سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 1 November - 2024
کل 8368 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۹ آبان ۱۴۰۳ مسعود نجفی مشاور رئیس سازمان و مدیر کل روابط عمومی شد “امید میرزایی”: همه چیز از یک فیلمنامه خوبِ با چارچوبِ در خدمت ژانر و جهان درستِ فیلم ساز می آید “محمد معتمد”: داستان های فولکلور شکل جدیدی از سینما را در ایران رواج می دهند “محمد ابراهیم شهبازی”: تصمیم نهایی بر باقی ماندن نهاد خانواده است/ فیلم سازان زیبایی های ایران را در جشنواره های بین المللی به تصویر بکشند “حسین الهیاری”: این فیلم روایتِ گونه ی بشر و طبیعت و دعوت به مفاهیم انسانی است “نوشین معراجی”: زندگی مانند فیلم کوتاه آن قدر کوتاه است که انسان ها باید قدر هم را بدانند “مانا پاک سرشت” : بنای زندگی و ادامه ی حیات، گذشت و رها نمودن خشم است عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ آثار مسابقه ملی در چه سانس‌هایی نقد و بررسی می‌شوند؟ استقبال گسترده مردم از جشنواره «تهران» در روز نخست بلیت‌فروشی/ در نظر گرفتن سانس‌های فوق‌العاده برای جشنواره فراخوان ششمین دوره جایزه «موسیقی و رسانه» منتشر شد کدام فیلم‌های کوتاه برگزیده از «کن»، «برلین» و «کلرمون» به ویترین «تهران» رسیده‌اند؟ ظرفیت نشست‌های تخصصی جشنواره فیلم‌کوتاه تهران پیش از پایان موعد ثبت‌نام، تکمیل شد بلیت‌فروشی مردمی جشنواره فیلم‌‌کوتاه تهران آغاز شد جزییات افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران/ برگزیدگان «عکس» معرفی می‌شوند ارائه کتاب‌های هنر و ادبیات داستانی با تخفیف ۳۰ درصدی به فیلمسازان و هنرجویان پایتخت آماده میزبانی از جشنواره «تهران» شد یکی از اولین هنرجویان انجمن سینمای جوان مهمان ویژه جشنواره چهل و یکم «تهران» شد فراخوان بخش غیررقابتی چهلمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد سامانه بلیت فروشی جشنواره چهل و یکم برای دانشجویان و اعضای پاتوق فیلم کوتاه فعال شد نخستین جشنواره در دوران فریدزاده جزییات برگزاری نشست‌های نقد و بررسی در جشنواره چهل‌ویکم/ منتقدان تخصصی معرفی شدند فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه و عکس زبانی توکا نمایش ویژه فیلم‌های کوتاه ویم وندرس در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران سینمای کودک؛ در محاق غربت جدول نمایش آثار جشنواره چهل‌ویکم منتشر شد آثار راه‌یافته به بخش «هوش مصنوعی» جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند سینمای وحشت؛ ژانر مطرود فرآیند رزرو بلیت‌های جشنواره فیلم‌کوتاه تهران فردا کلید می‌خورد/ اعلام زمان‌بندی برای گروه‌های مختلف «کتابخانه ویدیویی» مرکز گسترش آغاز به کار کرد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ دبیر جشنواره فیلم‌کوتاه تهران با فیلم‌سازان راه‌یافته به این رویداد دیدار کرد/ رونمایی از پوستر جشنواره ستاره‌ها از راه می‌رسند دوره فیلم‌سازی هفت‌ماهه انجمن سینمای جوانان ایران – 1403 هیات انتخاب آثار راه‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند فیلم‌های راه‌‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند/ نمایش 107 اثر از سراسر جهان در «تهران» «فیلم‌کوتاه تهران» در میاجشنواره‌های جهانی پدیده شد/ ثبت رکورد قریب به 14 هزار فیلم ارسالی در بخش بین‌الملل میزبانی ویژه کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوان از یک هنرمند پیشکسوت تمدید حضور جشنواره «تهران» در فهرست مورد تأیید آکادمی «اسکار» فراخوان نام‌نویسی نشست‌های تخصصی «41-20» منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ آثار بخش ویژه «شاخه زیتون» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند از مرور الفبای ژانر تا گپ و گفت‌ با استادان نور و تصویر شکسپیر ایرانی! آغاز پیش فروش بلیت‌‌‌های سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پروانه‌‌های مقاومت در شهر زندگی اعلام اسامی فیلم‌های بلند داستانی بخش ملی جشنواره کودک و نوجوان حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد

5
کشیش پشت دوربین/

تاریخ مختصر سینمای مستند، بخش هفتم

  • کد خبر : 18595
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
تاریخ مختصر سینمای مستند، بخش هفتم
گریرسن در دانشگاه گلاسکو فلسفه‌ اخلاق خوانده بود، او فیلم را دارای همان تأثیری می‌دانست که کلیسا بر افکار و اعمال جامعه داشت، از این رو مستند را چراغ راهنمای مردم برای بیرون آمدن از گمراهی می‌دانست، او رسماً می‌گفت «من به سینما به مثابه منبر وعظ می‌نگرم.»

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمداحسان مفیدی کیا: یک بار وقتی که گریرسن داشت نقدی بر فیلم «موآنا» ساخته‌ی رابرت فلاهرتی می‌نوشت، برای اولین بار واژه‌ی «مستند» را برای این ژانر از فیلمسازی به‌کار برد و مبدع این عنوان شد. البته خدمات جان گریرسن اسکاتلندی به سینمای مستند خیلی بیشتر از ابداع عنوان است، او نظریه پرداز و تهیه کننده شهیر مستند بود، چنانکه امروزه او را «پدر مستندسازی بریتانیا» می‌دانند.

گریرسن در دانشگاه گلاسکو فلسفه‌ اخلاق خوانده بود، او فیلم را دارای همان تأثیری می‌دانست که قبلاً کلیسا بر افکار و اعمال جامعه داشت، از این رو مستند را چراغ راهنمای مردم برای بیرون آمدن از گمراهی می‌دانست؛ او رسماً می‌گفت «من به سینما به مثابه منبر وعظ می‌نگرم.»

گریرسن پس از اینکه به آمریکا رفت و با رابرت فلاهرتی آشنا شد، در جایگاه کارآموز او قرار گرفت و او را به عنوان «پدر سینمای مستند» ستود اما همیشه از این تأسف می‌خورد که چرا فلاهرتی به جای شهر و جامعه‌ی خودش به سرزمین‌های دوردست می‌رود و وقت خود را تلف می‌کند، از این رو پس از فلاهرتی بیشتر توجه‌ش معطوف به رویکرد مسئولیت اجتماعی در سینمای روسیه شد. او شیفته‌ی آیزنشتاین بود و این را به خوبی در اولین اثرش، یعنی «ماهیگیران» نشان داد، آنجا که ضرباهنگ در تدوین به خوبی یادآور سبک تدوینی رزمناو پوتمکین بود. گریرسن در همین اولین اثرش نشان داد که راه او از فلاهرتی جداست و او بیشتر از اسکیموها و بومی‌های استوا معطوف به شهر، صنعت و جامعه است.

گریرسون بیشتر از اینکه کارگردان باشد یک تهیه کننده و مدیر خلاق بود او سعی می‌کرد با نظریه‌پردازی بر طیف وسیعی از مستندسازان تأثیر بگذارد و هم اینکه با سبک خاص مدیریت خود، چیزی شبیه به یک فرمانده نظامی و با چاشنی تندمزاجی و ترش‌رویی، مجموعه تحت امر خود را به راهی ببرد که می‌خواهد. مثلاً تصور کنید که در آن شرکت فیلمسازی همه چیز در کار خلاصه می‌شد و ازدواج حرام بود، گویی اینجا دیر است و اینها راهبه و عشاء ربانی‌شان همین کات‌هایی که می‌زنند، از همین رو بود که یکی از کارورزان، او را «کشیش پیرو کالوین» می‌نامید.

یکی از خواندنی‌ترین روابط کاری در دنیای مستند، رابطه‌ی گریرسن و فلاهرتی است. او که در ابتدا شیفته‌ی فلاهرتی بود و یکی از حواریون او به شما می‌رفت، کم کم از زیبایی‌شناسی خاص او فاصله‌گرفت و به یک منتقد سرسخت بدل شد، چنان که پس از دعوت فلاهرتی به بریتانیا برای تولید یک فیلم مستند، نتوانست با او کنار بیاید و استاد را اخراج کرد! گریرسن به شاگردانش می‌گفت: «مراقب باشید استیتک زده نشوید، شما در وهله‌ی اول یک مبلغ هستند نه یک فیلمساز، هنر برای شما یک چکش است نه آینه»

وقتی که فلاهرتی در 1934 «مردی از آران» را ساخت و یه بار دیگر بعد از «نانوک شمال» مخاطبان را شگفت زده کرد، حتی پل روتا که همیشه در نقد فلاهرتی با گریرسون همراهی می‌کرد او را ستود اما باز این گریرسن عبوس بود که فلاهرتی را متهم به ندیدن وضع اسفبار اقتصادی جزیره‌ای کرد که در مستند نشانش داده بود. گریرسن از عبارت «بازگشت ارتجاعی به ستایش قهرمانی» برای این مستند استفاده کرد و چنان در این نقد مصر ماند که روتا هم نظرش را نسبت به فیلم تغییر داد و گفت: «مستند نباید موضاعات اجتماعی این عصر مهم را نادیده بگیرد.» از آن سو فلاهرتی هم رویه گریرسن را مبنی بر اینکه مستند باید همیشه با تفسیری حاکی از یک نقطه نظر خاص همراه باشد «یک تحمیل لعنتی» می‌دانست.

کارویژه‌ گریرسن در تاریخ مستند نظریه‌پردازی‌های عمدتاً اجتماعی و سیاسی‌ش بود، او بخشی از این آراء را در رساله‌اش با عنوان «اولین اصول مستند» در 1932 منتشر کرد.

منبع: روزنامه ایران

ادامه دارد …

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=18595
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
  • 96 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.