سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
کل 8630 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

2

ردیف نوازی آشنایی با ادبیات موسیقی ایرانی است

  • کد خبر : 27695
  • ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۷:۲۷
ردیف نوازی آشنایی با ادبیات موسیقی ایرانی است
ندا حبیبی- نخستین کارگاه از دومین دوره کارگاه‌های تخصصی خانه موسیقی با حضور «داریوش پیرنیاکان» نوازنده و آهنگساز شناخته شده سی‌ام آبان و یکم آذر طی دو جلسه با عنوان «بررسی مکتب‌ها و شیوه‌های تارنوازی» در محل خانه موسیقی برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از سایت خانه موسیقی ایران، در این دوره به مانند دوره پیشین خانه موسیقی، هنرجویان به صورت آنلاین و حضوری در این کارگاه ها شرکت کردند.

 

هنرجو باید ردیف را پردازش کند

داریوش پیرنیاکان با مقدمه ای پیرامون تشتت آرا در روش های آموزش در ایران که موجب سردرگمی و پریشانی هنرجویان در ادامه راه هنری خود می شود، مباحث خود را آغاز نمود. او سپس به مبحث اهمیت ردیف در حیات هنری هنرمند پرداخت و تاکید کرد ردیف ادبیات و شاکله موسیقی ماست و در ضرورت وجودی آن هیچ شک و شبهه‌ای باقی نیست.

داریوش پیرنیاکان به هنرجویان جوان تاکید کرد که ردیف را به مانند اتودی بسیار قوی و کامل در نظر گرفته و حتی پس از فراگیری و حفظ آن همواره به عنوان تمرین روزانه اجرای ردیف را سرلوحه قرار دهند چرا که این کار به خودی خود باعث پیشرفت خلق بداهه در آنها خواهد شد.

داریوش پیرنیاکان در بخشی از کلاس در مورد آموزش ردیف به هنرجویان گفت: « این طور نیست که هنرجو یک ضبط صوت باشد و فقط ردیف را حفظ کند و بنوازد، بلکه پردازش تحلیلی ردیف در ذهن اوست که اولویت دارد و باید بتواند از این کلمات که همان نغمات باشد یک سخنرانی بسازد. متر و معیار و میزان سنجش کیفیت این سخنرانی باز هم در دل ردیف است.»

ادامه بخش مباحث این کارگاه مقدماتی در مورد بداهه پردازی و خلاقیت با تکیه بر ردیف و گزیده‌ای از مباحث تاریخی پیرامون این موضوع بود و سپس به جزییاتی از قبیل نحوه مضراب‌گیری و صحیح نوازی و اشکلات مصطلح در بین عموم هنرجویان پرداخته شد.

در نیمه پایانی کلاس هنرجویان به صورت عملی با ادای درست برخی تکنیک‌ها آشنا شده و ابهامات خود را به صورت پرسش و پاسخ دنبال کردند؛ همچنین ایرادهای انگشت گذاری، نحوه تمرین درست روزانه، انواع اجرای تحریر با تار و نیز نکاتی پیرامون بهره گیری اصولی و مفید از ردیف از جمله مهم‌ترین مباحث این بخش بود.

مکاتب تارنوازی به دستان نسل جدید تداوم می‌یابد

در دومین جلسه از این کارگاه، داریوش پیرنیاکان مطالب خود را با تعریف مفاهیم اولیه در حوزه مکاتب، شیوه‌ها و مبانی اولیه شناختی این حوزه و نیز تاریخ نگاری و ریشه شناسی این موضوعات در هنر غرب و شرق آغاز کرد.

او شیوه و سبک را یکسان دانسته و مکتب را اعم از شیوه برشمرد و سپس به دسته بندی ویژگی های متمایز مکاتب تارنوازی پرداخت. او مکاتب میرزا حسینقلی، علینقی وزیری و علی اکبرخان شهنازی را مکتب های  تارنوازی موسیقی ایران نامید و مباحث تبیینی پیرامون این نظریه ارایه داد.

پیرنیاکان به نکات مورد تاکید علی اکبرخان شهنازی در کلاس هایش اشاره کرده و نگاه او به آهنگسازی، سونوریته ساز و بهره‌گیری صحیح و زیبایی شناسانه از تمامی امکانات صدادهی تار را ویژگی برجسته و منحصر به فرد مکتب شهنازی دانست.

در ادامه کلاس هنرجویان به صورت عملی با شنیدن نمونه‌های صوتی پیرامون شیوه‌های تارنوازی با ویژگی‌های متمایز هریک از مکاتب آشنا شده و پرسش های خود را درباره شباهت‌ها و تفاوت‌های شیوه هنرمندان شهیری همچون فرهنگ شریف، هوشنگ ظریف، حسین علیزاده، جلیل شهناز و … مطرح کردند.

داریوش پیرنیاکان با تاکید به کمرنگ شدن مکاتب میرزا حسینقلی و وزیری طی پنجاه سال اخیر، عموم نوازندگان شاخص و مطرح سالهای مذکور را پیرو مکتب شهنازی اما با شیوه های منحصر به فرد دانسته و افزود: موسیقی ما زمانی پیشرفت می‌کند که همه این مکاتب نواخته شود؛ خصوصا مکتب شهنازی که بسیار نوآور و پیشرو در زمان خود بوده و با خلاقیت و نوآوری جوانان هماهنگی بسیار زیادی دارد.

پایان بخش کلاس به پرسش های حاضران مبنی بر روش های پرورش خلاقیت در چارچوب موسیقی ایرانی و نیز حد و حدود تقلید و الگوهای صحیح برای فرا گرفتن اصول بداهه نوازی اختصاص پیدا کرد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=27695

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.