سینمایی نیوز
  • برابر با : Monday - 20 January - 2025
کل 9283 امروز 0

خبر فوری

رویدادها و جشنواره‌ها ادبیات ما را زنده نگه داشته‌اند نامزدهای نهایی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد معرفی شدند جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر فرصتی برای ارزیابی حرفه‌ای هنرمندان جوان هیات مدیره کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر انتخاب شد مدیران هنری «سرزمین-من» هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر معرفی شدند دیدار دبیر جشنواره با هنرمندان بخش «به‌علاوه فجر» آغاز بلیت فروشی جشنواره تئاتر فجر از اول بهمن پنجمین نمایشگاه کتاب کیش یازدهم تا نوزدهم بهمن برگزار می‌شود شهرام میراب اقدم دار فانی را وداع گفت شهرام میراب اقدم مستندساز درگذشت داوران بخش دیگرگونه‌های اجرایی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند معرفی هیات داوران بخش نمایش خیابانی جشنواره فجر «دیافراگم» در خانه سینما روی پرده می‌رود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۳ پرکارترین بازیگران فجر چهل‌وسوم؛ ۱۵ چهره با دو فیلم می‌آیند بازیگران و کارگردانان مطرح چهل و سومین جشنواره فیلم فجر آماده‌سازی نهایی فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا برای جشنواره فجر نشست «خلاها و چالش‌های نظم صنفی» برگزار می‌شود جشنواره‌ فجر چگونه می‌توانند اقتباس را تقویت کند؟ مراسم یادبود استاد فریدون شهبازیان برگزار می شود نخستین جشنواره نمای باران فراخوان داد سومین نشست رویداد کتاب و سینما در خانه سینما برگزار می شود “بولوار مرداویج” رونمایی و نقد شد تلاش برای جهانی‌شدن جشنواره موسیقی فجر با تقویت بخش‌های رقابتی و بین‌الملل داوران انجمن منتقدان سینما در فجر مشخص شدند بهمن‌ماه امسال با کدام کنسرت‌ها همراه است؟ برگزاری ۷ کارگاه آموزشی در جشنواره تئاتر فجر کتاب شیوه نوازندگی ساز «اودو» منتشر شد ۳ مستند، ۳ نگاه کریون شکارچی برگزاری همایش« سینمای ایران ؛ نگاهی به آینده» در موزه سینما روایت‌هایی از کوچ اجباری تا نامه‌ای که خوانا نیست در پاتوق بیست‌وششم فیلم کوتاه چهلمین جشنواره موسیقی فجر؛ تداوم و تحول در عرصه موسیقی ایران است «سینما بانو» به زودی در رسانه ملی تکرار حقیقت در فجر نشست پژوهشی «شب ویولن ایرانی» برگزار شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۲۹ دی ۱۴۰۳ برگزیدگان نهمین فستیوال رقابتی پیانو کلارا معرفی شدند پیام تسلیت جشنواره فیلم فجر به دو سینماگر درباره ۴۰ چهره جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم فجر الگویی برای دسترس‌پذیری فرهنگی در آینده انتشار جدول اجراهای صحنه‌ای و خیابانی چهل‌وسومین جشنواره تئاتر فجر گروه‌های نمایشی بخش بعلاوه فجر معرفی شدند معرفی آثار بخش بین‌الملل چهل‌و‌سومین جشنواه تئاتر فجر بازگشت مانی رهنما با «یه پیانو، یه گل سرخ» مروری بر مستندهای فیلم فجر چهل و سوم کارکترهای ماندگار فیلم فجر؛ از «پری» و «لیلا» تا «حاج کاظم» و «عباس» از اقصی نقاط کشور برای بخش پژوهش جشنواره تئاتر فجر اثر ارسال شده بود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۳ نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» در موزه سینما

16
اختصاصی سینمایی نیوز | گفت و گو با "مجید عراقی" کارگردان نمایش «دشمن خدا» منتخب چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

«دشمن خدا» دوئت طنز و تفکر

  • کد خبر : 31799
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
«دشمن خدا» دوئت طنز و تفکر
یک کارگردان نمایش گفت: سخن بنده این است که حمایتی از مرکز و دولت بشود تا اگر اجرایی خوب است بدون آن که ادعایی داشته باشیم، حمایت شود تا مردم بیشتری آن تئاتر را ببینند.
به گزارش  سینمایی نیوز، «مجید عراقی» کارگردان نمایش «دشمن خدا» از بخش مسابقه تئاتر ایران چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، که پنج شنبه 5 بهمن ماه 1402 در دو نوبت 16:30 و 18:30 به مدت 60 دقیقه در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت، در گفت و گو با خبرنگار تئاتر سینمایی نیوز، درباره علت نامگذاری این نمایش‌نامه اظهار داشت: نمایشنامه را سال ۹۳ آقای “عماد الدین رجب لو” بر مبنای آن ضرب المثل معروف «دروغ گو دشمن خداست» نوشتند و در گرگان تا سال ۹۵ و ۹۶ اجرا و حضور جشنواره ای داشتند که من از ایشان خواهش کردم اجازه ی بازتولید کار را به بنده بدهند.
این هنرمند عرصه نمایش افزود: بعد از حضور در ۱۵ نمایش به عنوان بازیگر که عموما به جهت فیزیک و هندسه چهره ام، فضای ترسناک و فانتزی داشتند، یک نمایش ساده رئالیستی کار کردیم. مهم ترین چالش من، در آغاز، کار با ۲ کودک ۸ ساله بود ولی بعد تر، به بهترین تجربه ام تبدیل شد. فضای اصلی و زمینه ای این نمایش بر اساس صفت دروغ است و این که چه اتفاقی می افتد تا در وهله نخست به گفته ها شک می کنیم، دروغ رخنه می کند و برای رفع یک مشکل دروغ می گوییم.
این بازیگر و کارگردان تئاتر درباره موضوع این نمایش‌نامه بیان داشت: نمایشنامه “دشمن خدا” از ۲ اپیزود تشکیل شده که اپیزود اول «دبستان دخترانه»، داستان ۲ دانش آموز دختر ۸ ساله است که بر سر یک برگه انشاء دعوا دارند و هر دو مشخصات دقیقی از این برگه انشاء دارند و ناظم و مخاطب باید قضاوت کنند که کدام یک دروغ می گویند. در اپیزود دوم «پادگان نظامی»، نیز که بر مبنای موضوع دروغ شکل گرفته و ۲ سرباز، نیمه شب وقتی فرمانده در پادگان نیست با هم دعوا می کنند و ‌‌کتف یکی از آن ها می شکند و هر کدام دیگری را مقصر می داند و زیر سوال می برد و فرمانده و مخاطب باید قضاوت کنند چه کسی دروغ و چه کسی راست می گوید.
وی درباره علت پرداختن به سوژه دروغ تصریح ساخت: دروغ، دغدغه شخصی من برای تولید این نمایش است که از کودکی با آن دست و پنجه نرم کردم. تصمیم گرفتم دروغ نگویم حتی اگر زیان های سنگینی برای من داشته باشد و این گونه، حال من، بهتر است. دروغ یکی از هفت گناه کبیره است و در بسیاری از روایات می خوانیم که سر منشاء ۶ گناه دیگر نیز به یک شکلی به دروغ بر می گردد. در واقع شروع همه گناهان با دروغ است. معضل دروغ، اتفاق فاجعه باری است و در مدت یک تا دو سال حل نمی شود و مسئله زمان بری است تا دوباره به هم اعتماد کنیم و اعتماد ها، بازگردد.
 وی در اشاره به ویژگی‌های این نمایش یادآور شد: بازی این ۲ دختر خردسال خیلی کار سختی است. در مدیوم های مختلف از سریال های تلویزیونی تا سینمای کوتاه، بازی دختر بچه ها یک طنازی و لطافت دخترانه دارد اما ما به هیچ وجه، این گونه برخورد نکردیم و سعی داشتیم به مانند آدم بزرگ ها، جواب پس بدهند. حال باید دید تا چه اندازه موفق شدیم مخاطبان، بازی این ۲ کودک را به مثابه تمامی اقشار که درگیر موضوعِ دروغ شدند ببینند. دیگر آن که روایت و اجرای ساده ای در داستان این نمایش داشتیم و درگیر امور آوانگارد و پیچیده نشدیم. از عوامل: نویسنده و مشاور کارگردان: عمادالدین رجب لو، طراح صحنه: سمیرا سرچاهی، طراح پوستر: مجید سیادت، مجری طرح: سعید سیادت، دستیاران کارگردان: سیده دریا صادقی و عطیه جنگی، مدیر تولید: احمد مدیری، طراح نور و لباس و کارگردان: مجید عراقی، بازیگران: سیده اسوه صادقی، حامد فعال، امیر محمد درویش، نفس جافری، ضحا رجایی فر و علی غریب، مجید عراقی تشکر می کنم.
«عراقی» این طور به صحبت های خود ادامه داد: واقعیت امر آن است منِ جوان با ۲۸ سال سن که می خواهم تئاتر تولید کنم هیچ پشتوانه مالی ندارم و این نمایش را هم با دوست پانزده ساله خودم آقای “علی قریب” شروع کردم. ما سال ۹۷ از گرگان شهرستان کردکوی به تهران کوچ کردیم، واقعا ریسک کردیم به طوری که گفتم یا کار مان می گیرد یا باید به شهرستان باز گردیم. خدا را شکر که شرمنده دوستم نشدم و آن هزینه ای که در بین گذاشتیم را تقریبا همراه با کسب تجربه، در اختیار داریم. ما پول پیش اجاره خانه مان را در حدود صد و اندی میلیون تومان کسر کردیم و بیشتر اجاره پرداخت کردیم تا بتوانیم اجرا داشته باشیم.
او در همین ارتباط اضافه کرد: به سالن خصوصی عمارت نوفلوشاتو مراجعه داشتیم و مدیریت عمارت آقای نامور لطف داشتند و ما توانستیم ۱۸ تا ۱۹ اجرا آن جا داشته باشیم و باقی هزینه ها را صرف تولید کنیم. این متن و اثر را برای تولید انتخاب کردیم که دکور و لباس و گریم آن چنانی نداشته باشد و در غیر این صورت اگر این موارد سنگین بود، حتی نمی توانستیم با پول پیش اجاره خانه مان هم کاری را تولید کنیم. من حقیقتا این درخواست را دارم اگر مدیران دغدغه تولید و حمایت از تئاتر را دارند، حتما بودجه ای تخصیص دهند به گونه ای که شورایی تشکیل دهند، متون را بخوانند، نمایش های تولید شده را ببینند و با توجه به کیفیت آثار تخصیص بودجه نمایند تا کار ها، بیشتر اجرا داشته باشند و دیده شوند.
او تاکید کرد: همین الان با وجودی که در عمارت نوفلوشاتو و تالار قشقایی اجرا داشتیم ۳۰ نفر از دوستان به من می گویند چه مقدار اجرا های کمی داشتید و آیا نمی خواهید اجرا های دیگری داشته باشید. از خدای من است که اجرا های بیشتری داشته باشم اما با چه آورده و پشتیبانی، اجرا روی صحنه ببرم. سخن بنده این است که حمایتی از مرکز و دولت بشود تا اگر اجرایی خوب است بدون آن که ادعایی داشته باشیم، حمایت شود تا مردم بیشتری آن تئاتر را ببینند. امیدواریم اتفاقات خوبی در این جشنواره برای گروه تئاتری نمایش “دشمن خدا” بیفتد تا برنامه ریزی برای دور سوم اجرا ها داشته باشیم.
 «مجید عراقی» در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به طرحی صحنه این نمایش خاطر نشان ساخت: این نمایش دکور خیلی ساده ای دارد و در این گذر، نیم نگاهی به نمایش ایرانی داشتیم که بازیگران روی صحنه هستند و به نوبت به اجرای نقش می پردازند. در طراحی نخستین، شن و ماسه روی زمین بود که متاسفانه به دلایل مختلف امکان پذیر نشد و یک کفپوش به رنگ خاک انتخاب کردیم تا از پس این قضیه، بر آمدیم. سیب هم نماد های مختلفی در طول تاریخ برای انسان داشته است و در انتها می بینیم سایه ی سیب ها، هر هفت بازیگر نمایش را احاطه می کند و به گونه ای که نوع انسان، همه گی، اسیرِ سیبِ سایه ها می شوند و راه فراری ندارند. سیب می تواند داستان آدم و حوا باشد که اولین گناه انسان از طریق سیب شکل گرفته است و همه ما انسان ها اسیر این مسئله می شویم.
چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.
گفت و گو از: تورج اردشیری نیا
گزارش، تنظیم خبر و عکس: الهام سادات روئین تن
لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=31799

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.