سینمایی نیوز
  • امروز : شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : 19 شوال 1446
  • و : Saturday, 19 April , 2025 می باشد
کل 9695 امروز 0

خبر فوری

جانمایی ناشران الکترونیک در میان ناشران عمومی/ یک تغییر به نفع ناشران دانشگاهی و آموزشی بانک ملی ایران بانک حامی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد حفظ تنوع گونه در نمایش جدید سینما‌ها اولین کارگروه تخصصی شورای سینما برگزار شد پانزده نامزد «چهره سال هنر انقلاب» معرفی شدند حداقل ۴۲ تن کتاب در راه است اکران فیلم‌های جدید در سینما‌ها اعلام جزئیاتی از برگزاری نخستین فلوشیپ تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ زمان برگزاری هفتاد‌ویکمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان سهند اعلام شد رائد فریدزاده: فارابی باید خانه امن سینماگران کشور باشد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۴ از اقتدار صنوف تا اعتلای نظام حکمرانی ارکستر موسیقی ملی ایران به «خاطره‌ای با من هست» رسید سیاست‌گذاری فرهنگی، باید هدف‌گذاری دقیق و اثربخشی داشته باشیم نمایش‌های کشور یک شب به صحنه نمی‌روند حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد کتاب «اپیدمی‌ها در ادبیات و سینما» منتشر شد رودکی میزبان گروه موسیقی آوای رکنی می‌شود چاپ کتاب‌های هنری به روایت آمار بیش از هزار نفر در آزمون‌های صلاحیت تدریس سال ۱۴۰۳ شرکت کردند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۴ انتشار فراخوان جذب نیرو در مرکز تماس و پشتیبانی فروش مجازی نمایشگاه کتاب بررسی آخرین وضعیت جشنواره موسیقی نواحی در هرمزگان حضور معنادار کتاب در دست شخصیت‌های سینمایی پیمان معادی کتابی درباره آموزش بازیگری ترجمه کرد نمایشنامه «انبارشدگان» توسط نشر «نی» منتشر شد اعلام زمان مصاحبه برای متقاضیان ثبت نام در مدرسه مستند حقیقت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۴ نگاهی انتقادی به اقتباس از داستان‌های قرآنی در سینمای ایران فراخوان جذب نیروی انسانی در نمایشگاه کتاب تهران منتشر شد فهرست فیلم‌های جشنواره کن ۲۰۲۵ منتشر شد ساخت بزرگترین پردیس تئاتر خاورمیانه در تهران آغاز شد هیات عراقی با مدیران نمایشگاه کتاب دیدار کردند فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در سومین هفته بهار بیش‌ از ۱۰ نمایش کودک و نوجوان در پایتخت روی صحنه است آغاز ثبت‌نام خبرنگاران و فعالان فضای مجازی در نمایشگاه کتاب تهران فراخوان هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران منتشر شد حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد فراخوان اجرا در تماشاخانه‌‌‌های حوزه هنری منتشر شد اولین ماه بهار در تئاتر شهر چه‌ خبر است؟ بهار پُررونق تئاتر در استان‌ها مجموعه مصاحبه «پای صحبت استاد فرامرز پایور» منتشر شد تمدید مهلت ثبت‌نام ناشران داخلی در نمایشگاه کتاب تهران مسعود فروتن «بانوی زیبای من» را با حال و هوای سینمایی منتشر کرد حضور بیش‌از ۱۵۰ بانوی بازیگر در نمایش‌های پایتخت سینما میزبان 1 میلیون 50 هزار مخاطب در 13 روز نخست سال شد انتشار فراخوانی برای جشن‌نامه داود گنجه‌ای فراخوان پانزدهمین دوره‌ی جوایز ایسفا منتشر شد پایتخت ۷؛ در کشاکش تکرار و افت روایت!

6
در نشست نقد و بررسی فیلم «دوار» مطرح شد

«دوار» فیلمی کاملا تجربی درباره فراموشی و هویت است

  • کد خبر : 17012
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
«دوار» فیلمی کاملا تجربی درباره فراموشی و هویت است
نشست فیلم سینمایی «دوار» شب گذشته (16 اردیبهشت) در پردیس سینمایی چارسو با حضور میثم حسن‌زاده کارگردان، میلاد خزاعی و مهسا اکبرپور بازیگران فیلم و محمدرضا مقدسیان به عنوان منتقد مهمان برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی هنر و‌تجربه، در ابتدای این نشست حاضران به احترام حسام محمودی بازیگر فقید سینما یک دقیقه سکوت و فاتحه‌ای قرائت کردند.

سپس محمدرضا مقدسیان منتقد سینما در ابتدا به موضوع آلزایمر و دمانس در فیلم «دوار» اشاره کرد و گفت: آنچه که درباره دمانس و آلزایمر مطرح می‌شود در اصل چیزی تحت عنوان هویت است. هویت از لحظه صفر تولد تا لحظه مرگ است. ما تمام کاری که می‌کنیم دریافت داده است، داده را معنی می‌کنیم، به داده ساختار می‌دهیم سپس ساختارها شیوه مواجهه با داده‌ها را شکل می‌دهد. شکل‌گیری‌های گذشته تغییر می‌کند و در نهایت می‌شود چیزی به نام هویت.

مقدسیان ادامه داد: مساله دریافت، گردآوری و تحلیل داده و در نهایت نتیجه داده ساختار هویتی را شکل می‌دهد. هویت و حافظه با هم گره خورده است و فیلم «دوار» دقیقا دست می‌گذارد روی همین موضوع. اگر قرار است در مورد دمانس و شیوه مواجهه با این بیماری صحبت کنیم باید به زبان فیلمنامه و تصویر به شکل توامان اشاره کنیم. زمانی که مخاطب با فیلم روبرو می‌شود دیگر به اینکه من اطلاعاتی درباره بیماری دمانس دارم یا نه فکر نمی‌کند. مخاطب با یک ذهن پاک می‌خواهد فیلمی را ببیند. طبیعتا انتظار دارد بداند کدام میلاد را دنبال می‌کند؟ مساله میلاد چیست و چه موانعی را پیش رو دارد تا به هدفی که دارد می‌رسد و در نهایت نتیجه چه خواهد بود.

این منتقد با تاکید بر اینکه نویسنده در وهله اول با خلق موقعیت، شخصیت، انگیزه، موانع و خروجی را معرفی می‌کند، یادآور شد: چیزی که فیلم «دوار» به مخاطب منتقل می‌کند یک موقعیت سرگشتگی در آستانه گسستگی روان، هویت و حافظه است. از ابتدا تا انتها این سرگشتگی را تماشا می‌کنیم.

مقدسیان در ادامه به انتخاب شیوه روایت اشاره کرد و گفت: اگر سینما را به عنوان یک امر پویا در نظر نگیریم، در واقع سینما را نمی‌شناسیم. آن چیزی که همیشه اهمیت داشته این است که مخاطب با اثر ارتباط برقرار کند. ابتدا باید دید آیا داده‌های فیلم برای مخاطب کافی بوده. در اصل فیلم فضای مثالیِ کاراکتری دچار دمانس را نشان می‌دهد. در نهایت تلاش فیلم قابل تحسین است.

میثم حسن‌زاده کارگردان «دوار» ضمن تشکر از حاضران در سالن و گروه سینمایی هنر و تجربه که این فرصت را در اختیار فیلمش گذاشته است گفت: نوع روایتی که برای دریافت اطلاعات انتخاب می‌کنیم و روایت کاراکتری که دچار فراموشی شده، هر لحظه ما را شگفت‌زده می‌کند. گاهی راوی غیرموثق داریم و اطلاعاتی را می‌دهد که مخاطب به خودش می‌گوید اینها را قبول کنم یا نه؟

این کارگردان به موضوع فیلم اشاره کرد و ادامه داد: ابتدا برای این داستان دچار ترس شدم. به این فکر می‌کردم که رفتن سراغ این ایده که با روایت صادقانه‌ای همراه نیست چه واکنش‌ها و چالش‌هایی را برای من ایجاد خواهد کرد. میزان همذات پنداری مخاطب نیز سوالی بود که مخاطب باید به آن پاسخ دهد. این فیلم اساسا فیلمی تجربی بود.

حسن‌زاده تاکید کرد: روایت غیرخطی کمی مخاطب ایرانی را پس میزند. مخاطب شروع، میانه و پایان را دوست دارد. در این فیلم این اتفاق نمی‌افتد، چون روایتی غیرخطی است. مخاطبانی که طرفدار روایت غیرخطی هستند بیشتر المان‌های فیلم را دریافت می‌کنند.

کارگردان «دوار» به اسم فیلم اشاره کرد و توضیح داد: اسم فیلم چند بار تغییر کرد و در نهایت با توافق تهیه‌کننده این عنوان را انتخاب کردیم. علیرضا علویان تهیه کننده‌ای متفکر است. اسم «دوار» در اصل برگرفته از اتفاقات فیلم است و به معنی تکرار.

میلاد خزاعی بازیگر این فیلم نیز گفت: در این نشست هنگامی که تصویر زنده‌یاد حسام محمودی را دیدم میخواهم فقط در مورد او صحبت کنم. ما به جز یک هنرمند، در واقع یک انسان با اخلاق را از دست دادیم.

خزاعی ادامه داد: از ابتدا قراری میان من و میثم بود. من به کارگردان اطمینان کردم و سعی کردم از بازی کردن فاصله بگیرم و به نقش بیشتر نزدیک شوم.

مهسا اکبرپور یکی دیگر از بازیگران اصلی «دوار» نیز بیان کرد: سپاسگزارم که فیلم «دوار» را برای تماشا انتخاب کردید. فیلمنامه را که خواندم مواجهه با این شخصیت برایم جذاب بود. دخترِ فیلمنامه دختری فداکار و هدفمند بود. پذیرش چنین آدمی برایم سخت بود و سعی کردم به نقش بیشتر نزدیک شوم تا بتوانم مخاطب را جذب کنم.

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=17012

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.