سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل 7643 امروز 0

خبر فوری

استقبال از بهار با سبد رنگارنگی از فیلم های سینمایی در روزهای پایانی سال وزیر فرهنگ: فروش فیلم‌های سینمایی به یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید حضور پررنگ فیلم‌های کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران در جشنواره‌های جهانی اعلام جدول حمایت‌های موسسه سینماشهر از سینماهای کشور تاسیس بنیاد تئاتر ملی تصویب شد حضور فیلم‌های دو کارگردان فیلم‌اولی شهرستانی در اکران نوروزی سینما معرفی هیات انتخاب بخش مستند جشنواره اقوام اکران آنلاین فیلم کوتاه «تکه‌ای از تو» در فیلم نت اکران بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» از 23 اسفند در گروه سینمایی هنر و تجربه شب قهرمان در سینمای ایران رقابت به جای انحصار نمایش فیلم برای اولین بار تقدیر از همکاران مرکز گسترش قطعاتی از فرامرز پایور منتشر شد بهار پر رونق اکران بررسی و تدوین کلیات برنامه های سال 1403 سازمان سینمایی کشور اکران آنلاین فیلم‌های کوتاه «آمین صحرایی» در فیلم‌نت ظاهرا باید سینمای مستقل را بازتعریف کنیم ! 6 مستند در مرکز گسترش اکران می‌شوند جزئیات سند ملی موسیقی منتشر شد 4 جایزه جشنواره پویانمایی برای مرکز گسترش دیدار حمیدی مقدم و صنوف سینمای مستند اساسنامه بنیاد ملی پویانمایی ایران ابلاغ شد ساخت 5 انیمیشن درباره غزه در مرکز گسترش/ از انیماتورهای جوان حمایت می‌کنیم اساسنامه بنیاد ملی پویانمایی ایران ابلاغ شد معرفی اعضای هیات انتخاب و فیلم‌های سومین رویداد «تصویر دهم» «بچه زرنگ ٢» در راه است فراخوان اولین رویداد ملی پیچینگ تخصصی فیلم کوتاه تجربی منتشر شد رشد مخاطبان نمایش‌ کودک و نمایش ایرانی آیین­‌نامه هفتادمین جشنواره منطقه­‌ای سینمای جوان – قزوین منتشر شد بازگشایی سامانه ثبت طرح مرکز گسترش از اردیبهشت 1403 پنجمین هفته فیلم و عکس استان تهران به ایستگاه پایانی رسید+ تصاویر حضور سینماگران در پای صندوق رای در تالار وحدت نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند دعوت سازمان سینمایی برای حضور در پای صندوق های رای دومین پاتوق فیلم کوتاه از فصل نهم 13 اسفند برگزار می‌شود اکران نوروزی بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» در گروه سینمایی هنر و تجربه نمایش 6 مستند در 2 روز بابک شهرکی «سنگ خارا» را منتشر کرد پنجمین هفته فیلم و عکس استان تهران افتتاح شد فراخوان ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران منتشر شد جلد دوم کتاب «مشق آزاد» منتشر خواهد شد ششمین هفته فیلم و عکس استان ایلام برگزار شد فراخوان جشنواره ملی فیلم کوتاه زندگی منتشر شد به همت انجمن موسیقی ایران؛«عیاران»اثر استاد احمد پژمان منتشر شد اعلام ۷ فیلم برای اکران در نوروز ۱۴۰۳ اعلام پرفروش‌ترین فیلم‌ها و سینماهای کشور در بهمن ماه پنجمین هفته فیلم و عکس انجمن سینمای جوانان – دفتر تهران برگزار می‌‌شود فیلم کوتاه تنها فرصت فیلم‌ساز برای جاه‌طلبی و خلاقیت در اجرا است آیین بخش تجلی اراده ملی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به پایان رسید

8
اسفندیار شهیدی:

فیلمسازی را از بیان بصری دور نکنیم | ضرورت اهمیت‌بخشیدن به آموزش در سینما

  • کد خبر : 1950
  • ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
فیلمسازی را از بیان بصری دور نکنیم | ضرورت اهمیت‌بخشیدن به آموزش در سینما
به‌نظرم سینما از چیزی که نامش تصویر است در حال دور شدن است. بیش از هر چیز، دیالوگ‌ها هستند که اهمیت پیدا کرده‌اند و متأسفانه این موضوع به تلویزیون هم سرایت کرده است.

سینمایی نیوز- یکی از اعضای هیأت انتخاب چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گفت: «به‌نظرم سینما از چیزی که نامش تصویر است در حال دور شدن است. بیش از هر چیز، دیالوگ‌ها هستند که اهمیت پیدا کرده‌اند و متأسفانه این موضوع به تلویزیون هم سرایت کرده است.»
اسفندیار شهیدی در گفت‌وگو با مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر، با بیان این مطلب اظهار کرد: «چیزی که ریشه اصلی سینماست و قرار است حرف بزند و ارتباط برقرار کند، ارزش خود را از دست داده است. این که ما از تماشاگر انتظار داشته باشیم فیلسوفی بزرگ باشد و از روی فیلم به چیزی برسد، انتظار بی‌ربطی است. باید فیلم را ببینیم و براساس چیزی که می‌بینیم به معنی برسیم و این موضوع را متأسفانه در بسیاری از فیلم‌های سال‌های اخیر (حتی آنها که بسیار هم سر و صدا کرده‌اند و جوایزی هم دریافت کرده‌اند) می‌بینیم.»
او افزود: «ریشه اصلی این فیلم‌ها دیالوگ و حرف است. کارگردانی که بگوید من می‌خواهم فلان حرف را در فیلمم بگویم، باید پروانه او را باطل کرد! کارگردان باید بگوید می‌خواهم فلان مطلب یا موضوع را نشان بدهم. درحال حاضر چیزی به‌عنوان این که من می‌خواهم حرفم را به عنوان ارزش بصری نشان بدهم وجود ندارد. درنتیجه، دیالوگ‌ها به طور متوالی پشت‌سرهم می‌آیند و می‌روند و هر کسی هرچه می‌خواهد می‌گوید. به‌نظرم این موضوع پسرفت است. حدود ده سال پیش، زمانی که در سه دوره از جشنواره داور بودم، فضا بهتر بود؛ ولی اکنون این جریان را کمتر می‌بینم و افسوس می‌خورم و می‌گویم کاش به آن سمت برویم.»
شهیدی ادامه داد: «وقتی می‌بینیم در فیلمی نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده، طراح لباس و … یک نفر است، این یعنی یک‌جای کار می‌لنگد. یا این حرفه‌ها بی‌ارزشند (که این گونه نیست) یا ما اشتباه می‌کنیم. وقتی پشت صحنه فیلم‌های خارجی را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم چندین نفر مشاور همراهشان هستند، استوری‌برد دارند، با فیلمبردار حرف می‌زنند و حتی با طراح صحنه؛ چرا که آنها می‌دانند پیش‌تولید اهمیتش بسیار بیشتر است. متأسفانه مانند ایران نیست که ما وسایل صحنه را بخواهیم تست کنیم و آنها بگویند وسایل نیازی به تست ندارد. همچنین فیلم‌ها پر است از صحنه‌هایی که تکراری‌اند و چیزی به مخاطب اضافه نمی‌کند. فیلمبردار همراه شخصیت اصلی، پله‌ها را بالا و پایین می‌رود و وقتی از ریتم فیلم انتقاد می‌کنید، می‌گویند آن شخصیت از پله به‌تندی بالا رفت! و این یعنی توجیهی از ریتم فیلم ندارند.»
شهیدی با تأکید بر موضوع آموزش در سینما گفت: «برخی می‌گویند آموزش مهم نیست و فرد باید ذاتا فیلمساز باشد. فکر می‌کنم دوران جان فورد و چارلی چاپلین و … که به صورت ژنتیک سینماگر بوده‌اند، گذشته است. یک فیلمساز باید یاد بگیرد چه کاری می‌خواهد انجام دهد. از بحث ساده دکوپاژ و میزانسن صحیح گرفته تا مباحث بالاتر، بدون آموزش نمی‌‌توان قدم برداشت. اگرچه شاید برخی کسانی باشند که تحصیلات نداشته باشند ولی در کارشان موفق باشند.»

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=1950

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.