سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
کل 8322 امروز 0

خبر فوری

شکسپیر ایرانی! آغاز پیش فروش بلیت‌‌‌های سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پروانه‌‌های مقاومت در شهر زندگی اعلام اسامی فیلم‌های بلند داستانی بخش ملی جشنواره کودک و نوجوان حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد آثار بخش ویژه کتاب و سینما جشنواره فیلم کوتاه تهران منتشر شدند آثار راه‌یافته به بخش «استعداد‌ نو» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند پردیس سینمایی ملت خانه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ آثار راه‌یافته به نخستین جشنواره عکس تهران معرفی شدند 176 فیلم از 48 کشور جهان متقاضی حضور در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اسامی 49 فیلم حاضر در بخش‌ کوتاه و ویژه کودکان غزه اعلام شد سینمای دفاع مقدس؛ حادثه، درام، ایثار فیلم‌های مستند راه‌یافته به جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند/ معرفی هیات انتخاب و داوری سینما و معدن! عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ سالن‌های نمایش ۵ شب اجرا ندارند سینماهای سراسر کشور تعطیل می‌شود کنسرت‌های موسیقی تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند میزبانی ویژه چهل‌ویکمین جشنواره فیلم‌کوتاه تهران از دانشجویان/ نام‌نویسی آغاز شد فهرست آثار پویانمایی راه‌یافته به جشنواره فیلم‌کوتاه تهران منتشر شد/ معرفی هیات انتخاب و داوری آشغال دوست داشتنی! عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ فیلم‌های داستانی جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند/ معرفی هیات انتخاب فیلم‌های تجربی راه یافته به جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند/معرفی هیات انتخاب و داوری خبرهای تازه از «سینماحقیقت 18» نخستین گام‌های جشنواره «تهران» با اولین تجربه‌های فیلمسازی عیاری و جعفری‌جوزانی عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ آغاز چهارمین هفته فیلم چین در بنیاد سینمایی فارابی اریک اشپیتزر، «الماس سفید» و ورنر هرتزوگ چهره‌های سینمایی در قاب «جشنواره تهران» از «فیلم کوتاه» چه گفتند؟ / فیلم کوتاه درجه یک است تسلیت به ایران… عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ «در آغوش درخت» به اسکار2025 معرفی شد «در آغوش درخت» نماینده سینمای ایران در آکادمی اسکار 2025 محمد خزاعی: «نخبه‌گرایی» را جایگزین «نخبه‌کشی» در سینما کردیم/ معرفی برگزیده‌های «راژیا» رونمایی از پوستر سی و ششمین جشنواره بین المللی کودکان و نوجوانان المپیاد به دوره نوجوانی خود رسیده است آغاز اکران یک مستند درباره سینماگر قدیمی هفتادمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان قزوین-راژیا آغاز به کار کرد نمی‌خواستیم «پرتاب» زیر سایه «سینماحقیقت» باشد فراخوان جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد علاقه‌مندان به عضویت در «باشگاه مخاطبان انجمن» تنها تا پایان شهریور فرصت دارند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ برگزاری کارگاه‌های آموزشی خبرنگاران نوجوان/ از تدوین موبایلی تا شناخت ابزارهای هوش مصنوعی سامانه ثبت طرح مرکز گسترش بسته می‌شود پوستر هفتادمین «جشنواره منطقه‌‌ای سینمای جوان قزوین – راژیا» رونمایی شد نام‌نویسی دوره هفت‌ماهه فیلم‌سازی انجمن سینمای جوانان ایران آغاز شد آغاز اکران «شه‌سوار» با انتشار تیزر این فیلم صدای پای نسل نو فیلمسازان در سراسر کشور به گوش می‌رسد/ معرفی برگزیده‌های «مهروشید»

1
در نخستین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی نواحی ایران؛

تحلیلی شناختی در موسیقی نواحی ایران بررسی شد

  • کد خبر : 30535
  • ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۹:۲۴
تحلیلی شناختی در موسیقی نواحی ایران بررسی شد
نخستین نشست پژوهشی مرحله ملی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران عصر روز گذشته (۱۶ دی ماه) با سخنرانی محمدعلی مرآتی (دبیر جشنواره) کار خود را آغاز کرد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، محمدعلی مرآتی در ابتدای سخنانش و پیش از ورورد به مباحث علمی، حمله تروریستی اخیر به کرمان را محکوم و برای بازماندگان آرزوی تسلی خاطر و آرامش کرد.
دبیر جشنواره در ادامه گفت: در نخستین نشست پژوهشی درباره«تحلیلی شناختی در موسیقی نواحی ایران؛ موسیقی قومی، فراقومیتی یا شبه کلاسیک» صحبت خواهیم کرد.
او ادامه داد: در واقع می‌خواهیم ببینیم که چگونه مردم ایران و همچنین اقوام مختلف در یک پدیده موسیقی به اجماع می‌رسند و در پهنه ایران زمین در کنار یکدیگر، موسیقی فراقومیتی را به زبان‌های مختلف درست کردند.
این استاد دانشگاه و اتنوموزیکولوگ درباره برخورد مردم با موسیقی نیز توضیح داد: موسیقی درگذشته خیلی احساسی معنا می‌شد اما امروز به گونه دیگری آن را معنا می‌کنیم. امروز موسیقی را دارای سه رکن اساسی می‌دانیم اما مسئله اصلی محتوای انسان‌شناسانه این مقوله است که باعث می‌شود، یک‌قوم به پدیده موسیقی برسند.
دبیر جشنواره در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ما در ایران برای ارائه و تعریف موسیقی قومی از واژه‌های مختلفی استفاده می‌کنیم. هرچند که بیش از ۴۰ سال است از واژه «موسیقی نواحی» برای تعریف این مفهوم استفاده می‌شود که بنده ابتدا اصلا با این واژه موافق نبودم اما طی چند سال اخیر پی به حقیقتی بردم که موضوع سخنرانی امروز من است. بنده متوجه شدم اقوام بر اساس پدیده‌های زیبایی‌شناسی، خودشان موسیقی مشترکی درست کردند که البته همجواری در آن نقش زیادی داشته است. آنها در اوج یک پدیده موسیقایی به یک واژه مشخص رسیدند؛ مثل موسیقی بخشی که در یک پهنه فرهنگی شکل گرفته و کاملا فراقومیتی محسوب می‌شود.
مرآتی در ادامه سخنانش از مفهوم موسیقی کلاسیک در موزیکولوژی معاصر، ویژگی‌های موسیقی نواحی ایران در منطقه، واژه پیشاکلاسیک و همچنین موسیقی بخشی‌های شمال خراسان (چند قومیتی) صحبت کرد.
این اتنوموزیکولوگ توضیح داد: رابطه ژنتیک و اندام‌واری بین موسیقی فولکلور و‌ ردیف‌دستگاهی ما وجود دارد که می‌تواند با دقت تعریف و بررسی شود.
مرآتی در بخش دیگری از سخنانش با ارائه تعریفی از نوابغ موسیقی اظهار کرد: ملاک ما در جشنواره‌ها «نوابغ» هستند؛ نوابغی که توسط هنرمندان همان منطقه انتخاب می‌شوند. این نوابغ هستند که اجازه تغییرات در موسیقی را دارند؛ زیرا مرزهای صوتی را بلد هستند و به درستی می‌شناسند.
این هنرمند در توضیحات تکمیلی خود بیان کرد: در جای‌جای ایران می‌توان مثال‌هایی را برای عناصر شبکه کلاسیک در نظر گرفت. بخشی‌ها و عاشیق‌ها نمونه‌هایی از این دست هستند که در حوزه فعالیت آنها جغرافیا را در نظر نمی‌گیرند. مثلا در آذربایجان غربی ترک‌ها و کردها موسیقی مشترک و سازهای مشترکی دارند. به عنوان نمونه ما سازی داریم که در ترکی «نرمه‌نای»، در کردی «بالابان» و در زبان ارمنی «دودوک» نام دارد.
وی افزود: بزرگانی هستند که در فرهنگ‌های مختلف نقش اسطوره پیدا کرده‌اند؛ اسطوره‌ها چندان دور نیستند و در موسیقی هم بسیاری از این اسطوره‌ها هنوز زنده هستند. در بلوچستان، خراسان، آذربایجان، خوزستان، هرمزگان و… اسطوره‌های زیادی داریم که بر اساس نبوغ خود دست به خلاقیت زدند؛ این نبوغ از بیرون نمی‌آید و از درون هنرمند نشأت می‌گیرد. چیزی که به اصالت برمی‌گردد. اصالت یک عنصر بیشتر ندارد و عنصر اصلی آن همان نبوغ است؛ برای مثال «بتهوون» همیشه آدم خاصی بوده است که دو دوره مهم موسیقی یعنی کلاسیک و رومانتیک را به او نسبت می‌دهند؛ باید گفت تنها چیزی که در بتهوون باعث پیشرفت شده، نبوغش بوده است.
محمدعلی مرآتی در بخش دیگری از سخنانش به واژه‌شناسی موسیقی نواحی ایران پرداخت و درباره واژه موسیقی، موسیقی نواحی، محلی یا قومی و واژه‌هایی با معانی متفاوت در فرهنگ‌ها صحبت کرد.
بخش دوم این نشست پژوهشی نیز به پرسش و پاسخ اختصاص داشت و این در حالی بود که دانشجویان موسیقی استقبال زیادی از این نشست پژوهشی کرده بودند و سوالات و نقطه‌نظرات خود را با محمدعلی مرآتی مطرح کردند.

مرحله ملی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از ۱۶ تا ۱۸ دی‌ماه به دبیری دکتر محمدعلی مرآتی و در یک گستره ملی به‌ همت دفترموسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با مشارکت بنیاد رودکی در حال برگزاری است و ۱۹ دی‌ماه نیز تالار رودکی میزبان آیین اختتامیه این رویداد ملی خواهد بود.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=30535

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.