سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
کل 8630 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

3
در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «پروا» مطرح شد

تدوین، برگ برنده فیلم «پروا» بود/ روایت خطی در سینما، ذائقه مخاطب را تغییر داده است

  • کد خبر : 18805
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
تدوین، برگ برنده فیلم «پروا» بود/ روایت خطی در سینما، ذائقه مخاطب را تغییر داده است
نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «پروا» روز گذشته (24 خرداد) در پردیس سینمایی چارسو با حضور مهران مهدویان کارگردان و نویسنده فیلم، مازیار فکری ارشاد منتقد، عوامل فیلم و علاقمندان برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی هنر و تجربه، مهران مهدویان کارگردان و نویسنده فیلم سینمایی «پروا» در ابتدای نشست ضمن تشکر از گروه سینمایی هنر و تجربه برای اکران فیلمش گفت: یاد و خاطره حسام محمودی با نقش آفرینی در «پروا» همیشه زنده است. دوست داشتم در زمان اکران فیلم حضور داشته باشد که متاسفانه این اتفاق رخ نداد. حسام برای نقش خسرو خیلی انرژی گذاشت.

همچنین مازیار فکری ارشاد منتقد سینما گفت: درگذشت حسام محمودی را مجدد تسلیت می‌گویم. حیف که در زمان اکران فیلمش حضور نداشت. حسام بازیگر با استعدادی بود.

فکری ارشاد با مقایسه اولین ساخته مهدویان و فیلم «پروا» بیان کرد: «اگزما» اولین ساخته مهران مهدویان را سال 96 در خانه هنرمندان نقد کردم. امروز هم منتقد دومین فیلم مهران هستم. اگر بخواهم این دو اثر را با هم مقایسه کنم باید بگویم «پروا» از نظر تکنیک و شمایل سینمایی گام بلندتری به جلو برداشته است.

وی به ساختار و فرم فیلم اشاره کرد و افزود: در این فیلم از ساختار غیرخطی استفاده شده است. 3 قصه با یکدیگر پیش میرود. این ساختار در حالی که جذاب است نباید افت و خیز داشته باشد. کارگردان پراکندگی و عدم توالی سکانس‌ها این ساختار مدون را بر اساس قصه، درست انتخاب کرده و تدوین هم تاثیر زیادی داشته است.

فکری ارشاد تاکید کرد: روایت غیرخطی اگر در تدوین درست انجام نشود فیلم را زمین می‌زند. تجربه‌های زیادی در سینما داشتیم که می‌خواستند از این ساختار استفاده کنند اما ریتم و ارتباط بین سکانس‌ها درست انجام نشد. اما این اتفاق در مورد فیلم «پروا» رخ نداد.

این منتقد سینما با اشاره به مدت زمان فیلم افزود: مدت زمان فیلم نسبت به استانداردهای سینمایی کمتر بود. مدت زمان فیلم 75 دقیقه است و همین باعث شد در زمان تماشای فیلم احساس خستگی نکنم. فیلم‌هایی که روایت خطی ندارند را باید با دقت دو برابر تماشا کرد تا جزییات را کاملا متوجه شد.

فکری ارشاد به تغییر سلیقه و ذائقه مخاطب اشاره کرد و گفت: مخاطب با ذهنیت روایت کلاسیک خطی که همیشه مرسوم است وارد سینما می‌شود. برخی از فیلم‌های سینمایی و محصولات شبکه نمایش خانگی مخاطب را تنبل کرده است. مخاطبی که فیلم‌های هنر و تجربه را میبیند با شکل‌های روایی فیلم آشنایی دارد و از تماشای فیلم‌های غیرخطی خسته نمی‌شود.

وی ادامه داد: اگر این فیلم در سینمای بدنه اکران می‌شد به مشکل مواجه برمی‌خورد. ممکن بود مخاطب با فرم و شکل روایتِ فیلم ارتباط برقرار نکند. مخاطبانی که جدی‌تر با سینما در ارتباط هستند شیوه‌های مختلف روایت را به راحتی می‌پذیرند. ریتم فیلم «پروا» متوازن بود و افت و خیز نداشت.

فکری ارشاد با تاکید بر اینکه در فیلم «پروا» موقعیت جغرافیای تغییر کرده و این فیلم در تهران ساخته نشده توضیح داد: این امر جای تحسین دارد. اما چیزی از موقعیت مکانی در فیلم دیده نمی شود. هویت شهری در فیلم دیده نشد که مهدویان در پاسخ به این موضوع گفت: نشان ندادن موقعیت جغرافیایی از همان ابتدا یک انتخاب بود. نمیخواستم به شهر اشاره کنم. قصد داشتم فیلم را در کرمانشاه بسازم که بنا به دلایلی این اتفاق رخ نداد و در گرگان فیلم ساخته شد.

مهران مهدویان کارگردان و نویسنده به سبک روایت فیلم اشاره کرد و گفت: یکی از برگ‌های برنده فیلم «پروا»، تدوین بود. بارها از من این سوال پرسیده شده که شما در تدوین به این نتیجه رسیدید که ساختار فیلم را غیرخطی روایت کنید؟ خیر. فیلمنامه از ابتدا به همین صورت بود و تدوین به فیلم کمک زیادی کرد.

مهدویان بیان کرد: برایم بسیار مهم است که مخاطب با فیلم ارتباط برقرار کند. تمام تلاشم را کردم تا با روایت درست و استفاده از بازیگران بتوانم اثری را ارئه کنم که مخاطب تا پایان، فیلم را تماشا کند. سعی کردم فیلم خوبی بسازم اما سلیقه‌ها متفاوت است.

این کارگردان تاکید کرد: گاهی مجبوریم جنس بازی یک بازیگر را تغییر دهیم تا مخاطب با اثر ارتباط برقرار کند و داستان را دنبال کند.

اجرای این نشست را علی زادمهر برعهده داشت.

فیلم «پروا» به کارگردانی مهران مهدویان از سوم خرداد در سینماهای منتخب گروه سینمایی هنرو تجربه اکران شده است.

زنده‌یاد حسام محمودی، مهتاب ثروتی، سیامک ادیب، آسیه سلطانی، اکبر آیین، علیرضا مویدی، وحید میرزابیگی، فرزاد باقری، زینب شعبانی، مهرداد بخشی، دانیال حاجی‌زاده، مهدی میری، محمد شامی بازیگران این فیلم هستند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=18805

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.