به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، گروه موسیقی فادو پرتغال اولین بار است که در جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه می پردازد و جالب آنکه «ماریو مویتا»که نام هنری او «ماریو دوبراگا» است، خواننده، نوازنده پیانو و سرپرست گروه پیش از اجرای هر قطعه توضیحاتی درباره آثار ارائه می‌کرد تا مخاطبان موسیقی کلاسیک غربی،  شاهد یک اجرای دیدنی و پژوهشی باشند و با موسیقی فادو از کشور پرتغال که به نوعی موسیقی فولک این منطقه است آشنا شوند.

اعضای این گروه سه نفره متشکل بود از «یورگ داسیلوا»  نوازنده گیتار و «اوربانو اولیویرا» نوازنده درامز و «ماریو دوبراگا» نوازنده پیانو که در ابتدا یک قطعه بی‌کلام اجرا کردند و پس از آن ماریو، خواننده گروه در سخنانی رو به حاضران در سالن گفت: «بسیار خوشحالم در این سالن حضور دارم و برای شما اجرا می‌کنم. اولین قطعه را با یک آکاپلا آغاز کردیم و قطعه بعدی یک کار فیوژن است. قطعه سوم هم نغماتی تماتیک از موسیقی شبه جزیره ایبری بود در گام ماژور محسوب می‌شود.»

در ادامه پس از قطعه چهارم که در گام مینور اجرا شد، سرپرست گروه به معرفی موسیقی فادو پرداخت و بیان داشت: «گروه فادو در سراسر جهان اجرا داشته است. اگر به شهر ما« لیسبون» سفر کرده باشید، خواهید دید در آنجا بسیاری از موسیقیدانان کارهایی که اجرا می‌کنند و به گوش می‌رساندند، تم‌هایی رمانتیک و عاشقانه دارد و معمولا شاد هستند؛ موسیقی که به دوران کهن این سرزمین باز می‌گردد.»

این خواننده پس از اجرای قطعه پنجم، اشاره کرد که این قطعه را سال‌ها قبل و در شرایط و روحیه خاصی ساخته است و تقدیم به مخاطبان شد.

و در ادامه با اشاره به نوازنده گیتار گفت: «اوربانو» سازنده ساز است و این گیتار را خودش ساخته است. این گیتار از سازهای اصلی موسیقی ما است و یک گیتار خاص پرتغالی است که سال 1870 میلادی در کنارساز پیانو بیشتر به مردم معرفی شد. شهر من در جنوب کشور پرتغال است و موسیقی فادو در آنجا بسیار شناخته شده و پیانونوازی این منطقه هم خاص خودش است  و خیلی خوشحالم که به نمایندگی از موزیسین‌های فادو، اشعار و ملودی های کهن این منطقه را برای شما ارائه می‌کنم.»

قطعه بعدی اثری بود ساخته ماریو (نوازنده پیانو) در سه پارت عاشقانه و در ادامه قطعه «اسرار خانه»  را به اجرا در آورد.  بعد از آن یک موسیقی فادو دیگر به اجرا در آمد که به گفته ماریو:«این اثردر همراهی سولونوازی گیتاراست و  آن را در37 سالگی و در دانشگاه موسیقی ساخته‌ام ، زمان به بهانه فارغ‌التحصیلی‌ام از دانشگاه، این قطعه را به والدینم تقدیم کردم.»

او در ادامه اظهار کرد: «ما این موسیقی را در بیش از 40 کشور اجرا کرده‌ایم و تقریبا با آن ارتباط برقرار کردند. آیا شما هم با آن ارتباط می‌گیرید؟ و در ادامه حاضران در سالن با تشویق‌های پی در پی این اثر را با خواننده همراهی کردند و در ادامه یک موسیقی  بی‌کلام در سه پارت بر پایه و بیس پیانو اجرا شد و این هنرمند ابراز امیدواری داشت تا مخاطبان از این کار لذت برده باشند.

او پس از اجرای قطعه بعدی  اشاره داشت:«مادربزرگم اصالتا اسپانیایی است و این سبک موسیقی در دهه‌های  50- 60 میلادی در آنجا رونق گرفت و در پایان قطعه«دختری با چشم های سبز» به اجرا درآمد.

این خواننده و نوازنده در سخنان پایانی گفت: «بسیار خوشحالم توانستم پرانرژی برای شما اجرایی داشته باشم. سپاس از اینکه ما را به این جشنواره موسیقی دعوت کردید. اولین باری است که به ایران می‌آیم و علاقمندم موسیقی‌ام را در سراسر جهان و برای ایجاد وحدت و همدلی در بین مردم اجرا کنم تا مردم کشورهای مختلف به یکدیگر نزدیک تر شوند.»