سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل 7643 امروز 0

خبر فوری

استقبال از بهار با سبد رنگارنگی از فیلم های سینمایی در روزهای پایانی سال وزیر فرهنگ: فروش فیلم‌های سینمایی به یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید حضور پررنگ فیلم‌های کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران در جشنواره‌های جهانی اعلام جدول حمایت‌های موسسه سینماشهر از سینماهای کشور تاسیس بنیاد تئاتر ملی تصویب شد حضور فیلم‌های دو کارگردان فیلم‌اولی شهرستانی در اکران نوروزی سینما معرفی هیات انتخاب بخش مستند جشنواره اقوام اکران آنلاین فیلم کوتاه «تکه‌ای از تو» در فیلم نت اکران بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» از 23 اسفند در گروه سینمایی هنر و تجربه شب قهرمان در سینمای ایران رقابت به جای انحصار نمایش فیلم برای اولین بار تقدیر از همکاران مرکز گسترش قطعاتی از فرامرز پایور منتشر شد بهار پر رونق اکران بررسی و تدوین کلیات برنامه های سال 1403 سازمان سینمایی کشور اکران آنلاین فیلم‌های کوتاه «آمین صحرایی» در فیلم‌نت ظاهرا باید سینمای مستقل را بازتعریف کنیم ! 6 مستند در مرکز گسترش اکران می‌شوند جزئیات سند ملی موسیقی منتشر شد 4 جایزه جشنواره پویانمایی برای مرکز گسترش دیدار حمیدی مقدم و صنوف سینمای مستند اساسنامه بنیاد ملی پویانمایی ایران ابلاغ شد ساخت 5 انیمیشن درباره غزه در مرکز گسترش/ از انیماتورهای جوان حمایت می‌کنیم اساسنامه بنیاد ملی پویانمایی ایران ابلاغ شد معرفی اعضای هیات انتخاب و فیلم‌های سومین رویداد «تصویر دهم» «بچه زرنگ ٢» در راه است فراخوان اولین رویداد ملی پیچینگ تخصصی فیلم کوتاه تجربی منتشر شد رشد مخاطبان نمایش‌ کودک و نمایش ایرانی آیین­‌نامه هفتادمین جشنواره منطقه­‌ای سینمای جوان – قزوین منتشر شد بازگشایی سامانه ثبت طرح مرکز گسترش از اردیبهشت 1403 پنجمین هفته فیلم و عکس استان تهران به ایستگاه پایانی رسید+ تصاویر حضور سینماگران در پای صندوق رای در تالار وحدت نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند دعوت سازمان سینمایی برای حضور در پای صندوق های رای دومین پاتوق فیلم کوتاه از فصل نهم 13 اسفند برگزار می‌شود اکران نوروزی بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» در گروه سینمایی هنر و تجربه نمایش 6 مستند در 2 روز بابک شهرکی «سنگ خارا» را منتشر کرد پنجمین هفته فیلم و عکس استان تهران افتتاح شد فراخوان ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران منتشر شد جلد دوم کتاب «مشق آزاد» منتشر خواهد شد ششمین هفته فیلم و عکس استان ایلام برگزار شد فراخوان جشنواره ملی فیلم کوتاه زندگی منتشر شد به همت انجمن موسیقی ایران؛«عیاران»اثر استاد احمد پژمان منتشر شد اعلام ۷ فیلم برای اکران در نوروز ۱۴۰۳ اعلام پرفروش‌ترین فیلم‌ها و سینماهای کشور در بهمن ماه پنجمین هفته فیلم و عکس انجمن سینمای جوانان – دفتر تهران برگزار می‌‌شود فیلم کوتاه تنها فرصت فیلم‌ساز برای جاه‌طلبی و خلاقیت در اجرا است آیین بخش تجلی اراده ملی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به پایان رسید

9
چهل سال جشنواره؛ ژانر به ژانر |

ژانر تاریخی و پُرتره سینما‌یی اسطوره‌ها

  • کد خبر : 3894
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۱
ژانر تاریخی و پُرتره سینما‌یی اسطوره‌ها
تاریخ در زبان داستان به راحتی می‌تواند طرحی سمپاتیک را در ذهن مخاطب بِکارد. در سینمای ایران نیز با توجه به اندوخته‌های تاریخی و حماسی این کشور، ژانر «تاریخی-داستانی» قابل رویت است.

سینمایی نیوز- تاریخ در زبان داستان به راحتی می‌تواند طرحی سمپاتیک را در ذهن مخاطب بِکارد. در سینمای ایران نیز با توجه به اندوخته‌های تاریخی و حماسی این کشور، ژانر «تاریخی-داستانی» قابل رویت است.

مقدمه؛ در نظریه اندرو تئودور پیرامون ژانر عناصر شکلی، روایی و مضمونی تثبیت شده در آثار سینمایی هستند که گونه‌ای از فیلم‌ها را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد. این تئوری که با رویکرد مرگ مولف در فرانسه کلید خورد، سبک و نوع خاصی از سینما را توصیف می‌کند و به مخاطب اجازه می‌دهد که آثار سینمایی را نه در قالب مولف‌هایشان بلکه در رعایت سبک مورد نظر تحلیل کنند.
جشنواره فیلم فجر هر ساله با اختلاطی از مضمون و سینما در سودای الحاق تالیفات هر هنرمند بوده است، تالیفاتی که اساسا از ساختاری فرمیک و مقدمه‌ای برخوردار بوده‌اند. حال اگر بخواهیم چارچوب این الگوها را در قواعد و ضوابطی کلی سر هم کنیم مستلزم برچسبی نشانه‌دار خواهیم بود. ژانر آن برچسب مورد نظر است.‌ برچسبی که ساز و کار مختص به هر فیلم را ترسیم کرده و ورود هر فرد را به جهان فیلم تسهیل می‌کند.
بنابراین ژانر -که خود کلمه‌ای فرانسوی‌ست- با دسته‌بندی آثار سینمایی، گونه‌های مختلف هنری را منطبق‌بر متعلقات خود توصیف می‌کند. حال اگر متعلقات مذکور در سیستمی فرمیک به ساحت درام جاری شوند، رسالت یکی از اصلی‌ترین قواعد سینما ادا خواهد شد. گونه «تاریخی-داستانی» از زمینه‌های تولید اثر در سینمای ایران طی چهاردهه گذشته بوده است. در سینمای ایران مقاطع تاریخی از جمله انقلاب همواره دارای باری دراماتیک و قصه‌گو بوده‌اند. با توجه به این رویکرد می‌توان رخ‌دادهای پیش و پس انقلاب را در تعریفی ژانرگونه قرارداد.
تاریخ در زبان داستان به راحتی می‌تواند طرحی سمپاتیک را در ذهن مخاطب بِکارد. در سینمای ایران نیز با توجه به اندوخته‌های تاریخی و حماسی این کشور، مصادیق ژانر تاریخی-داستانی قابل رویت است.

میرزا کوچک خان و سردار جنگل؛ اگر به نظریه راست‌نمایی توسط استیو نیل مراجعه کنیم، از اعمال عناصر نحوی و معنایی در قلب روایات آگاه خواهیم شد. نیل در خوانش خود پیرامون ژانر کُنه کاراکترها و زیست آن‌ها را با ژانر مورد نظر تطبیق می‌دهد. انطباق او به شکلی سیستماتیک مسیر کلی روایت را مشخصی می‌کند. به عنوان مثال در پایان یک فیلم افراد درستکار و نیکو غالبا طعم رستگاری را می‌چشند و پرتو مخاطرات متوجه آن‌ها نمی‌شود!
در دو فیلم امیر قویدل پیرامون میرزا کوچک خان جنگلی چنین نظریه‌ای پیداست. فیلم‌ساز در تقریر سینمایی خود از تاریخ انعکاسی اسطوره‌ای از میرزا کوچک‌خان را کارویژه روایت قرار می‌دهد و بر مختصاتی عرف‌مند سوار می‌شود. سبک فیلم در مناقشه خود مابین تاریخ و داستان از قواره‌های شخصیت فاصله می‌گیرد و به درون‌مایه‌های یک اسطوره رسوخ می‌کند‌. به بیانی دیگر جایگاه میرزا کوچک خان نه به منزله یک انسان خاکستری بلکه سرداری افسانه‌ای در فیلم دیکته می‌شود. بنابراین ایدئولوژی فیلم در ساحت روایت با موتیف‌های قصه‌گونه بنا می‌شود. قصه نیز برخلاف روایت -که سازوکاری چند وجهی دارد- با عملکرد تک‌بعدی خود میرزاخان را قهرمان دانسته و پس از مرگ وی به احساسات مخاطب حمله‌ور می‌شود.
حال مرگ میرزاخان در جریان اسطوره‌نگاری از او مبحثی سبک‌مند و تثبیت شده است. تثبیت آن در معرض ژانر از قواعد نیل پیروی می‌کند.

کمال‌الملک؛ جریان اسطوره‌نگاریِ آثار قویدل فیلم کمال‌الملک نیز قابل رویت است. اما هر دو فیلم از منظر‌ نحوی‌ با یکدیگر فاصله دارند.
علی حاتمی در متن داستانی خود تاریخ را با عناصر زیبایی‌شناسی متبلور می‌کند. وی شاخصه‌هایی همچون دیالوگ و شخصیت را با معاصریت تاریخ تطبیق می‌دهد و زبان تالیفی خود را به آن‌ها تزریق می‌کند.
گویش شاعرانه مولف در کالبد شخصیت‌ها به مدیوم تاریخ و روایت روح می‌بخشد. بنابراین آرمان‌های فرمیکا‌ل فیلم در برجستگی عناصر ژانریک شکوفا می‌شود. بنابراین فلسفه‌ آشنازدایی با مخاطب در بطن زیستی نمایش‌گونه و داستانی تعریف می‌شود.  در نتیجه متعلقات ژانر و ساختارهای فرمیک به همگراییِ سمپاتیکی می‌رسند.

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=3894
  • نویسنده : محراب توکلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت جشنواره فیلم فجر
  • 118 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.