سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 23 November - 2024
کل 8656 امروز 0

خبر فوری

نشست خبری رویداد صاحبدلان برگزار شد/ رشت میزبان بخش بین‌الملل رویداد صاحبدلان شب یادبود احمد آقالو برگزار شد فروش نهایی دوره سوم گروه سینمای فرهنگ اعلام شد رائد فریدزاده: مرور زمان اصالت بنیاد فارابی را بیش از پیش نمایان می کند گلاب آدینه جدیدترین نمایش خود را به صحنه می‌آورد سرپرست بنیاد سینمایی فارابی معرفی شد کتاب تاریخ موسیقی استان همدان رونمایی شد یک کمدی در قاب شبکه نمایش معرفی آثار راه‌یافته در بخش خیابانی جشنواره تئاتر «سودای عشق» نقدی بر انیمیشن «ببعی قهرمان» سلین حسین‌پور بازیگر فیلم‌های کوتاه «کودکی»، «نگاه» و «رخ» درگذشت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه سوم آذر ۱۴۰۳ سفر استانی مدیرکل به پایتخت فرهنگی ایران حسین نوروزیان درگذشت فروش ۲۰۵ میلیارد تومانی سینماها در آبان مازیار سیدی دچار حمله قلبی شد گمشده اصلی ما گفت‌وگو است فروش ۵ میلیارد تومانی «باغ کیانوش» ابراهیم قادری درگذشت کدام مستند تندیس حافظ را تصاحب می کند؟ عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ نشست کارنامه حرفه ای و آثار عزت الله انتظامی در خانه سینما برگزار شد نخستین نشست «نقد کتاب سینمایی» به همت «انجمن صنفی مدرسان سینما» برگزار شد فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه مجمع عمومی انجمن صنفی انیمیشن برگزار شد نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب اعضای هیئت‌علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد منصوب شدند مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم

3
با یک کارنامه درخشان؛

اوون رویزمن فیلمبردار «جن گیر» درگذشت

  • کد خبر : 12660
  • ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
اوون رویزمن فیلمبردار «جن گیر» درگذشت
فیلمبردار «جن گیر»، «ارتباط فرانسوی» و «شبکه» در ۸۶ سالگی از دنیا رفت.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، اوون رویزمن که فیلمبردار بسیاری از فیلم‌های برتر نسل پیش بود، در ۸۶ سالگی درگذشت.

رویزمن پنج بار برای «ارتباط فرانسوی»، «جن‌گیر»، «شبکه»، «توتسی» و نیز «وایات اِرپ» وسترنی از سال ۱۹۹۴ نامزدی اسکار را کسب کرده بود. وی سال ۲۰۱۷ یک جایزه اسکار افتخاری برای نقش موثرش در صنعت سینما دریافت کرد.

وی همچنین در سال ۱۹۷۲ برای فیلمبرداری فیلم ویژه «لیزا با یک Z» ساخته باب فوسه نامزدی امی را به دست آورده بود و سال ۱۹۹۷ نیز با جایزه یک عمر دستاورد انجمن سینماگران آمریکا تجلیل شده بود.

رویزمن با سیدنی پولاک در ۵ فیلم همکاری کرد که شامل «سه روز کندر»، «اسب‌سوار برقی»، «غیبت مالیس»، «توتسی» و «هاوانا» ‌می‌شد. اما قبل از پولاک، این فیلمبردار یک رابطه کار کلیدی با ویلیام فریدکین ایجاد کرده بود که «ارتباط فرانسوی» در سال ۱۹۷۱ حاصل آن است.

این فیلم گرچه دومین فیلمبرداری رویزمن بود اما شیوه فیلمبرداری هیجان‌انگیز و سریع تعقیب و گریز اتومبیل‌ها در این فیلم به جایگاهی ویژه در سینما دست یافت. رآلیسم مستندی که وی برای کل این فیلم با فیلمبرداری در لوکیشن‌های خیابان‌های نیویورک به کار برد، صحنه‌های فیلم را بسیار واقعی کرد.

درباره این فیلم گفته شده نتیجه فیلمبرداری «ارتباط فرانسوی» می‌تواند به خودی خود یک کتاب درسی برای فیلمبرداری باشد.

وی بار دیگر با فریدکین در فیلم «جن‌گیر» همراه شد و تلاش کرد تا به اثری دست یابد که باورکردنی باشد و این بار نه به سبک مستند «ارتباط فرانسوی» که بدون پرت کردن حواس تماشاگر سعی کرد به مخاطبان بباوراند چه اتفاقی دارد می‌افتد.

این فیلمبردار تجربه «ارتباط فرانسوی» را در «گرفتن پلهام یک دو سه»‌در سال ۱۹۷۴ تکرار و یک تعقیب و گریز تماشایی با اتومبیل را خلق کرد.

رویزمن برای فیلم «شبکه» ساخته سیدنی لومت تا حد امکان تاریکی بصری را وارد دنیای پرنور اتاق‌های خبر تلویزیون، استودیوها و اتاق‌های مدیران کرد و موجب شد تا مجله آمریکایی سینماتوگراف «شبکه» را نقطه اوج کارنامه وی و لومت بنامد.

این فیلمبردار در ژانرهای مختلفی کار کرد از درام‌های جنایی چون «ارتباط فرانسوی» و «باندی که نمی‌توانست مستقیم شلیک کند» جیمز گلداستون، «گرفتن پلهام یک دو سه»، «زمان مستقیم» و «تیله سیاه» تا فیلم‌های ترسناک مانند «جن‌گیر» و «همسران استپفورد». اما رویزمن یک فیلم طنز کلاسیک یعنی «شبکه» و فیلمبرداری فیلم‌های تریلر چون «سه روز کندور»، «غیبت مالیس» و «تپ‌ها» و درام‌های تاریخی چون «اعترافات واقعی» و «هاوانا» تا درام‌های معاصر چون «ویژن کوئست»، «گرند کنیون» و فیلم‌های کمدی چون «دوباره بنواز سام»، «بچه دل شکسته»، «اسب‌سوار الکتریکی»، «توتسی»، «تا حد مرگ دوستت دارم»، «خانواده آدامز»، «بوسه فرانسوی»، فانتزی موزیکال «گروه کلوپ قلب‌های تنهای گروهبان فلفل» و حتی وسترن «بازگشت مردی به نام اسب» و «وایات ارپ» را در کارنامه داشت.

رویزمن علاوه بر نامزدی اسکار برای فیلم «وایات اِرپ» به کارگردانی لارنس کاسدان با بازی کوین کاستنر، برای این فیلم نامزد دریافت جایزه انجمن فیلمبرداران آمریکا (ASC) نیز شده بود.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=12660

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.