سینمایی نیوز
  • امروز : جمعه, ۲ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 24 ذی‌القعده 1446
  • و : Friday, 23 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

6
«کله سخنگو، آری یا نه؟»/

درباره‌ مسئله‌ مصاحبه در فیلم مستند

  • کد خبر : 13279
  • ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۹:۴۰
درباره‌ مسئله‌ مصاحبه در فیلم مستند
اگر مستندساز فکر کند استفاده از مصاحبه از جنبه‌های هنری اثرش کاسته و آن را بیشتر شبیه به گزارش تلویزیونی می‌کند یک خطای راهبردی است که می‌تواند ناشی از احاطه‌ نداشتن به ابزار کارش باشد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد احسان مفیدی کیا: نظری در بین برخی مستندسازها رایج است که «کله‌های سخنگو آفت مستند‌اند» و منظورشان مصاحبه‌های مطولی است که باعث ملال در مخاطب می‌شود، آن‌ها سعی می‌کنند با جایگزین کردن کنش‌ها از میزان حرف زدن سوژه رو به دوربین یا با مصاحبه‌کننده‌ی پشت دوربین بکاهند و عناصر دیگر دیداری یا شنیداری را جایگزین آن کنند. اما سوال این است که آیا مصاحبه در فیلم مستند، به خودی خود، پسندیدنی است یا نه؟

یک پاسخ می‌تواند این باشد که آن، امری سهل و ممتنع است و جذابیت یا ملال‌آور بودنش تماماً بسته به کیفیت کار مستندساز در نوع مواجهه با سوژه و گفتگویی که برقرار می‌کند است. اصولاً در جایی که کارگردان ابزار دکوپاژ و میزانسن را آنطور که در فیلم داستانی رایج است در اختیار ندارد، عناصر مقوم فیلم از جمله‌ گفتار متن، مواد آرشیوی دیداری و شنیداری و البته مصاحبه خواهد بود و موثر بودن آن مستند مستقیماً به توان و تبحر مستندساز در بهره‌مندی از آن ابزار بستگی خواهد داشت.

اینکه مستندساز فکر کند استفاده از مصاحبه از جنبه‌های هنری اثرش کاسته و آن را بیشتر شبیه به گزارش تلویزیونی می‌کند یک خطای راهبردی است که می‌تواند ناشی از عدم احاطه‌ی کامل به ابزار کارش باشد. این امر هم در سینمای مستند ایران از دهه 40 و هم در سینمای مستند جهان مسبوق به سابقه است، چنانکه ریچارد لیکاک، مستندساز برجسته و صاحب سبک آمریکایی گفت: «مصاحبه ممنوع!»، با این حال هنوز هم می‌توان باقوت از نقش فعال و ارزشمند مصاحبه در فیلم‌های مستند دفاع کرد.

برای درک بهتر این مضمون، توجه به چند نمونه از آثار دیدنی سینمای مستند خالی از لطف نیست. ارول موریس با مستند «مهِ جنگ: یازده درس از زندگی رابرت مک‌نامارا» (2003) که مسائلی حول جنگ ویتنام را مطرح می‌کند، توانست در همان سال تولید جایزه‌ی اسکار بهترین مستند را از آن خود کند و منتقدان نیز این فیلم را درگونه‌ی تاریخی و بیوگرافی از شاهکارهای سینمای مستند برشمردند، این در حالی بود که فیلم مبتنی بر یک تک مصاحبه با سوژه‌ی خود بود.

نمونه‌ی دیگر، مستند «ملاقات با گورباچف» (2018) اثر مشترک ورنر هرتزوگ و آندره سینگر درباره‌ی زندگی آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی است. در طول 90 دقیقه فیلم مشخصاً مصاحبه با شخص گورباچف ستون فقرات اثر است و آرشیو و گفتار متن مکمل آن هستند.

قطعاً نمونه‌هایی از این دست بسیار است و می‌توان آن‌ها را به عنوان شاهدی بر مدعای نقش مفید و موثر مصاحبه در فیلم مستند به کار برد اما این را نباید فراموش کرد که استفاده از این ابزار قطعاً شرایطی دارد که وابسته به تجربه و دانش عمیق در امر کارگردانی مستند است. مسئله مصاحبه نیست، بلکه مصاحبه گرفتن است که باید شیوه‌ی درست آن را آموخت و در جای خود به بهترین نحو استفاده کرد.

بنا به آنچه روبرت صافاریان در کتاب خواندنی مصاحبه در فیلم مستندآورده است: «واقعیت این است که مصاحبه هم مانند بسیاری از عناصر سینمایی، ذاتاً نه خوب است و نه بد؛ مهم استفاده‌ی خلاق از آن است»

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=13279
  • نویسنده : محمد احسان مفیدی کیا
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، روزنامه ایران
  • 191 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.