سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
کل 8630 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

2
در پانصد و پنجاه و نهمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: «نمایش»؛ زندگی مانند هنر می‌تواند غیر قابل پیش‌بینی باشد/

تعادل در انعطاف‌پذیری است!

  • کد خبر : 26409
  • ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۱۱
تعادل در انعطاف‌پذیری است!
پانصد و پنجاه و نهمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران دوشنبه هشتم آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ به نمایش فیلم «نمایش» به کارگردانی کلی رایکارد محصول ۲۰۲۲ اختصاص داشت. پس از نمایش فیلم نیز نشست نقد و بررسی آن با حضور مسعود مشایخی (منتقد سینما) برگزار شد. اجرای این برنامه برعهده سامان بیات بود.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، مسعود مشایخی در ابتدای این برنامه گفت: این فیلم جدیدترین ساخته خانم کلی رایکارد بوده که از مستقل‌ترین کارگردان‌های دو دهه اخیر سینمای امریکاست. در این اثر، با فیلمی طرف هستیم که خیلی مینیمال است؛ در واقع فیلمساز خیلی در بند این نیست که موقعیت‌های دراماتیک آنچنانی برای ما ایجاد کند. ما در ظاهر با قصه خیلی ساده‌ای از زندگی یک آرتیست مواجه هستیم و در طی چند روز او را دنبال می‌کنیم. فیلمساز اطلاعات چندانی از کاراکتر و دیگر مسائل موجود، در اختیار ما قرار نمی‌دهد. اما از دل روایت مطرح شده و جزییاتی که ارائه می‌شود، در نهایت با جهان فیلم مواجه می‌شویم.

او افزود: ایده مرکزی فیلم بسیار جالب است. به طور کل فیلم‌های این کارگردان بین سینمای مشاهده‌گر مستندگونه و سینمای داستانی با خطوط دراماتیک خیلی کم‌رنگ، در رفت و آمد است. در این فیلم نیز شاهد صحنه‌هایی هستیم که آهسته و با مکث فضای زندگی و کار شخصیت اصلی داستان را برای ما ترسیم می‌کند.  آن چیزی که برای من خیلی جالب است، مرزهایی است که در فیلم‌های این فیلمساز محو یا کم‌رنگ می‌شود؛ از مرز میان سینمای مستند و داستانی تا مرز میان هنر و زندگی. این موضوع به شکل‌های مختلفی از نگاه فیلمساز و کلیت آن جهانی که خلق می‌کند و در مقابل دوربین خود قرار می‌دهد، وجود داشته و اتمسفری خلق می‌کند که جزیی از زندگی و جهان است.

این منتقد سینما در ادامه بیان کرد: شخصیت‌های فیلم‌های این فیلمساز جا را برای مکاشفه باز می‌گذارند و به نوعی در چارچوب خاصی نیستند اما جهان آنها را می‌توان به وسیله کدهایی، لمس و درک کرد. به عنوان مثال شخصیت اصلی زن این فیلم نیز مانند تعداد دیگری از فیگورهای زن دیگر فیلم‌های این فیلمساز، یک حالت مراقبه‌ای نسبت به جهان اطرافش دارد. اما از طرفی این شخصیت آن پیوندی که باید را با دنیای اطراف خود ندارد. این موضوع انگار به دلیل عدم انعطاف و آزاد نبودنش است. به همین دلیل دچار فشاری می‌شود که ما در فیلم شاهد آن هستیم. بخشی از این موضوع نیز به خاطر کاری بوده که در حال انجام آن است.

مشایخی در ادامه صحبت‌هایش گفت: پلان‌هایی که ما از همان ابتدا از این شخصیت می‌بینیم، در حال خلق مجسمه‌هایی است که به یک تنهایی و تمرکزی نیاز دارد. زمان برای این شخصیت اهمیت بسیاری دارد؛ او مجبور است کار کند و از آزادی عمل زیادی برخوردار نیست. به همین دلیل علی رغم میلی که به ایجاد ارتباط با آدم‌ها دارد؛ آدم سرد، مضطرب و ناامیدی به نظر برسد.

او در ادامه بیان کرد: فیلمساز در به وجود آوردن موانع و مشکلات برای کاراکتر اصلی این فیلم، نگاه طنز و کمیکی دارد. در نهایت شخصیت به این ایده می‌رسد که زندگی مانند هنر می‌تواند غیر قابل پیش‌بینی باشد و باید با این موضوع کنار بیاید. در واقع این اضطرابی که او در طول فیلم دارد، ناشی از همین عدم کنار آمدن است. نگاه فیلمساز به مسئله فرایند خلق اثر هنری که می‌تواند در پیوند با جزییاتی صورت گیرد که شاید اعصاب خردکن باشند اما تشکیل دهنده زندگی هستند، از نکات جالب فیلم است.

این منتقد سینما در بخش دیگری از این نشست عنوان کرد: شخصیت پدر  فیلم نیز تصمیم گرفته از زندگی بازنشستگی لذت ببرد اما چیزی که ما از شخصیت او و شخصیت برادر فیلم که او هم یک آرتیست بوده، حس می‌کنیم، این بوده که همه آن عذاب خلق اثر هنری، آنها را در نقطه‌ای به پایان رسانده؛ به صورتی که اکنون در حصاری گیر کرده‌اند. چیزی که می‌تواند آینده شخصیت اصلی ما نیز باشد. حال واکنش شخصیت‌ها به این صورت است؛ پدر سعی می‌کند با بی‌خیالی زندگی را بگذراند؛ اما نوع مواجهه برادر که احتمالا رویاهایی داشته، متفاوت است؛ او خودش را حبس کرده و اعتمادی به دنیای اطرافش ندارد و برای خلق اثر نیز زمین را کنده است.

مشایخی ادامه داد: فیلم انگار به این ایده می‌پردازد که ما فشارها و تنش‌هایی که به یک هنرمند معمولی وارد می‌شود را ببینیم. زندگی این هنرمند خیلی ساده است. در واقع ما بدون اضافه گویی، فردی را می‌بینیم که زندگی‌اش بین اجزای مختلف تقسیم شده و راه او برای تعادل این است که به انعطاف‌پذیری برسد.

او همچنین درباره پرداخت به جزییاتی که کلی رایکارد در این فیلم و فیلم‌های دیگرش آنها را مورد توجه قرار می‌دهد، گفت: در کلیت سینمای این فیلمساز، پرداخت به جزییات دیده می‌شود. ممکن است ما فیلم‌هایی از شخصیت‌هایی ببینیم که شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد که مسائل آنها چندان اهمیتی ندارند. این ویژگی اکثر آثار اوست. البته او فیلم‌هایش را در قالب‌های مختلفی ارائه داده اما با نگاه و سبک خودش.

این منتقد در پایان بیان کرد: کیفیت فیلم‌های رایکارد از این موضوع ناشی می‌شود که فیلمساز مختصات خیلی کوچکی را ترسیم می‌کند و خیلی نگاه مینیمال، رئالیستی و جزئی‌نگری دارد اما از دل این آجرهایی که کنار هم قرار می‌دهد، جهانی را خلق می‌کند که محدود نیست.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=26409

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.