سینمایی نیوز
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
کل 8183 امروز 0

خبر فوری

انتشار فراخوان بخش بین‌الملل چهل و سومین جشنواره فیلم فجر روزنامه‌های شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ پربیننده‌ترین و پرفروش‌ترین سینماهای کشور در خرداد اعلام شد روزنامه‌های شنبه ۹ تیر ۱۴۰3 بزرگترین رویداد ارائه طرح تخصصی مستند برگزار می‌شود فراخوان نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس «آسمان» مهاباد منتشر شد از کشف حقیقت یک قتل تا وحشت افسانه‌ای قدیمی صفحه اول روزنامه های پنج شنبه 7تیر 1403 بنیاد پویانمایی مشکل فقدان مجموعه‌ای متمرکز برای تولیدات این حوزه را رفع کرد افتتاح نمایشگاه عکس«شهید خدمت»در محل سازمان سینمایی/ پخش تیزر شهید خدمت دبیران سه جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر معرفی شدند از «بحران خاموش» تا «رزیدنت» معرفی شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» صفحه اول روزنامه های 4شنبه 6 تیر1403 گروه سینمایی فرهنگ کار خود را با 5 فیلم و 23 سینما آغاز کرد صفحه اول روزنامه های دوشنبه 4 تیر 1403 ۱۳ دستاورد سینمایی دولت سیزدهم؛ عدالت در سینماسازی تا استعدادیابی مناظره‌های فرهنگی انتظارات را برآورده نکرد/ برگزاری اولین جشن سالانه فیلم‌های هنر و تجربه/ تولید سه مستند با محوریت شهید جمهور/ مجموعه فیلمخانه ملی ایران افتتاح می‌شود صفحه اول روزنامه های یکشنبه ۳ تیر ماه ۱۴۰۳ تاکید رئیس سازمان سینمایی بر حمایت جدی از تولید فیلم‌های تجربی فروش سینمای ایران در خرداد 1403 اعلام شد صفحه اول روزنامه های شنبه 2 تیر ماه 1403 صفحه اول روزنامه های آخرین روز بهار 1403 سینما محراب شهر قم به سمفا متصل شد آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی فراخوان نخستین «جشنواره عکس تهران» منتشر شد / معرفی دبیر و داوران اکران 6 مستند در سالن حقیقت تداوم نهضت سینماسازی در شهرهای کم‌برخوردار ما در اخلاق در سینما موفق بودیم فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران منتشر شد فروش سینمای ایران در هفته سوم خرداد اعلام شد موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 8 فیلم‌نامه خزاعی: سینما، ابزاری برای غنی‌سازی فرهنگی و تعامل بین کشورها و مردم است آغاز پیش ثبت نام مدرسه مستند حقیقت لزوم تداوم بی‌وقفه فعالیت‌های سینمایی/ گروه سینمایی فرهنگ، مطالبه قدیمی سینماگران است امضای موسولینی پای جشنواره کن! انتشار فراخوان بخش ملی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آغاز دوره جدید فعالیت آسیفا ایران تغییر فراخوان «فجر» به نفع فیلمسازان سینمای کوتاه/ دایره انتخاب‌ها متنوع‌تر می‌شود فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران منتشر شد از «آخرین کوسه نهنگ» تا «خانواده خلج» «گروه سینمایی فرهنگ» راه‌اندازی شد فروش سینمای ایران در هفته دوم خرداد اعلام شد قلب سینمای کودک دوباره در اصفهان می‌تپد جشن مهر سینما متعلق به خانواده سینماست‌ / مهر سینما جلوه‌ای از عدالت فرهنگی دولت سیزدهم ابلاغ طرح حمایت از «تهیه‌کنندگی استانی سینما» برای تقویت سینمای استانی فروش سینمای ایران در هفته نخست خرداد اعلام شد نگاهی دقیق‌تر به مهم‌ترین آکادمی سینمایی سال در «جایزه اسکار» فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۳؛ هفته آینده

3
در گفت و گو با مدیر غرفه سازمان سینمایی و مدیر مرکز انتشارت، آموزش و پژوهش بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب سی و پنجم تهران مطرح شد؛

“حمید رضا بشیری فراز”: “جان تروبی” مهمان ویژه بخش نمایشگاه کتاب در جشنواره بین المللی فیلم فجر سال ۱۴۰۳ خواهد بود

  • کد خبر : 34166
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
“حمید رضا بشیری فراز”: “جان تروبی” مهمان ویژه بخش نمایشگاه کتاب در جشنواره بین المللی فیلم فجر سال ۱۴۰۳ خواهد بود
یکی از پروژه هایی که بر روی آن کار می کنیم و برای نمایشگاه کتاب سال آینده آماده می شود، داستان های تعاملی است که مبحثی جدیدالورود در ادبیات است و ادبیات ما از تئاتر وام گرفته است که می توانیم یک داستان را با چند پایان بندی بخوانیم و خط های روایی مختلف را پی بگیریم.
به گزارش سینمایی نیوز، “حمید رضا بشیری فراز” مدیر مرکز انتشارت، آموزش و پژوهش بنیاد سینمایی فارابی و مدیر غرفه سازمان سینمایی، در حاشیه برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به خبرنگار ما اظهار داشت: پیشنهاد این که انتشارات مجموعه سازمان سینمایی در یک غرفه گرد هم آیند، اسفند ماه سال گذشته، در مشهد مقدس، در جلسه مدیران سازمان سینمایی از سوی آقای دکتر مجید زین العابدین و آقای دکتر قادر آشنا مطرح گردید و آقای دکتر محمد خزاعی هم به عنوان رئیس سازمان پذیرفتند و ما از همان زمان، پیگیری کار ها را به انجام رساندیم و در نهایت از این غرفه، آن چیزی حاصل شد که مشاهده می نمایید. متاسفانه انتشارات بنیاد سینمایی فارابی، چندین سال به دلایل متعدد در حوزه کتب سینمایی فعالیت جدی نداشت و با تغییرات مدیریتی که صورت پذیرفت و با استقرار دکتر “مجید زین العابدین” به عنوان مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و برنامه ریزی ویژه ایشان برای احیاء انتشارات بنیاد سینمایی فارابی، در طی ۳ ماه گذشته که ما مستقر شدیم، آسیب یابی سراسری انجام پذیرفت، مشکلات را بررسی و برای آن ها راهکار پیدا نمودیم.
وی خاطرنشان ساخت: سعی شد با ریل گذاری های جدیدی که صورت می گیرد، به سمت تنوع موضوعی با ۹۰ دپارتمان برای حوزه نشر کتاب سینمایی که تعریف نمودیم، حرکت نماییم. این دپارتمان ها به دو بخشِ درون سینمایی و برون سینمایی تقسیم می شود. بخش اول، تمام آن موضوعاتی هستند که سینما را می سازند; به مانند فیلمنامه، کارگردانی، تدوین، نور و صدا و موضوعات دیگر، و برون سینمایی ها به تمامی، مطالعات برون رشته ای هستند که شامل فلسفه و سینما، روانشناسی و سینما می شوند. بر همین مبنا، موضوعات جدید تر هم چون هوش مصنوعی و سینما، حکمرانی و سینما، مغز پژوهی و سینما را نیز تعریف کردیم. در همین مدت، کتاب هایی با این موضوعات آماده و تقدیم مخاطبان نمودیم و برخی نیز در حال تولید هستند که پس از برگزاری نمایشگاه عرضه می شود.
 “حمید رضا بشیری فراز” بیان نمود: شایان ذکر است برای این ۹۰ دپارتمان سینمایی، قریب ۳۰ جلسه با اساتید هیئت علمی دانشگاه های مختلف کشور در داخل دفتر بنده، جلسات و کارگروه ها را تشکیل دادیم، موضوعات و منابع جدید را شناسایی نمودیم. بر همین اساس، بخش قابل توجه دانش آموختگان مقاطع ارشد و دکترای رشته سینما، پژوهش هنر یا فلسفه سینما، که پایان نامه و رساله مرتبط با سینما داشتند را شناسایی، ارزیابی و پژوهش ایشان را تبدیل به کتاب نمودیم. به این ترتیب بهای جدی به موضوع تعریف در سینمای ایران، در سطح دانشگاهی و دکترا و کارشناسی ارشد داده ایم.
او اضافه کرد: سطح تحقیقات نیز به این شکل است: در عین حال که از کتب نظری هم چنان حمایت می کنیم، سطح کاربردی را هم در نظر داشتیم و هند بوک هایی را طراحی نمودیم که مخصوص تولید آثار هستند. به طور نمونه، کارگردان با آن ها بر سر صحنه حاضر می شود، می تواند آن ها را کنار دست خود بگذارد و بنویسد.
مدیر مرکز انتشارات بنیاد سینمایی فارابی تاکید نمود: در همین راستا، ساختمان شماره ۳ بنیاد سینمایی فارابی در خیابان ولیعصر (عج) را تجهیز و به اولین نمایشگاه تخصصی کتب سینمایی ایران با محوریت بنیاد سینمایی فارابی تبدیل نمودیم. البته به این شکل نیست که تنها کتاب های بنیاد را عرضه نماییم بلکه هر ناشر دولتی یا خصوصی که در زمینه سینما، کتاب تولید می کند، آن جا را باید خانه خود بداند، محلی از استقرار دارند و می توانند استفاده بفرمایند. به طور طبیعی محلی برای رفت و آمد سینما دوستان، دانشجویان و اساتید دانشگاهی است. نکته قابل ذکر دیگر آن که، بزرگ تر هایی که به عنوان مولف و مترجم، سال های سال کنار گذاشته شده، رها شده و یا اساسا قهر کرده بودند، این دوستان را برگرداندیم. در کنار این، استعداد های جوان تر را نیز شناسایی و از ایشان بهره می بریم.
 این مدیر فرهنگی یادآور شد: مجموعه سازمان سینمایی با انتشاراتی که در اختیار دارد و در این غرفه به صورت یک جا بعد ۳۵ سال گرد هم آمدند، شامل انجمن سینمای جوانان ایران در حوزه فیلم کوتاه، مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و انیمیشن در حوزه فیلم مستند و انیمشن، و بنیاد سینمایی فارابی با فیلم سینمایی بلند می شود. قصدمان این است ضمن این که کتب سینمایی را به عنوان آرش های مرز های فرهنگی در حوزه سینما عرضه می نماییم، بتوانیم به سمت تولید کتاب هایی برویم که هم مرجع می باشند، و هم جدید هستند. چه بسا ناشران خصوصی، امکان تولید چنین کتاب هایی را نداشته باشند. بنابراین ما به سمت تولید چنین کتاب ها و حمایت هایی رفته ایم. در کنار آن، ناشران خصوصی نیز می توانند به سمت موضوعات سبک تر بروند که هم پوشانی صورت نگیرد و تنوع گستردگی هم وجود داشته باشد. در حال حاضر کتاب هایی از سازمان سینمایی تولید شده و زیر چاپ است و به همین نمایشگاه کتاب هم می رسد با حجم هفتصد تا هشتصد صفحه که رنگی هستند و طبیعتا ناشر خصوصی، توان تولید چنین  کتابی را ندارد. این ها به تمامی، برنامه ریزی هایی بود که بر اساس آن تصمیم سازی انجام ‌شده است.
نویسنده کتاب “اهرم فشار و شکل‌گیری کنش دراماتیک” در بخش دیگر صحبت های خود با اشاره به تحقق شعار تحقق عدالت فرهنگی، تصریح ساخت: یکی از سیاست های اجرایی که در بخش انتشارت بنیاد سینمایی فارابی اتخاذ کردیم، سیاست در های باز بود. به این معنی که پیش از این، در ها بسته بود، تردد ها محدود بود، هر کسی نمی توانست با فارابی کار کند. ما این ساختار را شکستیم، درب ها را باز و فراخوان برای دوستان از سراسر کشور اعلام نمودیم. ما به جهت رعایت عدالت برای حوزه پخش کتاب، همین الان که با شما صحبت می کنم در تمام استان ها حداقل یک نمایندگی ایجاد کردیم و به محض انتشار، کتب در تمامی کشور توزیع می شود و دیگر نیاز نیست دوستان از تهران و یا به شکل مجازی تهیه نمایند. این نماینده، هم در نمایشگاه های استانی می تواند شرکت نماید و هم دسترسی برای تهیه کتاب وجود دارد.
وی در همین ارتباط افزود: بعد از نمایشگاه اگر دوستان به سایت بنیاد سینمایی فارابی مراجعه نمایند، فرمی با نام فرم ارسال سوژه موجود است که پر می کنند، به ایمیل انتشارات ارسال می شود، هر ۲ هفته یک بار جلسات شورا را خواهیم داشت که دپارتمان ها به طور حداگانه این ها را بررسی نموده و نویسندگان کتاب هایی با سوژه های خوب را برای مذاکره دعوت، در ادامه عقد قرارداد و در نهایت منتشر می نماییم. این سیاست و رویه اتخاذ شده آن گونه نیست که صرفا کتاب های مدیر پسند تولید و هدیه داده شود. ما کتاب هایی تولید می نماییم که به درد مخاطب سینما بخورد. به طور نمونه بر روی کتاب “آناتومی ژانر” آقای “جان تروبی” که سال ۲۰۲۱ به بازار نشر راه یافته بود کار می کنیم که مشتمل بر ۷۰۰ صفحه است.
این نویسنده و منتقد ادبی بیان داشت: نکته دیگر این که تحقیقی صورت دادیم و آن این که از زمانی که کتاب مرجع در دنیا منتشر می شد تا در ایران ترجمه شود، قریب ۵ سال زمان می برد. ما همین الان در این انتشارات، امسال، کتابی داریم که اواخر سال ۲۰۲۳ منتشر شده و در همین چند ماه ابتدایی ۲۰۲۴ ترجمه شده و در روز های پیش روی نمایشگاه سی و پنجم، در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت. این دستاورد کوچکی نیست که زمان پنج سال را به چند ماه رساندیم. به همین ترتیب، جدید ترین منابع به سرعت در حال شناسایی و ترجمه هستند، در کنار تالیفاتی که یا سفارش داده شده و یا از طریق دانشگاه ها جذب و حمایت و منتشر می شود.
او گفت: در فاز ابتدایی برنامه ریزی های که صورت پذیرفت، ریل گذاری های تولیدی و اصلاحات صورت پذیرفت. بنا بود در جشنواره فیلم فجر سال گذشته، اولین نمایشگاه کتب سینمایی را داشته باشیم اما به دلیل این که تازه مستقر شده بودیم و نیاز به هماهنگی داشت، این طرح اجرایی نبود اما این نوید را خواهم داد که از سال ۱۴۰۳ به بعد در جشنواره فیلم فجر، این نمایشگاه دائمی با حضور تمامی ناشران سینمایی با محوریت بنیاد سینمایی فارابی برقرار است.
مدیر مرکز انتشارات، آموزش و پژوهش بنیاد سینمایی فارابی از حضور یک مهمان ویژه خبر داد و با اعلام این خبر گفت: از آن جایی که شما رسانه اختصاصی سینمایی هستید، این را برای نخستین بار رسانه ای می نمایم که اگر خدا بخواهد و مشکلی پیش نیاید، برای سال ۱۴۰۳ در جشنواره بین المللی فیلم فجر، مهمان ویژه ما در بخش نمایشگاه کتاب، آقای “جان تروبی” خواهند بود. مذاکرات مقدمانی با ایشان داشته ایم، قرار بر این بود که سال گذشته در خدمت ایشان باشیم اما هماهنگی ها دیر صورت گرفت. امسال ۳ روز در خدمت ایشان خواهیم بود، هم درباره کتاب “آناتومی داستان” و هم “آناتومی ژانر” صحبت می کنند و نیز درباره کتاب جدید شان که هنوز منتشر نشده، سخن خواهند راند.
مدیر انتشارات عمیق درباره اولین کتابی که خوانده است اظهار نمود: از سن دبیرستان خواندن کتاب برای من جدی شد به طوری که تمام پول توجیبی هایم را کتاب می خریدم و از سمت والدینِ بنده خیلی اعتراض صورت می گرفت که این چه شدتی است که وجود دارد. چرا که بنده در دوران دانش آموزی تا روزی ۱۴ ساعت نیز کتاب می خواندم و رکورد مطالعه ۱۶ کتاب در یک روز را نیز دارم؛ به شکلی که از هر کتاب یک فصل را هر روز می خواندم که تاثیرات بسیار عحیبی بر روی ذهن من داشت و فکر می کنم با خوانش مجموعه کتاب های آگاتا کریستی همراه بود. جذاب ترین شخصیت داستانی برجسته و اثرگذار و دوست داشتنی برای من و چه بسا برای خیلی از خوانندگان ادبیات داستانی هم نظر با من، خلق شرلوک هومز می باشد که از نویسنده اش هم معروف تر است و این انتخاب، دلایل متعدد و ویژه ای دارد.
او در خصوص تاریخچه بازدید از نمایشگاه کتاب گفت: سالیان سال به عنوان مخاطب در نمایشگاه کتاب حاضر بودم. بنده نشر عمیق را در بخش خصوصی دارم و پیش از آن نیز مدیر تولید و مدیر انتشارت ساقی که ناشر تخصصی کتب سینمایی است بوده ام. الان نیز در خدمت انتشارات بنیاد سینمایی فارابی هستم.

نویسنده کتاب «کوچه‌ باغ انار! به ماندنم عادت نکن» در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا دوست داشته است پایان کتابی را که خوانده است تغییر دهد گفت: در کتاب ها و رمان های جدید، این اتفاق زیاد می افتاد که دوست می دارم پایان کار یک شخصیت را تغییر دهم. یکی از پروژه هایی که بر روی آن کار می کنیم و برای نمایشگاه کتاب سال آینده آماده می شود، داستان های تعاملی است که مبحثی جدیدالورود در ادبیات است و ادبیات ما از تئاتر وام گرفته است که می توانیم یک داستان را با چند پایان بندی بخوانیم و خط های روایی مختلف را پی بگیریم. در واقع ما بر روی نظریه داستان های تعاملی کار کرده و کتابی تولید می کنیم که بتواند به ادبیات ما کمک کند.

“حمید رضا بشیری فراز” در بخش پایانی صحبت های خود گفت: نکته ی دیگر آن که ما در هفته جاری چندین چهره از سینماگران را مهمان در این غرفه و سرای کوشک کتاب خواهیم داشت. امروز در خدمت آقای احمد ضابطی جهرمی هستیم و در طول هفته آینده، در خدمت آقایان رسول صدر عاملی، بهروز افخمی، عوامل فیلم پروین از جمله محمد رضا شریفی نیا  و محمد رضا ورزی خواهیم بود و راجع به موضوع اقتباس در سینما و رابطه ادبیات در سینما صحبت خواهیم داشت. استقبال از خرید کتاب نیز در هر دو بخش حضوری و مجازی بالاخص از طرف دوستان در شهرستان ها خوب بوده است.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

گزارش و گفت و گو از: تورج اردشیری نیا

عکس: الهام سادات روئین تن

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=34166

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.