سینمایی نیوز
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل 7875 امروز 0

خبر فوری

دور شدن از فضای سرد مجازی با چاشنی پانتومیم  شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود سایت پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز راه‌اندازی شد پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد تیترهای صفحه اول روزنامه های سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد روایت شصتمین دوسالانه هنر ونیز از زبان کیوریتور ارشد پاویون جمهوری اسلامی ایران از فیلم‌سازی با پول تو جیبی تا آدمی که مگس شد!/ «سینما» خانواده‌اش را انتخاب می‌کند «سوره» میزبان نشست‌های تخصصی «فیلم جُستار» و «ژانرهای ترکیبی» می‌شود نمایش «پیانو» و «ملودی» صفحه اول روزنامه های دوشنبه سوم اردیبهشت 1403 اختصاص جایزه ۴ میلیاردی برای طرح برگزیده “آسمانه هنر ایران” زمان و محل اجرای نمایش‌های منتخب خیابانی تئاتر رضوی اعلام شد جشنواره فجر هنر معماری از امسال در گروه جشنواره‌های فجر برگزار خواهد شد اسماعیلی از افتتاح طرح ملی «تجلیل از الگوهای برتر آموزشگاهی» کشور خبر داد جانِ تماشاخانه سنگلج در خطر است آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد باز نشر پنج کتاب محبوب خوانندگان انتشارات بنیاد سینمایی فارابی نمایش مستندی از زنده یاد «حمید سهیلی» در موزه سینما صفحه اول روزنامه های یکشنبه دوم اردیبهشت 1403 فروش سینمای ایران در فروردین 1403 اعلام شد آیین اختتامیه دومین طنزواره استانی میرما برگزار شد کتابفروشی‌ها برای حضور در بخش مجازی نمايشگاه كتاب تهران در سامانه «بازار کتاب» ثبت‌نام کنند هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت قابل توجه اعضاى محترم خانه موسیقى ایران پورتراب؛ پیرِ دِیر موسیقی ایران امیر قادری: امروز اغلب فیلم‌های کوتاه استاندارد هستند پیشخوان مطبوعات/ صفحه نخست روزنامه های پنج شنبه اول اردیبهشت 1403 اجراهای عمومی نمایش‌های کودک و نوجوان جشنواره رضوی مشخص شدند با درگذشت پوراحمد تاریخ سینمای ایران ورق خورد کاربران کتابخانه‌های عمومی ۴۷۰۰ ساعت به طرح «بهار در بهار» اختصاص دادند شهروند – خبرنگاران بازوی رسانه‌ای سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌شوند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ آئین معرفی چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب برگزار شد بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز نمایشگاه کتاب از مهمترین رویدادهای فرهنگی است ۸ پلاتوی جدید در محل ساختمان اداره تئاتر ساخته می‌شود تدارک برنامه‌های ویژه رسانه ملی برای سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران آیین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب آخرین روزهای فروردین و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شاهکار کوبریک روی آنتن شبکه نمایش موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 5 فیلم‌نامه بزرگداشت زنده یاد مهرجویی در جشنواره فیلم مسکو اولین حضور بین‌المللی «چوپان» ‌در جشنواره «sehsüchte» آلمان «بخوانیم و بسازیم» شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد آغاز ثبت نام چهل و سومین آزمون ادواری استاندارد‌های مهارتی بخش فرهنگ و هنر فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

28

مستند مشق امشب و فاصله طبقاتی به اندازه چند متر

  • کد خبر : 13436
  • ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
مستند مشق امشب و فاصله طبقاتی به اندازه چند متر
مستند بلند "مشق امشب" همچنانکه از نامش برمی آید؛ متأثر از مستند ماندگار "مشق شب" است اما دغدغه مندی های سازندگان اثر فراتر از سیستم آموزشی فروپاشیده کشور را نشانه رفته و...

مستند بلند “مشق امشب” همچنانکه از نامش برمی آید؛ متأثر از مستند ماندگار “مشق شب” است اما دغدغه مندی های سازندگان اثر فراتر از سیستم آموزشی فروپاشیده کشور را نشانه رفته و به هدف می زند.اشکان نجاتی و مهران نعمت اللهی بر اساس طرح و ایده مشترک، کارگردانی این مستند 78 دقیقه ای را برعهده گرفته اند.

فیلمی که با تصویری از مستند عباس کیارستمی و صدای خودش آغاز می شود؛ به گونه ای که اسم (مدرسه شهید معصومی) را همچون یک اسم رمز ثبت می کند. انتخاب این خط برآمده از دغدغه مندی و ادای دین دو فیلمساز به زنده یاد کیارستمی است به گونه ای که در فرم کلی مستند خود نیز وامدار او و “مشق شب” هستند.

اما در ادامه کار توانسته اند ایده آسیب شناسانه خود را بسط و گسترش داده و فراتر از مشق و تکلیف و نظام آموزشی، به نظام اقتصادی جامعه امروز بتازند. بسطی چندجانبه که نقش تدوین حساب شده و نگاه حرفه ای وحید گلستان را نمی توان در رسیدن به آن نادیده گرفت.

خط جستجوی مدرسه شهید معصومی در طول کار با حضور علی اصغر میرزایی؛ فیلمبردار “مشق شب” پیگیری می شود که در نهایت به ثبت تصویری متفاوت از مدرسه ای می انجامد که در جغرافیای قبلی نیست.

همچنین منشعب از این خط، به کاراکتر امروز دو دانش آموز از مصاحبه شونده های فیلم کیارستمی می رسیم که خودشان پدر شده اند و از تفاوت تجربه های دیروز و امروز می گویند. ناگفته پیداست که این خط به تکاملی که باید نمی رسد که می تواند به دلیل کمبود مصالح اولیه باشد. اما آنچه این مستند را ورای وامداری به “مشق شب”، واجد امتیاز و اعتباری مخصوص به خود کرده، نگاه جستجوگرانه این دو فیلمساز به مدارس مختلف از بالای شهر تا پایین شهر، از طبقه مرفه تا فرودست، مدرسه کودکان کار، مدرسه دختران و مصاحبه ای همه شمول با دانش آموزان است.انتخاب هایی هوشمندانه که تمایز و تفاوت آدم ها را در پایتخت ایران؛ به فاصله چند متر از شمال تا جنوب شهر، به یک شکاف ترسناک و دردناک تعبیر می کند.

درست است که قلاب اولیه این مصاحبه ها با یک پرسش مشترک از دانش آموزان شروع می شود که (تعریفشان از مشق شب چیست؟) اما در همین سطح باقی نمی ماند و نمایندگان طبقات و گروه های مختلف یک جامعه و شهر واحد را در معرض پرسش هایی قرار می دهد که فاصله بین پاسخ ها حیرت برانگیز است. از تعریف تنبیه تا تشویق، فقر تا ثروت، بدبختی تا خوشبختی، خاطره تلخ تا شیرین، آرزو، سفر، تفریح، شغل آینده، عشق، غذای مورد علاقه و … همه این مفاهیم کلیشه ای در برخورد با گروه های مختلف دانش آموزان و قرینه پردازی ظریف این مستند، تبدیل به پرسش هایی فلسفی، حیاتی و انسان شناسنامه می شوند که نسل آینده ساز را بدون فیلتر در معرض نمایش قرار می دهد.

کارگردانان این اثر تلاش کرده اند حرف های چند مدیر و مسئول مدرسه را نیز مکمل این مصاحبه های شفاف کنند تا ابعاد جامعه شناسانه هر قشر و طبقه و آسیب شناسی نوع نگاه والدین و خانواده به تربیت و آموزش نیز در ذهن مخاطب رسوب کرده و دیده گسترده تری نسبت به کلیت اثر پیدا کند. فیلم با تصویری معنادار آغاز می شود؛ تصویری سیاه و سفید از متر کردن کمر دانش آموزان پسر با صدای نهیب زننده ناظم و مدیر سر صف صبحگاه که این تصویر به تدریج رنگی شده و پرسش های ذهنی مخاطب درباره چرایی و چگونگی این موقعیت شکل می گیرند.

در ادامه وقتی فیلمسازان از دل گفتگوها سراغ مدرسه کودکان کار و تکرار همان سکانس اندازه گیری سایز بچه ها برای تهیه لباس عید می روند، تازه سکانس اولیه معنا و مفهوم خود را پیدا می کند. همچنان درام و زیرمتنی ظریف در ادامه لحظات این سکانس جاریست و با هر بار اندازه گیری کمر نحیف پسرکان، جلوه ای از محرومیت بروز می کند که مکمل جواب های ساده، صریح و معصومانه آنها به پرسش های مصاحبه کننده می شود.

از دل همین رفت و برگشت ها بین پسران و دخترانی از طبقات مختلف است که در لایه درونی تر مستند، این دانش آموزان تبدیل به شخصیت هایی غیر کلیشه ای از طبقه و قشر خود شده و آئینه تمام نمای جامعه در تعامل با شرایط روزگار ما می شوند. این وجه را می توان به شکل جزئی نگرانه در جواب های هر یک از بچه ها به یک پرسش واحد هم مورد کالبدشکافی قرار داد که هوشمندانه انتخاب شده اند. یکی از بهترین نمونه های آن؛ سوال ذهنی هر دانش آموز است که مصاحبه شونده از آنها می خواهد مطرح کنند و پاسخ ها شگفت انگیز است!

یکی به دنبال چگونگی پایان دنیا است، دیگری به پی اس فور و اینترنت می اندیشد، یکی به چرایی نجس بودن سگ فکر می کند، آن دیگری به چگونه پولدار شدن پدرش که رئیس بانک است و یکی هم هست که به هیچ فکر می کند یا در واقع به هیچ چیز فکر نمی کند!

مجموعه ای از دغدغه مندی های کودکان این جغرافیا و این برهه از زمان که متناسب با اتمسفری که در آن رشد و نمو کرده و افقی که خانواده و جامعه اجازه پرواز داده، فرصت بروز پیدا کرده است؛ حتی به وسعت هیچ!

سحر عصر آزاد  روزنامه نگار و منتقد سینما 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=13436
  • نویسنده : سحر عصر آزاد 
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت هنر و تجربه
  • 666 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.