سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل 7643 امروز 0

خبر فوری

استقبال از بهار با سبد رنگارنگی از فیلم های سینمایی در روزهای پایانی سال وزیر فرهنگ: فروش فیلم‌های سینمایی به یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید حضور پررنگ فیلم‌های کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران در جشنواره‌های جهانی اعلام جدول حمایت‌های موسسه سینماشهر از سینماهای کشور تاسیس بنیاد تئاتر ملی تصویب شد حضور فیلم‌های دو کارگردان فیلم‌اولی شهرستانی در اکران نوروزی سینما معرفی هیات انتخاب بخش مستند جشنواره اقوام اکران آنلاین فیلم کوتاه «تکه‌ای از تو» در فیلم نت اکران بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» از 23 اسفند در گروه سینمایی هنر و تجربه شب قهرمان در سینمای ایران رقابت به جای انحصار نمایش فیلم برای اولین بار تقدیر از همکاران مرکز گسترش قطعاتی از فرامرز پایور منتشر شد بهار پر رونق اکران بررسی و تدوین کلیات برنامه های سال 1403 سازمان سینمایی کشور اکران آنلاین فیلم‌های کوتاه «آمین صحرایی» در فیلم‌نت ظاهرا باید سینمای مستقل را بازتعریف کنیم ! 6 مستند در مرکز گسترش اکران می‌شوند جزئیات سند ملی موسیقی منتشر شد 4 جایزه جشنواره پویانمایی برای مرکز گسترش دیدار حمیدی مقدم و صنوف سینمای مستند اساسنامه بنیاد ملی پویانمایی ایران ابلاغ شد ساخت 5 انیمیشن درباره غزه در مرکز گسترش/ از انیماتورهای جوان حمایت می‌کنیم اساسنامه بنیاد ملی پویانمایی ایران ابلاغ شد معرفی اعضای هیات انتخاب و فیلم‌های سومین رویداد «تصویر دهم» «بچه زرنگ ٢» در راه است فراخوان اولین رویداد ملی پیچینگ تخصصی فیلم کوتاه تجربی منتشر شد رشد مخاطبان نمایش‌ کودک و نمایش ایرانی آیین­‌نامه هفتادمین جشنواره منطقه­‌ای سینمای جوان – قزوین منتشر شد بازگشایی سامانه ثبت طرح مرکز گسترش از اردیبهشت 1403 پنجمین هفته فیلم و عکس استان تهران به ایستگاه پایانی رسید+ تصاویر حضور سینماگران در پای صندوق رای در تالار وحدت نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند دعوت سازمان سینمایی برای حضور در پای صندوق های رای دومین پاتوق فیلم کوتاه از فصل نهم 13 اسفند برگزار می‌شود اکران نوروزی بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» در گروه سینمایی هنر و تجربه نمایش 6 مستند در 2 روز بابک شهرکی «سنگ خارا» را منتشر کرد پنجمین هفته فیلم و عکس استان تهران افتتاح شد فراخوان ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران منتشر شد جلد دوم کتاب «مشق آزاد» منتشر خواهد شد ششمین هفته فیلم و عکس استان ایلام برگزار شد فراخوان جشنواره ملی فیلم کوتاه زندگی منتشر شد به همت انجمن موسیقی ایران؛«عیاران»اثر استاد احمد پژمان منتشر شد اعلام ۷ فیلم برای اکران در نوروز ۱۴۰۳ اعلام پرفروش‌ترین فیلم‌ها و سینماهای کشور در بهمن ماه پنجمین هفته فیلم و عکس انجمن سینمای جوانان – دفتر تهران برگزار می‌‌شود فیلم کوتاه تنها فرصت فیلم‌ساز برای جاه‌طلبی و خلاقیت در اجرا است آیین بخش تجلی اراده ملی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به پایان رسید

11
ادای احترام حاضران به علی لندی/

گزارش مراسم افتتاحیه جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان

  • کد خبر : 1606
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰:۱۸
گزارش مراسم افتتاحیه جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان
مراسم افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان برگزار شد.

سینمایی نیوز- مراسم افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، آیین افتتاحیه این دوره از جشنواره با شعار سینما سرزمین خیال شامگاه جمعه ۱۶ مهر در شهر اصفهان برگزار شد. اجرای این مراسم را محمد سلوکی برعهده داشت.

پس از قرائت آیاتی چند از قرآن کریم توسط قاریان نوجوان و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، مجری نوجوان مقدمه‌ای قرائت کرد و کلیپی از برنامه‌ها و فیلم‌‌های خاطره‌انگیز کودکان و نوجوانان پخش شد.

در ابتدای مراسم محمد سلوکی در قامت لباس یک فضانورد، روی سن فرود آمد و گفت: من با خیال خود سفری به فضا داشتم و پای حرف بچه‌ها نشستم. در این چند روز برگزاری جشنواره قرار است سفری به سرزمین خیال‌انگیز سینما داشته باشیم.

اجرای قطعه‌ای ترکیبی از هنرهای نمایشی، موسیقی و نمایش عروسکی توسط گروه‌های کودک و نوجوان و هنرمندان فعال در عرصه هنرهای نمایشی کودکان در بازه زمانی ۱۰ دقیقه‌ای از دیگر برنامه‌های آیین افتتاحیه بود و اجرای بازی های نوستالژی دهه ۶۰ و حضور گروه “آب نبات” با سرپرستی عمو مسعود با اجرایی متناسب با شعار امسال جشنواره نشاط خاصی را در سالن برگزاری این آیین ایجاد کرد.

پخش کلیپ‌هایی برای معرفی آثار حاضر در بخش مسابقه فیلم‌های بلند داستانی و فیلم‌های کوتاه از جمله بخش‌های بعدی این مراسم بود.

آیین افتتاحیه با حضور علیرضا تابش؛ دبیر جشنواره سی‌وچهارم روی سن ادامه پیدا کرد. تابش ضمن تبریک فرارسیدن ماه ربیع‌‌الاول و روز جهانی کودک گفت: این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان و المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران را در روزهایی آغاز می‏‌کنیم که بهترین نام برای آن، دوران آغازها و پایان‌هاست.

او ادامه داد: جشنواره‏ امسال به یک روایت آخرین جشنواره‏‌ قرن و به روایتی دیگر، نخستین جشنواره قرنی جدید محسوب می‏‌شود؛ قرنی که در آستانه‏ آن ایستاده‏‌ایم، سرشار از فرصت‌ها، تهدیدها و واقعیت‏‌هایی نوین است که مخاطبان امروز جشنواره، سرنوشت کشورمان را با ملاحظه‏ تمام این شرایط رقم خواهند زد. این دوره از جشنواره را می‌توان، جشنواره عرضه‏ محصولات سینمایی، برای مهمترین نسل قرن آینده دانست؛ نسلی که باید کشور را در دنیای نو، بازتعریف و از قدرت، فرهنگ، غرور و هویت آن پاسداری کند.

دبیر جشنواره اظهار داشت: کشور ما، و جهان، این قرن نو را با بیماری همه‌گیر و سوگواری آغاز کرده‏‌اند، بحران کرونا نخستین خاطره‏ جمعی نسلی است که مخاطبان فیلم‌های این دوره از جشنواره محسوب می‏‌شوند؛ اگرچه مصیبت‌های ناشی از این پاندمی سهمگین و اندوهناک است اما دستکم این تضمین را برای ما به همراه دارد که نسل آینده، از همان کودکی، کلنجار رفتن با شرایط سخت و ارزش همکاری و کار گروهی در مواجهه با بحران‌های بزرگ را تجربه کرده و آموخته است.

او ادامه داد: این نسل، نسلی متفاوت خواهد بود که بنابر همین تفاوت، به هنر و آثاری متفاوت نیز نیاز خواهد داشت و دنیایی بسیار متفاوت با نسل‌های پیشین را پیش روی خود تجربه خواهد کرد.

امید من آن است که هنرمندان و فیلمسازان این سال‌های ما، منطبق با این شرایط جدید و بر مبنای الزامات این عصر نو آثارشان را طراحی و تولید کرده باشند.

دبیر جشنواره توضیح داد: آنچه بر عهده‏ ما بود و هست، طراحی و اجرای جشنواره‏ای هم‌تراز با این قرن جدید بود که تلاش کرده‏‌ایم با به رسمیت شناختن ظرفیت‌های فضای مجازی، نواندیشی در طراحی بخش بین‏‌الملل، دسترس پذیر کردن جشنواره برای همه گروه‌ها و به خصوص معلولان، فراگیری جشنواره در همه‌ کشور به صورت فیزیکی و برخط و افزودن بخش‌های مرتبط با رسانه‏‌های نوین، به جشنواره هویتی جدید ببخشیم.

تابش عنوان کرد: امید دیگرم آن است که این مسیر در سال‌های آینده، به شکلی مستمر ادامه داشته باشد و نام زیبای اصفهان بر تارک این رویداد مهم سینمایی بدرخشد. در تمام این سال‌ها، و به خصوص این چندسالی که به صورت ویژه در جایگاه دبیر جشنواره، در خدمت هنرمندان گرانقدر و کودکان و نوجوانان کشورم بودم، جز امید، پویایی و توان، دریافت دیگری از این نسل نداشتم؛ اطمینان دارم، آینده‏‌ای که این نسل در طول قرن پیش رو، خلق خواهند کرد، آینده‏‌ای جذاب و دوست‏‌داشتنی‏‌تر از امروز است، شاید این نوید، بهترین پایان برای سخنانی باشد که چه بسا برای آخرین بار به عنوان دبیر جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان ایران، در مراسم افتتاحیه این جشنواره و در اصفهان ایراد خواهم کرد.

او اضافه کرد: امیدوارم زحمات خالصانه همکارانم در این جشنواره به مذاق کودکان و نوجوانان کشورم خوش آید، و روزهایی شیرین را در ذهنشان رقم بزند.

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان در شرایطی برگزار می‌شود که ۵۱ هزار کودک ایرانی، در غم از دست دادن پدر و مادر عزیزشان به خاطر کرونا، سوگوارند.

او در پایان تاکید کرد: جامعه هنری ایران در برابر آینده این کودکان معصوم، خود را مسئول می‌داند، همین جا به همه‌ این کودکان ادای احترام می‌کنم و جشنواره امسال را با نام و یاد نوجوان قهرمان و ایثارگر «علی لندی» افتتاح خواهیم کرد.

در پایان حضار به احترام علی لندی و همه کودکان و نوجوانان قهرمان میهن‌مان، ایستادند.

آیین افتتاحیه ‌جشنواره با ادای احترام به علی لندی ادامه یافت و همه حاضران در آیین افتتاحیه صورتک‌های علی لندی را بر چهره گذاشتند و به یادبود او کلیپی هم پخش شد.

سپس محمد سلوکی مونولوگی تک نفره را قرائت کرد و از علیرضا قاسم‌زاده؛ شهردار اصفهان دعوت کرد ‌که سخنانی را برای حضار ایراد کند.

قاسم‌زاده در ابتدا عنوان کرد: خوشحالم که اولین مواجهه من با مردم شهرم در چنین اتفاق بزرگ فرهنگی و هنری شکل گرفت. اصفهان همیشه شهر زندگی بوده و امانتی است که به دست ما رسیده و باید روز به روز در حفظ و نگاهداری آن کوشا باشیم.

او ادامه داد: من درخواست کردم که زمان سخنرانی من بین من و شهرداران آینده (کودکان و نوجوانان حاضر در سالن) تقسیم شود. جشنواره از رویداد هفتگی باید به جریان مستمر در طول سال برگزار شود. امیدواریم دبیرخانه دائمی جشنواره در شهر ما ساکن شده و نوجوانان در طول سال از طریق دبیرخانه با جشنواره در ارتباط باشند و شاهد رونق و تبلور آن باشیم.

صحبت‌های نوجوانان از اینکه اگر شهردار شوند، چه کاری انجام خواهند داد، ادامه برنامه آیین افتتاحیه بود. یکی از نوجوانان شهر اصفهان در بیست سال آینده را اینطور تشریح کرد: همیشه فکر می‌کردم که وقتی بزرگ شدم دلم می‌خواهد قهرمان شوم اما امروز علی لندی به من نشان داد که قهرمانان می‌توانند نوجوان هم باشد.

دختر نوجوان دیگری آرزو داشت که اگر در آینده شهردار شود زاینده رود را همواره پر از آب نگاه می‌‌‌دارد.

کم شدن اختلاف طبقاتی در شهر و توجه به کودکان دیگر آرزوهای مطرح شده توسط نوجوانان در آیین افتتاحیه بود.

سپس محمد سلوکی درباره ایستادگی مقابل ویروس «کرونا» سخنانی را بیان کرد و در ادامه، داوران این دوره از جشنواره معرفی شدند.

ادامه مراسم به اجرای موزیکال و مهیج جناب‌‌خان اختصاص داشت که حال و هوای دیگری به سالن جشنواره و حاضران بخشید.

مراسم با قصه‌خوانی محمد سلوکی با مضمونی قهرمان‌پرور و آموزش رشادت و شجاعت به کودکان و نوجوانان ادامه پیدا کرد.

ادامه مراسم به برگزاری یادبودی برای علی سلیمانی؛ هنرمندی که به تازگی او را براثر ابتلا به کرونا از دست دادیم، اختصاص داشت و بخش‌هایی از بازی او در فیلم سوییپر پخش شد.

در ادامه مراسم، پیام محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز خوانده شد. متن پیام بدین شرح است:

به نام خدا

جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، به واسطه‌ی حضور زلال فرزندان این سرزمین، همواره میعادگاه همدلی‌های مهربانانه بوده است. رویاپردازی‌های کودکانه و نوجوانانه مولد نشاط و سرزندگی بوده و رنگ امید و آرزو به نقش واقعیت‌های جهان امروز می‌زند.

از آنجا که سینمای ملی ایران زمین، جایگاهی شایسته در عالم هنرهای ماندگار در سطح جهان به خود اختصاص داده است، اهمیت جشنواره‌ی کودک و نوجوان بر کسی پوشیده نیست.

امید است هنرمندان و فیلمسازان متعهد ایرانی با بهره‌گیری از فرهنگ ناب و انسان‌ساز اسلامی، پرورش دهنده‌ی نسل‌هایی باشند تا علاوه بر اینکه در تقابل با نظام‌های سلطه، یارای ایستادگی و مقاومت داشته باشند، نقشی موثر و پیشتاز در بازسازی تمدن نوین اسلامی و حرکت به سمت قله‌های تعالی و پیشرفت ایفا کنند.

شعار امسال جشنواره با عنوان «سینما سرزمین خیال» بیانگر رسالت خطیر هنر هفتم در حفظ روحیه رویاپردازی و نشاط آفرینی برای کودکان و نوجوانان سرزمین ما و همه جهان است تا در دوران سختی که به واسطه همه گیری بیماری کرونا بر ما گذشت، با جادوی سینما به فردایی سرشار از آرامش و دوستی بیندیشیم و از داغ کودکان و نوجوانان و خانواده‌های سوگوار و آسیب دیده‌ی این بلای عالم‌گیر بکاهیم.

از اولویت‌های سینمای ایران، ارتقاء کمی و کیفی آثاری با محوریت کودکان و نوجوانان امروز، آینده‌سازان فردایی بالنده و افتخار آفرین برای ایران اسلامی است. امید است این امر با بسیج و همدلی هنرمندان و نهادهای فرهنگی در آینده‌ای نزدیک به بار بنشیند.

برپایی این رویداد فرهنگی با رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی که حفظ و صیانت از ارزش‌های فرهنگی را وظیفه بزرگ خود می‌داند، برگ زرین دیگری بر دیباچه خاطرات و خرد جمعی کودکان این سرزمین خواهد افزود.

در ادامه بیانیه داوران نوجوان توسط خود آن‌ها به دو زبان فارسی و انگلیسی قرائت شد.
پایان‌بخش آیین افتتاحیه، آتش‌بازی و اعلام آغاز این دوره با شعار سینما سرزمین خیال توسط مجری برنامه بود.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=1606
  • ارسال توسط :
  • منبع : ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، سینما سینما
  • 307 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.