سینمایی نیوز
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل 7875 امروز 0

خبر فوری

دور شدن از فضای سرد مجازی با چاشنی پانتومیم  شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود سایت پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز راه‌اندازی شد پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد تیترهای صفحه اول روزنامه های سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد روایت شصتمین دوسالانه هنر ونیز از زبان کیوریتور ارشد پاویون جمهوری اسلامی ایران از فیلم‌سازی با پول تو جیبی تا آدمی که مگس شد!/ «سینما» خانواده‌اش را انتخاب می‌کند «سوره» میزبان نشست‌های تخصصی «فیلم جُستار» و «ژانرهای ترکیبی» می‌شود نمایش «پیانو» و «ملودی» صفحه اول روزنامه های دوشنبه سوم اردیبهشت 1403 اختصاص جایزه ۴ میلیاردی برای طرح برگزیده “آسمانه هنر ایران” زمان و محل اجرای نمایش‌های منتخب خیابانی تئاتر رضوی اعلام شد جشنواره فجر هنر معماری از امسال در گروه جشنواره‌های فجر برگزار خواهد شد اسماعیلی از افتتاح طرح ملی «تجلیل از الگوهای برتر آموزشگاهی» کشور خبر داد جانِ تماشاخانه سنگلج در خطر است آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد باز نشر پنج کتاب محبوب خوانندگان انتشارات بنیاد سینمایی فارابی نمایش مستندی از زنده یاد «حمید سهیلی» در موزه سینما صفحه اول روزنامه های یکشنبه دوم اردیبهشت 1403 فروش سینمای ایران در فروردین 1403 اعلام شد آیین اختتامیه دومین طنزواره استانی میرما برگزار شد کتابفروشی‌ها برای حضور در بخش مجازی نمايشگاه كتاب تهران در سامانه «بازار کتاب» ثبت‌نام کنند هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت قابل توجه اعضاى محترم خانه موسیقى ایران پورتراب؛ پیرِ دِیر موسیقی ایران امیر قادری: امروز اغلب فیلم‌های کوتاه استاندارد هستند پیشخوان مطبوعات/ صفحه نخست روزنامه های پنج شنبه اول اردیبهشت 1403 اجراهای عمومی نمایش‌های کودک و نوجوان جشنواره رضوی مشخص شدند با درگذشت پوراحمد تاریخ سینمای ایران ورق خورد کاربران کتابخانه‌های عمومی ۴۷۰۰ ساعت به طرح «بهار در بهار» اختصاص دادند شهروند – خبرنگاران بازوی رسانه‌ای سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌شوند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ آئین معرفی چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب برگزار شد بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز نمایشگاه کتاب از مهمترین رویدادهای فرهنگی است ۸ پلاتوی جدید در محل ساختمان اداره تئاتر ساخته می‌شود تدارک برنامه‌های ویژه رسانه ملی برای سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران آیین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب آخرین روزهای فروردین و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شاهکار کوبریک روی آنتن شبکه نمایش موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 5 فیلم‌نامه بزرگداشت زنده یاد مهرجویی در جشنواره فیلم مسکو اولین حضور بین‌المللی «چوپان» ‌در جشنواره «sehsüchte» آلمان «بخوانیم و بسازیم» شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد آغاز ثبت نام چهل و سومین آزمون ادواری استاندارد‌های مهارتی بخش فرهنگ و هنر فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

10

ژانر درام دادگاهی؛ جست‌وجوی عدالت با ترازوی سینما

  • کد خبر : 4151
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۲
ژانر درام دادگاهی؛ جست‌وجوی عدالت با ترازوی سینما
جشنواره فجر هر ساله با اختلاطی از مضمون و سینما در سودای الحاق تالیفات هر هنرمند بوده است، تالیفاتی که اساسا از ساختاری فرمیک و مقدمه‌ای برخوردار بوده‌اند.

سینمایی نیوز-  ماهیت عنصر دادخواهی و برخورداری از امتیازهای حقوقی در دادگاه‌ها دارای بار دراماتیک است و بنا بر آن، تولد و تکامل ژانر دادگاهی در تاریخ سینمای ایران، قابل رویت بوده است.

مقدمه؛ در نظریه اندرو تئودور پیرامون ژانر عناصر شکلی، روایی و مضمونی تثبیت شده در آثار سینمایی هستند که گونه‌ای از فیلم‌ها را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد. این تئوری که با رویکرد مرگ مولف در فرانسه کلید خورد، سبک و نوع خاصی از سینما را توصیف می‌کند و به مخاطب اجازه می‌دهد که آثار سینمایی را نه در قالب مولف‌هایشان بلکه در رعایت سبک مورد نظر تحلیل کنند.
جشنواره فجر هر ساله با اختلاطی از مضمون و سینما در سودای الحاق تالیفات هر هنرمند بوده است، تالیفاتی که اساسا از ساختاری فرمیک و مقدمه‌ای برخوردار بوده‌اند. حال اگر بخواهیم چارچوب این الگوها را در قواعد و ضوابطی کلی سر هم کنیم مستلزم برچسبی نشانه‌دار خواهیم بود. ژانر آن برچسب مورد نظر است.‌ برچسبی که ساز و کار مختص به هر فیلم را ترسیم کرده و ورود هر فرد را به جهان فیلم تسهیل می‌کند.
بنابراین ژانر -که خود کلمه‌ای فرانسوی‌ست- با دسته‌بندی آثار سینمایی، گونه‌های مختلف هنری را منطبق‌بر متعلقات خود توصیف می‌کند. حال اگر متعلقات مذکور در سیستمی فرمیک به ساحت درام جاری شوند، رسالت یکی از اصلی‌ترین قواعد سینما ادا خواهد شد. در بررسی فیلم‌های درام دادگاهی حقوقی و فیلم‌های آن در جشنواره فجر، نمونه‌هایی قابل ذکر است.

می‌خواهم زنده بمانم؛ این فیلم ورای رویکردی اتمسفریک در ساحت دادگاه از عناصری تماتیک برای اشاعه هیجان و ترسیم درام سود می‌جوید. فیلم بر مبنای معضلات زناشویی و خانوادگی کودکی را به مسلخ خودکشی می‌کشاند و مرگ او را به گردن مادرخوانده‌اش می‌اندازد. حال فرامرز قریبیان به عنوان شوهر متهم، محبت و ارادت به همسرش را در ساحت تیپاژ (وکالت) خود جاری می‌سازد و از وی دفاع می‌کند.
روایت از پس ایده خود با رویکردی ملو‌درامیک پلات خود را گسترش می‌دهد و در سودای عمق دادن به ساختارهایی مضمونی، پیرنگی‌ دیگر را در خود ایجاد می‌کند. باردار شدن متهم در قالب امری انسانی و برانگیزنده فضای ملتهب فیلم را تلطیف کرده و در ضمن آن ضرب‌الاجل اعدام را به مثابه عنصری آشنازدا در کالبد تعلیق می‌دمد. تعلیق مذکور با گرته‌برداری از الگوهای حقوقی و جرم‌شناسی به بار می‌آید.
و باز هم در نهایت اگر بخواهیم درون‌مایه‌های روایت را با توجه به کارکرد موتیف‌هایی گره‌مند بسنجیم به ساختار تعلیق می‌رسیم، تعلیقی که از بطن آن عصاره انسانیت تراوش می‌شود. البته انسانیتِ مزبور در مقطع زیبایی‌شناسی نیز تعریف می‌شود. فصل آخر فیلم با اعمال مونتاژ موازی و عاریه گرفتن از مرگ یک ماهی اهمیت زندگی و زنده‌ماندن را به شکلی بصری تئوریزه می‌کند.

کلوزآپ؛ نمای نزدیک [یا کلوز‌آپ] یکی از شاخص‌ترین فیلم‌‌های عباس‌کیارستمی با انگیزه‌هایی رئالیستی است که در تلاقی با ساحت روایت اصول مستندسازی را پیاده کرده و با طی و طریقی رئالیستی به مطلع درام نقب می‌زند. جنبه‌های مستندگونه فیلم در امتزاجی مشارکتی، نمایشی و بازتابی پیرنگ کلی اثر را تشکیل می‌دهد و به واسطه آن فرم مضمونی اثر را ترسیم می‌کنند.
فیلم بازخوانی روایتی‌ از یک کلاهبرداری است که در آن حسین سبزیان خود را در کالبد محسن مخملباف در آورده و به خانواده آهن‌ خواه معرف می‌کند تا به نحوی بتواند تمایلات نفسانی خود را در ارتباط با سینما ارضا کند.
کیارستمی با بیانی پیرنگ در پیرنگ ایماژی که از کلاهبرداری مزبور شکوفا می‌شود را دراماتیزه می‌کند و با تکیه بر آگاهی مخاطب از این رویداد پارامترهای تعلیق را بر منطق مونتاژ سوار می‌کند.
به بیانی دیگر فیلم‌ساز استقلال فرمیک را از روایت می‌گیرد و آن را در کرانه‌ٔ رئالیسم متبلور می‌کند. کرانه‌ای که در فضای دادگاه و پاسگاه با توجه به جستارهای فیلم‌ساز شکل گرفته است. در واقع روایت اثر -و منطق دراماتیک آن- همواره منوط‌بر ضوابط دادگاه در ساحت ذهن مخاطب نائل می‌گردد‌. از طرف دیگر نیز حیات حضوری، بیانی و زیستی دادگاه به پیرنگ داستانگوی اثر وابسته است. در نتیجه دیالکتیک این دو الگو سنگ‌بنای انسانیت را در اثر تعبیه می‌کند.
کلوزآپ جلوتِ حقیقیِ سینمایی واقع‌گراست که در هیئت احساسات جان می‌گیرد و بر طبق اساسی آرتیستیک در سبک و گونه خود یکه تازی می‌کند.

من مادر هستم؛ فیلم من مادر هستم ساخته فریدون جیرانی با جامه انسانیت روایت‌گر اضمحلالی درون خانوادگی می‌شود که از پس آن رویدادی غیر مترقبه ساطع می‌شود. رویداد مزبور در مقطعی پساساختارگرا پیکره جامعه را به لرزه در می‌آورد و برای نخستین بار پس از انقلاب با زبانی انتقادی امور غیراخلاقی را سلب می‌کند. فیلم با الگویی پی‌رفتی قصد دارد جایگاه والای مادر را در دادگاه تکوین ببخشد و از بطن آن غنای خانواده را به جنگ روابط غیراخلاقی روانه کند.
در نهایت فیلم من مادر هستم نگینی خرد و یگانه در تالاب سینمای ایران است که با برجستگی‌هایی نمایشی و ملو‌درامیک افکار جامعه را متوجه خود می‌کند، در این اثنا حضور دادگاه به مثابه فضایی قداست‌وار پیکره حقانیت را صیقل می‌دهد.

هیس دخترها فریاد نمی‌زنند؛ دادگاه مضاف‌بر نمایشِ امور عقیدتی و حقانی می‌تواند قلمرویی برای اشاعه فرهنگ آسیب‌شناسی در ساحت جامعه باشد و در مسیر چنین رویکردی هنجارهای نامطلوب را برجسته و آن‌ها را سرکوب کند.
پوران درخشنده در دنباله راه من مادر هستم با فیلم هیس دخترها فریاد نمی‌زنند پُرتره‌ای روایت‌مدار از دغدغه‌ای نامانوس با جامعه خلق کرده و بر ساحت فرهنگ گسیل می‌دارد. او از حجاب‌های پوشالی همچون آبرو و حیثیت عبور کرده و به سانِ پتکی آرمانگرا بر سر اذهان خفته فرود می‌آید تا نیمه تاریک مسائل اخلاقی را روشن سازد.
او با منطق انسانیت ورای ملازمات دادگاهی حکم اخلاق‌گرایی را در ایماژهایی ملتهب صادر می‌کند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=4151

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.