سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 1 November - 2024
کل 8368 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۹ آبان ۱۴۰۳ مسعود نجفی مشاور رئیس سازمان و مدیر کل روابط عمومی شد “امید میرزایی”: همه چیز از یک فیلمنامه خوبِ با چارچوبِ در خدمت ژانر و جهان درستِ فیلم ساز می آید “محمد معتمد”: داستان های فولکلور شکل جدیدی از سینما را در ایران رواج می دهند “محمد ابراهیم شهبازی”: تصمیم نهایی بر باقی ماندن نهاد خانواده است/ فیلم سازان زیبایی های ایران را در جشنواره های بین المللی به تصویر بکشند “حسین الهیاری”: این فیلم روایتِ گونه ی بشر و طبیعت و دعوت به مفاهیم انسانی است “نوشین معراجی”: زندگی مانند فیلم کوتاه آن قدر کوتاه است که انسان ها باید قدر هم را بدانند “مانا پاک سرشت” : بنای زندگی و ادامه ی حیات، گذشت و رها نمودن خشم است عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ آثار مسابقه ملی در چه سانس‌هایی نقد و بررسی می‌شوند؟ استقبال گسترده مردم از جشنواره «تهران» در روز نخست بلیت‌فروشی/ در نظر گرفتن سانس‌های فوق‌العاده برای جشنواره فراخوان ششمین دوره جایزه «موسیقی و رسانه» منتشر شد کدام فیلم‌های کوتاه برگزیده از «کن»، «برلین» و «کلرمون» به ویترین «تهران» رسیده‌اند؟ ظرفیت نشست‌های تخصصی جشنواره فیلم‌کوتاه تهران پیش از پایان موعد ثبت‌نام، تکمیل شد بلیت‌فروشی مردمی جشنواره فیلم‌‌کوتاه تهران آغاز شد جزییات افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران/ برگزیدگان «عکس» معرفی می‌شوند ارائه کتاب‌های هنر و ادبیات داستانی با تخفیف ۳۰ درصدی به فیلمسازان و هنرجویان پایتخت آماده میزبانی از جشنواره «تهران» شد یکی از اولین هنرجویان انجمن سینمای جوان مهمان ویژه جشنواره چهل و یکم «تهران» شد فراخوان بخش غیررقابتی چهلمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد سامانه بلیت فروشی جشنواره چهل و یکم برای دانشجویان و اعضای پاتوق فیلم کوتاه فعال شد نخستین جشنواره در دوران فریدزاده جزییات برگزاری نشست‌های نقد و بررسی در جشنواره چهل‌ویکم/ منتقدان تخصصی معرفی شدند فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه و عکس زبانی توکا نمایش ویژه فیلم‌های کوتاه ویم وندرس در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران سینمای کودک؛ در محاق غربت جدول نمایش آثار جشنواره چهل‌ویکم منتشر شد آثار راه‌یافته به بخش «هوش مصنوعی» جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند سینمای وحشت؛ ژانر مطرود فرآیند رزرو بلیت‌های جشنواره فیلم‌کوتاه تهران فردا کلید می‌خورد/ اعلام زمان‌بندی برای گروه‌های مختلف «کتابخانه ویدیویی» مرکز گسترش آغاز به کار کرد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ دبیر جشنواره فیلم‌کوتاه تهران با فیلم‌سازان راه‌یافته به این رویداد دیدار کرد/ رونمایی از پوستر جشنواره ستاره‌ها از راه می‌رسند دوره فیلم‌سازی هفت‌ماهه انجمن سینمای جوانان ایران – 1403 هیات انتخاب آثار راه‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند فیلم‌های راه‌‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند/ نمایش 107 اثر از سراسر جهان در «تهران» «فیلم‌کوتاه تهران» در میاجشنواره‌های جهانی پدیده شد/ ثبت رکورد قریب به 14 هزار فیلم ارسالی در بخش بین‌الملل میزبانی ویژه کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوان از یک هنرمند پیشکسوت تمدید حضور جشنواره «تهران» در فهرست مورد تأیید آکادمی «اسکار» فراخوان نام‌نویسی نشست‌های تخصصی «41-20» منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ آثار بخش ویژه «شاخه زیتون» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند از مرور الفبای ژانر تا گپ و گفت‌ با استادان نور و تصویر شکسپیر ایرانی! آغاز پیش فروش بلیت‌‌‌های سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پروانه‌‌های مقاومت در شهر زندگی اعلام اسامی فیلم‌های بلند داستانی بخش ملی جشنواره کودک و نوجوان حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد

4
«شب و مه در دادگاه»/

تاریخ مختصر سینمای مستند، بخش دوازدهم

  • کد خبر : 21874
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۵۰
تاریخ مختصر سینمای مستند، بخش دوازدهم
مستند «پیش‌درآمدی برای جنگ» توسط کاپرا در 1942 و به عنوان اولین قسمت از سریال «چرا می‌جنگیم؟» ساخته شد، کاپرا پیش از این مستند نساخته بود می‌بایست برای تولید فیلم‌های خبری‌اش به نمونه‌های موفق آن دوره نگاه کند و هم از استادان مستند کمک بگیرد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمداحسان مفیدی کیا: بزرگان سینمای داستانی، گاهی و بنا به دلایل مختلف سراغ ساخت مستند هم رفته‌اند. از این میان فرانک کاپرا یک از شاخص‌ترین‌هاست. کارگردان ایتالیایی – آمریکایی که در هالیوودِ پیش از جنگ عالم‌گیر دوم، در کنار هیچکاک و فورد، همه را مسحور پرده‌ نقره‌ای می‌کرد. کارنامه‌ی درخشان کاپرا برای او سه اسکار کارگردانی به ارمغان آورد که در نوع خود کم نظیر است. او پس از خلق شاهکارهای خود در سینمای داستانی و با شعله کشیدن آتش جنگ به جبهه‌های نبرد رفت.

اولین فیلم کاپرا در این دوره، مستند «پیش‌درآمدی برای جنگ» بود که در 1942 و به عنوان اولین قسمت از سریال «چرا می‌جنگیم؟» ساخته شد. طبعاً کاپرا که پیش از این مستند نساخته بود می‌بایست برای تولید فیلم‌های خبری‌اش به نمونه‌های موفق آن دوره نگاه کند و هم از استادان مستند کمک بگیرد، چه اینکه در همین فیلم، رابرت فلاهرتی بزرگ برای کاپرا فیلمبرداری کرد و به او در تولید اثر مشاوره داد. پس از آن «تفرقه بیانداز و حکومت کن»، «نبرد بریتانیا»، «سرباز سیاه پوست» و «حزب نازی ضربه می‌زند» یکی پس از دیگری ساخته شد و اغلب برای سربازانی که به میدان نبرد می‌رفتند و هم مردمی که می‌خواستند بدانند در جبهه‌ها چه می‌گذرد به نمایش درآمد.

موج ساختن فیلم مستند در این دوره، چنان همه‌گیر شد که کارگردان‌های داستانی تمایل زیادی به ساخت مستند نشان دادند. مثلاً جان هیوستون «گزارشی از آلئوسین» را در  1942 و فیلم تماشایی «بگذار بدرخشد» را در 1944 و جان فورد «نبرد میدوی» را در همان سال روی پرده بردند. شرایط جنگ، نیاز دولت‌ها به پروپاگاندا و عطش مردم برای دانستن، شرایط آن دوره را چنان کرد که فیلم مستند، جایگاه رفیعی در جامعه پیدا کند. چنانکه مستندسازان به زندگی در کنار مراکز قدرت عادت کردند. این باعث شد تا برخی در این اوضاع به اشتباه بیفتند و فکر کنند که پس از جنگ هم شرایط به همین منوال است در حالی که با محو شدن مه جنگ، دوباره اقبال عمومی به سمت سینمای داستانی برگشت. هرچند این، خیلی زود اتفاق نیفتاد چرا که پس از جنگ برای مستندساز و فیلم مستند یک کارویژه‌ی مهم و جدید ایجاد شد. حالا مستند به عنوان یک سند در دادگاه محاکمه‌ی جانیان و مستندساز در مقام دادستان قرار گرفت.

تصاویری که از کشتار و جنایات جنگی متفقین باقی مانده بود، چه آنهایی که خود آلمانی‌ها ضبط کرده بودند یا گزارش‌هایی که دیگران، یکی پس از دیگری به نمایش درآمدند و در دادگاه‌هایی مثل نورنبرگ به مثابه یک سند غیرقابل انکار دستمایه‌ی صدور احکام شدند. «مرثیه‌ای برای 500 هزار نفر» که وقایع آن در لهستان رخ داده بود، «زندگی روزمره‌ اشمیت، افسر گشتاپو»، «داوری ملل» و بسیاری آثار دیگر در همین دسته قرار می‌گیرند.

فیلم شاخص «شب و مه» در قله‌ فیلم‌های دادستانی بود. ساخته‌ متأثر کننده‌ آلن رنه‌ی فرانسوی از باقیمانده‌های اردوگاه آشوویتس و مایدانک و حجم غیرقابل باور وحشی‌گری آلمان‌ها که پس از این همه سال، هنوز هم دیدن آن کار هر کسی نیست.

ادامه دارد …

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=21874
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
  • 119 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.