سینمایی نیوز
  • برابر با : Wednesday - 30 October - 2024
کل 8368 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۹ آبان ۱۴۰۳ مسعود نجفی مشاور رئیس سازمان و مدیر کل روابط عمومی شد “امید میرزایی”: همه چیز از یک فیلمنامه خوبِ با چارچوبِ در خدمت ژانر و جهان درستِ فیلم ساز می آید “محمد معتمد”: داستان های فولکلور شکل جدیدی از سینما را در ایران رواج می دهند “محمد ابراهیم شهبازی”: تصمیم نهایی بر باقی ماندن نهاد خانواده است/ فیلم سازان زیبایی های ایران را در جشنواره های بین المللی به تصویر بکشند “حسین الهیاری”: این فیلم روایتِ گونه ی بشر و طبیعت و دعوت به مفاهیم انسانی است “نوشین معراجی”: زندگی مانند فیلم کوتاه آن قدر کوتاه است که انسان ها باید قدر هم را بدانند “مانا پاک سرشت” : بنای زندگی و ادامه ی حیات، گذشت و رها نمودن خشم است عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ آثار مسابقه ملی در چه سانس‌هایی نقد و بررسی می‌شوند؟ استقبال گسترده مردم از جشنواره «تهران» در روز نخست بلیت‌فروشی/ در نظر گرفتن سانس‌های فوق‌العاده برای جشنواره فراخوان ششمین دوره جایزه «موسیقی و رسانه» منتشر شد کدام فیلم‌های کوتاه برگزیده از «کن»، «برلین» و «کلرمون» به ویترین «تهران» رسیده‌اند؟ ظرفیت نشست‌های تخصصی جشنواره فیلم‌کوتاه تهران پیش از پایان موعد ثبت‌نام، تکمیل شد بلیت‌فروشی مردمی جشنواره فیلم‌‌کوتاه تهران آغاز شد جزییات افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران/ برگزیدگان «عکس» معرفی می‌شوند ارائه کتاب‌های هنر و ادبیات داستانی با تخفیف ۳۰ درصدی به فیلمسازان و هنرجویان پایتخت آماده میزبانی از جشنواره «تهران» شد یکی از اولین هنرجویان انجمن سینمای جوان مهمان ویژه جشنواره چهل و یکم «تهران» شد فراخوان بخش غیررقابتی چهلمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد سامانه بلیت فروشی جشنواره چهل و یکم برای دانشجویان و اعضای پاتوق فیلم کوتاه فعال شد نخستین جشنواره در دوران فریدزاده جزییات برگزاری نشست‌های نقد و بررسی در جشنواره چهل‌ویکم/ منتقدان تخصصی معرفی شدند فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه و عکس زبانی توکا نمایش ویژه فیلم‌های کوتاه ویم وندرس در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران سینمای کودک؛ در محاق غربت جدول نمایش آثار جشنواره چهل‌ویکم منتشر شد آثار راه‌یافته به بخش «هوش مصنوعی» جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند سینمای وحشت؛ ژانر مطرود فرآیند رزرو بلیت‌های جشنواره فیلم‌کوتاه تهران فردا کلید می‌خورد/ اعلام زمان‌بندی برای گروه‌های مختلف «کتابخانه ویدیویی» مرکز گسترش آغاز به کار کرد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ دبیر جشنواره فیلم‌کوتاه تهران با فیلم‌سازان راه‌یافته به این رویداد دیدار کرد/ رونمایی از پوستر جشنواره ستاره‌ها از راه می‌رسند دوره فیلم‌سازی هفت‌ماهه انجمن سینمای جوانان ایران – 1403 هیات انتخاب آثار راه‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند فیلم‌های راه‌‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند/ نمایش 107 اثر از سراسر جهان در «تهران» «فیلم‌کوتاه تهران» در میاجشنواره‌های جهانی پدیده شد/ ثبت رکورد قریب به 14 هزار فیلم ارسالی در بخش بین‌الملل میزبانی ویژه کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوان از یک هنرمند پیشکسوت تمدید حضور جشنواره «تهران» در فهرست مورد تأیید آکادمی «اسکار» فراخوان نام‌نویسی نشست‌های تخصصی «41-20» منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ آثار بخش ویژه «شاخه زیتون» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند از مرور الفبای ژانر تا گپ و گفت‌ با استادان نور و تصویر شکسپیر ایرانی! آغاز پیش فروش بلیت‌‌‌های سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پروانه‌‌های مقاومت در شهر زندگی اعلام اسامی فیلم‌های بلند داستانی بخش ملی جشنواره کودک و نوجوان حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد

31
علیرضا بلیغ:

حس گشوده و قلب سلیم هنرمند، اثر سینمایی را بر فراز می‌نشاند

  • کد خبر : 4219
  • ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
حس گشوده و قلب سلیم هنرمند، اثر سینمایی را بر فراز می‌نشاند
علیرضا بلیغ پژوهشگر فرهنگ و هنر و عضو پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی درباره نقش علوم انسانی برای سینما معتقد است که سینماگر برای هنرمند بودن نیازی به علوم انسانی ندارد؛ حس تیز و جدی و قلب سلیم برای او کافی است اما علوم انسانی می‌تواند نهاد نقد سینما را تقویت کند.

سینمایی نیوز- علیرضا بلیغ پژوهشگر فرهنگ و هنر و عضو پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی درباره نقش علوم انسانی برای سینما معتقد است که سینماگر برای هنرمند بودن نیازی به علوم انسانی ندارد؛ حس تیز و جدی و قلب سلیم برای او کافی است اما علوم انسانی می‌تواند نهاد نقد سینما را تقویت کند.
به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر، علیرضا بلیغ پژوهشگر فرهنگ و هنر گفت: یک تلقی رایج درباره رابطه میان سینما و علوم انسانی می‌تواند این باشد که باید نظریاتی در حوزه علوم انسانی ناظر بر سینما وجود داشته باشد، مانند رشته‌های فلسفه هنر و جامعه شناسی هنر تا درباره سینما نظریه پردازی کنیم. اما به نظرم الزاماً این رابطه درست نیست به این دلیل که هنر اگر در جایگاه درست خودش طرح شده و ساختار متقنی داشته باشد شکل و ساختار صحیحی پیدا خواهد کرد.
بلیغ ادامه داد: اگر اثر سینمایی یک فیلمساز در مقام هنرمند، حس گشوده‌ای نسبت به جامعه و تحولات پیرامونی و همچنین هوش سریع و صریحی داشته باشد، بدون شک گیرایی بیشتری برای مردم و انعکاس صادقانه‌ای نسبت به وقایع خواهد داشت. طبعاً آنچه که در دل هنرمند می‌ریزد حس متفاوت‌تری نسبت به جامعه‌شناسان خواهد داشت.
او بیان کرد بنظرم همیشه احساس و دریافت‌های قلبی و ذوقی هنرمند در جامعه‌ از نظر زمانی مقدم است بر علوم انسانی. دست کم آغازگر این صحنه خود هنر و هنرمند خواهد بود. بنابراین نیازی نیست تا هنر را لزوماً منوط به نظریه‌پردازی کرد اما جایگاه علوم انسانی این می‌تواند باشد که نهاد نقد هنر را تقویت کند. به هر حال اثر هنری که خلق می‌شود منتقدان و اندیشمندان در نقطه‌ای هستند که با یک فاصله‌ای اثر را مورد نقد قرار می‌دهند. این فاصله محاسن و معایبی دارد، عیبش آن است که به خلق اثر منتهی نمی‌شود اگر چه که نقد هنری چه بس یک اثر هنری هم باشد و خودش رنگ و بوی هنری بدهد اما در هر حال تا اثر هنری خلق نشود، منتقد معنای مشخصی ندارد. اما حسنش آن است که به خودش اجازه می‌دهد در نقطه‌ای بایستد که اثر را در غالب یک نقد تفسیر هنری کند. نقد می‌تواند خودش اثر هنری باشد که خودش مبتنی بر دریافتی از وضعیت تاریخی و اجتماعی ما است. کار منتقد این است که بگوید اثر هنری چقدر واگویه حقیقت است.
این پژوهشگر بیان کرد که متأسفانه الان کمتر می‌شود اثری را نام برد که خصلت‌های اساسی هنری را داشته باشد. اثر هنری همواره بر فراز می‌ایستد؛ درست است که از یک بستر خاصی سر در می‌آورد اما زمانی مورد توجه قرار می‌گیرد که به زیبایی و مبتنی بر واقعیات خلاف عادت باشد.
او تأکید کرد: از نظر من هنرمند بالاصاله نیازی به مطالعات علوم انسانی ندارد تا هنرمند باشد. حس تیز و قلب سلیم است که از او هنرمند می‌سازد. زیرا واردات قلبی انسان همیشه واردات رحمانی و یا شیطانی نیست بلکه می‌تواند گاهی رحمانی و گاهی شیطانی باشد. اما گاهی هنرمند جانب باطل را بیشتر می‌گیرد تا حق.
دکتر بلیغ در پایان اظهار داشت: سینما و علوم انسانی باید رابطه دیالکتیکی داشته باشند و یکی بدون دیگری نمی‌تواند دیگری را کامل کند. در هر حال رابطه علوم انسانی و هنر و سینما دوطرفه است و هر دو همدیگر را تقویت می‌کنند. هنرمندی ممکن است مطالعاتی هم در علوم انسانی داشته باشد و اهل فلسفه و روان شناسی باشد. اما مستقیم در هنرمند بودنش اثر ندارد حتی چه بسا خراب کند می‌توانم مثال‌هایی بزنم از سینماگرانی که این رویه را طی کردند و نتیجه کار بدتر شد.
چهلمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش فرهنگی و رقابتی از 12 تا 22 بهمن به دبیری مسعود نقاش‌زاده برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=4219

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.