سینمایی نیوز
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل 7875 امروز 0

خبر فوری

دور شدن از فضای سرد مجازی با چاشنی پانتومیم  شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود سایت پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز راه‌اندازی شد پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد تیترهای صفحه اول روزنامه های سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد روایت شصتمین دوسالانه هنر ونیز از زبان کیوریتور ارشد پاویون جمهوری اسلامی ایران از فیلم‌سازی با پول تو جیبی تا آدمی که مگس شد!/ «سینما» خانواده‌اش را انتخاب می‌کند «سوره» میزبان نشست‌های تخصصی «فیلم جُستار» و «ژانرهای ترکیبی» می‌شود نمایش «پیانو» و «ملودی» صفحه اول روزنامه های دوشنبه سوم اردیبهشت 1403 اختصاص جایزه ۴ میلیاردی برای طرح برگزیده “آسمانه هنر ایران” زمان و محل اجرای نمایش‌های منتخب خیابانی تئاتر رضوی اعلام شد جشنواره فجر هنر معماری از امسال در گروه جشنواره‌های فجر برگزار خواهد شد اسماعیلی از افتتاح طرح ملی «تجلیل از الگوهای برتر آموزشگاهی» کشور خبر داد جانِ تماشاخانه سنگلج در خطر است آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد باز نشر پنج کتاب محبوب خوانندگان انتشارات بنیاد سینمایی فارابی نمایش مستندی از زنده یاد «حمید سهیلی» در موزه سینما صفحه اول روزنامه های یکشنبه دوم اردیبهشت 1403 فروش سینمای ایران در فروردین 1403 اعلام شد آیین اختتامیه دومین طنزواره استانی میرما برگزار شد کتابفروشی‌ها برای حضور در بخش مجازی نمايشگاه كتاب تهران در سامانه «بازار کتاب» ثبت‌نام کنند هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت قابل توجه اعضاى محترم خانه موسیقى ایران پورتراب؛ پیرِ دِیر موسیقی ایران امیر قادری: امروز اغلب فیلم‌های کوتاه استاندارد هستند پیشخوان مطبوعات/ صفحه نخست روزنامه های پنج شنبه اول اردیبهشت 1403 اجراهای عمومی نمایش‌های کودک و نوجوان جشنواره رضوی مشخص شدند با درگذشت پوراحمد تاریخ سینمای ایران ورق خورد کاربران کتابخانه‌های عمومی ۴۷۰۰ ساعت به طرح «بهار در بهار» اختصاص دادند شهروند – خبرنگاران بازوی رسانه‌ای سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌شوند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ آئین معرفی چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب برگزار شد بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز نمایشگاه کتاب از مهمترین رویدادهای فرهنگی است ۸ پلاتوی جدید در محل ساختمان اداره تئاتر ساخته می‌شود تدارک برنامه‌های ویژه رسانه ملی برای سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران آیین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب آخرین روزهای فروردین و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شاهکار کوبریک روی آنتن شبکه نمایش موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 5 فیلم‌نامه بزرگداشت زنده یاد مهرجویی در جشنواره فیلم مسکو اولین حضور بین‌المللی «چوپان» ‌در جشنواره «sehsüchte» آلمان «بخوانیم و بسازیم» شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد آغاز ثبت نام چهل و سومین آزمون ادواری استاندارد‌های مهارتی بخش فرهنگ و هنر فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

8
چهل سال؛ چهل خاطره | سیدحامد حسینی:

مطمئن بودم فیلمنامه «سرو زیرآب» جایزه می‌گیرد

  • کد خبر : 2956
  • ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲
مطمئن بودم فیلمنامه «سرو زیرآب» جایزه می‌گیرد
تهیه‌کننده فیلم سینمایی «سرو زیرآب» گفت: «جشنواره با تولید محصول و رقابت زنده است؛ و تنها راه پویا کردن جشنواره این است که برای تولید محصولات سینمایی در طول سال تسهیلات فراهم شود. در این صورت انگیزه مردم برای سینما رفتن و دیدن قصه‌های خوب سینمایی بیشتر می‌شود.»

سینمایی نیوز- تهیه‌کننده فیلم سینمایی «سرو زیرآب» گفت: «جشنواره با تولید محصول و رقابت زنده است؛ و تنها راه پویا کردن جشنواره این است که برای تولید محصولات سینمایی در طول سال تسهیلات فراهم شود. در این صورت انگیزه مردم برای سینما رفتن و دیدن قصه‌های خوب سینمایی بیشتر می‌شود.»

«سیدحامدحسینی» در گفت‌وگو با مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با بیان این مطلب، درباره برگزاری جشنواره در دوره سی‌وششم گفت: «به‌خاطر دارم در دوره سی‌وششم جشنواره، بعضی از سالن‌های سینما DCP را پخش نمی‌کرد؛ کیفیت پخش پایین بود و وقتی می‌خواستیم با مردم در سالن‌های مختلف فیلم را ببینیم، به‌دلیل اینکه کیفیت پخش مطلوب نبود، واقعا اذیت می‌شدیم؛ زیرا برای تنظیم رنگ‌ها و … در فیلم زحمت کشیده بودیم و دوست داشتیم با بهترین کیفیت دیده شود؛ البته فکر می‌کنم کیفیت پخش‌ سینماها در حال حاضر بهتر شده باشد.»
او افزود: «درمجموع آن سال جشنواره خوب و پرباری داشتیم؛ علاوه بر فیلم ما، «تنگه ابوقریب»، «به وقت شام» و فیلم‌های خوب دیگری بود که رقابت را سنگین‌تر می‌کرد. همچنین مردم هم استقبال خوبی نسبت به فیلم‌ها نشان دادند. «سرو زیر آب» هم پتانسیل سینمایی بالایی داشت و یکی از خاطرات خوب آن سال را برای همه ما رقم زد. با این حال توقع داشتیم فیلم در موارد بیشتری نامزد شود. حداقل مطمئن بودم در حوزه فیلمنامه جایزه بگیرد و در بحث کارگردانی توجه بیشتری به فیلم شود. چون فیلم از لحاظ تولید قوی بود و ما می‌دانستیم که جایزه خواهیم گرفت. به‌هرحال، سه سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی، بهترین طراحی صحنه، بهترین فیلمبرداری را دریافت کردیم، همچنین در بسیاری از شاخه‌ها نامزد بودیم.»
این تهیه‌کننده سینما در مقایسه دوره‌های اخیر جشنواره فیلم فجر با دوره‌های اولیه این جشنواره اظهار کرد: «در حال حاضر من در مرحله قضاوت نمی‌توانم باشم؛ زمانی می‌توانم قضاوت کنم که در همان دوره فیلم داشته و در بطن جشنواره حضور داشته باشم. با این حال، به‌نظرم جشنواره آن شوروحالی که در دوره‌های اولیه داشت را ندارد و سینما نسبت به فضایی که قبلا داشته سیر نزولی داشته است. دلیل آن هم این است که فناوری در سینما رشد کرده و قالب‌های دیگری به این فضا اضافه شده است. مثلا این روزها سرالد‌ها، بخصوص سرالف‌های خارجی گاهی حتی از فیلم‌های سینمایی پیشی می‌گیرند.»
او ادامه داد: «در حال حاضر معیارها و ذائقه مردم در سینما تغییر کرده است و این موضوع به‌طور طبیع روی جشنواره هم تاثیر می‌گذارد. به‌خاطر دارم در جشنواره فیلم فجر سال‌های گذشته، مردم سه سانس در صف سینما می‌ایستادند تا نوبتشان شود؛ اما در این سال‌ها دیگر شاهد این وضعیت نیستیم و ممکن است یکی از دلایل آن این باشد که تعداد سینماها افزایش یافته است.»
سییدحامد حسینی افزود: «بخش دیگری از مشکل این است که فیلم‌های کمتری در اندازه حرفه‌ای سینما تولید می‌شود. فیلم سینمایی باید اشل سینمایی داشته باشد طوری که مردم بگویند فلان فیلم را تنها باید در سینما دید؛ ولی چند فیلم از این دست داریم که باید حتما باید در سینما آنها را دید؟ متأسفانه فیلم‌هایی که باید آنها را فقط در سالن سینما نشان داد بسیار کم است. دلیل آن هم این است که تولید محصول سینمایی به معنای واقعی بسیار کم است. اسم فیلمی را فیلم سینمایی می‌گذاریم ولی واقعا اگر برخی از فیلم‌ها در سینما دیده نشوند، چه اتفاقی می‌افتد؟ قطعا اتفاقی نمی‌افتد!»
حسینی گفت: «دومین دلیل این است که قصه‌های ما در فیلم‌های سینمایی، قصه‌های جذابی نیست. در حوزه تکنیک فیلمسازی به‌خصوص میان جوانان پیشرفت داشته‌ایم، ولی چقدر قصه و درام خوب با پیچیدگی جذاب داریم؟ چقدر در سینما کاراکترسازی می‌کنیم؟ شاید از لحاظ تولیدات فنی، تکنولوژی و کات‌های عجیب و غریب رشد کرده باشیم ولی چقدر قصه‌ها و کاراکترها ما را جذب می‌کنند؟ وقتی فیلمی را در سینما می‌بینیم، چند وقت با موضوع آن درگیریم؟ بعضی از فیلم‌ها هستند که وقتی از سالن بیرون می‌آییم حتی ابتدای آن را به خاطر نمی‌آوریم؛ این یعنی فیلم تاثیرگذاری لازم را نداشته است.»
این تهیه‌کننده سینما گفت: «فیلم و قالب سینمای خاصیت‌های عجیبی دارد که می‌تواند شما را تا سال‌ها درگیر کند و با قصه همذات پنداری کنید. تعداد قصه‌ها، شخصیت‌ها و تولیدات سینمایی برای این قالب کم شده است پس چرا باید توقع داشته باشیم مردم به سینما توجه خاصی کنند؟ در واقع خود ما سینماگران، از لحاظ تولید محتوا انگیزه‌های بالایی نداریم. خودمان سینما را به صورت دقیق رصد نمی‌کنیم بعد می‌گوییم چرا مردم رغبت نمی‌کنند به سینما بیایند. البته در این حال‌وهوای سینما، کرونا هم تاثیرگذار بوده است، ولی مردم دیگر شور و هیجانی برای جشنواره ندارند؛ حتی برخی جوانان از پیش از جشنواره با من تماس می‌گرفتند و درخواست بلیت می‌کردند، اما در حال حاضر تعداد این افراد بسیار کم شده است. شاید این جوانان سن‌شان بالا رفته و دیگر شور سینما رفتن را ندارند یا شاید انگیزه ندارند.»
این تهیه‌کننده با بیان اینکه جشنواره با تولید محصول و رقابت زنده است، گفت: «تنها راه پویا کردن جشنواره این است که برای تولید محصولات سینمایی در طول سال تسهیلات فراهم شود. در این صورت انگیزه مردم برای سینما رفتن و دیدن قصه‌های خوب بالا می‌رود. بهتر است این قدر در آثار سینمایی تلخ‌گویی نکنیم. مردم ما دچار معضلات و تلخ‌کامی هستند و سینما به این تلخی دامن می‌زند؛ نود درصد فیلمنامه‌هایی که به دفتر ما می‌رسد یا امنیتی است یا تلخ است. متاسفانه درباره زندگی و عشق صحبت نمی‌کنیم و فیلم‌هایی درباره خانواده بسیار کم است.»
چهلمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش فرهنگی و رقابتی به دبیری مسعود نقاش زاده از 12 تا 22 بهمن برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2956

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.