سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل 7643 امروز 0

خبر فوری

استقبال از بهار با سبد رنگارنگی از فیلم های سینمایی در روزهای پایانی سال وزیر فرهنگ: فروش فیلم‌های سینمایی به یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید حضور پررنگ فیلم‌های کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران در جشنواره‌های جهانی اعلام جدول حمایت‌های موسسه سینماشهر از سینماهای کشور تاسیس بنیاد تئاتر ملی تصویب شد حضور فیلم‌های دو کارگردان فیلم‌اولی شهرستانی در اکران نوروزی سینما معرفی هیات انتخاب بخش مستند جشنواره اقوام اکران آنلاین فیلم کوتاه «تکه‌ای از تو» در فیلم نت اکران بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» از 23 اسفند در گروه سینمایی هنر و تجربه شب قهرمان در سینمای ایران رقابت به جای انحصار نمایش فیلم برای اولین بار تقدیر از همکاران مرکز گسترش قطعاتی از فرامرز پایور منتشر شد بهار پر رونق اکران بررسی و تدوین کلیات برنامه های سال 1403 سازمان سینمایی کشور اکران آنلاین فیلم‌های کوتاه «آمین صحرایی» در فیلم‌نت ظاهرا باید سینمای مستقل را بازتعریف کنیم ! 6 مستند در مرکز گسترش اکران می‌شوند جزئیات سند ملی موسیقی منتشر شد 4 جایزه جشنواره پویانمایی برای مرکز گسترش دیدار حمیدی مقدم و صنوف سینمای مستند اساسنامه بنیاد ملی پویانمایی ایران ابلاغ شد ساخت 5 انیمیشن درباره غزه در مرکز گسترش/ از انیماتورهای جوان حمایت می‌کنیم اساسنامه بنیاد ملی پویانمایی ایران ابلاغ شد معرفی اعضای هیات انتخاب و فیلم‌های سومین رویداد «تصویر دهم» «بچه زرنگ ٢» در راه است فراخوان اولین رویداد ملی پیچینگ تخصصی فیلم کوتاه تجربی منتشر شد رشد مخاطبان نمایش‌ کودک و نمایش ایرانی آیین­‌نامه هفتادمین جشنواره منطقه­‌ای سینمای جوان – قزوین منتشر شد بازگشایی سامانه ثبت طرح مرکز گسترش از اردیبهشت 1403 پنجمین هفته فیلم و عکس استان تهران به ایستگاه پایانی رسید+ تصاویر حضور سینماگران در پای صندوق رای در تالار وحدت نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند دعوت سازمان سینمایی برای حضور در پای صندوق های رای دومین پاتوق فیلم کوتاه از فصل نهم 13 اسفند برگزار می‌شود اکران نوروزی بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» در گروه سینمایی هنر و تجربه نمایش 6 مستند در 2 روز بابک شهرکی «سنگ خارا» را منتشر کرد پنجمین هفته فیلم و عکس استان تهران افتتاح شد فراخوان ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران منتشر شد جلد دوم کتاب «مشق آزاد» منتشر خواهد شد ششمین هفته فیلم و عکس استان ایلام برگزار شد فراخوان جشنواره ملی فیلم کوتاه زندگی منتشر شد به همت انجمن موسیقی ایران؛«عیاران»اثر استاد احمد پژمان منتشر شد اعلام ۷ فیلم برای اکران در نوروز ۱۴۰۳ اعلام پرفروش‌ترین فیلم‌ها و سینماهای کشور در بهمن ماه پنجمین هفته فیلم و عکس انجمن سینمای جوانان – دفتر تهران برگزار می‌‌شود فیلم کوتاه تنها فرصت فیلم‌ساز برای جاه‌طلبی و خلاقیت در اجرا است آیین بخش تجلی اراده ملی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به پایان رسید

10

گزارش مراسم اختتامیه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر

  • کد خبر : 1618
  • ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۴
گزارش مراسم اختتامیه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
آیین اختتامیه سی ونهمین جشنواره فیلم فجر عصر چهارشنبه 22 بهمن ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

سینمایی نیوز- آیین اختتامیه سی ونهمین جشنواره فیلم فجر عصر چهارشنبه 22 بهمن ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ستاد اطلاع رسانی جشنواره فیلم فجر، مراسم اختتامیه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر عصر امروز چهارشنبه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

محمد سلوکی که اجرای برنامه را برعهده دارد،به روی صحنه آمد و گفت: هنرمندان در این شرایط سخت تلاش کردند تا چراغ سینمای ایران را روشن نگاه دارند. با اینکه غم از دست دادن عزیزانمان همراه ماست، اما خداقوت و آرزوی موفقیت دارم برای همه دوستانی که در این مدت تلاش کردند و آثارشان را به نمایش گذاشتند.

در ادامه سید محمد مهدی طباطبایی نژاد، دبیر جشنواره ضمن تبریک سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، گفت: به همه مخاطبان این برنامه سلام می‌کنم و به همه عزیزانی که کار نشدنی را شدنی کردند خداقوت می‌گویم.

او ادامه داد: دوماه پیش ما نمی‌دانستیم امکان برگزاری حضوری جشنواره را به خاطر کرونا داریم یا نه؛ اما چهار هزار سانس نمایش در این دوره از جشنواره با رعایت درست پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد و جشنواره روند خوبی را طی کرد.

دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر افزود: به همه هنرمندان و فیلمسازان چه کسانی که نامشان در لیست نهایی نامزدها حضور دارد و چه کسانی که فیلمشان کاندیدا نشد خسته نباشید می‌گویم. امیدوارم امسال، سال خوبی برای سینمای ایران باشد.

در ادامه کلیپی از روند برگزاری جشنواره در این ده روز پخش شد.

سلوکی مجری برنامه پس از پخش این کلیپ گفت: سالی که در حال پشت سر گذاشتنش هستیم برای ما خاطرات عجیبی را به جا گذاشت. لبخندها، دردها و رنج‌هایی که هیچگاه فراموش نمی‌شود. ادای احترام می‌کنیم به روح همه هم‌وطنانی که به دلیل شیوع ویروس «کرونا» آن‌ها را از دست دادیم. باید از علی انصاریان یاد کنم که رفتنش داغ سنگینی را بر دل اطرافیان و همکارانش گذاشت، این دوره از جشنواره به علی انصاریان ادای احترام می‌کند.

در ادامه هنرمندان یاد علی انصاریان هنرمند و بازیکن سابق فوتبال را که در ایام برگزاری جشنواره به دلیل ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفت گرامی داشتند و ایستاده به تشویق او پرداختند. حسین لامعی کلیپی از این بازیگر فقید کارگردانی کرد که پخش شد.

پس از این بخش، کلیپی از هنرمندان درگذشته یک ساله اخیر سینما پخش شد که برخی از آن‌ها به دلیل ابتلا به کرونا چشم از جهان فروبستند و جایشان تا ابد در سینمای ایران خالی خواهد ماند.

در ادامه نوبت به گرامی داشت یاد و خاطره مرحوم «چنگیز جلیلوند» هنرمند پیشکسوت دوبله رسید که او را نیز به دلیل ابتلا به کرونا امسال از دست دادیم.

محمد سلوکی، گفت: در این دوره از جشنواره قرار بر این است که نام و خاطره «چنگیز جلیلوند»، دوبلور و یکی از اساتید و هنرمندان سینمای ایران بزرگ داشته شود.

سپس کلیپی با کارگردانی مجید توکلی برای بزرگداشت این دوبلور هنرمند پخش شد.

در ادامه حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، پیروز حناچی شهردار تهران و محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر سی ونهمین جشنواره فیلم فجر به روی صحنه آمدند تا از خانواده مرحوم جلیلوند تقدیر کنند.

در غیاب خانواده دوبلور پیشکسوت، محمد مهدی جعفری،مدیرعامل موسسه «قرن بیست و یک» و دوست خانوادگی مرحوم جلیلوند به روی صحنه آمد و گفت: چنگیز جلیلوند پدر معنوی بنده وقتی از این دنیای فانی پرواز کرد، 48 ساعت بعد پدر خودم را از دست دادم. چنگیز جلیلوند با عزت بود و مردم دوستش داشتند، باشکوه زندگی کرد و باشکوه نیز پرواز کرد.

در ادامه پیام دختر جلیلوند پخش شد که کوتاه گفت: درود بر هنرمندان هم‌وطن و عاشقان فیلم فارسی، پدر من نه تنها باعث افتخار خانواده ما بلکه مورد افتخار تمام ملت ایران است.

دکتر حریرچی، شهردار تهران طی سخنانی بیان کرد: چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تبریک عرض می‌کنم و یاد از دست دادگانمان از کادر درمان، هنرمندان، ورزشکاران و تمامی ملت ایران را گرامی می‌داریم.

او ادامه داد: سال گذشته همین روزها بود که این بیماری منحوس آغاز شد و یکی از پیامدهایش فراگیری فقر بود که برای ما مشکلات مضاعفی ایجاد کرد، چراکه ما مسئله تحریم‌ها را نیز داشتیم. تاثیر این مسئله در جشنواره به وضوح مشهود بود و دیدیم که اغلب آثار بر محوریت فقر بودند. اتفاقا به تصویر کشیدن دردهای جامعه وظیفه هنرمندان است. ما نیز از طرح این مسائل در سینما و توجه سینماگران به مسائل اجتماعی استقبال می‌کنیم.

مسابقه بخش اقلام تبلیغات سینمای ایران

در ادامه نوبت به اهدای سیمرغ‌های بخش اقلام تبلیغات سینمای ایران رسید که ابراهیم حقیقی، میترا محاسنی، میثم مولایی داوران این بخش برای اهدای جایزه به روی صحنه آمدند.

تندیس این بخش را غلامرضا موسوی تهیه‌کننده سینما به سحاب زری‌باف برای فیلم «خورشید» اهدا کرد.

زری‌باف گفت: دوست داشتم در این لحظه از علی نیک رفتار که از دهه شصت تا به امروز نقش مهمی در این حوزه داشته تشکر کنم و جایزه را به ایشان و به مادر و روح پدرم اهدا کنم. از عوامل فیلم هم ممنونم.

سیمرغ بلورین «بهترین پوستر» به وحید عبدالحسینی برای فیلم «هفت‌ونیم» رسید.

عبدالحسینی گفت: امیدوارم این روزهای کرونایی بگذرد و حال همه ما بهتر شود.

سیمرغ بلورین بهترین تیزر و آنونس به حمید نجفی راد برای فیلم «شنای پروانه» اهدا شد.

همسر حمید نجفی راد به نمایندگی از او سیمرغ را دریافت کرد و گفت که او بی‌نظیر است.

سیمرغ بلورین فیلم کوتاه و مستند

در ادامه هیات داوران بخش «مسابقه فیلم کوتاه و مستند سینمای ایران»، سعید پور اسماعیلی، امیرتوده روستا، محمد علی فارسی، محمد کارت و سام کلانتری برای اهدای جوایز در این بخش به روی صحنه آمدند.

سیمرغ بلورین «بهترین فیلم کوتاه» به مریم اسمی‌خانی کارگردان فیلم کوتاه «وضعیت اورژانسی» رسید.

اسمی‌خانی پس از دریافت سیمرغ گفت: از اعضای هیات داوران و برگزارکنندگان جشنواره تشکر می‌کنم.

همچنین سیمرغ بلورین «بهترین فیلم مستند» به تقی امیرانی، تهیه‌کننده و کارگردان فیلم مستند «کودتای 53» تعلق گرفت.

در این بخش، متنی که تقی امیرانی نوشته بود برای حاضران قرائت شد. او در این متن نوشت: مایلم از دست‌اندرکاران جشنواره تشکر کنم.«کودتای 53» مهم‌ترین فیلم زندگی من است که یازده سال پیش کلید خورد و من در ایران عاشق سینما شدم. این مستند ادای دین من به سرزمین و هویتم است. این جازه را به همکاران مستندساز تقدیم می‌کنم که باوجود مصائب ایستادگی می‌کنند. همچنین این سیمرغ را به نام ماندگار دکتر مصدق و مردم ایران تقدیم می‌کنم.

در ادامه مراسم نکوداشت «پرویز پورحسینی» بازیگر و هنرمند با سابقه سینمای ایران که در سال جاری به دلیل ابتلا به ویروس کرونا فوت کرد، برگزار و کلیپی به کارگردانی مجید توکلی درباره ایشان پخش شد.

سپس سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد مهدی طباطبایی‌نژاد دبیر جشنواره و فرزند پرویز پورحسینی برای مراسم بزرگداشت به روی صحنه آمدند.

وحید پورحسینی فرزند این بازیگر پس از دریافت لوح یادبود پدر، طی سخنانی گفت: از تمام برگزارکنندگان این مراسم ممنونم. ما در بیمارستان صحنه‌هایی را دیدیم که فکر نمی‌کردیم در دنیا قابل انجام باشد، برای همین مراتب ادب و احترامم را به کادر درمان ادا می‌کنم.

سینما در روح و رگ و خون مردم ایران جاری است

در ادامه سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایراد سخنانی کوتاه پرداخت و گفت: سینما گرچه پدیده مدرنی در ایران است، اما به سرعت جای خود را در فرهنگ ایرانی باز کرد. ما تجربه جنگ را داشتیم و سینمای ایران که تازه به خود آمد در سال‌های آغازین جنگ با سالی 20 اثر کار خود را آغاز کرد، اما در انتهای جنگ با تولید سالی 50 فیلم از آن دوران عبور کردیم.

او ادامه داد:امسال هم شرایط شیوع ویروس کرونا را داریم که با وجود شرایط سخت تولید و اکران، بیش از 50 اثر تولید شدند که شاهد اکران 16 اثر از این میان در جشنواره بودیم. این حاکی از این است که سینما در روح و رگ و خون مردم ایران جاری است. در ادامه از هنرمندان و عوامل برگزارکننده جشنواره ممنونم که چراغ سینمای ایران را روشن نگاه داشتند.

سپس کلیپی از پلان‌های فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ جشنواره با صدای محسن چاووشی پخش شد.

در ادامه نوبت به اهدای جوایز بخش سودای سیمرغ رسید. هیات داوران بخش «مسابقه سینمای ایران»، (سودای سیمرغ) متشکل از محمد احسانی، ساره بیات، سید جمال ساداتیان، مصطفی کیایی، نیما جاویدی و مرتضی پور صمدی برای اهدای جایزه در این بخش به روی صحنه آمدند و سید جمال ساداتیان به نمایندگی از هیات داوران به قرائت بیانیه هیات داوران پرداخت.

در متن این بیانیه امده است: «هیئت داوران سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر ضمن قدردانی از تلاش تک‌تک عوامل و دست‌اندرکاران 57 فیلم بخش مسابقه سینمای ایران لازم می‌داند قبل از اعلام برندگان این دوره به چند نکته اشاره نماید:

1 – تاثیر حضور کم‌رونق بخش خصوصی در سال پاندمی و در پی آن کاهش حدود 40 درصدی تولیدات سینمای ایران بر کیفیت کلی فیلم‌ها، قابل پیش‌بینی بود. در این میان اما روزنه امید برایمان پروبال گرفتن عنصر تخیل در داستان‌پردازی در بخش قابل‌توجهی از فیلم‌ها بود، عنصری که سینمای ایران و مخاطبانش در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارند. تنوع ژانر و فضاهای مختلف میان 57 فیلم بخش مسابقه فارغ از کیفیت‌شان، فرضیه تک‌ژانری بودن سینمای ایران را باطل کرد. این نشانگر آن است که سینمای ایران پتانسیل آن را دارد که به فیلم‌های تکراری محدود نشود و به تنوع گونه روی بیاورد.

2- در تمام این روزها بر آن بودیم که فارغ از برخی فضاسازی‌های خارج از عرف رسانه‌ای در دنیای مجازی فقط و فقط با معیارهای تخصصی و کارشناسانه به قضاوت آثار بنشینیم. متاسفانه امسال فضای مجازی بیش از هر زمان دیگری به جای انعکاس نظرات واقعی منتقدان و صاحب‌نظران و مخاطبان محلی شده بود برای تبلیغات فیلم‌هایی خاص و امید است که در سال‌های آتی شاهد رقابت هر چه سالم‌تر و بی‌حاشیه‌تر فیلم‌ها در کنار یکدیگر باشیم.

3- خوشحالیم که بخش قابل توجهی از فیلم‌های مهم امسال بر پایه اقتباس ساخته شده بودند و این می‌تواند نویدگر آغاز جریانی جدی در سینمای اقتباسی‌مان باشد.

4- با توجه به اهمیت فیلم‌های خارج از جریان اصلی و موسوم به هنروتجربه هیئت داوران اصرار بر این داشت علی‌رغم کیفیت پایین‌تر از حد این فیلم‌ها در این دوره از جشنواره بخشی جداگانه جهت نمایش منتخب این فیلم‌ها برای اصحاب رسانه در جشنواره ایجاد شود که متاسفانه به خاطر شرایط کرونا این مهم از طرف جشنواره ممکن نشد. امیدواریم در سال‌های آینده بخش مستقل فیلمسازان اول و بخش مستقل سینمای تجربی در جشنواره فجر شکل بگیرد تا باعث رشد و پویایی این جریان سینمایی شود.

در پایان با آرزوی سلامتی برای مردم کشور عزیزمان ایران و تمامی مردم جهان امیدواریم چراغ سینماهای کشورمان که به بهانه جشنواره روشن شد دیگر هرگز خاموش نشود.»

بخش مسابقه سینمای ایران

سیمرغ بخش «بهترین جلوه‌های ویژه» به ایمان کرمیان برای فیلم «تک تیرانداز» تعلق گرفت.

کرمیان گفت: من سال‌هادر سینما دستیار بودم و حضور در صحنه یکی از آرزوهایم بود. این سومین جایزه من است. تولد مصطفی کیایی را تبریک می‌گویم و دست پدر و مادرم را می‌بوسم و از همسر و دخترم تشکر می‌کنم.

در ادامه سیمرغ بلورین بخش «بهترین جلوه‌های بصری» به فرید ناظر فصیحی برای فیلم «ابلق» رسید.

ناظر فصیحی، طی سخنانی بیان کرد: از هیات داوران ممنونم که من را شایسته دریافت جایزه دانستند و از خانواده فیلم «ابلق» و تیمی که همدلانه کنار من بودند و همینطور خانواده‌ام تشکر می‌کنم. او جایزه خود را به همسرش تقدیم کرد.

سیمرغ بلورین «بهترین چهره‌پردازی» به ایمان امیدواری برای فیلم «ابلق» اهدا شد.

سیمرغ بلورین «بهترین طراحی لباس» به مارال جیرانی برای فیلم «بی همه چیز» تعلق گرفت.

جیرانی، گفت: از هیات داوران تشکر می‌کنم این اولین جایزه حرفه‌ای من است و خوشحالم که برای «بی‌همه چیز» این جایزه را گرفتم.

سیمرغ بلورین در بخش «بهترین طراحی صحنه» به سهیل دانش اشراقی برای فیلم «روزی روزگاری آبادان» اهدا شد.

سهیل دانش اشراقی نیز طی سخنانی بیان کرد:خوشحالم که از ایران نرفتم چون رفتن همیشه چاره رفتن نیست . از حمیدرضا آذرنگ، علی اوجی و دستیارانم تشکر می‌کنم. همچنین از آقای طباطبایی‌نژاد و هیات داوران نیز کمال تشکر را دارم.

سیمرغ بلورین در بخش «بهترین صدابرداری» به رشید دانشمند برای فیلم «یدو» رسید.

دانشمند، طی سخنانی بیان کرد: از هیات داوران و عوامل فیلم تشکر می‌کنم. تنها ثروت من در این دنیا خانواده‌ام هستند و باافتخار جایزه‌ام را به آنان تقدیم می‌کنم.

سیمرغ بلورین در بخش «بهترین صداگذاری» به امیرحسین قاسمی برای فیلم «یدو» تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین در بخش «بهترین موسیقی متن» به حامد ثابت برای فیلم «بی‌همه‌چیز» اهدا شد.

حامد ثابت ضمن تشکر از هیات داوران و تهیه کننده و کارگردان این فیلم جایزه خود را به نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران تقدیم کرد.

سید محمد مهدی طباطبایی‌نژاد، دبیر جشنواره و حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی نیز برای اهدای جوایز به روی صحنه آمدند.

در این بخش نوبت به اهدای سیمرغ بلورین بهترین تدوین رسید که هیات داوران سیمرغ این بخش را به عماد خدابخش برای فیلم «بی همه چیز» اهدا کردند.

خدابخش ضمن تشکر از اساتید خود جایزه را به پدرش اهدا کرد که در سخت‌ترین شرایط همراه او بود و از او همانند کاراکتر فیلم «تی تی»ایدا پناهنده خواسته است که آدم خوبی باشد.

دیپلم افتخار در بخش «بهترین فیلمبرداری» به محمد رسولی برای فیلم «زالاوا» رسید.

رسولی، گفت: از هیات داوران، ارسلان امیری، عوامل فیلم و یک نفر دیگر تشکر می‌کنم.

مرتضی نجفی، نیز برای فیلم‌های «روشن» و «یدو» برنده سیمرغ بلورین در بخش «بهترین فیلمبرداری» شد.

نجفی، گفت: از هیات داوران ممنونم که برای دو سال پیاپی من را لایق جایزه دانستند و از کارگردانان هر دو اثر بابت اعتمادشان تشکر می‌کنم.

سیمرغ بلورین در بخش «بهترین بازیگر نقش مکمل مرد» به پوریا رحیمی سام، برای فیلم «زالاوا» اهدا شد.

رحیمی سام ضمن تشکر از هیات داوران گفت: احترام ویژه به نامزدهای این بخش دارم و خوشحالم که این جایزه به من رسید، از عوامل فیلم شریف «زالاوا» ممنونم و ارسلان امیری که سال‌هاست او را می‌شناسم. من به نمایندگی از تمام بازیگران این فیلم اینجا هستم. چهارده سال پیش در همین روز پدرم را از دست دادم و در آن زمان نتوانستم در مراسم خاکسپاری‌اش باشم، چهارده سال است که منتظر این روز هستم و حالا این جایزه را با خود به خانه می‌برم.

سیمرغ بلورین در بخش «بهترین بازیگر نقش مکمل زن» به گلاره عباسی برای فیلم «ابلق» تعلق گرفت.

عباسی بیان کرد: خوشحالم که در جمع صمیمی و دوستانه این جایزه را میگیرم و از هیات داوران و نرگس ابیار تشکر می‌کنم که به من دراین مدت اعتماد کرد. از خانواده فیلم «ابلق»تشکر می‌کنم و ممنونم از همگی. پیش از این که اینجا بیایم پدرم کفت اگر جایزه گرفتی از ما تشکر نکن، از آن‌جایی که هیچ‌وقت دختر حرف ‌گوش کنی نبودم، این بار نیز جایزه را به پدر و مادرم تقدیم می‌کنم.

سیمرغ بلورین در بخش «بهترین بازیگر نقش اصلی مرد» به رضا عطاران برای فیلم «روشن» رسید.

عطاران ضمن تشکر از هیات داوران افزود: به روح‌الله حجازی بابت فیلم خوبش و انتخاب من تبریک می‌گویم. دوست دارم از عوامل فیلم «شیشلیک» هم تشکر کنم. امیدوارم برای هر شهر یک آمپول‌زن نداشته باشیم و تزریق واکسیناسیون سراسری هرچه سریع‌تر انجام شود تا این بیماری ریشه کن شود.

دیپلم افتخار در بخش «بهترین بازیگر نقش اصلی زن»، به ستاره پسیانی برای نقش‌آفرینی در فیلم «یدو» اهدا شد.

پسیانی، گفت: خیلی خوشحالم که اینجا هستم و از هیات داوران و گروه فیلم «یدو» سپاس‌گزار هستم. از پدر و مادرم که من را با دنیای هنر و زندگی کردن در این قاب جادویی آشنا کردند، ممنونم.

در ادامه سیمرغ بلورین این بخش توسط محمدمهدی طباطبایی‌نژاد به رویا افشار برای بازی در فیلم «مامان» اهدا شد.

افشار گفت: مطمئنم این انتخاب برای کروه داوری سخت بود و من تشکر می‌کنم. افتخار می‌کنم که تلاش کردم که چهره‌ای صادق از مردم را ارائه دهم و از مردم کشورم سپاسگزارم و آرزوی روزهای خوب برای مردم سرزمینم دارم.

دیپلم افتخار در بخش «بهترین کارگردانی فیلم اول» به حسین دارابی کارگردان فیلم «مصلحت» تعلق گرفت.

دارابی، طی سخنانی بیان کرد: از هیات داوران تشکر می‌کنم و خدارا شاکرم که از بچگی کنار من بوده و به حضرت ولیعصر (ع) سلام می‌کنم و از عوامل فیلم، خانواده، همسر و دو فرزندم تشکر می‌کنم.

در ادامه سیمرغ بلورین «بهترین کارگردانی فیلم اول» به ارسلان امیری برای فیلم «زالاوا» اهدا شد.

امیری اظهار کرد: جایزه طبق آیین‌نامه به کارگردان اهدا می‌شود، اما این جایزه سنگین دسترنج تمامی عوامل است و از هیات داوران ممنونم و امیدوارم سلامت به سینمای ایران برگردد و مدافعان سلامت، سالم باشند. من فیلمسازی را از آیدا پناهنده، همسرم آموختم.

سیمرغ بلورین در بخش «بهترین فیلم‌نامه اقتباسی» به محسن قرایی و محمد داوودی برای فیلم «بی‌همه‌چیز» رسید.

قرایی از هیات داوران و عوامل فیلم تشکر کرد.

در ادامه محمد داوودی کفت: امسال سال سختی برای سینما بود و امشب جای خالی مردم را بیش از هر زمان دیگری حس کردیم. امیدوارم هرچه سریع‌تر از این ویروس نکبت رها شویم. از عوامل کار تشکر می‌کنم به بازیگران فیلم می‌گویم، که در جان و دل مردم همیشه ماندگار هستید.

سیمرغ بلورین در بخش «بهترین فیلم‌نامه» به آیدا پناهنده، تهمینه بهرام و ارسلان امیری برای فیلم «زالاوا» رسید.

تهمینه بهرام یکی از نویسندگان فیلمنامه، گفت: از ارسلان امیری بابت اعتمادشان ممنونم. حالا که سیمرغ بهترین فیلمنامه در دستم است نمی‌توانم از فیلمنامه «تی‌تی» به کارگردانی آیدا پناهنده یاد نکنم.

ارسلان امیری، به زبان کردی صحبت کرد وادامه داد: این فیلم در کردستان ساخته شده و جایزه را به مردم کردستان تقدیم می‌کنم.

سید عباس صالحی، وزیر ارشاد برای اهدای سیمرغ در بخش جایزه ویژه هیات داوران به روی صحنه آمد و جایزه این بخش به محسن قرائی برای فیلم «بی‌همه‌چیز» تعلق گرفت.

قرائی از هیات داوران تشکر کرد.

سیمرغ بلورین بخش «بهترین کارگردانی» نیز به مهدی جعفری برای فیلم «یدو» تعلق گرفت.

مهدی جعفری، گفت: به مردم خون‌گرم و مدافع آبادان ادای دین می‌کنم. این آثار بخشی از هویت سینمای ایران هستند و به نظرم هر سیمرغی که اینجا داده می‌شود، یک گروه پشت آن ایستاده است، از همه عوامل فیلمم سپاس‌گزارم.

سیمرغ بلورین در بخش «بهترین فیلم» به محمدرضا مصباح، تهیه‌کننده فیلم «یدو» رسید.

مصباح به همراه میلاد صویلاوی بازیگر کار به روی صحنه آمد و ضمن ادای دین به فیلم «باشو غریبه کوچک» گفت: به روح بزرگ شهدای امنیت و سلامت سلام می‌فرستم. افتخار می‌کنم در رقابتی حاضر بودم که فیلم‌های ارزشمندی در آن حضور داشتند. دوست داشتم گروه سازنده فیلم برای دریافت این سیمرغ روی صحنه حضور داشتند که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی این امکان فراهم نشد. از «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» و «بنیاد سینمایی فارابی» تشکر می‌کنم.

او ادامه داد: «یدو» سخت‌ترین و متفاوت‌ترین کار من بود و همه عوامل جهادمندانه پای این کار ایستادند. امیدوارم ساخته شدن این قبیل فیلم‌ها بتواند به بهتر شدن وضعیت معیشت مردم خوزستان کمک کند. ما در بخش‌های زیادی نامزد شدیم اما نامزدی میلاد صویلاوی برای ما افتخار بود،چرا که استعدادی جدید را به سینمای ایران معرفی کرد.

سیمرغ زرین جشنواره فیلم فجر با گرامیداشت یاد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به علی غفاری و ابراهیم اصغری، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «تک تیرانداز» اهدا شد.

ابراهیم اصغری، گفت: از خانواده عبدالرسول زرین تشکر می‌کنم که به ما اجازه دادند درباره زندگی این شهید بزرگوار فیلم بسازم، از خانواده و عوامل کار هم ممنون هستم. هیات داوران بیش از تماشای این فیلم، آن را شنید و من بسیار از این بابت خوشحالم.

علی غفاری نیز اظهار کرد: از مدیران و مسئولان مربوطه تقاضا دارم که فیلم‌های دفاع مقدس را بیشتر دریابند و کمک کنند.

منوچهر شاهسواری، مدیر عامل خانه سینما برای اهدا سیمرغ «بهترین فیلم از نگاه تماشاگران» به روی صحنه آمد.

در این بخش، فیلم‌های «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان و فیلم «بی همه چیز» محسن قرایی در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند و سیمرغ بلورین،بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به «ابلق» ساخته نرگس آبیار تعلق گرفت.

آبیار گفت: فیلم «ابلق» صدای فروخورده همه زنان در شرایط پیچیده‌ای است که جامعه به آنان تحمیل می‌کند. کار ما به تصویر کشیدن این ناهنجاری و زخم بود. امیدوارم زمانی برسد که فریاد عدالت‌خواهی کتمان نشود.

محمد حسین قاسمی نیز طی سخنانی بیان کرد: از مردم ممنونم که در این شرایط سخت ما را تنها نگذاشتند. در این سامانه در روزهای اول اختلالی ایجاد شده بود، اما خوشبختانه با رفع مشکل بیشترین آرا فیلم در نهایت به ما رسید. اگر نیاز به بررسی و رصد بیشتری هم در سامانه «سمفا» باشد این جایزه به دست ما امانت است، تا رفع ابهام شود.

سی ونهمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمدمهدی طباطبایی‌نژاد از 12 تا 22 بهمن ماه برگزار شد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=1618

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.