سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل 7875 امروز 0

خبر فوری

دور شدن از فضای سرد مجازی با چاشنی پانتومیم  شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود سایت پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز راه‌اندازی شد پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد تیترهای صفحه اول روزنامه های سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد روایت شصتمین دوسالانه هنر ونیز از زبان کیوریتور ارشد پاویون جمهوری اسلامی ایران از فیلم‌سازی با پول تو جیبی تا آدمی که مگس شد!/ «سینما» خانواده‌اش را انتخاب می‌کند «سوره» میزبان نشست‌های تخصصی «فیلم جُستار» و «ژانرهای ترکیبی» می‌شود نمایش «پیانو» و «ملودی» صفحه اول روزنامه های دوشنبه سوم اردیبهشت 1403 اختصاص جایزه ۴ میلیاردی برای طرح برگزیده “آسمانه هنر ایران” زمان و محل اجرای نمایش‌های منتخب خیابانی تئاتر رضوی اعلام شد جشنواره فجر هنر معماری از امسال در گروه جشنواره‌های فجر برگزار خواهد شد اسماعیلی از افتتاح طرح ملی «تجلیل از الگوهای برتر آموزشگاهی» کشور خبر داد جانِ تماشاخانه سنگلج در خطر است آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد باز نشر پنج کتاب محبوب خوانندگان انتشارات بنیاد سینمایی فارابی نمایش مستندی از زنده یاد «حمید سهیلی» در موزه سینما صفحه اول روزنامه های یکشنبه دوم اردیبهشت 1403 فروش سینمای ایران در فروردین 1403 اعلام شد آیین اختتامیه دومین طنزواره استانی میرما برگزار شد کتابفروشی‌ها برای حضور در بخش مجازی نمايشگاه كتاب تهران در سامانه «بازار کتاب» ثبت‌نام کنند هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت قابل توجه اعضاى محترم خانه موسیقى ایران پورتراب؛ پیرِ دِیر موسیقی ایران امیر قادری: امروز اغلب فیلم‌های کوتاه استاندارد هستند پیشخوان مطبوعات/ صفحه نخست روزنامه های پنج شنبه اول اردیبهشت 1403 اجراهای عمومی نمایش‌های کودک و نوجوان جشنواره رضوی مشخص شدند با درگذشت پوراحمد تاریخ سینمای ایران ورق خورد کاربران کتابخانه‌های عمومی ۴۷۰۰ ساعت به طرح «بهار در بهار» اختصاص دادند شهروند – خبرنگاران بازوی رسانه‌ای سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌شوند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ آئین معرفی چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب برگزار شد بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز نمایشگاه کتاب از مهمترین رویدادهای فرهنگی است ۸ پلاتوی جدید در محل ساختمان اداره تئاتر ساخته می‌شود تدارک برنامه‌های ویژه رسانه ملی برای سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران آیین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب آخرین روزهای فروردین و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شاهکار کوبریک روی آنتن شبکه نمایش موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 5 فیلم‌نامه بزرگداشت زنده یاد مهرجویی در جشنواره فیلم مسکو اولین حضور بین‌المللی «چوپان» ‌در جشنواره «sehsüchte» آلمان «بخوانیم و بسازیم» شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد آغاز ثبت نام چهل و سومین آزمون ادواری استاندارد‌های مهارتی بخش فرهنگ و هنر فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

16
نگاهی به هنرمندان درگذشته ای که در هنروتجربه خاطره ساختند:

هنر زندگی و تجربه مرگ

  • کد خبر : 4270
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۹:۴۲
هنر زندگی و تجربه مرگ
از هنگام شیوع ویروس کرونا تاکنون شماری از هنرمندان و اهل فرهنگ به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان باخته‌اند. اگرچه غم از دست دادن عزیزان در هرجای دنیا سخت و طاقت فرسا است و خسرانی برای جامعه محسوب می‌شود، اما...

سینمایی نیوز- از هنگام شیوع ویروس کرونا تاکنون شماری از هنرمندان و اهل فرهنگ به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان باخته‌اند. اگرچه غم از دست دادن عزیزان در هرجای دنیا سخت و طاقت فرسا است و خسرانی برای جامعه محسوب می‌شود، اما از دست دادن آنهایی که سرمایه فکری و فرهنگی یک جامعه محسوب می‌شوند، این خسران را دو چندان می‌کند. اهل هنر و ادب که عمری را در راه آموختن صرف کرده‌اند و آموخته‌های خود را در اختیار جامعه می‌گذارند، از این دست هستند؛ افرادی که قهر مرگ، نسل‌ها را از ثمره تلاش‌هایشان محروم می‌کند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از سایت هنروتجربه، این روزها فیلم سینمایی «گیتی همسر علیرضا» به کارگردانی حمیدرضا هنری در سینماهای «هنروتجربه» در حال اکران است و کریم‌ اکبری‌مبارکه از جمله بازیگران این فیلم سینمایی است که بر اثر کرونا به وادی خاموشان پیوست. به همین بهانه یادی کردیم از برخی از هنرمندانی که اثری از آنها در سینماهای «هنروتجربه» به اکران رسیده بود و بر اثر کرونا و یا دیگر عوامل دار فانی را وداع گفتند.

«جزیره رنگین» سینایی

سال ۱۳۹۴ فیلم سینمایی «جزیره رنگین» آخرین ساخته خسرو سینایی در سینماهای «هنروتجربه» به نمایش درآمد و موسسه «هنروتجربه» به منظور پاسداشت نام و یاد هنرمند گرانقدر سینمای ایران خسرو سینایی، «جزیره رنگین» را اکران مجدد کرد.

داستان فیلم «جزیره رنگین» اقتباسی آزاد است از فعالیت دکتر احمد نادعلیان در جزیره هرمز. او یک – هنرمند محیطی- است چند سال پیش به آن جزیره رفت، بیغوله‌ای ویران را خرید و آن را به موزه‌ای برای نمایش آثار هنری بومی مردم جزیره تبدیل کرد. علاوه بر این طی کارگاهی به اهالی علاقه‌مند جزیره آموخت که چگونه می‌توانند با بهره‌گیری از خاک‌های رنگارنگ جزیره نقاشی کنند و آثار خود را برای فروش به گردشگران ایرانی و خارجی ارائه دهند.در این فیلم مهدی احمدی، طیبه دهقان منشادی، نرگس هرمزی، مصطفی شب تاری، عبدالرسول دریا پیما، محمد سلامتی ایفای نقش کرده‌اند.

خسرو سینایی در مراسم رونمایی «جزیره رنگین»، این فیلم را یکی از شادترین فیلم‌هایی توصیف کرد که در طول ۴۸ سال فیلم‌سازی خود ساخته است.

پورحسینی راوی «خنده در تاریکی»

سال ۱۳۹۸ مستند «خنده در تاریکی» که روایتی از تاریخ تئاتر اصفهان و هنرمندان این عرصه بود، در «هنروتجربه» اکران شد و این روزها اکران آنلاین آن در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. یکی از جذابیت‌های این اثر صدای زنده یاد پرویز پورحسینی است که به عنوان راوی در فیلم حضور دارد. مژگان خالقی درمورد همکاری با زنده یاد پرویز پورحسینی گفت: «هر کارگردانی که با زنده یاد پرویز پورحسینی کار کرده در واقع خوش شانس بوده است. واقعا می‌شد از جزئی‌ترین چیزها تا بزرگ‌ترین مسائل را از پورحسینی آموخت. او همیشه قبل از همه سر کار حاضر می‌شد و من به غیر از مستند «خنده در تاریکی» درکارهای دیگری هم با این هنرمند شانس همکاری داشتم. به نظرم زنده یاد پرویز پورحسینی هنرمند بسیار بزرگی بود، اما آنقدر که باید در سینما مورد توجه قرار نگرفت به این دلیل که او اهل بازی نبود بلکه بیشتر اهل زندگی بود و به جزئیات توجه داشت و به حواشی نمی‌پرداخت».

پرویز پورحسینی، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون روز جمعه هفتم آذر ماه ۱۳۹۹ ساعت سه صبح در بیمارستان فیروزگر تهران در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در گذشت. او با کارگردانان نامداری چون بهرام بیضایی، علی حاتمی و حمید سمندریان کار کرده بود.

کریم اکبری‌مبارکه و «گیتی همسر علیرضا»

کریم اکبری مبارکه، بازیگر سرشناس تئاتر و سینما و تلویزیون ایران، در حالی که فقط ۶۷ سال از عمرش می‌گذشت، بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. اکبری مبارکه را عموم مردم بیشتر با نقش ابن ملجم در سریال «امام علی (ع)» ساخته داوود میرباقری به یاد می‌آورند، اما در نگاه اهل تئاتر سینما، او بازیگری کهنه‌کار بود که در شماری از آثار شاخص از جمله «مرگ یزدگرد» و «مسافران» بهرام بیضایی و شمار بسیاری از نمایش‌های دهه‌های ۵۰ و ۶۰ بازی کرده بود. اکبری مبارکه در برخی سریال‌های مشهور تلویزیونی از جمله «مختارنامه»، «گرگ‌ها» و «امام علی» نیز اغلب در نقش‌های مکمل بازی کرده بود.

«پهلوان اکبر می‌میرد» نوشته بهرام بیضایی و کارگردانی ابراهیم سخن‌سنج، «دیکته و زاویه» نوشته غلامحسین ساعدی و کارگردانی عبدالله اکبری، «جان‌نثار» نوشته بیژن مفید و کارگردانی عبدالله اکبری، «تیرکمان» نوشته محمود جعفری و کارگردانی عبدالله اکبری، «کوچ» نوشته و کارگردانی بهزاد فراهانی، «عروس» نوشته و کارگردانی بهزاد فراهانی، «نسل آواره» نوشته منوچهر شهپر و کارگردانی گروهی برخی از فعالیت‌های تئاتری او است.

فیلم سینمایی «گیتی همسر علیرضا» به کارگردانی حمیدرضا هنری و بازی اکبری‌مبارکه که این روزها بر پرده سینماهای «هنروتجربه» است، با وجود کوتاهی نقش اما بازی تاثیرگذار او بر پرده سینماها دیدنی است.

حمیدرضا هنری در گفت‌وگوی اختصاصی درباره این همکاری می‌گوید: «صورتی سنگی و اسطوره‌ای با اندامی تکیده که درفیلم «مرگ یزگرد» نمی‌شود از یاد بردش. او بازیگری با کارنامه قطور نبود او یک بازیگر به معنای واقعی بود، بازیگری که خوب بود و از صحنه تائتر آمده بود. درک و دریافت بالایی از فیلمنامه داشت، وقتی از نقش کوتاه برای فیلم «گیتی همسر علیرضا» دعوتش کردم آنقدر نقش را فهمید که فقط یک شرط گذاشت که ریش‌هایم باشد چون در تائتر «باغ آلبالو» چخوف بازی دارم، من هم از خدا خواسته پذیرفتم چرا که هیبت‌اش با آن انیوه ریش و چشمان آبی‌اش حرف‌های دیگر برای تصویر داشت.

کریم اکبری‌مبارکه با بازی در «مرگ یزگرد» بهرام بیضایی و بعدتر در دو سریال سترگ داوود میرباقری، «امام علی (ع)» و «مختارنامه» درخشید و به خوبی از اجرای نقش‌هایی که برعهده گرفته بود برآمد. بازی خوب او را نمی‌توان کتمان کرد و جسارت ستودنی که در پذیرفتن نقش ابن ملجم در سریال «امام علی (ع)» به خرج داد.

اکبری‌مبارکه کم‌تر در سینما و بیشتر در تائتر فعالیت داشت و انگار همه چیرش بر روی صحنه تاتر خلاصه می‌شد در همان چند شب فیلمبرداری آنچنان حضور درستی در جلوی دوربین داشت که گفت و گویم با او بیشتر در تحسین کارش و پوزش از قطع برداشت در هوای سرد زمستانی خلاصه می‌شد.

برای هر کارگردانی کار کردن با بازیگرانی همچون کریم اکبری‌مبارکه قطعا لذت بخش است چرا که او در کنار خوی انسانی و مهربانش از یک پشتوانه قوی صحنه‌ای برخوردار بود. از یک مکتب نمایشی آمده بود و در حضورش همه این عقبه پیدا بود. همچون اکبری‌مبارکه در سینما و تائتر ما بسیار اندک‌اند و حیف که او دیگر نیست…یادش سبز و روحش شاد.»

حمیدرضا صدر در نقش منتقد

حمیدرضا صدر متولد ۱۳۳۵ در شهر مشهد پس از یک دوره مبارزه با بیماری سرطان در سن ۶۵سالگی درگذشت. صدر دانش‌آموخته رشته برنامه‌ریزی شهری در دانشگاه تهران و لیدز انگلستان بود و سال‌ها به عنوان نویسنده و منتقد سینما و هم‌چنین مفسر فوتبال فعالیت داشت و در کنار این فعالیت‌ها شاعری و عکاسی نیز می‌کرد.

اولین یادداشت سینمایی که از صدر به چاپ رسید، نقدی بود بر یکی از فیلم‌های جان فورد که آغاز همکاری او با مجله فیلم را رقم زد و پس از تعطیلی این مجله به گفته خودش دیگر در هیچ مجله و برنامه سینمایی به فعالیت مداوم نپرداخت اما همچنان از فعالان حوزه سینما بود. او پس از این اتفاق، بیشتر به ترجمه کتاب، اجرا و کارشناسی برنامه‌های فوتبالی در تلویزیون می‌پرداخت و در این قالب دیده می‌شد.

اما یکی از دیگر فعالیت‌های صدر بازیگری بود که فیلم «صحنه‌هایی از زندگی یک کارآگاه» ساخته علیرضا رسولی‌نژاد با بازی او در نقش منتقد روی پرده سینماهای «هنروتجربه» رفت.

رسولی‌نژاد در گفت‌وگویی با هنروتجربه درباره این همکاری گفته بود: «در فیلم «صحنه‌هایی از زندگی یک کارآگاه» دو شخصیت روانکاو و منتقد فیلم در جهت بسط ایده فیلم کاراگاهی در لحظاتی از فیلم با هم ملاقات می‌کنند؛ حمیدرضا صدر عزیز در نقش منتقد فیلم و شاهین بازیل در نقش روانکاو. حمیدرضا صدر را از دوران دبیرستان و دانشگاه که مجله فیلم می‌خواندم، می‌شناختم. آن موقع تفریحات و سرگرمی‌های کمی بود و مجله خواندن برایمان خیلی لذت بخش بود؛ بخصوص مطالب پرشور و جالب حمیدرضا صدر. بعدها او را در تلویزیون در برنامه‌های ورزشی دیدم و با چهره و رفتار و مرام ایشان آشنا شدم؛ مردی خوش‌پوش و خوش‌قیافه‌، با تیپ خیلی سینمایی. راستش با دیدن همین برنامه‌ها بود که فکر کردم ای کاش بشود فیلمی با حضور او ساخت. تا اینکه در هنگام کار روی فیلمنامه فیلم کارآگاه یاد حمیدرضا صدر افتادم و از ایشان برای بازی در نقش خودشان دعوت کردم.»

لوون هفتوان

فیلم «پرویز» مجید برزگر که در در سینماهای هنروتجربه اکران شد، بسیاری برای اولین بار با چهره لوون هفتوان آشنا شدند و غافلگیر و حیرت‌زده از بازی منحصر به فرد این هنرمند. تعدادی گمان کردند این اولین نقش‌آفرینی اوست اما لوون هفتوان با پیشینه تئاتر و نمایش در«پرویز» درخشید و البته باید از تجربه حضوری کوتاه در «کوچه‌های عشق» خسرو سینایی هم یاد کرد. بعدها در آثار دیگری هم‌چون «مردی که اسب شد»، «یک دزدی عاشقانه»، «دراکولا»، «کوپال»، «هجوم»، «کار کثیف» و… هم شمایل خاص و ویژه خود را به نمایش گذاشت. هفتوان در ۱۹ اسفند سال ۹۶ بر اثر سکته قلبی درگذشت و حدود یک ماه بعد از این واقعه، فیلم «کوپال» به کارگردانی کاظم ملایی بر پرده سینماهای هنروتجربه آمد. فیلمی که به شدت متکی به بازی و حضور لوون هفتوان بود.

لوون هفتوان در صحنه فیلم‌برداری مجموعه تلویزیونی «بوی باران» دچار سکته قلبی شد و پس از انتقال به بیمارستان مدرس، ساعت ۱۱ روز ۱۹ اسفند ۹۶ به دلیل سکته دوم و جواب ندادن احیا و تلاش پزشکان برای بازگشت، بر اثر ایست قلبی در سن ۵۱ سالگی درگذشت. او در گورستان ارامنه تهران به خاک سپرده شد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=4270
  • نویسنده : سعیدحضرتی
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت هنر و تجربه
  • 298 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.