “رضا محققی” تهیه کننده فیلم در نشست رسانه ای حضور داشتند.

بازیگرانِ اصلی فیلم “جنگل پرتغال”، “سارا بهرامی” و “میر سعید مولویان” و همچنین “داوود فتحعلی بیگی” از غایبانِ روز دوم بودند  و جلسه نشست پرسش و پاسخ با حضور “رسول صدر عاملی” تهیه کننده برگزار شد و در لحظاتِ آخر نشست، “آرمان خوانساریان” کارگردان فیلم با تنِ بیمار از بیمارستان به پردیس ملت آمد و در نشست حاضر شد.‌

“الناز شاکردوست”، “سحر دولتشاهی”، “پژمان جمشیدی”، “صابر ابر” و “وحید ربانی” از غایبانِ فیلم “یادگار جنوب”،  آخرین فیلم نمایش داده شده در روز دوم جشنواره در پردیس ملت بودند و جلسه با حضور ۲ کارگردان و دیگر عوامل فیلم، بر پا شد.

نشست های خبری داغ

 

تحقیرِ استاد

اولین نشست رسانه‌ای چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر عصر روز چهارشنبه ۱۲ بهمن با حضور عوامل فیلم سینمایی «استاد» به کارگردانی “عماد حسینی” و تهیه کنندگی “بهروز افخمی” و بازیگران فیلم “سجاد بابایی” و “هدیه حسینی نژاد” با اجرای “محمدرضا مقدسیان” پس از پایان اکران این فیلم سینمایی و با حضور اهالی رسانه در سالن نشست پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

فیلم “استاد” موضوع تعرض یک استادِ دانشگاه در دفتر کارش به یک دانشجوی دختر را طرح می کند. در انتهای فیلم با تحقیرِ شخصیت اصلی داستان، حرف اصلی زده می شود.

اگر چه بهتر بود شان و جایگاه استاد نگه داشته می شد.

“افخمی”، تهیه کننده فیلم «استاد» گفت: دوره ساخت فیلم‌های آپارتمانی تمام شده است و در ابتدا نمی خواستم به تولید این کار بپردازم و وقتی فهمیدم درباره جریان می تو است، خواستم که در پروژه حضور نداشته باشم چون‌ گفتم سوژه کهنه شده است‌ اما استخاره کردم خیلی خوب آمد و تصمیم گرفتم این موضوع را به کمدی بدل کنم تا صفحه ۷۰ خواندم دیدم فیلم‌نامه خوبی است و کمدی هم نمی‌شود. دوباره استخاره کردم و خیلی خوب آمد و گفتم نمیدانم چرا این کار را میکنم اما کردم. بعدا یکی از دوستانمان که در ارگانی فیلمنامه را رد کرده بود گفت که خوب نیست و گفتم میخواهی دوباره استخاره کنم و برای بار سوم خوب آمد. بر همین اساس بدون کمک هیچ ارگان دولتی و نیمه دولتی و خصوصی کار را تمام کردیم.

“عماد حسینی” کارگردان فیلم در نشست پرسش و پاسخ می گوید خودش نیز استاد دانشگاه و به طور رسمی، عضو هیئت علمی دانشگاه است.

“حسینی” در پاسخ به این پرسش که مسئله تجاوز در جوامع غربی رواج دارد و در سینمای جهان کم است اما چرا در سینمای ایران فراوانی دارد، گفت: فکر نمیکنم تعداد زیادی فیلم در این مورد ساخته شده باشد، ضمن اینکه در آن طرف هم فیلم‌های زیادی در این باره ساخته می‌شود.

وی درباره جانبداری شخصیت های فیلم تصریح کرد: شخصیت‌های واقعی فیلم خاکستری هستند یعنی نه سیاه و نه سفید. برای همین شخصیت های فیلم ما بازنمایی درست اتفاقات را رقم زده اند. قبول ندارم فیلم موضع گیری ندارد چرا که اینطور نیست.

کارگردان فیلم «استاد» در ادامه این نشست خاطر نشان کرد: وقتی نگارش فیلمنامه شروع می‌شود ریشه هایی در جامعه دارد؛ همانطور که در جامعه ما در سال گذشته چندین مورد از این استادها رونمایی شد! خیلی‌ها به من گفتند که این کار را انجام نده و از زمانی که پروانه ساخت گرفته شد روی این موضوع مخالفت بود تا ساخت این فیلم و می‌گفتند این شروع خوبی برای کار تو نیست. چیزی که من را وادار به ساخت این کار کرد این موضوع بود که بزرگان فیلمسازی دنیا همواره با بایکوت مواجه هستند. بسیار شرمندم که کسانی که با این اتهامات مواجهه می‌شوند در حراج هنری سال بعد قیمت‌های بالایی برای فروش آثارشان می گذارند.

وی درباره اینکه آیا فیلم به دنبال نقد جریان می تو بوده است یا نه بیان کرد: من در تمام مراحل تولید فیلم گفتم فیلم‌نامه اقتباسی نیست و برداشت آزادی از وقایع است. ماسعی کردیم از جوانب مختلف به موضوع نگاه کنیم.

کارگردان اثر درباره موضوع آن توضیح داد: فکر می کنم کمتر خانمی هست که با این موضوع رو به رو نشده باشد، در هر حیطه و شغلی و من هم موارد مشابهی را شنیده ام. به همین دلیل این کار را دوست داشتم جایی که نمیدانی ضرر و منفعت در سکوت است یا در فریاد زدن.

 

تنها فرار موفق دوران اسارت جنگ تحمیلی

دومین نشست رسانه‌ای چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر عصر روز چهارشنبه ۱۲ بهمن با حضور عوامل فیلم سینمایی «شماره ۱۰» به کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری و با حضور برخی از عوامل فیلم و با اجرای محمدرضا مقدسیان پس از پایان اکران این فیلم سینمایی و با حضور اهالی رسانه در سالن نشست پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

فیلم “شماره ۱۰” به تنها فرار موفق دوران ۱۰ ساله اسارت در جنگ تحمیلی  راجع به “زاگرس میرانی” و “محمد عبدی” پرداخته است که  صدام حدود چهل میلیون دینار برای سر ایشان جایزه گذاشت.  این فرار موفق از اردوگاه، باعث اعلام اسامی ۴۲ اسیر به صلیب سرخ شد. بیست و پنج کتاب در این موضوع وجود دارد که به خاطرات اسرا پرداخته است. در تیراژ هم اسامی شان وجود دارد و از هر یک بخشی پرداخته شده است.

 

قتل ناموسی

اولین نشست خبری دومین روز چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، روز پنج شنبه ۱۳ بهمن با حضور عوامل فیلم سینمایی «آه سرد» در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. فیلم سینمایی «آه سرد» روز پنج‌شنبه در سانس اول برای اصحاب رسانه و جامعه منتقدان در سینمای رسانه (پردیس سینمایی ملت) با حضور عوامل فیلم به نمایش درآمد.

در نشست پرسش و پاسخ، ناهید عزیزی‌صدیق (کارگردان)، سیدرضا محقق (تهیه‌کننده)، ایمان صدیق (بازیگر) از جمله عواملی بودند که در پردیس ملت حضور داشتند.

در فیلم “آه سرد” که به موضوع قتل‌های خانوادگی و قتل ناموسی می پردازد، مردی، زنِ خود را به دلیل خیانت کشته است و عفو می خورد و بعد از ۲۰ سال از ندامتگاه کوهک در منطقه ای کوهستانی و برفی، آزاد می شود و فرزند پسر او که آن زمان پنج، شش سال داشت و حال، جوانی برومند شده است، قصد انتقام از پدر دارد و می خواهد او را بکشد که فیلم، تردید های این شخص است برای انتقام گرفتن یا نگرفتن و در ادامه، داستان، به شکلِ دیگری رقم می خورد. ضمن آنکه، به موضوع مهاجرت هم، اشاره شده است.

در اینجا نیز، در مورد اینکه اصل موضوع چه بوده است که منجر به کشتنِ زن توسط مرد شده است و اساسا، قتل، در چه شرایطی صورت گرفته است، چیزی در فیلم گفته نمی شود و از نقاط ضعف فیلمنامه است؛ حتی اگر به عمد در فیلم به آن پرداخته نشده باشد.

قانون قتل فراش، به موجب ماده 630 قانون مجازات اسلامی: هرگاه مردی همسر خود را در حال زنا با مرد اجنبی مشاهده کند و علم به تمکین زن داشته باشد  میتواند در همان حال آنان را به قتل برساند و در صورتی که زن مکره باشد فقط مرد را می تواند به قتل برساند. حکم ضرب و جرح در این مورد مانند قتل است.

“ناهید عزیزی صدیق” در پاسخ به این سوال که آیا این فیلم بیانیه ای تصویری علیه قانون مجازات اسلامی است؟ تصریح کرد: فیلم برای من آگاهی بخش بود، قتل های خانوادگی و ناموسی ریشه در مسایل فرهنگی خانواده و جامعه دارد، خیلی نمی توان یکی را پر رنگ تر از آن یکی دانست.

وی اضافه کرد: خیلی قصد نداشتم در مورد قانون صحبت کنم، چراکه اصلا صلاحیت آن را ندارم. از نظر من رسالت سینمای اجتماعی این است که روی بخشی از مسایل اجتماعی ذره بین بگذارد و بیشتر، منظور، مطرح کردن این مسائل بود.

 

بعد از او هرگز نمی آید خنده بر روی لبانم

با حضور تهیه کننده و کارگردان نشست فیلم سینمایی «جنگل پرتقال» در سالن پردیس ملت برگزار شد.

نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «جنگل پرتقال» که در دومین سانس از روز دوم چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر پنج شنبه ۱۳ بهمن به نمایش در آمد با حضور “رسول صدرعاملی” تهیه کننده و “آرمان خوانساریان” کارگردان این فیلم سینمایی در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

رسول صدرعاملی که سال ۹۸ با تهیه‌کنندگی فیلم “شنای پروانه” از فیلمسازی “محمد کارت” به عنوان فیلم اولی حمایت کرد حالا با “آرمان خوانساریان” و تهیه فیلم اولش، دوباره به جشنواره آمده است. البته سرمایه گذار فیلم، بنیاد سینمایی فارابی است.

“رسول صدرعاملی” در ابتدای این نشست گفت: با اینکه حال خوشی ندارم اما در جشنواره حضور پیدا کردم. سازمان سینمایی تلاش می‌کند که سینماگرانِ کار اولی در سینما حضور داشته باشند که باید آنان را درک کنیم.

وی درباره عدمِ حضور بازیگران در نشست خبری عنوان کرد: دو بازیگر داشتیم که در شهرستان هستند و نتوانستند در نشست خبری حاضر شوند.

وی همچنین درباره مسئله تغییرِ نسل و گفت و گو با فیلمسازان جوان توضیح داد: واقعیت این است شخصا از زمانی که خودم را شناختم آنقدر در کارگردانی و تلاش خود تنها بودم که الان آنان را درک می کنم. بعضی اتفاقات در رنج سنی خاصی است که خانواده ها کمتر به آنان توجه می کنند، بخشی از موفقیت جامعه این است که نسل جدید را دریابیم. من ۲۶ سال پیش با فیلم «دختری با کفش های کتانی» هشدار خودم را دادم و باید این روند را ادامه داد.

آرمان خوانساریان کارگردان فیلم «جنگل پرتقال» که از میانه نشست به جمع اهالی رسانه پیوست از کسالتی که داشت خبر داد و دلیل دیر رسیدن به نشست را این موضوع دانست.

این کارگردانِ جوان با بیان اینکه از بیمارستان و به احترام عزیزانی که تشریف آوردند، خودش را به نشست رسانده، درباره جزییات فیلمش توضیح داد: به نظرم بخش زیادی از هر فیلمی از تجربه های شخصیِ خود کارگردان می آید. تمام لحظه های فیلم، خاطراتِ مختلفِ شخصیِ خودم بود که همه آن ها را در فیلم جمع کردم.

فیلم سینمایی «جنگل پرتقال» داستان معلمی به نام «علی بهاریان» و با نام هنری «سهراب بهاریان» است که در رشته نمایشنامه‌نویسی تحصیل کرده و حالا پس از سال‌ها بی‌کاری به تازگی در یک مدرسه به عنوان معلم ادبیات مشغول به کار شده است. معلمی آنچنان سختگیر که در عرض ۳ روز ۵ نفر را از کلاس اخراج می‌کند و حالا از طرف مدیر تهدید می‌شود که اگر تا ۲ روز دیگر مدرک تحصیلی لیسانس اش را تحویل ندهد عذرش را از مدرسه می‌خواهند! این گونه است که آقای معلم علی‌رغم میل خود پس از ۱۵ سال در سفری ۱ روزه به شهر محل تحصیلش در «تنکابن» می‌رود که سال‌ها پیش در دانشگاه دختری عاشق‌پیشه را مورد آزار و اذیت روانی قرار داده است و این دانشجوی بازیگری را دچار سرخوردگی و بی‌آبرویی اجتماعی ساخته است و…

“جنگل پرتقال” با دستمایه قرار دادن قصه ای عاشقانه و چاشنی موسیقی و فراز و فرود های زندگی دانشجویی در فضای شمال و انتقاد به افراد خود بزرگ بین، همراه با بازی های خوب و غافلگیرکننده ی “میر سعید مولویان” و “سارا بهرامی”،  در میان فیلم هایی که به خیانت و تعرض و اعدام و … می پردازند، درنگی کوتاه بود.

 

عشق و انتقام و نفرت

نشست رسانه‌ای آخرین اکران روز دوم جشنواره فیلم فجر در آخرین سانس از دومین روز جشنواره فیلم فجر، برای فیلم سینمایی “یادگار جنوب” شامگاه پنجشنبه ۱۳ بهمن ماه با حضور عوامل این فیلم (حسین دوماری (کارگردان)، پدرام پورامیری (کارگردان)، مجتبی رشوند (تهیه کننده)،محمدحسین کرمی (طراح صحنه)، میلاد پرتوی (مدیر فیلمبرداری)، امیر نوبخت(صدابردار) در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری مجتبی رشوند تهیه‌کننده فیلم ضمن ابراز همدردی با مردم خوی گفت: آنچه دیدید زحمات همه گروه است. ظاهرا در برج میلاد اکران همزمان بوده و از اینکه آنجا نیستیم عذرخواهی می‌کنم.

“پدرام پورامیری” یکی از 2 کارگردان فیلم گفت: عشق و انتقام و نفرت همیشه در کنار هم بوده و جدای از هم نبوده‌اند. ما فقط شکل وقایع را عوض کردیم و در آن دست بردیم. دیدگاه ما در پایان فیلم آمده و آنهم این است که اگر در گذشته بمانید از آینده باز می‌مانید. در مورد نفرت و پرورش آن در وجود نیز همین است.‌

دوماری در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا داستان این فیلم واقعی است یا خیر گفت: هر قصه‌ای می‌تواند ریشه واقعیت داشته باشد و مهم‌تر از آن عام بودن آن است.‌ در مورد ازدواج با کسی که در کما است، وقتی از مراجع تقلید سوال شده یعنی به هر حال دغدغه یک نفر بوده است. اما اینکه از واقعیت محض بوده باشد، خیر.

 

اگه بگی بله یعنی زدم، اگه بگی نه یعنی نزدم!!!

فیلم سینمایی «پرونده باز است» روز جمعه ۱۴ بهمن در سانس اول برای اصحاب رسانه و جامعه منتقدان در سینمای رسانه (پردیس سینمایی ملت) با حضور عوامل فیلم به نمایش درآمد و نشست پرسش و پاسخ فیلم برگزار شد.

اما “پرونده باز است” نخستین فیلم روز سوم جشنواره بود که این بار کارگردان فیلم “کیومرث پوراحمد” که پیش تر نیز اعلام کرده بود در جشنواره حضور پیدا نخواهد کرد، غایب بود.

در نشست خبری فیلم سینمایی «پرونده باز است»، علی قائم مقامی (تهیه‌کننده)، مهدی جمشیدیان (صداگذار)، امیرعباس دهقانی (طراح صحنه و لباس)، حمیدرضا یراقچیان (آهنگساز)، شادی مختاری، پویا نجفی، مهبد جهان‌نوش و محمد‌ متین ستاری (بازیگرانِ جوان و نوجوان و تازه کار فیلم) حضور داشتند. اینجا نیز بازیگرانِ شناخته شده ای چون “پژمان بازغی”، “حسین پاکدل”، “نسیم ادبی”، “مه لقا باقری” و “محمد رضا غفاری” حضور نداشتند.

“کیومرث پوراحمد” جشنواره را تحریم کرده بود اما ساخته او به دلیل ساختار ضعیفی که داشت، مورد انتقاد تماشاگران سینمای رسانه از جمله نگارنده قرار گرفت. در واقع فیلم در مورد قتل بود، اما تماشاگران در سالن، می خندیدند!!! فیلم یک دیالوگ هم از جنس دیالوگ های جواد خیابانی داشت: “اگه بگی بله یعنی زدم، اگه بگی نه یعنی نزدم!!! فیلم “پرونده باز است” که قصاص را بر نمی تابد و بخشش را پیشنهاد می کند، نگاهی به یک پرونده جنجالی قتل در اواخر دهه ۸۰ و سال ۹۰ داشت. گویا در آن زمان، عده ای از سینماگران از جمله “کیومرث پوراحمد” سعی در جمع آوری پولی برای پرداخت دیه به خانواده مقتول می کنند که نتیجه معکوس می دهد و از سوی خانواده مقتول که قصد رضایت داشتند، اهانت تلقی و منجر به اجرای حکم قاتل می شود.

“قائم مقامی” تهیه کننده در ابتدای جلسه گفت: دوست داشتم آقای پوراحمد حضور داشتند حتی امروز هم با ایشان صحبت کردم که تشریف بیاورند و نیامدند. ایشان پیش کسوت سینماست و حق به گردن سینما دارند. من دیدم تمایل ندارند دیگر اصراری نکردم.

شادی مختاری بازیگر این فیلم نقشش ایفاکننده یک خبرنگار است. وی که پیش از این در یک سریال هم نقش خبرنگار را ایفا کرده بود، درباره تکرار بازی این نقش توضیح داد: من حدود ۸ سال قبل خبرنگار بودم، ولی قبول این نقش برای بار دوم تعمدی نبود؛ شاید اگر آقای پوراحمد، کارگردان نبود، نقش خبرنگار را قبول نمی کردم، تا در نقشی تکراری ظاهر شوم؛ ولی سعی کردم متفاوت با نقش قبلی ام در کاراکتر خبرنگار حاضر شوم تا شباهت نداشته باشد.

تهیه‌کننده در پاسخ به این پرسش که چرا جامعه خبریِ فیلم شبیه به دنیای واقعی خبرنگاران نیست، عنوان کرد: موضوع این فیلم در سال ۱۳۹۰ است و شرایط رسانه شبیه به سال ۱۴۰۱ نیست. این که می‌گویید خبرنگار در فیلم «پرونده باز است» واقعی نیست به این دلیل است که شرایط خبری در ۱۱ سال اخیر تغییر پیدا کرده است. لوکیشن خبری در خبرگزاری ایلنا فیلمبرداری شده است.

این تهیه‌کننده تاکید کرد: هدف و حرف فیلم «پرونده باز است» گذشت کردن است‌. فیلمنامه این فیلم بارها توسط مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه خوانده و بررسی شده و به هیچ وجه ایرادات حقوقی و کیفری ندارد.

قائم مقامی در ادامه در پاسخ به اینکه چرا خطای اهالی سینما را به گردن خطای رسانه انداختید؟ گفت: ربطی به رسانه ندارد و در فیلم این ماجرا تقصیر خواهر مقتول بود که خبر را جلوجلو منتشر کرد و سردبیر هم به او اعتماد می کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده ای که فیلم به آن اشاره دارد، گفت: همان‌طور که گفتم تنها ۵۰ درصد این فیلم واقعیت دارد. باید بگویم که تایید نهایی قوه قضاییه را داریم.

تهیه کننده در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا کارگردان، مشاور رسانه ای برای بازنمایی فضای رسانه ای نداشته است، عنوان کرد: این فیلم سال ۱۳۹۰ را نمایش می دهد که این همه خبرگزاری و کانال و … نبوده است. نکته دیگر اینکه ماجرا بر اساس قانون آن سال است. قانونی که در سال ۱۳۹۲ عوض شد و ما به خاطر همین اولِ فیلم می گوییم که داستان این فیلم در یازده سال پیش اتفاق می افتد.

وی در پاسخ به این این سوال که آیا قوه قضاییه در این فیلم سرمایه گذاری کرده است یا خیر؟ پاسخ داد: این فیلم در بخش خصوصی تهیه شده است. سرمایه آن متعلق به بنده است و هیچ سازمانی در تهیه آن دخیل نیست. کاری که قوه قضاییه کرد، امکاناتی مانند در اختیار گذاشتن زندان و دادگاه بود که ما توانستیم در آن فیلمبرداری کنیم و همکاری خوبی داشتند.

 

فرزندانِ مادران، اسیرِ فرقه رجوی

فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» روز جمعه ۱۴ بهمن در سانس دوم برای اصحاب رسانه و منتقدان در سینمای رسانه (پردیس سینمایی ملت) به نمایش درآمد.

فیلم “سرهنگ ثریا” به موضوع خانواده هایی می پردازد که سال ۱۳۸۹ در کمپِ آزادی مقابل سیاج (سیم خاردار) های مقابل اردوگاه اشرف، در انتظار دیدن فرزندان خود به سر می برند و تا کنون نیز موفق به ملاقات نشدند.

تعدادی از این خانواده ها و مادران، در سینمای اهالی رسانه و سالن نمایش فیلم، حضور به هم رساندند که حال آنان دگرگون و منقلب، و چشمان شان خیس از اشک شده بود.

“لیلی عاج” کارگردان در ابتدای نشست رسانه ای گفت: پدربزرگ من در عملیات مرصاد شرکت داشت، به کوهستان رفت و ناپدید شد.

در نشست پرسش و پاسخ، به درخواستِ “لیلی عاج” کارگردان فیلم، خانم”ثریا عبداللهی” و خانم “حسینی” خانمی از زنجان که فرزند ایشان  ۴۰ سال در فرقه رجوی اسیر هستند، و دیگر مادران، که جانانه در کمپِ آزادی، ایستادگی کردند،  و در نشست حضور داشتند، لحظاتی با تشویق اهالی رسانه روبرو شدند.

در نشست خبری فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا»، لیلی عاج (کارگردان)، جلیل شعبانی (تهیه‌کننده)، بهزاد عبدی (آهنگساز)، آرش قاسمی (صداگذار)، مهرناز اکبری (طراح لباس)، علیرضا برازنده (مدیر فیلمبرداری) و بابک پناهی (طراحی صحنه) حضور داشتند.

بازیگران “سرهنگ ثریا” در نشست رسانه ای فیلم غایب بودند. جلیل شعبانی (تهیه‌کننده)، گفت: خانم “ژاله صامتی” سر صحنه تصویربرداری سریالی در کرج هستند و گفتند اگر بتوانم در نشست حضور پیدا می کنم. خانم صامتی در شرایط سخت فیلمبرداری، میان باد و باران و طوفان، در کنار خانواده ها ماندند و به اجرای نقش پرداختند؛ حتی زمانی که من به دلیل سرمای هوا، به داخل ماشین می رفتم و بخاری را روشن می کردم.

در ادامه جلیل شعبانی، تهیه‌کننده فیلم «سرهنگ ثریا»، از ثریا عبداللهی، شخصی که فیلم از زندگی ایشان ساخته شده و مابه‌ازای بیرون آن هستند دعوت کرد تا روی صحنه بیایند.

ثریا عبداللهی ضمن عرض ادب گفت: من ثریا عبداللهی هستم. پسر من سال ۱۳۸۱ از ترکیه ربوده شد و ۲۱ سال است که از پسرم خبر ندارم. من به دخترم لیلا عاج دستمریزاد می‌گویم. این کارگردان نزدیک به ۳ سال است که مدام پیش من آمدند و مستندات را می‌گرفت‌. از ژاله صامتی بسیار ممنونم که بسیار عالی نقش را ایفا کرد و تمام دردهای من را بسیار عالی جلوی دوربین آورد. دردهای خانواده‌هایی که فرزندانشان به دست فرقه رجوی ربوده شدند در این فیلم نشان داده شد.

وی افزود: من از طریق انجمن “نجات” عازم عراق شدم. زمانی که به مرز رفتم دیدم خیلی از پدر و مادرها در انتظار بچه‌هایشان هستند و بعد از این‌که به مقر آن‌ها رفتیم، اجازه ملاقات با فرزندانمان را ندادند. پس این دلیلی شد که با یک بلندگو سعی کردیم صدایمان را به بچه‌هایمان برسانیم.

در ادامه مادر امیراصلان حسن زاده گفت: همان طور که فیلم نشان داد من مادر امیر اصلان حسن زاده هستم که پسرم سال ۸۱ از ترکیه ربوده شد و هیچ خبری از او ندارم. به خانم عاج دست مریزاد می گویم. نزدیک به سه سال است که برای این فیلم زحمت کشیدند. تا جایی که توانستم عکس خانواده ها و فرزندانشان را به او دادم خانواده هایی که ۲۰ تا ۴۰ سال از فرزندانشان خبر ندارند. من نزدیک به چهار سال در عراق بودم و از عوامل این برنامه و خانم صامتی قدردانی می کنم که حس مادارنه را به بهترین شکل جلوی دوربین نشان دادند. من احساس می کنم دوباره متولد شدم چرا که خانواده هایی نزدیک به ۱۱ سال است که دردهایشان در خفا مانده است. از طریق انجمن نجات عازم عراق شدم. مدیر عامل آن آقای خدابنده ما را در این امور یاری کرده است. من فکر می کردم تنها هستم و زمانی که به مرز رفتم پدر و مادرهای مشابه خودم را زیاد دیدم. اجازه ملاقات به ما نمی دادند و به همین دلیل ما از بلندگو استفاده می کردیم چرا که اجازه نمی دادند صدای ما به فرزندانمان برسد.

 

پیچیدنِ بوی عطر

“مصطفی زمانی” اما در نشست پرسش و پاسخ فیلم “عطرآلود” حضور داشت. آخرین نشست رسانه‌ای روز سوم چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر جمعه شب ۱۴ بهمن با حضور عوامل فیلم سینمایی «عطرآلود» به کارگردانی “هادی مقدم دوست” و تهیه‌کنندگی “یوسف منصوری” و با حضور “مصطفی زمانی” بازیگر، پس از پایان اکران این فیلم سینمایی و با حضور اهالی رسانه در سالن نشست پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

“مصطفی زمانی” بازیگر فیلم در ادامه درباره شباهت نقش با شخصیت خودش عنوان کرد: من هنوز نتوانستم شخصیت حقیقی‌ام را پیدا کنم. من بیست و چند سالم بود که برای «یوسف پیامبر» رفتم و از همان موقع می‌دانستم سر هر کاری بروم انگار در یک زمین بازنده وارد شدم چون سریال «یوسف پیامبر» کار بزرگی بود. اما برای من یاد گرفتن مهم است و این آن چیزی است که امید برای زندگی می‌دهد.

 

به نام خدای تنها/ به داماد پاسدار بودن افتخار می کنم/ وسط باز نباشیم!

نشست خبری اولین اکران از چهارمین روز از جشنواره بین المللی فیلم فجر شنبه ۱۵ بهمن تنها با حضور سیدرضا “محقق” تهیه کننده فیلم سینمایی «چرا گریه نمی‌کنی؟» برگزار شد.

چراغ نشست‌های رسانه‌ای روز چهارم این دوره جشنواره با فیلم سینمایی «چرا گریه نمیکنی؟» روشن شد. در این نشست که با اجرای “محمدرضا مقدسیان” برگزار شد، فقط تهیه کننده فیلم “سیدرضا محقق”  حضور داشت و پاسخگوی اهالی رسانه شد.

“علیرضا معتمدی” کارگردان با وجودی که پیش از اکران فیلم در پردیس ملت حضور داشت اما از حاضر شدن در نشست پرسش و پاسخ فیلم خودداری نمود. تیم بازیگران فیلم “هانیه توسلی”، “باران کوثری” ، “فرشته حسینی”، “مانی حقیقی”، “علی مصفا” ، “امیر حسین فتحی”نیز غایب بودند.

“سیدرضا محقق” تهیه کننده این فیلم سینمایی در ابتدای این نشست گفت: به نام خدای تنها، میلاد با سعادت علی (ع) و روز مرد رو تبریک می گویم. ابراز همدردی خودم را با مردم خوی اعلام می‌کنم و امیدوارم بتوانیم در روزهای سختی زمستان کمک‌ کنیم که مردم این منطقه در شرایط سخت نباشند.

“محقق” درباره عدم حضور کارگردان در سالن نشست با توجه به اینکه در پردیس ملت حاضر بود، عنوان کرد: من نمی‌توانم برای آقای معتمدی تکلیف تعین کنم که بیاید یا نیاید. تهیه کننده صاحب اثر است و تصمیم می‌گیرد کاری در جایی باشد یا نباشد و من تصمیم گرفتم که باشد. این نگاه که تا اینجا می آیند و به داخل سالم نمی‌آیند، پاسخگو خودشان هستند. امروز روز میلاد امام علی علیه السلام است که می‌گوید پای حرفت بایست اگر حق باشد و من‌ پای حرف و کارم هستم. صاحبان سینما مردم است در نتیجه نمی‌شود، آن را تحریم کرد. قبلا بحث کاسبان تحریک بود که امروز به ادبیات هنر رخنه کرده است. در تونس و قاهره اگر اتفاقی افتاد سینما تعطیل شد؟ در کجای دنیای آزاد اندیشی می‌شود کسی را مجبور کرد که کاری را بکن یا نکن؟!

وی در پاسخ به حواشی مبنی بر اینکه برای ساخت آثارش از رانت استفاده کرده است، گفت: حرف‌های زیادی شنیده ام که می گویند از رانت استفاده کردید! اگر می خواهید با من دشمنی کنید شرافتمندانه دشمنی کنید. فیلم هایی که قبلا من ساختم پول تولیدشان ۴۰۰ میلیون تومان نشده این چه رانتی است؟ اگر کسی می خواهد در سینمای مستقل و خصوصی کار کنید چون مخالف نظر شماست باید برای آن شائبه ایجاد کنید؟ زمانی که سینمای هنر و تجربه همراه برادرم با خون دل دنبال کردم شما کجا بودید؟ من به راس وصل هستم اما وصل به خدا هستم. من به عوامل گفتم اینجا میدان شماست و می دانم دوباره در سینما حضور پیدا خواهند کرد، مادر غم مردم شریک هستیم مگر می‌شود گفت ما جدا از مردم هستیم،کوچک همه مردم هستم.

“محقق” با بیان اینکه در این مدت هجمه های زیادی به من وارد شد، ادامه داد: امسال به لطف خدا سه فیلم در سه فستیوال هنر اروپایی داشتم؛ فیلم «درب» جایزه بهترین فیلم سه قاره را گرفت، فیلم «دشت خاموش» آقای احمد بهرامی جایزه بهترین کارگردانی را گرفت. من سختی‌های زیادی کشیدم و نمی توانم با سینما قهر کنم. سینما خانه من است. قهر معنا ندارد، اگر صحبت و نقدی دارید آن را منصفانه مطرح کنید.

این تهیه کننده درباره اختلاف سلیقه‌اش با کارگردان این اثر مطرح کرد: جامعه ما شفاف است و در همه جای دنیا اختلاف سلیقه وجود دارد. من از همه عوامل «چرا گریه نمی کنی» که من را تنها گذاشتند، قدردانی می کنم. چراغ سینما را نمی توان خاموش کرد. مسائلی مطرح شد و گفتند آقای معتمدی نمی دانسته که فیلم در جشنواره فجر ارائه شده، من پیامکی از او دارم که اعلام کرده نسخه ای از فیلم را تحویل جشنواره بدهم. نباید وسط بازی کنیم!

وی در ادامه این نشست اظهار کرد: کارگردان مطلبی را در صفحه مجازی خود منتشر کرده که تهیه کننده، رفاقتی وارد فیلم شده، چه رفاقتی وجود دارد؟ شما از من دستمزد گرفتید. نامه نوشتید به سازمان سینمایی که آقای محقق تهیه کننده من باشد، بعد می گویند این تهیه کننده تازه کار است؟ اگر می خواهید من را بزنید، به شکل دیگری بزنید. کارگردان پست های متفاوتی در صفحه مجازی منتشر کرده، در حالی که مملکت قانون دارد و کارگردان باید به صحبت هایش پاسخگو باشد.

“محقق” اضافه کرد: کارگردان جایی نوشته بود که اجازه نمی دهد من از فیلمش به عنوان نردبان استفاده کنم؟ در حالی که ایشان از نردبان من بالا رفته است. نردبان را خداوند جلوی پای انسان می گذارد نه آنچه که یافته های فکری خودشان است.

تهیه کننده «دشت خاموش» همچنین اضافه کرد: کارگردان فیلم در یکی از پست ها اشاره کرده که اسمش از فیلم درآمده است. کجای دنیا چنین کاری می کنند که من انجام دهم؟ شما تیتراژ فیلم را دیدید، چند بار اسم کارگردان در تیتراژ اعلام شده بود؟

“محقق” درباره حواشی پیش آمده درباره نسبت‌های خانوادگی سیاسی خود، عنوان کرد: گفتند محقق داماد کسی است؟ من به داماد پاسدار بودن افتخار می کنم. من به هر چه بدست آوردم افتخار می کنم.

این تهیه کننده سینما به علاقه قلبی ‌اش به سینما اشاره کرد و افزود: من سینما را دوست دارم‌ سینما عشق من است و شما نمی توانید بگوید چرا عشقت را دوست دارید؟ من هر کاری کردم بر اساس علاقه شخصی بوده است.

وی درباره اینکه ممیزی فیلم و اختلاف کارگردان با تهیه کننده چه اندازه به اکران «چرا گریه نمی کنی؟» ضربه می زند، بیان کرد: من با کسی اختلاف ندارم و در زندگی ام دوست ندارم با کسی بجنگم. دوستان ارشاد اصلاحاتی را که مطرح کردند انجام دادیم و تقدیم سازمان سینمایی کردیم.

“محقق” درباره اینکه بخشی از فیلم تمسخر ارزش هاست، پاسخ داد: ما یکسری ارزش ها در سینما داریم و دوستان بعد از بازبینی یک فیلم را تایید می کنند. به عقیده من ناگفته هایی بوده که باید به آن پاسخ داده شود.

تهیه کننده در پاسخ به این سوال که نگران نیستید اختلاف بازیگران و عوامل فیلم با تهیه کننده اعتبار شما و فیلم را زیر سوال ببرد، گفت: من راه خودم را می روم، مگر این بازیگران بودند که من را بزرگ کردند؟ من ۲۰ سال است کار می کنم. بگذارید آزادی کمی نفس بکشد. بگذارید مردم درباره من قضاوت کنند. مردم ما باهوش و فهمیده هستند و قضاوت را به عهده مردم با شرافت ایران می گذارم.

او اضافه کرد: شما دم از دلسوزی مردم می زنید، اگر دلتان برای مردم می سوزد کمک کنید. برای مردم چه کاری انجام دادید؟ چند نفر شما در این سرما به خوی رفتید تا کمک کنید؟ ۵هزار نفر در سینما کار می کنند شما با تحریمتان این ۵ هزار نفر را تحریم کردید و جای خودتان را با سیاسیون اشتباه گرفتید. کجای دنیا بازیگران این میزان اظهار نظر می کنند؟ اگر سیاست را دوست دارید چرا نمی روید رجال سیاسی شوید؟ شما که تحریم های ظالمانه آمریکا را می بینید چرا بر علیه آنان پست نمی گذارید؟ می‌ترسید پروازهایتان به خارج از کشور به خطر بیفتد؟ من هر کاری از دستم بر بیاید برای سینما انجام می دهم.

“محقق” در پایان این نشست پرحاشیه گفت: خدای بزرگ؛ من بخشیدم، تو هم ببخش. من فراموش می کنم، تو هم فراموش کن. همه ما متعلق به سینمای ایران هستیم، رفتید اما می دانم دوباره باز می گردید.

پس از راه‌یابی فیلم سینمایی «چرا گریه نمی‌کنی؟» به کارگردانی علیرضا معتمدی، گروهی از بازیگران این فیلم شامل مانی حقیقی، هانیه توسلی، فرشته حسینی، امیرحسین فتحی، باران کوثری، علی مصفا و نهال دشتی با انتشار متنی در فضای مجازی مخالفت خود با حضور فیلم در جشنواره فیلم فجر را اعلام و به نوعی این رویداد را تحریم کردند.

 

پایان بندی مرتبط با امام رضا (ع)

نشست خبری انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» در دومین سانس از چهارمین روز چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور محمدجواد جنتی و بهنود نکویی(کارگردانان)، حامد جعفری(تهیه کننده) و علی رمضانی (نویسنده) در پردیس سینمایی ملت  برگزار شد.

حامد جعفری تهیه کننده این اثر سینمایی در ابتدای نشست میلاد امام علی (ع) را تبریک گفت و با مردم زلزله زده خوی همدردی کرد و گفت: پروژه انیمیشنی است که در قالب برنامه بلند مدت ساخته شده است. به این نقطه رسیدیم که هر سال برنامه ای برای کودک و نوجوان داشته باشیم. ایده پردازی این اثر ۸ ماه طول کشیده و به دلیل شیوع کرونا وقفه ای داشته و امروز نسخه اولیه به نمایش گذاشته شده است.

تهیه کننده «بچه زرنگ» با اشاره به اینکه استودیوهایی که در دنیا پیش‌قدم تولید انیمیشن هستند قدمتی ۱۰۰ ساله دارند، گفت: در حالی که در ایران شاید ۱۰ الی ۲۰ سال است که تولیدات شروع شده است. کمی فاصله وجود دارد اما باید بگویم که توانستیم به استانداردهایی برسیم.

جعفری با بیان اینکه از ابتدا دو نسخه از پروژه «بچه زرنگ» تولید کردیم، گفت: اولین نسخه، ایرانی و برای کشورهای مسلمان و نسخه دیگر هم برای کشورهای غیرمسلمان است. درنتیجه این انیمیشن دو ورژن یا نسخه دارد.

تهیه‌کننده «بچه زرنگ» درباره همکاری نهادهای دولتی برای ساخت انیمیشن توضیح داد: وقت آن رسیده که متولیان و نهادهای دولتی کشور به حوزه کودک و انیمیشن‌ها توجه کنند. همان‌طور که دیدیم آثاری مانند «فیلشاه» در گیشه هم موفق بودند، پس می‌بینیم که در این حوزه هم می‌توان گردش مالی خوبی داشت. امیدوارم نهادهای دولتی و حکومتی به کمک این حوزه بیایند.

جعفری ادامه داد: پروژه «بچه زرنگ» با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکل گرفته، پس مشخص است که کانون به این موضوع توجه دارد؛ اما اینکه چرا نهادهای دولتی و حکومتی توجهی ندارند، سوالی است که ما جوابی برای آن نداریم و مسئولان باید به آن پاسخ دهند.

محمد جوادجنتی نیز با بیان اینکه هر کمپانی‌ یک امضایی برای خودش دارد و هر کدام کم‌کم مخاطبان خود را پیدا می‌کنند، درباره پایان بندی گفت: پایان بندی مرتبط با امام رضا (ع) در انیمیشن هم امضای ماست. اثری بدون ایدئولوژی وجود ندارد و ممکن است برخی مخاطبان ایدئولوژی ما را نپسندند. در هر صورت ما در کارمان ایدئولوژی داشتیم و آن را نشان دادیم.

نویسنده «بچه زرنگ» با اشاره به متن این پویانمایی توضیح داد: داستان این پویانمایی، اقتباس از یک روایت قدیمی ایرانی بود که ممکن است همه ما شنیده باشیم.

یکی از کارگردانان این پویانمایی توضیح داد:ما هم ایرانی هستیم و هم مسلمان؛ درنتیجه این هویت ما در انیمیشن‌هایی که تولید می‌کنیم اثر دارد. ما می‌توانیم با سطح جهانی رقابت کنیم و به دور نیست.

 

سیستان و بلوچستان امن‌ترین نقطه ایران برای زنان/ فقری که شرف دارد

نشست فیلم سینمایی «هوک» آخرین نشست روز چهارم جشنواره فیلم فجر با حضور عوامل این فیلم سینمایی در سالن نشست پردیس ملت برگزار شد.

آخرین نشست رسانه‌ای چهارمین روز از چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، جمعه شب ۱۵ بهمن با حضور عوامل فیلم سینمایی «هوک» به کارگردانی “حسین ریگی” با اجرای “محمدرضا مقدسیان” پس از پایان اکران این فیلم سینمایی و با حضور اهالی رسانه در سالن نشست پردیس سینمایی ملت برگزار شد. “امیر جعفری”، “رویا تیموریان” و “علی رضا اسیوند” از بازیگران غایب در نشست این فیلم بودند. “محسن آشتیانی‌پور” فرزند تهیه کننده فیلم “علی آشتیانی پور” و بازیگر کودک “سبحان رخشانی” حضور داشتند.

حسین ریگی کارگردان «هوک» در ابتدای این نشست گفت: همیشه فریادم این بود سیستان و بلوچستان در فیلم‌ها به درستی نشان داده نشده و دوربین زاویه درستی نسبت به آنجا نداشته است. پس وظیفه خود دانستم که درباره این خطه فیلم بسازم. در اولین گام «لیپار» را ساختم. معمولا دوستان که با فیلم اول وارد سینما می‌شوند، با یک فیلم پرتنش ورود پیدا می‌کنند تا دیده شوند.

ریگی درباره تصویر نادرست سیستان در رسانه و سینما گفت: ما بهترین منابع را در سیستان داریم. میوه موز را از این استان به کشورهای منطقه صادر می‌کنیم و می‌توانم با اطمینان بگویم بسیاری این واقعیات را نمی‌دانند چراکه سینما تصویر این چهره را به تصویر نکشیده است. به عنوان مثال وقتی کسی با لباس سیستان و بلوچستان به تهران می‌آید، از او ترس یا درخواست‌های عجیب دارند. چرا باید اینگونه باشد؟ کدام تهیه‌کننده بخش خصوصی یا دولتی پای کار آمد تا فیلمی درباره سیستان و بلوچستان بسازد که چهره جدیدی نشان دهد.

وی درباره ساخت این فیلم یادآور شد: آینده سبحان برایم مهم است، اگر در هر جای دنیا فیلم بسازم، باز هم رگه‌ای از سیستان و بلوچستان دارد و این برای رویاپردازی این بچه‌هاست؛ بچه‌هایی که درگیر فقر، آب و بازماندگی از تحصیل هستند و این مشکلات باید برای استان حل شود. به جرات می‌توانم بگویم سیستان و بلوچستان امن‌ترین نقطه ایران برای زنان است اما سوال اینجاست ما با تصویر این استان چه کرده‌ایم. وظیفه من به عنوان یک فیلمساز بلوچ این است که درباره این منطقه فیلم درست بسازم و از فقری بگویم که شرف دارد.

در ادامه علی آشتیانی پور در پاسخ به سوالی درباره دستمزد امیر جعفری و نبودش در نشست عنوان کرد:
دستمزد جزو مباحث خصوصی افراد است و ارقام و اسنادی که بین ما رد و بدل شده است. طبیعتاً هر هزینه‌ای بر عهده بنیاد فارابی بوده و با ملاحظات آن بوده است. همه دوستان که باید دعوت می شدند، اما دوستان اختیار داشتند و من نمی دانم دلیل نبودن چیست؛ اما بودن یا نبودن شان محترم است و طبیعتاً اگر بودند خوشحال می شدم . نکته دیگر اینکه همه همکاران دستمزد خود را کامل دریافت کردند.

 

محمد خزاعی: بیانیه یک فضای نمایشی دارد، تا فضای واقعی

«محمد خزاعی» رئیس سازمان سینمایی در حاشیه دیدار از پردیس سینمایی ملت در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: مخاطبان امسال جشنواره فیلم فجر از سال گذشته بیشتر شده و پیش‌بینی برخی اشتباه از آب در آمده است.

وی درباره بخش بین الملل و اینکه گفته می شود فیلم هایی در حال انصراف هستند گفت: ما در بخش بین الملل دستاوردهای خیلی خوبی داریم یکی از دلایلی که گفته نمی شود، آقای امینی هم گفتند فضایی است که در داخل و خارج کشور غالب شده و این احتیاط و برنامه ریزی را می طلبید که ما دیرتر اعلام کنیم که چه مهمان ها و چه آثار شاخصی داریم و طبیعتا از فردا، پس فردا با ورود مهمانان و شرکت کننده ها در بازار و هیات داوران، بخش های مختلف بین الملل اعلام می شود.

رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: اتفاقا امسال، نسبت به بعضی از سال ها بخش بین الملل باشکوه‌تر خواهد بود و در بدو ورود مهمانان، لیست کامل آنها اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای فیلم هایی که انصراف دادند، پیگیری حقوقی انجام می شود، یا خیر، بیان داشت: قانونا در تمام جشنواره ها وقتی شما فرم پر می کنید، ثبت نام می کنید و حق رایتی فیلمی پرداخت می شود شما حق انصرافی ندارید، در حوزه سینمای داخلی هم همین طور است، وقتی تهیه کننده فرم امضا می کند یعنی پذیرفته است که اثرش در جشنواره نمایش داده شود و نمی تواند انصراف دهد.

خزاعی ادامه داد: اینکه بعدش در فضایی قرار می گیرند و بیانیه ای صادر می کنن باید در همان زمان تصمیم می گرفتند که آیا دوست دارند جشنواره بین المللی حضور داشته باشند، یا نه.

درضمن این چهار فیلم، در بخش رقابتی نیستند. در حقیقت این ها یک فضای نمایشی دارد، تا فضای واقعی، وگرنه واقعیت، سیاست و زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر مشخص بوده و دوستان در زمانی که فرم پر می کردند و اعلام کردند ما حاضریم فیلم مان را در اختیار جشنواره فیلم فجر بگذاریم، همه چیز شفاف بوده است.

وی در ادامه یادآور شد: به میزانی فیلم از کشورهای مختلف به جشنواره فیلم فجر امسال ارسال شده بود که اگر دوستان اعلام می کردند، ما سریع جایگزین می کردیم، و ما هیچ مشکلی در جایگزینی آثار، به جهت تنوع و سطح کیفی آثار نداشتیم.

 

سانس فوق العاده

مدیر امور سینماهای جشنواره بین المللی فیلم فجر نیز از سانس فوق العاده برای فیلم سینمایی «کت چرمی» خبر داد. “محمدرضا فرجی” 14 بهمن اعلام کرد: بنا به استقبال مخاطبان از فیلم سینمایی «کت چرمی» فردا ساعت ۱۵سانس فوق العاده برای این فیلم در سالن اصلی پردیس سینمایی نارسیس در نظر گرفته شده است.

اصلا در بخش رقابتی نبود!

دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایرنا، ارسال و انتشار نامه انصراف صاحبان فیلم «۴۸ ساعت» را رفتاری غیرحرفه‌ای دانست و گفت: این فیلم رزرو بود و اصلا وارد فضای جشنواره و رقابت نشده بود که بخواهد انصراف دهد.

 

چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به دبیری مجتبی امینی از 12 تا 22 بهمن در تهران در حال برگزاری است و آغاز اکران‌ها در ۳۱ استان کشور‌ از تاریخ ۱۷ بهمن ماه خواهد بود.

گزارش از: تورج اردشیری نیا

عکس از: الهام سادات روئین تن

 

 

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=14902

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.