سینمایی نیوز
  • برابر با : Monday - 25 November - 2024
کل 8657 امروز 0

خبر فوری

به دنبال تخصصی‌سازی جشنواره‌های رسانه‌ای در سطح ملی هستیم نشست خبری رویداد صاحبدلان برگزار شد/ رشت میزبان بخش بین‌الملل رویداد صاحبدلان شب یادبود احمد آقالو برگزار شد فروش نهایی دوره سوم گروه سینمای فرهنگ اعلام شد رائد فریدزاده: مرور زمان اصالت بنیاد فارابی را بیش از پیش نمایان می کند گلاب آدینه جدیدترین نمایش خود را به صحنه می‌آورد سرپرست بنیاد سینمایی فارابی معرفی شد کتاب تاریخ موسیقی استان همدان رونمایی شد یک کمدی در قاب شبکه نمایش معرفی آثار راه‌یافته در بخش خیابانی جشنواره تئاتر «سودای عشق» نقدی بر انیمیشن «ببعی قهرمان» سلین حسین‌پور بازیگر فیلم‌های کوتاه «کودکی»، «نگاه» و «رخ» درگذشت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه سوم آذر ۱۴۰۳ سفر استانی مدیرکل به پایتخت فرهنگی ایران حسین نوروزیان درگذشت فروش ۲۰۵ میلیارد تومانی سینماها در آبان مازیار سیدی دچار حمله قلبی شد گمشده اصلی ما گفت‌وگو است فروش ۵ میلیارد تومانی «باغ کیانوش» ابراهیم قادری درگذشت کدام مستند تندیس حافظ را تصاحب می کند؟ عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ نشست کارنامه حرفه ای و آثار عزت الله انتظامی در خانه سینما برگزار شد نخستین نشست «نقد کتاب سینمایی» به همت «انجمن صنفی مدرسان سینما» برگزار شد فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه مجمع عمومی انجمن صنفی انیمیشن برگزار شد نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب اعضای هیئت‌علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد منصوب شدند مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است

6

باغچه‌بان اولین فعال نمایش خلاق ایران است

  • کد خبر : 17203
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
باغچه‌بان اولین فعال نمایش خلاق ایران است
باغچه‌بان اولین فعال نمایش خلاق ایران است

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از سایت خانه تئاتر، باغچه‌بان اولین کودکستان ایرانی تحت پوشش وزارت معارف آن زمان را متاثر از کودکستانی‌ ارمنی در تبریز و به سال 1301 به نام باغچه اطفال تاسیس کرد و به جابر باغچه‌بان تغییر نام داد. او می‌گوید: «تا پایان سال 1301 در دبستان بلوری در تبریز خدمت کردم. اواخر سال دوم خدمتم بود که آقای فیوضات در راس اداره فرهنگ آذربایجان قرار گرفت. او از پیشینه کارهای من اطلاع داشت. روزی مرا پیش خود خواند و پرسید: آیا درست است که در ممالک مترقی برای تربیت خردسالان سه چهار ساله بنگاه‌هایی وجود دارد؟ من شنیده بودم در پایتخت روسیه چنین بنگاه‌هایی وجود دارد ولی به چشم خود ندیده بودم. همین مطلب را به آقای فیوضات گفتم. ایشان گفتند که ارمنی‌ها در تبریز چنین موسسه‌ای دارند و اضافه کردند که می‌خواهند بنگاه مشابهی تاسیس کنند. آیا من می‌توانم اداره آن را برعهده بگیرم؟ به ایشان اطمینان دادم اگر آن را تاسیس کنند، ایشان و من پشیمان و شرمنده نخواهیم شد.»

باغچه‌بان بچه‌ها را به دنیایشان بازگرداند. با آنها مثل خودشان حرف می‌زد. برایشان شعر و داستان می‌خواند،‌ با آنها نمایش راه می‌انداخت و از این راه به آنها آموزش می‌داد. در این فضای آموزشی جدید او فعالیت‌هایی را آغاز کرد و در آموزشگاه‌های بعدی آنها را ادامه داد که بسیار شبیه به فعالیت‌های نمایشی در زمینه نمایش خلاق است. بنابراین می‌‌توان او را اولین فعال نمایش خلاق در ایران دانست. اساس آموزش باغچه‌بان بر پایه بسترسازی برای کسب آگاهی و شناخت توسط خود کودک و آمیختن آموزش با پرورش بود. بنابراین زمینه‌ای فراهم می‌ساخت تا کودکان بتوانند تجربه عملی بیشتری داشته باشند و در این شیوه، بازی و نمایش بخش جدایی‌ناپذیر بود. او از همان امکانات اندک کلاس درس مانند میز و نیمکت، تعداد دانش‌آموزان، در و پنجره ها و… برای آموزش استفاده می‌کرد. حتی در بررسی عکس‌هایی که از آن دوران باقی است و نیز با توجه به توانایی او در نجاری به نظر می‌رسد علاوه بر وسایل کمک آموزشی به تهیه میز و صندلی مناسب با جثه کودکان نیز اهمیت می‌داد و چه بسا این میز و صندلی‌ها  هم ساخته دست او باشد.

برگرفته از صفحه 24 و 25 کتاب شماره 2 توکا نوشته مژگان وثوقی کارشناس ارشد پژوهش هنر و مربی نمایش خلاق- به کوشش فائزه فیض شیخ‌الاسلام- انجمن صنفی سراسری تئاتر کودک و نوجوان ایران

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=17203

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.