سینمایی نیوز
  • امروز : سه شنبه, ۲ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 22 شوال 1446
  • و : Tuesday, 22 April , 2025 می باشد
کل 9743 امروز 0

خبر فوری

انتشار فراخوان حضور در بخش فن‌آوری‌های نشر نمایشگاه کتاب عرضه بیش از ۳۱ هزار عنوان کتاب کودک در نمایشگاه بین‌المللی کتاب معرفی مجری تبلیغات محیطی نمایشگاه کتاب ناشران و آژانس‌های ادبی حاضر در فلوشیپ تهران انتخاب شدند سالن فناوری‌های نشر برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب آغاز به کار می‌کند بابک رضایی مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد شد جایزه چهره سال هنر انقلاب به «کارن همایونفر» رسید ۷۰ ناشر آموزشی در سی‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران حضور دارند درخواست بیش از ۲۳۰۰ ناشر برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان تفلیس منتشر شد انتشار پنجاه و ششمین فصلنامه خانه موسیقی ایران «کتاب» در فیلم‌های ایرانی چه پیام و نشانه‌ای دارد؟ زمان و محل برگزاری جشنواره فیلم فضای باز اعلام شد مجمع عمومی و انتخابات انجمن منتقدان تئاتر برگزار شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۴ «کز نِیِستان» با دونوازی سه‌تار و نی در تالار رودکی فروش ۲۷۰ میلیارد تومان فیلم‌های اکران نوروزی «غرور و تعصب» بعد از 20 سال هنوز یکی از بهترین اقتباس‌های سینمایی کتاب دو جلدی «صد سال تئاتر در ارتش» منتشر شد جهانگردی با «ستاره قطبی» در تالار وحدت آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌ها در فروردین ماه اعلام شد شفاف سازی در عملکرد انجمن موسیقی ایران جدول اجراهای هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی منتشر شد نمایش‌نامه شاه‌موش و مارا و دیوار منتشر شد در گذشت هنرمند پیشکسوت عرصه سه تار نوازی نخستین اجرای ارکستر سمفونیک تهران با روایتی از خلیج فارس داوری آثار بیست‌ودومین جشنواره کتاب و رسانه آغاز شده است آغاز رقابت‌های جشنواره سرود رضوی نگاهی به اقتباس‌های سینمایی از آثار ماریو بارگاس یوسا واسپاری امور اجرایی نمایشگاه به صنف تحقق شعار وفاق ملی است رونمایی از پوستر هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران جانمایی ناشران الکترونیک در میان ناشران عمومی/ یک تغییر به نفع ناشران دانشگاهی و آموزشی ​فریدزاده: حوزه مطالعات سینما مظلوم واقع شده و نیازمند انسجام و سامانه‌ای یکپارچه است بانک ملی ایران بانک حامی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد فراخوان نمایشنامه‌خوانی در سینما فلسطین منتشر شد  موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت7 فیلم‌نامه فیلم‌های منتخب این هفته با رویکرد گرامیداشت روز ارتش توجه به ظرفیت‌های بومی استان‌ها در سینما تأکید شورای عالی سینما بر ساخت سینما در شهر‌های بزرگ تأکید بر تکمیل زیرساخت‌های سینمایی در شهرستان‌ها سینمای ایران، یکی از هویت‌های فرهنگی کشور / لزوم ایجاد صندوق سینمایی مشترک/ تشکیل شورای سینمای استانها ۳۲ گروه در هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی اکران «صیاد» در روستاها و شهرهای بدون سینما آلبوم «عشق و نفرت» پس از ۲۳ سال مجوز نشر گرفت حفظ تنوع گونه در نمایش جدید سینما‌ها اولین کارگروه تخصصی شورای سینما برگزار شد پانزده نامزد «چهره سال هنر انقلاب» معرفی شدند حداقل ۴۲ تن کتاب در راه است اکران فیلم‌های جدید در سینما‌ها اعلام جزئیاتی از برگزاری نخستین فلوشیپ تهران

6

باغچه‌بان اولین فعال نمایش خلاق ایران است

  • کد خبر : 17203
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
باغچه‌بان اولین فعال نمایش خلاق ایران است
باغچه‌بان اولین فعال نمایش خلاق ایران است

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از سایت خانه تئاتر، باغچه‌بان اولین کودکستان ایرانی تحت پوشش وزارت معارف آن زمان را متاثر از کودکستانی‌ ارمنی در تبریز و به سال 1301 به نام باغچه اطفال تاسیس کرد و به جابر باغچه‌بان تغییر نام داد. او می‌گوید: «تا پایان سال 1301 در دبستان بلوری در تبریز خدمت کردم. اواخر سال دوم خدمتم بود که آقای فیوضات در راس اداره فرهنگ آذربایجان قرار گرفت. او از پیشینه کارهای من اطلاع داشت. روزی مرا پیش خود خواند و پرسید: آیا درست است که در ممالک مترقی برای تربیت خردسالان سه چهار ساله بنگاه‌هایی وجود دارد؟ من شنیده بودم در پایتخت روسیه چنین بنگاه‌هایی وجود دارد ولی به چشم خود ندیده بودم. همین مطلب را به آقای فیوضات گفتم. ایشان گفتند که ارمنی‌ها در تبریز چنین موسسه‌ای دارند و اضافه کردند که می‌خواهند بنگاه مشابهی تاسیس کنند. آیا من می‌توانم اداره آن را برعهده بگیرم؟ به ایشان اطمینان دادم اگر آن را تاسیس کنند، ایشان و من پشیمان و شرمنده نخواهیم شد.»

باغچه‌بان بچه‌ها را به دنیایشان بازگرداند. با آنها مثل خودشان حرف می‌زد. برایشان شعر و داستان می‌خواند،‌ با آنها نمایش راه می‌انداخت و از این راه به آنها آموزش می‌داد. در این فضای آموزشی جدید او فعالیت‌هایی را آغاز کرد و در آموزشگاه‌های بعدی آنها را ادامه داد که بسیار شبیه به فعالیت‌های نمایشی در زمینه نمایش خلاق است. بنابراین می‌‌توان او را اولین فعال نمایش خلاق در ایران دانست. اساس آموزش باغچه‌بان بر پایه بسترسازی برای کسب آگاهی و شناخت توسط خود کودک و آمیختن آموزش با پرورش بود. بنابراین زمینه‌ای فراهم می‌ساخت تا کودکان بتوانند تجربه عملی بیشتری داشته باشند و در این شیوه، بازی و نمایش بخش جدایی‌ناپذیر بود. او از همان امکانات اندک کلاس درس مانند میز و نیمکت، تعداد دانش‌آموزان، در و پنجره ها و… برای آموزش استفاده می‌کرد. حتی در بررسی عکس‌هایی که از آن دوران باقی است و نیز با توجه به توانایی او در نجاری به نظر می‌رسد علاوه بر وسایل کمک آموزشی به تهیه میز و صندلی مناسب با جثه کودکان نیز اهمیت می‌داد و چه بسا این میز و صندلی‌ها  هم ساخته دست او باشد.

برگرفته از صفحه 24 و 25 کتاب شماره 2 توکا نوشته مژگان وثوقی کارشناس ارشد پژوهش هنر و مربی نمایش خلاق- به کوشش فائزه فیض شیخ‌الاسلام- انجمن صنفی سراسری تئاتر کودک و نوجوان ایران

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=17203

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.