سینمایی نیوز
  • برابر با : Sunday - 24 November - 2024
کل 8656 امروز 0

خبر فوری

نشست خبری رویداد صاحبدلان برگزار شد/ رشت میزبان بخش بین‌الملل رویداد صاحبدلان شب یادبود احمد آقالو برگزار شد فروش نهایی دوره سوم گروه سینمای فرهنگ اعلام شد رائد فریدزاده: مرور زمان اصالت بنیاد فارابی را بیش از پیش نمایان می کند گلاب آدینه جدیدترین نمایش خود را به صحنه می‌آورد سرپرست بنیاد سینمایی فارابی معرفی شد کتاب تاریخ موسیقی استان همدان رونمایی شد یک کمدی در قاب شبکه نمایش معرفی آثار راه‌یافته در بخش خیابانی جشنواره تئاتر «سودای عشق» نقدی بر انیمیشن «ببعی قهرمان» سلین حسین‌پور بازیگر فیلم‌های کوتاه «کودکی»، «نگاه» و «رخ» درگذشت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه سوم آذر ۱۴۰۳ سفر استانی مدیرکل به پایتخت فرهنگی ایران حسین نوروزیان درگذشت فروش ۲۰۵ میلیارد تومانی سینماها در آبان مازیار سیدی دچار حمله قلبی شد گمشده اصلی ما گفت‌وگو است فروش ۵ میلیارد تومانی «باغ کیانوش» ابراهیم قادری درگذشت کدام مستند تندیس حافظ را تصاحب می کند؟ عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ نشست کارنامه حرفه ای و آثار عزت الله انتظامی در خانه سینما برگزار شد نخستین نشست «نقد کتاب سینمایی» به همت «انجمن صنفی مدرسان سینما» برگزار شد فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه مجمع عمومی انجمن صنفی انیمیشن برگزار شد نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب اعضای هیئت‌علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد منصوب شدند مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم

6
روزنامه فرهیختگان/ نگاهی متفاوت به جشنواره چهلم فیلم کوتاه تهران؛

رویدادی سینمایی با مدیرانی تنوع‌طلب

  • کد خبر : 26801
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
رویدادی سینمایی با مدیرانی تنوع‌طلب
هر‌چند جشنواره فیلم‌کوتاه تهران در چهلمین گام برگزاری خود با واکنش‌های متفاوتی مواجه بود اما فصل مشترک این واکنش‌ها، شگفت‌زدگی از میزان استقبال مخاطبان از این رویداد بود. نکته‌ای که شاید در فضای هیجانی جشنواره کمتر امکان بررسی و تحلیل داشت اما حالا و با فاصله گرفتن از تب‌وتاب اجرایی این رویداد، می‌تواند با نگاهی متفاوت به ابعاد مختلف آن پرداخت.
به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، روزنامه فرهیختگان در تازه ترین گزارش خود با موضوع چهلمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران گزارش را با تیتر «رویدادی سینمایی با مدیرانی تنوع طلب» را منتشر کرده است که به شرح زیر است:

زهرا منصوری، خبرنگار: هر‌چند جشنواره فیلم‌کوتاه تهران در چهلمین گام برگزاری خود با واکنش‌های متفاوتی مواجه بود اما فصل مشترک این واکنش‌ها، شگفت‌زدگی از میزان استقبال مخاطبان از این رویداد بود. نکته‌ای که شاید در فضای هیجانی جشنواره کمتر امکان بررسی و تحلیل داشت اما حالا و با فاصله گرفتن از تب‌وتاب اجرایی این رویداد، می‌تواند با نگاهی متفاوت به ابعاد مختلف آن پرداخت. نکته مهم هم این است که آنچه در این دوره به‌عنوان «استقبال ویژه مخاطبان» مورد تاکید قرار می‌گیرد، تنها از جنس گزاره‌های مرسوم در اطلاع‌رسانی رسمی بخش روابط ‌عمومی یا دبیرخانه در جشنواره‌های سینمایی نیست، بلکه به ‌خاطره مشترک تک‌تک مخاطبانی تبدیل شده است که حتی برای یک سانس، میهمان پردیس سینمایی ملت بوده و در یک نوبت به تماشای فیلم‌ها در میان جمعیت متراکم مخاطبان در سالن‌های نمایش فیلم نشسته‌اند. اما ویژگی این دوره از جشنواره چه بود و چرا ترکیب فیلم‌های کوتاه به نمایش درآمده در دوره چهلم، مخاطبان بیشتری را به سالن‌های نمایش کشاند؟ هر پاسخی به این سوال قطعا نسبتی با کلیدواژه «تنوع» خواهد داشت، اما این تنوع در ویترین جشنواره چگونه محقق شد و مصادیقش چه بوده است؟

تنوع در ژانر

یکی از مهم‌ترین شعارهای مهدی آذرپندار از همان دوره سی‌ونهم که عهده‌دار مسئولیت دبیری جشنواره فیلم‌کوتاه تهران شد، لزوم حرکت سینمای کوتاه به‌سمت تنوع ژانر و خروج از سایه سنگین فیلم‌های ملودرام و خانوادگی با پس‌زمینه‌ای از معضلات اجتماعی بود. تمرکز بیش از اندازه فیلمسازان سینمای کوتاه طی یک دهه پیش‌تر بر سوژه‌های ملتهب و گاه تلخ اجتماعی، فضایی یکدست را در ویترین جشنواره فیلم کوتاه تهران حاکم کرده بود که طبیعتا چندان باب طبع مخاطبان هم نبود و همین سابقه باعث شد که سیاست «تنوع ژانر» در جشنواره فیلم ‌کوتاه، به‌صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرد. محصول این رویکرد را به‌وضوح می‌شد در ترکیب فیلم‌های دوره چهلم جشنواره فیلم‌کوتاه دید؛ در کنار فیلم‌های ملودرام مرتبط با موضوعات اجتماعی، شاهد حضور طیفی از فیلم‌ها در ژانرهای مختلف بودیم. از تجربه‌های کمدی‌ای همچون «داستان یک شب دزدی»، «روزی روزگاری سینما» و «سربسته» تا روایت‌های رازآلود و پیچیده‌ای همچون «قوتار»، «تاخاری‌ها» و «اکو». تجربه‌های فانتزی همچون «داستان اسباب‌بازی»‌، «گربه ماهی»، «همه چیز به‌نظر آقای کاف بستگی دارد» و «زمرد» هم در نوع خود مورد توجه طیفی از مخاطبان قرار گرفتند. در این میان تجربه‌های تخیلی همچون «افسانه کوه ننوک» یا روایت‌های جنگی همچون «استیک» و «دنیا منم فوعه» هم ژانرهای خاص خود را در ویترین جشنواره نمایندگی می‌کردند. روایت‌های سیاسی فیلم‌هایی همچون «خوانا بنویسید» و «مدیر مدرسه» در کنار آثار دفاع ‌مقدسی مانند «برادران آبتنی» و «شریف»‌ پاسخگوی سلیقه گروه دیگری از مخاطبان جشنواره بودند.

تنوع در نگاه

اما فراتر از تنوع ژانری آنچه تنوعی مضاعف به ترکیب فیلم‌های جشنواره چهلم بخشیده بود، تنوع نگاه و رویکرد در پرداخت بود. به‌عنوان مثال فیلم «مدیر مدرسه» به‌واسطه زاویه نگاه متفاوت خود نسبت به تحولات و التهابات اجتماعی سال گذشته بازخوردهای بسیاری را در فضای رسانه‌ای رقم زد و فیلمی همچون «خوانا بنویسید» به‌واسطه بازخوانی متفاوت عملکرد منافقین در دهه 60 تبدیل به تجربه‌ای تازه برای مخاطبان علاقه‌مند به این موضوعات شد. در حوزه فیلم‌های اجتماعی هم این رویکرد متفاوت به‌وضوح مشهود بود. روایت فیلم‌کوتاه «زاک» از زنی که تصمیم به سقط جنین خود دارد و به‌واسطه یک اتفاق به فرزندآوری رو می‌آورد یا نگاه متفاوت فیلم «خودکشی به سبک نیچه» به مقوله ناامیدی در بطن یک جامعه را می‌توان از مصادیق دیگر این تنوع نگاه در تولیدات امسال قلمداد کرد. نکته مهم اینکه جشنواره فیلم‌کوتاه تهران در این دوره، در کنار نگاه باز نسبت به تنوع موضوعات و سوژه‌ها همچنان نسبت به خطوط قرمز اخلاقی سختگیری به خرج داده بود و حتی در فیلم‌هایی مانند «جاذبه غیرنیوتونی» که سراغ موضوع به‌ظاهر ملتهبی مانند رفتار خارج از عرف یک نوجوان می‌رود، شاهد خدشه‌دار شدن حریم عرفی و اخلاقی نیستیم. این مراعات در تمامی آثار حاضر در جشنواره مشهود بود که این نکته را هم می‌توان از امتیازات این دوره از جشنواره به حساب آورد.

تنوع بصری

در کنار مصادیق مرتبط با تنوع محتوایی آثار حاضر در جشنواره چهلم، توجه به تنوع بومی و زیستی فیلم‌های حاضر در جشنواره، منجر به تنوع بصری منحصربه‌فردی در ترکیب آثار شده بود. حضور پررنگ فیلمسازان شهرستانی در این دوره از جشنواره و استفاده آنها از لوکیشن‌های بومی، اصلی‌ترین عامل تحقق این تنوع بصری در جشنواره بود. فیلم‌های شاخصی همچون «مورچه»، «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دید»، «اذان صبح به افق یزد»، «بچه‌های آبتنی»، «تاکسیدرمیست»، «شریف»، «افسانه کوه ننوک» و «اکو» تنها بخشی از فیلم‌های کوتاه این دوره از جشنواره بودند که در کنار روایت‌ها و قصه‌های متنوع، با بهره‌گیری از لوکیشن‌های مختلف از چهارگوشه ایران، مخاطبان جشنواره را به فضاهای بصری متنوعی دعوت کردند. این تنوع بصری در تجربه‌هایی همچون «ترموستات»، «تاخاری‌ها»، «بچه‌های آبتنی» یا «خودکشی به سبک نیچه»، به ‌تنوع زبان و گویش هم مزین شده بود تا فرهنگ‌ها و اقوام مختلف هم سهم بیشتری از ترکیب فیلم‌های این رویداد مهم داشته باشند. آنچه می‌تواند تجربه برگزاری چهلمین جشنواره فیلم‌کوتاه تهران را به تجربه‌ای تاثیرگذار تبدیل کند، امید به سرایت این «تنوع» به فضای کلی سینمای ایران است. تنوعی که می‌تواند در آینده‌ای نه‌چندان دور، سینمای بلند ایران را هم به بالندگی بیشتر برساند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=26801
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت انجمن سینمای جوانان ایران، روزنامه فرهیختگان
  • 151 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.