سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
کل 8630 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

6
در نشست نقد و بررسی فیلم «دوار» مطرح شد

«دوار» فیلمی کاملا تجربی درباره فراموشی و هویت است

  • کد خبر : 17012
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
«دوار» فیلمی کاملا تجربی درباره فراموشی و هویت است
نشست فیلم سینمایی «دوار» شب گذشته (16 اردیبهشت) در پردیس سینمایی چارسو با حضور میثم حسن‌زاده کارگردان، میلاد خزاعی و مهسا اکبرپور بازیگران فیلم و محمدرضا مقدسیان به عنوان منتقد مهمان برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی هنر و‌تجربه، در ابتدای این نشست حاضران به احترام حسام محمودی بازیگر فقید سینما یک دقیقه سکوت و فاتحه‌ای قرائت کردند.

سپس محمدرضا مقدسیان منتقد سینما در ابتدا به موضوع آلزایمر و دمانس در فیلم «دوار» اشاره کرد و گفت: آنچه که درباره دمانس و آلزایمر مطرح می‌شود در اصل چیزی تحت عنوان هویت است. هویت از لحظه صفر تولد تا لحظه مرگ است. ما تمام کاری که می‌کنیم دریافت داده است، داده را معنی می‌کنیم، به داده ساختار می‌دهیم سپس ساختارها شیوه مواجهه با داده‌ها را شکل می‌دهد. شکل‌گیری‌های گذشته تغییر می‌کند و در نهایت می‌شود چیزی به نام هویت.

مقدسیان ادامه داد: مساله دریافت، گردآوری و تحلیل داده و در نهایت نتیجه داده ساختار هویتی را شکل می‌دهد. هویت و حافظه با هم گره خورده است و فیلم «دوار» دقیقا دست می‌گذارد روی همین موضوع. اگر قرار است در مورد دمانس و شیوه مواجهه با این بیماری صحبت کنیم باید به زبان فیلمنامه و تصویر به شکل توامان اشاره کنیم. زمانی که مخاطب با فیلم روبرو می‌شود دیگر به اینکه من اطلاعاتی درباره بیماری دمانس دارم یا نه فکر نمی‌کند. مخاطب با یک ذهن پاک می‌خواهد فیلمی را ببیند. طبیعتا انتظار دارد بداند کدام میلاد را دنبال می‌کند؟ مساله میلاد چیست و چه موانعی را پیش رو دارد تا به هدفی که دارد می‌رسد و در نهایت نتیجه چه خواهد بود.

این منتقد با تاکید بر اینکه نویسنده در وهله اول با خلق موقعیت، شخصیت، انگیزه، موانع و خروجی را معرفی می‌کند، یادآور شد: چیزی که فیلم «دوار» به مخاطب منتقل می‌کند یک موقعیت سرگشتگی در آستانه گسستگی روان، هویت و حافظه است. از ابتدا تا انتها این سرگشتگی را تماشا می‌کنیم.

مقدسیان در ادامه به انتخاب شیوه روایت اشاره کرد و گفت: اگر سینما را به عنوان یک امر پویا در نظر نگیریم، در واقع سینما را نمی‌شناسیم. آن چیزی که همیشه اهمیت داشته این است که مخاطب با اثر ارتباط برقرار کند. ابتدا باید دید آیا داده‌های فیلم برای مخاطب کافی بوده. در اصل فیلم فضای مثالیِ کاراکتری دچار دمانس را نشان می‌دهد. در نهایت تلاش فیلم قابل تحسین است.

میثم حسن‌زاده کارگردان «دوار» ضمن تشکر از حاضران در سالن و گروه سینمایی هنر و تجربه که این فرصت را در اختیار فیلمش گذاشته است گفت: نوع روایتی که برای دریافت اطلاعات انتخاب می‌کنیم و روایت کاراکتری که دچار فراموشی شده، هر لحظه ما را شگفت‌زده می‌کند. گاهی راوی غیرموثق داریم و اطلاعاتی را می‌دهد که مخاطب به خودش می‌گوید اینها را قبول کنم یا نه؟

این کارگردان به موضوع فیلم اشاره کرد و ادامه داد: ابتدا برای این داستان دچار ترس شدم. به این فکر می‌کردم که رفتن سراغ این ایده که با روایت صادقانه‌ای همراه نیست چه واکنش‌ها و چالش‌هایی را برای من ایجاد خواهد کرد. میزان همذات پنداری مخاطب نیز سوالی بود که مخاطب باید به آن پاسخ دهد. این فیلم اساسا فیلمی تجربی بود.

حسن‌زاده تاکید کرد: روایت غیرخطی کمی مخاطب ایرانی را پس میزند. مخاطب شروع، میانه و پایان را دوست دارد. در این فیلم این اتفاق نمی‌افتد، چون روایتی غیرخطی است. مخاطبانی که طرفدار روایت غیرخطی هستند بیشتر المان‌های فیلم را دریافت می‌کنند.

کارگردان «دوار» به اسم فیلم اشاره کرد و توضیح داد: اسم فیلم چند بار تغییر کرد و در نهایت با توافق تهیه‌کننده این عنوان را انتخاب کردیم. علیرضا علویان تهیه کننده‌ای متفکر است. اسم «دوار» در اصل برگرفته از اتفاقات فیلم است و به معنی تکرار.

میلاد خزاعی بازیگر این فیلم نیز گفت: در این نشست هنگامی که تصویر زنده‌یاد حسام محمودی را دیدم میخواهم فقط در مورد او صحبت کنم. ما به جز یک هنرمند، در واقع یک انسان با اخلاق را از دست دادیم.

خزاعی ادامه داد: از ابتدا قراری میان من و میثم بود. من به کارگردان اطمینان کردم و سعی کردم از بازی کردن فاصله بگیرم و به نقش بیشتر نزدیک شوم.

مهسا اکبرپور یکی دیگر از بازیگران اصلی «دوار» نیز بیان کرد: سپاسگزارم که فیلم «دوار» را برای تماشا انتخاب کردید. فیلمنامه را که خواندم مواجهه با این شخصیت برایم جذاب بود. دخترِ فیلمنامه دختری فداکار و هدفمند بود. پذیرش چنین آدمی برایم سخت بود و سعی کردم به نقش بیشتر نزدیک شوم تا بتوانم مخاطب را جذب کنم.

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=17012

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.